Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Sidor
Sidor
Om det nu finns funktioner i moderna nallar som gör att de kan spåras avslagna och därmed väckas, ska de lämnas in till TL eller lämnas hemma?
/janne
Jag kan inte lägga in kommentarer längre i diskussionen, programmet nekar mig att posta den tillsammans med citering.
/janne
Sidor
Antar du fyllt din kvot för i år.
Sidor
Du lämnar väl inte ut dina lösenord till de tjänsterna till allmänheten så så länge du är på samma ställe som din telefon så lär ingen väcka den (Vi kan nog utelämna möjligheten att Polisen går in och gör det det läget, de brukar inte agera på den tid det tar att spela en bridgetävling om du blir eftersökt).
Sidor
”Oh no! I´ll turn it off next time!”.
länk
Sidor
Vi kan väl sträcka oss så långt att vägrar man följa TL’s anvisningar så kommer man att få gott om tid att kunna bli nådd på telefon.
Sidor
Ja,ja nu övergår vi till ett nytt ämne. Polisen snabbhet att agera ger antagligen ett par veckors försprång att stänga av mobilen med dess alla funktioner. När de dyker upp i bridgelokalen eller hemmet har du naturligtvis glömt bort det hela.
/janne
Sidor
Vi fyller kvoten tillsammans.
/janne
Sidor
Du skrev:
Så jo det skrev du. Däremot har jag har inte skrivit ”massa samtal”.
Frekvensen i mitt fall; tror barnvakten ringt två gånger på 5 år, och jobbet en gång på 10 år (ett syrgaslarm gick och vakten vågade inte gå in och stänga av det; i sanning en fånig (= bristfällig) rutin på dagverksamheten …som borde ändras … precis som en del vi infört inom bridgen). Min telefon har aldrig (vad jag minns) avgivit en signal under bridge, och jag har givetvis informerat TL när jag vet att risken för samtal finns (men det handlar inte om det det är är ointressant). Jag gör mitt yttersta för att inte störa spelet (möjligtvis utom när jag tappar fattning på motståndare som inte kan uppföra sig någorlunda civiliserat). Men men men, ni har tagit reglerna ett steg längre utan att det fyller någon funktion.
Jag tycker inte vi skall acceptera att störa varandra, men vi måste kunna få vara nåbara under 3.5 h på en klubbkväll eller 7+ timmar en speldag. Förr kunde man ringa klubbens fasta telefon för att få tag på en spelare; om det görs idag (där det är möjligt) stör det klar mer än ett välskött ficksurr eller ljusblink. Då meddelade man vart man kunde ringa, nu antas att man alltid kan nås på nallen. Jag vill inte gå tillbaka i tiden, nu när bättre lösningar finns.
För övrigt anser jag att allt som görs inom bridgen skall syfta till att få fler som vill leka med oss.
Sidor
Räcker det inte med att man kollar telefonen i pausen eller mellan halvlekarna? Man ska väl inte behöva vara uppkopplad på telefonen non-stop? Mer viktigt är det sällan än att man kan vänta 1,5 timme eller liknande för att kolla sin telefon.
För mig handlar detta mest om att respektera de regler som gäller och sina medtävlare som är på plats för att spela bridge. Dessutom har jag svårt att se att vi skulle få fler spelare om vi tillåter påslagna (om än ljudlösa) telefoner mitt under spelet.
Sidor
Men tänk om det springer omkring nån pokemon-go tomte i spellokalen? Då kan den ju missas?
Sidor
Svar på frågan: Nej, vad man behöver har inte bridgeklubben med att göra. Sluta tyck, jag har givit några ganska bra skäl (jobb och barn) till min stånd punkt IMHO… medan du hänvisar till att vi har en regel och att regler är till för att följas.
Kan avslöja en grej … regler är inte till för att följas, de är till för att lösa/eliminera problem … och de behöver alltid arbetas om för att lösa verkliga problem som t ex ny teknik skapar eller eliminerar.
Om jag inte kan vara nåbar när jag känner att jag måste vara det slutar iaf jag, så då blir det en färre (någon blir väl glad för det
); oavsett vad man tycker så går vi mot ett större behov att vara nåbara (det kan uppfattas som fånigt men det är svårt att inte se). Jag ber er att se över en idiotisk regel; föreningar med idiotiska regler lockar inte så alltid tappar man någon; de som inte börjat ser syns aldrig i statistiken. Vi har stämpeln pensionärssport (det är inget fel på pensionärer men spelet är för mig större än en pensionärssport), och är det det segmenten vi skall fokusera så fortsätt och inför fler fåniga regler som stödjs av de med extra mycket tid (som kan koppla bort allt).
Golfen plikar inte för mobilsamtal på banan längre.
Sidor
Peter, behöver du vara nåbar så lämnar du telefonen till TL, svårare än så är det inte. Det har dessutom fördelen att någon kommer att svara i telefonen när det ringer vilket inte kommer att ske om du har den ljudlös i fickan. Och nej, att ta upp den ur fickan för att se vem som ringer är absolut inte acceptabelt, oavsett vad du anser om saken.
En ren gissning är att de som anser att dagens regel är en idiotisk regel är en klar minoritet, därför finns det ingen anledning att se över den i nuläget.
I golf kan du bli avstängd från spel om du upprepat/medvetet bryter mot de etiketten. Att ha en mobiltelefon på som stör medspelare är just ett sådant beteende.
Sidor
Jag måste vara väldigt dålig på att läsa, vilka argument har du givit för att det inte skulle vara tillräckligt att lämna telefonen till TL? Känner du till något fall när TL inte klarat av att vakta telefonen? Jag sällar mig till den stora skara som envist hävdar att om du har en telefon på dig ska den vara HELT avslagen (detta är de facto ett problem i dag). Behöver du kunna bli nådd SKA den lämnas till TL (ingen har upplevt problem med detta). Detta har inget att göra med om man accepterar civil olydnad för regler som just man själv inte råkar gilla utan är den enda rimliga regeln.
Sidor
För ett 20-tal år sedan spelade jag en partävling vid Bridgefestivalen i Skövde. När det ringde vid bordet bredvid (ja, redan då, och ja, det störde eftersom ägaren svarade) bad jag ägaren att inte tala i telefon. Då fick jag huvudet avbitet då ägaren hävdade att hen var tvungen att vara nåbar och att det rättfärdigade att störa spelare i hens närvaro.
Där och då grundlade jag min åsikt i denna frågan. Spela bridge eller tala i telefon, men definitivt inte samtidigt. Min syn i frågan är oförändrad, och tack och lov har bridgeregelmakarna givit oss en mobilfri zon vid bridgespel.
Det är mer än uppenbart att Peter Swensson inte har samma åsikt, och det försöker han säga på ett flertal olika sätt, i ett flertal olika inlägg. Bland annat skriver Peter följande:
Jag hoppas att bridgen står emot sådana åsikter. Jag hoppas innerligen att bridgen kan sätta sig över alla som tycker att ”me, myself and I” är viktigare än resterande spelare i lokalen.
Sidor
Är det vettigt att ha samma regler gällande mobiltelefoner för alla tävlingar? För mig känns det som att skjuta mygg med kanon. Det är en enorm skillnad om det är en kvällstävling nere på klubben och ex. Elitserien.
Ljudlöst och normalt vett (dvs att lämna lokalen för att ta/besvara viktiga samtal) tycker jag räcker otroligt långt. Att den (nästan alltid) spelande TL på klubbtävlingarna även skall vara telefonist känns som ett bra sätt att ytterligare belasta den lilla skara som betyder så mycket för oss andra.
Sidor
Varje enskild klubb får bestämma vilka regler de vill ha för mobiltelefoner på sina tävlingar. Det generella regelverk som finns är det fritt för klubbarna att tillämpa eller inte.
Det finns få absoluta krav på klubbarna när de spelar sina interna tävlingar, exempel är att följa lagboken (§1-93), rapportera tävlingarna för MP, att den som spelar ska vara medlem (eller erlägga 40-kronan). I övrigt reglerar vi klubbarna i mycket liten utsträckning.
Sidor
Bestraffningar som rör mobiltelefon står i det generella regelverket och gäller vid tävlingar om inte arrangör väljer att ha något annat.
Det är helt och hållet upp till arrangör att bestämma hur man vill ha det vid sina tävlingar, så tycker den lokala klubben att det inte är något problem så är det bara att ignorera.
Sidor
De har fattat det hele!
Sidor
Du argumenterar direkt ohederligt! Vi skall inte störa varandra. Det måste vara helt klart att jag är emot av vi skall acceptera störande ljud från ringande telefoner eller pratande i telefon vid bordet. ”Me and myself and I” får en, ”som man känner sig själv känner man andra” från mig. Har du läst något av inläggen?
Sidor
Ingen absolut ingen behöver vara nåbar varje sekund, inte ens du Peter Swensson.
Är alltid lite paus mellan byte av bord osv.
Borde räcka även för dig att kolla telefon då.
Svårare är det inte.
Sidor
I gengäld tar du till klassisk debatteknik som går tillbaka till romarrikets brännvinsadvokater. Jodå, jag har läst dina inlägg.
Kortfattat vill du helst ha din ljudlösa telefon liggande på bordet. I händelse av ett telefonsamtal som går igenom dina eventuellt filtrerade listor och då vibrerar eller blinkar, då vill du kolla av telefonen och vid behov gå ut och tala en kort stund.
Samtidigt bedyrar du att barnvakten endast ringt två gånger på fem år och jobbet en gång på tio år, så det är ju egentligen inget problem för någon annan eftersom du inte riskerar att störa någon ändå.
Klart, vaktmästaren på jobbet kan ju ringa från sin privata mobiltelefon, så du kan ju inte filtrera bort okända samtal hur som helst. Sannolikt får du då emellanåt gå ut och tala med någon telefonförsäljare som ignorerar NIX-registret, och, vem vet, svärmor kanske ringer från sin nya mobiltelefon, och…
Klart, du går ju bara ut i garderoben om det är riktigt viktigt, för naturligtvis svarar du i telefonen vid bordet för att avgöra detta, eller hur planerade du den hanteringen?
Jämför detta med helt avstängd telefon. Sedan får du med jämna mellanrum offra dig själv och göra en snabb och halvdålig claim så att du kan gå ut i garderoben, slå på telefonen, och kolla om något viktigt har hänt utan att störa någon.
Jag låter övriga läsare avgöra vilket alternativ som stör fi och vilket som inte gör det. Att du, Peter, inte håller med, det tror jag att de flesta har förstått vid det här laget.
Sidor
Klokt och vettigt - så löser vi våra ”i-landsproblem” på ett smidigt och flexibelt sätt.
Sidor
Egentligen tror jag bara att alla är väldigt avundsjuka på Peter S. Tänk att kunna vara så viktig att delar av universum slutar fungera om man inte är nåbar under 1 timme eller så. Häftigt. Svårt att föreställa sig hur allt fungerade före mobiltelefonernas tid. Ofattbart att det gick.
Sidor
Du hittar ju bara på. ”Klart, du går ju bara ut i garderoben om det är riktigt viktigt, för naturligtvis svarar du i telefonen vid bordet för att avgöra detta, eller hur planerade du den hanteringen?” //Admin förbundsavlönade dummar sig på tavlan, vad skall vi göra??
För dig Tomas info så du slipper hitta på:
Tisdagskvällar i Uppsalaserien är enda tillfället när detta gäller barnvakt, för mig.
1. Förr hade jag vibration på i fickan, tror inte ens det hördes …vibrerade lite ofta säkert en gång per kväll, kollade om jag skulle svara eller ej (stoppade tillbaka). Nu har jag barnvakten som enda person som kan ringa igenom, det ljudlösa. Informerar motståndarna att TL har godkänt att jag svarar om barnvakten ringer, den vanligaste kommentaren är. -”Självklart” 90% de andra väljer annat positivt uttryck. Lägger den på lilla kopphållaren som hänger på bridgeborden i uppsala, med fodralsglipan åt mitt håll så jag ser om det blinkar. Lämnar bordet om hon ringer och går ut (vi har ingen hall). Lika störande som ett toalettbesök, eller att klubbrepresentant tar mikrofonen och informerar om något mitt i en bricka.
2. Incidenten på jobbet var extra larm (ett högljutt larm - ingen kan jobba i det oljudet - i utrymmen där vi hanterar stora volymer flytande kväve, ganska ofarligt men det kan gå riktigt fel) på ett av mina lab. Vakten som går sond ringer ansvarig på listan för rådfrågan, de får inte gå in i alla lokaler pga att de inte ha erforderlig säkerhetsutbildning. Det är en arbetsplats på 1300 pers så de kan inte utbildas i allt.
3. Jag håller för troligt att vi är några stycken som har lika modesta önskningar, säg kanske 10% (spekulation men några lever väl med en svårt sjuk eller har annat liknande skäl) … Förr hade jag inte samma önskan, och inom några år har jag personligen troligtvis inte det heller.
4. Skulle vara kul att veta hur många som skiter i er regel och har på ljudlöst, jag gissar på över 30% (så man snabbt kan kolla om det är någon man vill ta i en paus, i lag som kan det vara 90 min bort, eller om man ”måste gå på toaletten”)
Är det inte rimligt att vi löser de störande problemet på ett smidigt sätt; och inte skjuter högt över målet? De som kan sköta det snyggt skall inte bestraffas för att vissa är skitstövlar (de hittar alltid sin sätt att djävlas med omgivningen ändå).
Är det rimligt att anta att eftersom du bevisligen har hjärnspöken i ett fall (se din text ovan) så kan det gälla flera fall? Kommer inte bemöda mig att svara mer på dina inlägg (med undantag om du gör flera påhopp på mig eller andra).
Ett mycket större problem än detta (som jag orerat för mycket om); det är inte bara störande det är ju spelförstörande. Vad skall vi göra åt det faktum att nästan alla pratar för högt om brickor under spel med lagda brickor. De förstör regelbundet men omedvetet, det är ju något förmildrande. Skall vi avvisa dem från lokalen, eller stänga av dem i några månader?? (sista mening är menat som ett skämt, få nu inga idéer snälla)
Sidor
”Du hittar ju bara på. ”Klart, du går ju bara ut i garderoben om det är riktigt viktigt, för naturligtvis svarar du i telefonen vid bordet för att avgöra detta, eller hur planerade du den hanteringen?” //Admin förbundsavlönade dummar sig på tavlan, vad skall vi göra??”
Undrar vem det är som dummar sig nu?
Sidor
1-1 på förekommen anledning
Ingen skall prata i telefon i bridgelokalen. Det har väl aldrig någon velat, så varför tillskriva någon dåligt beteende i en diskussion. Kallar du det något annat än trams?
Paragrafböjarna och några försvarare vill bestraffa en påkomst av att någon har en telefon ljudlöst påslagen, trots att den inte avgivit ljud.
Jag ger några personliga exempel (andra har givetvis andra skäl) på att man kanske t o m skall tillåta en lågnivå av störningar om orsaken är rimlig. TL skall inte behöva bedöma det ens*, frekvensen på viktiga inkommande störningar är är idag extremt låg. I partävling borde den vara nära noll pga korta ronder, man fixar lurkoll i de små pausarna, i lag borde en något högre frekvens att kolla under spelet vara acceptabel. Enklast är om telefonen får vara på ljudlöst så man kan se eller snabbt kan kolla luren, vid behov av kort avbrott går man ur lokalen och ringer tillbaka de otroligt få gångerna man behöver. Om det skulle störa mer än ett toalettbesök har man troligtvis missförstått mig igen.
Stör man frekvent spelet eller försenar spelet, den där gången man var tvungen att avvika enstaka minut, så får man väl ta sitt tidsavdrag eller procedurbestraffning då. Ungefär som om någon skulle får rännskita under en partävling, vi talar rimligtvis om ungefär den frekvenser.
Det är lite irriterande att man skall beskyllas för att vara egofixerad eller att man naturligtvis stör, när man försöker argumentera om en princip. Jag har löst mitt lilla problem utan att störa (pga just det i alla fall), men regeltokeriet kvarstår.
Tråden började med att ett alarmhördes från en** avstängd** telefon (jag uppfattade det så), och ja alarm larmar trots att telefonen är avstängd. I det fallet har man följt regeln till punkt och pricka, men får ändå poängavdrag. Så då har man gjort ett litet principiellt avsteg, det räcker inte med avstängd telefon; det är störande ljud som är den verkliga gränsen. Oops, då behöver ju inte telefonen vara avstängd … det är ju ändå störande ljud från telefonen som avgör.
Andas, fundera, andas, fundera … inte helt orimligt tänkt, eller hur?
*TL behöver inte veta om ens privata skäl (om livspartner är nära döden och vill att man kommer till sjuksängen efter spelet, om tonåriga barnvakten inte hittar vällingsflaskan eller annat infrekvent händer), det är ointressant.
Sidor
TL har i ett inlägg sagt att det verkligen var ett samtal och inget larm.
Sidor
ok, missade det
Sidor
”Tråden började med att ett alarmhördes från en** avstängd** telefon (jag uppfattade det så), och ja alarm larmar trots att telefonen är avstängd. I det fallet har man följt regeln till punkt och pricka, men får ändå poängavdrag. Så då har man gjort ett litet principiellt avsteg, det räcker inte med avstängd telefon; det är störande ljud som är den verkliga gränsen. Oops, då behöver ju inte telefonen vara avstängd … det är ju ändå störande ljud från telefonen som avgör.”
Eftersom 1000 bokstäver text, som innehåller 10 bokstäver som inte återgivits helt korrekt i ett svar, kommenteras med 100 bokstäver i versaler (eller nästan iaf) känner jag mig föranledd att rätta en ganska grov felaktighet ovan.
En telefon som är avstängd, larmar icke! Per definition är en avstängd telefon avstängd. En avstängd telefon är också tyst tills någon sätter på den. Iaf är mina det, har inte testat alla olika telefoner.
Däremot larmar troligen alla telefoner som är satta i ljudlöst mode om det krävs. Det är rätt stor skillnad…
Sidor