Kommer ni ihåg det gamla uttrycket tomteskur? Det är en dubbelbottnad psykologi som förmodligen drabbat oss alla. Det är ungefär som att kidda en fi men inte riktigt. Jag råkade ut för en klassiker i helgen. Sitter i 3 NT och plöjt igenom en långfärg men behöver tre stick i K8x till AJ9x på bordet. Vy sakar obekymrat spader 10.
Jag vet att han är bra och han vet att jag vet det men han vet också att jag är bra (ursäkta) och det vet jag att han vet. Puh. Matchens första bricka. Ska jag gå på detta och må dåligt resten av matchen? Äh, han kanske slöat till så jag slår den omvända masken när han ganska förväntat plockar fram damen för straffen.
En skammens rodnad brer ut över sig över mina kinder och jag ber honom om ursäkt för att jag omyndigförklarade honom. Då kommer plötsligt den oförtjänta upplösningen när TL infinner sig och förklarar att brickan är struken för den spelats på fel ledd vid andra bordet!
Måste säga att jag gillar att gå på slika finter och blir tvungen att gratulera med en klump i halsen. Vi vann matchen men de vann serien så det blir en otvungen gratulation.

Slängde åxå spadertio och blev belönad. Vi förlorade dock matchen……
Det har kommit ifrågasättande om det är tomteskur och det beror förstås på vem man möter. Han vet att jag vet att han aldrig skulle saka 10 från 10xx eller 10x och vill därför ge sken av han har damen för att jag ska maska över honom..
Jag bekände med sp 10 från D10x, spelföraren toppade färgen. Men det berodde snarare på att jag spelade ut liten hj från KD9xx. Pratar vi samma bricka hade spelföraren hjärter Jx till E10 och jag gav bort nionde stick i utspelet.
Vi vann 1 imp för Kent Karlsson fick hj K ut och kände sig manad till spadermask för fyra stick i den färgen - summa 10.
(jag grundade utspelsvalet på att partner kan ha Ex eller Jx för om jag minns rätt bjöds 1N-2kl-2ru-3N = trolig 4k sp på bordet och ingen lätt ingång till mina ev godspelade hjärter D10x KD9xx xxx xx och möjlig 3-3 hj på spelförarsidan).
Det går inte att ifrågasätta att resonemanget är s k tomteskur. Kanske var det citat ”Jag vet att han är bra och han vet att jag vet det men han vet också att jag är bra (ursäkta) och det vet jag att han vet”, som ifrågasattes?
Kul svar L-G. Gillar.