Jag har upptäckt en ny utspelregel. Under åren har man mött ett antal olika utspelsregler. 11-regeln, 10-12, Attityd, Journalist för att nämna några men aldrig BBO. Efter en omfattande besiktning har jag kommit fram till att följande gäller:
- Spela alltid ut singelton. Gäller även singeltonkung i fis trumfkontrakt.
- Om singelton saknas spela ut från xxx eller xx.
- Om dessa möjligheter saknas lyft ut ett ess.
- Spela ut trumf.
- Spela ut egen bra färg istf partnerns färg.
- Dra aldrig för en honnör.
- Om nu inte något av detta är möjligt så lita på partners inklivsfärg.
Ungefär så har jag uppfattat BBOs utspelsregler.
Personligen tror jag offensiva utspelsregler är generellt effektivare. Det är dock skönt att möta defensiva utspelare eftersom man ofta i lugn och ro hinner med att driva ut hot.

Vad är det för sorts turneringar Du spelar mest på Peter? Har Du testat ACBL:s? Känner nämligen inte helt igen Din beskrivning.
Att spela ut från sammansatta honnörer utan topp modell xxJQ med hacka fungerar bra.
/janne
Hej!
Jag kör på offensiva utspel som du. Du kommer väl ihåg vår diskution angående detta. Många passiva utspel som ger bort kontraktet/stick.
Men ingen verkar tänka så.
MVH Ulf
Helt enig att det är väldigt märkliga utspel som ibland sker. För att inte tala om alla gånger det kommer andra ut från ex. KJTXX och liknande. De funkar dock oftast äckligt bra då man inte fattar hur det sitter förrän det är för sent :-(, inte jag i varje fall :-D.
Sen vet jag inte hur många gånger i robotbridge där man suttit förlamad av att datorn inte har kunnat räkna ut att om inte den själv har längd i bordets först bjudna färg, Spelförande datorn inte har stöttat och ÖH inte har återbjudit så är nog partnern lång i färgen…
Det händer aldrig och Lightner förstår den sig heller inte på…
Fast det där är ju ett standardhonnörsutspel, inget märkvärdigt alls.
Jo - jag vet och håller med.
MEN det gör det från alla möjliga sekvenser i högre grad än vad en ”normal” bridgespelare som ex. du gör, om du försöker förstå vad jag menar!