Forum » Allmänna diskussioner » Har någon en bra idé

Har någon en bra idé

24 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Mats Nilsland
Har någon en bra idé

Jag är säker på att många tycker att förbundets hemsida kan bli bättre. För att inte bara gnälla måste man komma med positiv kritik, så här är min idé.

Vi kan inte räkna med att det finns pengar att göra en ny hemsida så det får inte kosta några större summor. Alltså måste vi behålla det mesta, men om vi tittar på förstasidan (på datorn) är ett av problem de ”fasta rutorna”

De är begränsade i storlek och känns som en lösning som tvingar fram att alla rutor skall fyllas med någon text (och rubrik) men inte kan fokusera på huvudsakliga nyheter. Vissa av rutorna fungerar som undermeny med länkar vidare och sammantaget innehåller vår hemsida väldigt mycket information (även om kanske inte allt är perfekt)

Skulle man kunna behålla hemsidans överdel och underdel och byta ut mellandelen med de tolv rutorna? Detta som ett ”skal” utanpå hemsidan. Kanske med två kolumner, en menydel och en nyhetsdel.

Det finns ju smarta menyscript där man kan ha dolda undermenyer i flera steg om man bara har en rubrik som t.ex ”klubb & distrikt”. Pekar man på den visas nästa val och så vidare.

Tanken med detta är att man kan behålla 99% av innehållet som det är men kanske göra den första sidan mer levande och mer flexibel.

Jag kan lite om IT men vet att det finns rätt många bridgespelare som kan det bättre. Vad säger ni? Jag kan lova att Suz Lemborn kan betala en hundralapp för den bästa idén Smile

Ola Brandborn

Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, men vad jag förstår så är hemsidan byggd med Wordpress, och då är det i svårighetsgrad någonstans mellan ”trivialt” och ”lite kodknackande kanske behövs” beroende vilket tema man använder.

Utseendemäsigt alltså. Sedan kanske man inte vill pilla i det hela för att inte pajja bakomliggande funktioner, men det är en annan fråga.

Tomas Brenning

Vårt dilemma är att alla medlemmar vill ha allt som de är intresserade av på framsidan. Det gör att det blir lite svårt att få plats om alla ska få som de vill…

Ett annat problem vi har stött på är att om det något inte syns på framsidan så finns det inte. Detta inkluderar faktiskt även sådant som inte syns nedanför skärmen då Pil Ned eller PgDn verkar vara knappar som saknas på många tangentbord.

Vi stöpte om framsidan för några år sedan för att råda bot på några av dessa problem. Målet var att de tolv rutorna ska vara synliga på de flesta skärmar inklusive iPad, och att de rutorna ska täcka de flesta behoven. Vi strävade verkligen inte efter något skönhetspris utan helt enkelt lösa några av de problem jag har beskrivit ovan.

Angående trådskaparens förslag så skulle det alltså vara kontraproduktivt att lyfta bort de tolv rutorna till fördel för något annat. En lösning med menyer som vecklas ut vid mouse-over eller vid klick löser tyvärr inte världens alla problem, men jag vill betona att det gör inte heller den valda lösningen. Att ge information är svårt.

Mats Nilsland

Tack för svar Tomas. Jag förstår att det inte är lätt att göra som alla vill, då hade ni antagligen redan gjort det. Min synpunkt på rutorna har du säkert hört förr, allt får ibland inte plats och ibland tvingas man prioritera mellan nyheterna/informationen.

Jag kan inte mycket om Worldpress heller och min tanke var att man kanske skulle behöva skapa en förstasidan utanför Worldpress (även om det kräver mer, plus underhåll).

Vad jag vill (som inte Ola förstår) är att sidan ska ge mer möjlighet till ett varierat utseende med kanske bilder och video redan på första sidan. Kanske inte spelar så stor roll för oss som redan hittar vad vi söker, men kanske skulle höja sidans status för dem som inte redan spelar bridge på tävlingsnivå.

Men som sagt, idéer kan vara bra, även om de inte direkt kan genomföras.

Keep bridge alive!
Keep bridge alive!

Thomas Ålander

Rimligen kan förbundet avläsa vilka rubriker som har flest klick och därmed bör lyftas fram för att snabbt kommas åt av medlemmarna. Vilka rubriker som förbundet vill lyfta fram behöver ju inte vara desamma.
Att sidan skulle kunna vinna på att göras annorlunda är ställt utom allt tvivel, men allt har ju ett pris.

Carl-Henrik Nauclér

Något jag skulle vilja se är nyheter från ens egen klubb och distrikt i nyhetsflödet på förstasidan och under ”Nyheter”, som det är nu är det ett antal klick att ta sig dit.

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Favoriter, knutna till ens ID vore fint.

Johan Grönkvist
Bild för Johan Grönkvist

Vi är så klart jättepositiva till idéer.
Vissa är ganska enkla att genomföra men många är mycket lurigare.

Sidan är inte byggd i Wordpress utan i Drupal.
Kortfattat så är den svårare när det gäller design men mycket starkare när det gäller funktioner.

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Tycker själv de 12 rutorna tillhör en av de bättre förändringarna som gjorts även om de kan uppfattas som en smula statiska (vilket inte nödvändigtvis är fel). Att använda mouseover tror jag inte är en bra lösning då det inte är användbart på mobila enheter på samma sätt som vid datorn. Videos? Nja, det värsta som finns är hemsidor som automatiskt börjar spela videos, ibland med volymen på 150%. Isf måste man göra dem klickbara och då försvinner väl en del av tanken.

Vad jag däremot har, och har haft, synpunkter på är den underliggande klickstrukturen. Om man gjorde en karta över sajten och dess länkningar hade den nog sett ut som en skål spaghetti Smile men även här har det gjorts markanta förbättringar.

Börjes förslag om individuella inställningar baserat på MID låter bra.

Mats Nilsland

Instämmer om Börjes förslag!

En möjlighet är kanske också att skicka dem som inte automatiskt blir inloggade via cookies (eller aldrig besökt sidan) till en annan startsida? Jag tänker en sida som är mer designad för att berätta vad bridge är och hur man ska göra om man vill veta mer.
Som i den mobila versionen med lite större sida.

Johnny Johansson

jag saknar bra sökfunktioner så man lättare hittar spelare, klubbar, tävlingar, lagkommissionen, etc. etc.

Anders Eriksson

Sökfunktioner har du på förstoringsglaset i huvudet på siten.
Du kan frisöka, söka på spelare eller söka på klubb/distrikt.
Fungerar rätt så bra.

Något jag skulle vilja se är direktlänkar till ens egna klubb & distrikt.
T.ex. när man är inloggad skulle det utöver ens egna namn (som man förhoppningsvis är medveten om?) kunna stå även distrikt och klubb i form av länkar till dessa.
För min del skulle det bli;
Värmland-Dals BF / Karlstads BK / Anders Eriksson
Respektive del länkad till distrikt / klubb / mina sidor
Man kan stryka egna namnet om det blir trångt;
Svenska Bridgeförbundet / Värmland-Dals BF / Karlstads BK

Lillemor Jernberg
Bild för Lillemor Jernberg

Hej Anders!
Du får ju direktlänk till din klubb och ditt distrikt om du bara trycker på Mina Sidor högst upp.

Anders Eriksson

Jag vet att man kan gå den vägen.
Fast det är inte direktlänk när man behöver gå i två steg.
Ens egen klubb och distrikt är så pass centrala att de borde finnas inom ett klick.

Rickard Olsson

I Bjärred har vi sedan 2010 haft vår klubbsida på Wordpress. Många av våra medlemmar har en genväg dit i sin webbläsare och då vi snart passerar en halv miljon besök - vet vi att den används. Smile
Vi presenterar kortfattat våra resultat där och har i menyerna lagt in direktlänkar till BIT. Något som blev mycket uppskattat när vi gjorde då det förenklade för våra medlemmar att hitta det de sökte där.

Emma Karlsson

Jag tycker att sidan funkar finfint från dator, iPad och androidtelefon!
Nu är jag inte den mest teknikkunniga människa men jag får verkligen inte denna sida att funka från en iPhone? Det är lite trist så jag mest använder telefonen.
Är det jag som är korkad? Tar tacksamt emot tips Smile

Po Sundelin

Visst finns det ett förstoringsglas. Förhoppningsvis är det den naturliga reaktionen för en ny användare att leta information med. Personligen försökte jag hitta alertregler, gjorde fritextsökning efter att förgäves letat under alla rubriker, fann en adress till ett gammalt protokoll, där det berättas att det minsann producerats en anpassning från det internationella systemkortet till det väldigt mycket mindre svenska. Inga alertregler.

Bortsett från min troligen bristande förmåga att leta info på datorn tror jag att en lista i bokstavsordning med länkar till var man hittar aktuell info skulle underlätta för en ny spelare..
Rutorna på framsidan innehåller ju mest hänvisningar till nyheter, datum för kommande (och passerade) evenemang.

Lars Adie

PO Sundelin skrev:

Visst finns det ett förstoringsglas. Förhoppningsvis är det den naturliga reaktionen för en ny användare att leta information med. Personligen försökte jag hitta alertregler, gjorde fritextsökning efter att förgäves letat under alla rubriker, fann en adress till ett gammalt protokoll, där det berättas att det minsann producerats en anpassning från det internationella systemkortet till det väldigt mycket mindre svenska. Inga alertregler.

Bortsett från min troligen bristande förmåga att leta info på datorn tror jag att en lista i bokstavsordning med länkar till var man hittar aktuell info skulle underlätta för en ny spelare..
Rutorna på framsidan innehåller ju mest hänvisningar till nyheter, datum för kommande (och passerade) evenemang.

Ja navigeringen på BIT kunde varit bättre, men här är länken till alertreglerna, men hur du ska hitta dit utan att ha tur i sökrutan vet jag inte.
https://www.svenskbridge.se/tk/alerteringsregler

Det står också i generella regelverket.

Po Sundelin

Tack Lars.
Dit hittade jag alltså inte genom att använda sökinstrumentet.

Inte heller ser jag på hemsidan t.ex några grundregler för spelet.

Schacket erbjuder till och med en grundkurs för nybörjare på en dryg månad (lektionernas innehåll beskrivs med lektion 1 berättande hur pjäserna går). Gratis.

Men som sagt, ge nya (och gamla) läsare ett bättre sökinstrument och om det är för knepigt med den föreslagna listan på sökbegrepp, så kunde kanske en vänlig hänvisning till förstoringsglaset hjälpa till. (Plus åtminstone i detta fall en uppdaterad träffsäkerhet).

Stefan Olausson

Ett tips är att i stället söka från google.

Skriver man det ”felaktiga” sökordet: alertregler
vid förstoringsglaset högst upp på denna sajt,
så blir svaret typ:
Goddag yxskaft! Så heter det inte, din tönt!

Om man i stället på google skriver:
site:svenskbridge.se alertregler
så kommer
https://www.svenskbridge.se/tk/alerteringsregler
först i resultatlistan.

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Stefan Olausson skrev:

så blir svaret typ:

Ambitionsnivån för hemsidans sökmotor är lite ojämn för om man av någon underlig anledning skulle söka på ”pitt” hittar man att festivalen gör reklam för det pittoreska friluftsmuseet Wadköping i Örebro.
Jan-Olof Hegethorn

Torbjörn Jönsson skrev:

Stefan Olausson skrev:

så blir svaret typ:

Ambitionsnivån för hemsidans sökmotor är lite ojämn för om man av någon underlig anledning skulle söka på ”pitt” hittar man att festivalen gör reklam för det pittoreska friluftsmuseet Wadköping i Örebro.

Din ambitionsnivå skulle kanske bättre fyllas om du sökte efter ”lilleman” och konstaterade resultatet.

/janne

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jan-Olof Hegethorn skrev:

Torbjörn Jönsson skrev:

Stefan Olausson skrev:

så blir svaret typ:

Din ambitionsnivå skulle kanske bättre fyllas om du sökte efter ”lilleman” och konstaterade resultatet.

Kul! Fast det är bara hustrun dom får kalla den för det. Dessutom var det lite dubbeltydigt eftersom det fanns en skribent som brukade kalla sig för Lilleman på den tiden man fick vara anonym på forumet.
Jan-Olof Hegethorn

Torbjörn Jönsson skrev:

Jan-Olof Hegethorn skrev:

Torbjörn Jönsson skrev:

Stefan Olausson skrev:

så blir svaret typ:

Kul! Fast det är bara hustrun dom får kalla den för det. Dessutom var det lite dubbeltydigt eftersom det fanns en skribent som brukade kalla sig för Lilleman på den tiden man fick vara anonym på forumet.

Böjer mig absolut för din insiktsfulla hustrus förståelse.

/janne

Logga in för att kommentera