Sang NT

9 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Bo Östlund
Sang NT

Någon som vet varifrån svenska ordet SANG (NT) kommer ifrån?

Björn Ohlsson
Fredrik Jarlvik

Bo Östlund skrev:

Någon som vet varifrån svenska ordet SANG (NT) kommer ifrån?

Utan att veta säkert, tror jag att det kommer från franskan.
Sans atout (utan trumf).

Christer Swenson

Vad jag vet/tror kommer det från franskans ”sans utot”
( säkert felstavat) , men med rätt innebörd. Det betyder utan trumf.

Ryszard Sliwinski
Bild för Ryszard Sliwinski

Ur © Svenska Akademien. SAOB spalt: S1045; tryckår: 1965

SANG sa⁴ l. SANS sa⁴, sbst.¹, r.; best. -en. ( sang 1935 osv. sans 1923 osv.) [elliptiskt för SANS ATOUT] kortsp. i vissa kortspel, t. ex. bridge: spel som spelas utan trumf; bud varmed en spelare tillkännager att han önskar spela detta slag av spel; äv. (med räkneord ss. attribut) om kontrakt som innebär att man utfäster sig att taga hem ett visst antal trick i detta slag av spel. Han började med att bjuda en sang. LUNDGREN Koppel AuktBr. 20 (1923). Sans man inte gärna spelar, / därest ess och pampar felar. SvD(A) 1929, nr 80, s. 10. Öst skall ha 3 1/2 honnörsstick för att bjuda 3 sans. Därs. 1935, nr 54, s. 2.

Sven-Olov Flodqvist
Bild för Sven-Olov Flodqvist

Tillhör väl allmänbildningen i bridge Speechless

Thomas Ålander

Budet, i stavningen sans, fanns uppenbarligen före kontraktsbridgen som vi numera spelar. SAOB anger 1923 som årtal, Vanderbildts ”uppfinning” kom något senare. Vårt sangbud är således något av ett arvegods från t ex auktionsbridgen, som enligt Kortoxen spelades första gången 1904. (Vira och Priffe har andra benämningar på spel utan trumf.)

Björn Westling

Thomas Ålander skrev:

(Vira och Priffe har andra benämningar på spel utan trumf.)

I den klassiska viran finns inte ens något sangspel vad jag förstår, utan bara trumfspel, såvida man inte bjuder misär (= nollspel).

Thomas Ålander

Stämmer. Sangspel, dvs spel utan trumf, benämns misärspel i vira. I priffe spelut eller noll.

Logga in för att kommentera