Någon som vet varifrån svenska ordet SANG (NT) kommer ifrån?
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Rekryteringskedjan
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior
/B
Utan att veta säkert, tror jag att det kommer från franskan.
Sans atout (utan trumf).
Vad jag vet/tror kommer det från franskans ”sans utot”
( säkert felstavat) , men med rätt innebörd. Det betyder utan trumf.
Ur © Svenska Akademien. SAOB spalt: S1045; tryckår: 1965
SANG sa⁴ l. SANS sa⁴, sbst.¹, r.; best. -en. ( sang 1935 osv. sans 1923 osv.) [elliptiskt för SANS ATOUT] kortsp. i vissa kortspel, t. ex. bridge: spel som spelas utan trumf; bud varmed en spelare tillkännager att han önskar spela detta slag av spel; äv. (med räkneord ss. attribut) om kontrakt som innebär att man utfäster sig att taga hem ett visst antal trick i detta slag av spel. Han började med att bjuda en sang. LUNDGREN Koppel AuktBr. 20 (1923). Sans man inte gärna spelar, / därest ess och pampar felar. SvD(A) 1929, nr 80, s. 10. Öst skall ha 3 1/2 honnörsstick för att bjuda 3 sans. Därs. 1935, nr 54, s. 2.
Tillhör väl allmänbildningen i bridge
Budet, i stavningen sans, fanns uppenbarligen före kontraktsbridgen som vi numera spelar. SAOB anger 1923 som årtal, Vanderbildts ”uppfinning” kom något senare. Vårt sangbud är således något av ett arvegods från t ex auktionsbridgen, som enligt Kortoxen spelades första gången 1904. (Vira och Priffe har andra benämningar på spel utan trumf.)
I den klassiska viran finns inte ens något sangspel vad jag förstår, utan bara trumfspel, såvida man inte bjuder misär (= nollspel).
Stämmer. Sangspel, dvs spel utan trumf, benämns misärspel i vira. I priffe spelut eller noll.