Jag blev en aning förvånad när jag fick inbjudan till allsvenskan nästkommande helg och såg att det bara är 75 minuter/halvlek dvs. 10 brickor mot 12 tidigare år. Det verkar vara en trend att spela färre brickor. För ett tiotal år sedan orkade man med 32 brickor på en kväll i en del lokala lagserier. Idag är det 24 eller möjligen 28 brickor som gäller. Denna minskning kan jag förstå om spelet börjar 18.30 och man spelar 32 brickor så är spelet inte klart innan 23 och det är helt klart för sent vardagskväll för många. Men att minska på brickantalet i allsvenskan div. 3 i år begriper jag inte. Den lördagen är redan vigd åt att spela bridge och att då få ner speltiden med någon timme på en lördag förstår jag inte motivet till. Är det den stigande medelåldern på bridgespelarna som gör att vi inte förväntas orka spela lika många brickor som förr?
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Det har nog att göra med att man tidigare (senaste åren) spelat 72 brickor per dag i div. 3.
Det ger en total speltid på 9, 5 timmar plus lunch och paus mellan matcherna.
Lägger du till 15 mils resa enkel väg, som vissa har, så blir det långa dagar.
i norr har vi ofta 25-30 mil enkel väg….
Och ändå gillar vi 24 brickorsmatcher mer än 20.
Tre dagar per år orkar vi spela 72 brickor.
Under ett antal säsonger har det inkommit synpunkter om antalet brickor i division 3. Åsikterna har varit av att flertalet division 3-spelare inte orkar med 72 brickor på en dag samt att det blir extremt långa daga för de lag som har långt att åka till sammandragen.
Om det börjar vid 9 och du har 15-20 mil och sedan slutar vid 21 och då har du hemresan som också kan var 15-20 mil.
Tävlingskommitén tog då upp frågan på DTL-träffen för två år sedan. Blande de då närvarande Distriktstävlingsledarna var det då blandade åsikter. Det gjorde att vi tog upp frågan vid förra årets DTL-träff och där var det en klar majoritet som tyckte vi skulle gå ner till 20 brickor.
Vid TK:s ordinarie möte i jauari togs då ett beslut att minska antalet brickor i divison 3 med stöd från vad som diskuterades på DTL-träffen ett par månader tidigare.
Är det inte bättre att fråga spelarna än tävlingsledarna om en sådan sak?
Vi tycker olika om vad som är ”långt”, det är tydligt.
Däremot en oroväckande och väldigt tråkig utveckling när det hela tiden går mot kortare matcher och färre brickor.
När enda målet verkar vara att komma hem tidigare. Känns märkligt…
Skärpan får vässas. Antal brickor slumpartat resultatet ger inte fingervisning om vems vinst som utkristalliseras av givet antal utan låt prestationerna av de spelade stå för slutresultatet.
/janne
Jag hade hellre sett en ökning i brickantal per match.
Men vi är kanske lite eljest häruppe