Forum » Allmänna diskussioner » S:t Erik och demokrati

S:t Erik och demokrati

73 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Tomas Brenning

PO Sundelin skrev:

Tomas (eller Björn) - om schizofreni.

Ni får gärna kika i min dator. Jag kan ta med den till StErik i veckan (inte måndag).
Möjligt är att jag råkat eliminera felet - det fanns nämligen inget val att ”svara” så jag loggade in. Om jag fortfarande är Frank gäller ovanstående erbjudande, annars gissar jag att det är onödigt och vi förblir i ovisshet om vad som hänt.

Bollen ligger hos Björn. Stor risk för att det är kört nu när du är du igen.

Sidor

Peter Swensson

Jan-Olof Hegethorn skrev:

Ödmjukt ledsen för att jag blandade in mig i diskussionerna. Att ettttt <t försvunnit i mitt tryckande på tangentbordet på en ny, gammal dator för mig gör att jag inte alltid synkar inläggen innehållsmässigt utan försöker uttrycka mig så gott jag kan med det jag försöker skriva.

/janne

OK, då får en kommentar då:

Ändrat mig, jag gillar numer nyordet ”petimesser” högt och rent. Skall göra allt för att försöka jobba in det i SAOB.

Att däremot som självutnämd petimetär (= liten herre) stava fel till just petimetär är faktiskt roande; men det är däremot inget allvarligt i att skriva lite fel här och var .. det är svårt att få alla knapptryckningar rätt (själv har jag aldrig klarat det).

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Tomas Brenning skrev:

Ursäkta övervaktningsfobierna(jag har fler enligt min särbo), men jag tycker inte att andra ska gå in i min dator för att kontrollera vad ”andra sidan” har ställt till för dåligheter utanför mitt ansvar. Kan man inte klara ut det utan mitt bistånd ligger hela databasen på flytande grund.

/janne

Vi har uppenbara problem och det ligger i allas intresse att vi löser problemen. Vi, och inhyrd expertis, har testat ”allt” utan framgång. Vi behöver ledtrådar (läs ”famlar i mörkret”). Det är möjligt att ledtrådarna går att finna i en samarbetsvillig medlems dator. Och då ska vi inte få försöka? Nädu, Janne, underkänt för den kommentaren.

Jag vill inget annat än att ni löser problemet. Att famla i mörkret vad det gäller datateknik var inte det svar jag gav på den tid jag jobbade i nästan 40år med support och underhåll. Vill inte få underkänt i något ämne längre i min ålder, jag försöker stå för mina åsikter hela vägen.

/janne

Sidor

Björn Holm

Tomas Brenning skrev:

Ursäkta övervaktningsfobierna(jag har fler enligt min särbo), men jag tycker inte att andra ska gå in i min dator för att kontrollera vad ”andra sidan” har ställt till för dåligheter utanför mitt ansvar. Kan man inte klara ut det utan mitt bistånd ligger hela databasen på flytande grund.

/janne

Vi har uppenbara problem och det ligger i allas intresse att vi löser problemen. Vi, och inhyrd expertis, har testat ”allt” utan framgång. Vi behöver ledtrådar (läs ”famlar i mörkret”). Det är möjligt att ledtrådarna går att finna i en samarbetsvillig medlems dator. Och då ska vi inte få försöka? Nädu, Janne, underkänt för den kommentaren.

Och jag ger dig ett starkt underkänt på den kommentaren, ligger inte på medlemmarnas ansvar att lösa förbundets tekniska problematik.

Kan finnas många anledningar till att jag inte vill att någon ska rota i min dator, allt från att vara rädd att något ska försvinna till att jag skäms för min bakgrunds bild på skrivbordet. Är en fråga om medlem ens integritet och vilja.

Du kan snällt fråga, men måste sedan acceptera individens val. Att sedan uttrycka sig som mer eller mindre tekniskt ansvarig mot en medlem i förbundet med ett underkänande ger iaf en dålig smak i min mun.

Då måvara frustrerade över problematiken men ta inte ut din eventuella frustration mot våra medlemmar

Sidor

Tomas Brenning

”Om du trampar i klaveret, stå stilla. Fortsätter du trampa låter det bara värre.”

Nu får vi se om den gamla devisen passar in på följande försvarstal.

Förbundets hållning i denna och relaterade frågor kommer aldrig att vara att kräva att gå in och titta i medlemmarnas datorer.

Däremot är det ett mycket effektivt sätt att bedriva support på, till exempel när det gäller Ruter, Bridgemate, klubbsidor i Bridge-IT, och annat. I samtliga fall föreslår vi på förbundet att mottagaren av supporten startar ett för ändamålet lämpligt program för fjärrstyrning, och därefter sker supporten snabbt och effektivt.

Jag har tappat räkning på hur många gånger jag har bedrivit support på det sättet, och i samtliga fall har det varit mycket uppskattat av motparten. Inte en enda gång har jag mötts av kommentaren ”Nej, du får inte titta i min dator”.

Dessa erfarenheter har färgat min syn på support och frivillig fjärrstyrning av andras datorer. I min värld är detta en icke-fråga. OK, denna syn kanske inte delas av alla, men den enda jag har riktat mig direkt till (P-O) tyckte att det var en bra idé.

Efter att ha läst igenom mina tidigare inlägg flera gånger kan jag inte dra slutsatsen att jag har föreslagit att gå in i medlemmarnas datorer mot deras vilja.

I mitt första inlägg riktade jag mig till den drabbade (P-O, som för övrigt visade sig vara mycket tillmötesgående) med följande kommentar:

Tomas Brenning skrev:

…men just i det här fallet kan det vara intressant att ta en titt i din dator för att se vad som har hänt.

Dessutom, som nyfiken datatekniker behöver jag referensmaterial och fortsätter då så här:

Tomas Brenning skrev:

Ännu mer intressant kan vara att ta en titt i Franks dator och se om något speciellt har hänt även där. Sedan kan vi jämföra detta med medlemsdatabasen och se om vi kan dra några slutsatser.

(Frank har inte tillfrågats, och han kommer inte heller att tillfrågas då P-O tyvärr råkade återgå till sin normala identitet och den ledtråden gick om intet.)

I mitt efterföljande inlägg provar jag med följande:

Tomas Brenning skrev:

Det är möjligt att ledtrådarna går att finna i en samarbetsvillig medlems dator.

Notera ”kan det vara”, ”kan vara” samt ”samarbetsvillig” i de tre uttalandena.

Björn Holm skrev:

Du kan snällt fråga, men måste sedan acceptera individens val.

Jag skulle aldrig drömma om att göra på något annat sätt, och kan inte heller, efter flera genomläsningar av mina tidigare inlägg, förstå att inläggen har tolkats på något annat sätt än vad jag avsåg.

Det var aldrig fråga om att gå in i Jan-Olofs dator mot hans vilja, utan han kom in från sidlinjen medan jag försökte få till en överenskommelse med P-O, som för övrigt ställde sig positiv till det.

Mina båda kritiker (Jan-Olof och Björn) har också riktat in sig på att det inte är medlemmarnas ansvar att lösa förbundets tekniska problem. Förvisso sant, men jag tror att jag har varit tydlig med att vi inte har lyckats lösa de tekniska problemen på egen hand, och nu försöker hitta ledtrådar med hjälp av medlemmarna.

Om medlemmarna på frivillig basis kan hjälpa till ser i alla fall jag inget ont i det. Det kan ju inte vara en naturlag att medlemmarna vägrar att hjälpa till och flinande tittar på medan vi sliter i vårt anletes svett.

Med vänliga hälsningar
Tomas

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Givetvis vill jag hjälpa till att lösa era problem, men jag förstår inte hur de har uppkommit. Att logga på en annans dator gjorde man förr i tiden med specifikt användarnamn och därtillhörande lösenord. Att ha sparade lösenord nuförtiden anser många vara bekvämt men ger lättillgängliga datorer från utsidan /insidan av nätverk med många användare. Men det här vet du redan Tomas.
mvh

/janne

Sidor

Ola Brandborn

Känns som att den här tråden spårat ut till något helt annat än vad Max tänkte den skulel handla om. Det här forumet skulle må väldigt bra om det fanns någon moderator som kunde avdela trådar, så att inloggningsproblemen hamnar i en egen tråd, just saying…

Änyway, rubriken på tråden var S:t Erik och demokrati och det får mig osökt att tänka på hur Max kan få som han vill: Det börjar ju dra ihop sig till årsmöte på S:t Erim, lämpligen skriver Max en motion kring avskaffandet av de nya reglerna, samt släpar dit (till mötet alltså) tillräckligt många likasinnade för att rösta igenom motionen.

Sidor

Tomas Gustafsson
Bild för Tomas Gustafsson

Hej TomasB och tack för ett bra jobb som du gör. Och ett bra sammanställt svar till kritikerna.
Naturligtvis blir felsökning lättare/bättre ju närmare källan man komma. Som användare är det därför alltid bra att felrapportera isf att själv försöka rätta till med egna idéer.
Som novis tror jag sparade lösenord i kombination med förfluten tid eller krock med annat ligger bakom det aktuella problemet. Misstänker att en utloggning följt av inloggning på nytt löser mycket. Var det inte det som PEO gjorde?

Hur som, ett stort knippe rosor som balans i debatten till dig TomasB.

Vänligen / TomasG

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Ola Brandborn skrev:

Känns som att den här tråden spårat ut till något helt annat än vad Max tänkte den skulel handla om. Det här forumet skulle må väldigt bra om det fanns någon moderator som kunde avdela trådar, så att inloggningsproblemen hamnar i en egen tråd, just saying…

Änyway, rubriken på tråden var S:t Erik och demokrati och det får mig osökt att tänka på hur Max kan få som han vill: Det börjar ju dra ihop sig till årsmöte på S:t Erim, lämpligen skriver Max en motion kring avskaffandet av de nya reglerna, samt släpar dit (till mötet alltså) tillräckligt många likasinnade för att rösta igenom motionen.

Tack Ola, motionen redan inlämnad.

Sidor

Anders Østrem

Du minns helt rätt. Att stopp finns i konkurrensbudgivning är riktigt bra många OI försvinner.

Sidor

Philip Berggren

Anders Johansson skrev:

Du minns helt rätt. Att stopp finns i konkurrensbudgivning är riktigt bra många OI försvinner.

Tror inte att det har någon större effekt då majoriteten av bridgespelarna inte respekterar stoppregeln.

Sidor

Jan Lagerman

Anders Johansson skrev:

Vem minns rätt om vad?
Citera gärna. Speciellt om det är svar på ngt som är långt tillbaka i tråden.
Eller starta en egen tråd om saker som egentligen inte hör till denna.

Sidor

Logga in för att kommentera