Nuförtiden jag bara åt ett håll mina steg vill rikta.
Jag numera helt och hållet på en bridgekarriär sikta
Här möts kreti och pleti, gammal som ung, man som kvinna
på lika villkor för att till sist äntligen vinna
och hamna på Allehandas resultat torg
Och alla är välkomna, här vankas bara glädje, ingen sorg
när korten utdelats, då börjar den
man studerar motståndaren, kampen om sticken
Ja, detta är, för mig, den ultimata sporten
det gäller att inte ha glömt bort den
var hjärter kung sitter
söka det där extra sticket
bjuda överbud, överföring, tre sang och dubbelt
känslan när man går hem i valt bud
man tar för Spader kung, klädd i konungaskrud
efter drabbningen man tackar artigast för spelet
genast börjar diskussionen, vems var felet
Hörs det här som någonting för dig
kom med i gemenskapen, gå kurs för Roger
Du mer än välkommen är med några frågor?
Vi ses på Klörupsvägen 25
det som jag kan kalla mitt andra hem
Mats Larsson
Midnummer 45466




Bridge(kortspel) är som alla andra inlärningsmoment ur(i) levande livet där framgången mest är bestående av rätt föräldrar(dna) i……
/janne
Bridgepoesi är lika kul som ovanligt. Här finns några stycken:
http://www.maxbridge.se/latlista.html
En av dessa återges nedan.
HOW MANY SPADES HAS NELLIE
http://www.maxbridge.se/l%E5tar/Nellie.mp3
Under Sveriges Bridgeförbunds femtioårsjubileum framförde jag och två vänner nedanstående rapp. Rapp innebär i Stockholm att det ska gå fort, att dialekten ska vara bruten stockholmsslang, och att man ska vara iklädd solglasögon och bakvända basebollmössor.
Hjälten har de här korten.
♠ K 10 ♥ E 7 4 ♦ E 10 9 3 ♣ 7 5 4 2
Det är partävling och motståndarna är två experter. Mitt emot sitter Nellie, hans förtjusande fru. Nellies kunskaper är omfattande på en mängd områden – men bridge spelar hon inte så mycket …
Du sitter där och lirar lite bridge med din rara lilla fru,
och fast du inte är så stark, 1 ruter säger du.
En spader säger gubben där i väst, som tror att han är bäst.
Pass det hörs ur gummans röst, och 2 klöver ifrån Öst.
Du kan inte mera göra, inte ens gå in och störa.
3 klöver säger balla gubben Väster,
och pass och pass, ända fram till Mäster.
Nura, dura, nura dura nura, vad ska du hitta på att göra nura?
E ru någe slipad, någe vass, eller stönar du ett uppgivet pass?
Nej, frågan här den inställer sig nu: Hur många spader har din fru?
(How many spades has Nellie?)
Dom stannade i delkontrakt, så då kan vi ganska enkelt konstatera
att Nord bör ha en hel del poäng för att det ska fungera.
Klöver, det har fienden, minst åtta kanske flera.
Lägg till dom fyra som du har: Ger Nord blott en, ej mera.
Ruter har du öppna’ med, och hon lämnade dig alldeles ifre’.
Så då kan minsta barn lätt räkna ut att hon har bara tre.
Hon passa’ på 1 spader fast ni brukar lira Sputnik.
Ett knep ni båda gillar och behärskar, för det är inget skrutt-trick.
(How many spades has Nellie?)
Vad är det nu som händer här? Det verkar som ett spex,
men spaderfärgen hennes måste faktiskt va på sex!
Hjälten, han som satt som Syd, gjorde bakspelaren glader.
För upp på bordet la han raskt och frejdigt - 4 spader!
OCH DET GICK HEM!
Tack Niklas Andrén,
Du efterlyste lite försynt roligare inlägg och det verkar som du fått napp. Här kommer dikter, rapp mm. Kanske egentligen hör hemma i Bt eller Pass men de är ju så tråkiga så man får väl läsa forum ist.
Jag kan rekommendera de människor som uppskattar lite mindre allvarlig bridgelitteratur att bläddra i gamla BT från 1960 och tidigt 1970 tal. Tipsar resp redaktör att i tidningen emellanåt lägga in ett gammalt referat från t e x Tore Sandgren.
Jag gör ett inlägg med mitt eget bidrag. Vad jag vet är det den enda punklåten med bridgetema. Finns på Spotify eller på YouTube för lyssning: Länk till YouTube
Idyllen - Det gröna bordet
Runt det gröna bordet så tilldelas man kort.
Får man 13 hackor så sjunker hoppet fort.
Motståndarna bjuder, de nyttjar sitt system.
Vår sidas konventioner utgör inga problem.
För många är renons i hjärter,
har långfärg i klöver,
folk får spader
och fyller i sina ruter: maskar sig fram.
Andra tar hem redubblat 7NT.
Vi sitter runt samma gröna bord.
Man misslyckas var gång man försöker att gå ut.
Man får hoppas att man hittar en partner som står ut
att sitta mittemot, att spela i ens takt,
att tillsammans komma fram till ett framgångsrikt kontrakt.
Man går på partävling och umgås med sitt lilla gäng.
Man betygsätts för sina ihopskrapade poäng.
Kväll efter kväll, bricka efter bricka,
sju och en halv minut i taget till klockan slutar ticka.
För att få det lilla extra jobbar man mot övertrick
men straffet är hårt för den som tar för få stick.
Men sina fega spelföring tvingas du att ge honnör.
De stjäl med sina trumfkort. Dina utspel ger favör.
För många är renons i hjärter,
har långfärg i klöver,
folk får spader
och fyller i sina ruter: maskar sig fram.
Hittar man ut tar andra hem slam.
Vi sitter runt samma gröna bord,
öst och väst, syd och nord.
Ge aldrig upp oavsett tapp.
Fortsätt kämpa trots ditt höga handikapp.
Gör ditt bästa av sitsen och du ska se att vinst finns här.
”Vad jag vet är det den enda punklåten med bridgetema”.
Lysande, och man upphör aldrig att förvånas här i livet!
Helt suveränt Erik!

Fantastisk bridgemusik!
Finns texterna till de övriga tillgängliga någonstans?
Vår klubb firar 80 år på lördag, skulle vara kul att spela några av dem på vår fest då.
Är dock lite svårt att höra exakt vad som sjungs på en del, så det hade varit trevligt att kunna sätta upp texterna på väggen under tiden de spelas - så att alla kan hänga med.
Tack för vänliga ord! Nedan ett extrakt från MaxBridge.
PLADDER
Bridgespelare i gemen brukar vara jättebra på att berätta om sina egna brickor, men väsentligt sämre på att lyssna till andras berättelser. Detta tog vi fasta på och berättade var sin bricka – samtidigt.
Melodin är ett trestämmigt verk, ”Bring the Bowl”, av Henry Purcell, engelsk barocktonsättare.
Spaderess-dam-knekt-punkt.
Hjärteress seul, så lugnt!
I ruter ess-kung-dam-femte.
Och i klöver ess-kung-dam-fjärde
så med mera än jag behöver
jag sa en stark klöver.
Dom bjöd slam så lätt
trots att jag hade gett
men inte hade fett
fast renons uti spader.
Så trots partnerns huddel,
ja uttalat grubbel
jag sa Lightner-dubbelt.
När pappa får spela storslam
som det finns minsta chans att klara
då brukar det lyckas!
Jag maska i spader
och stöldreste rutern
tju’tvåtio, man tackar!
MISSING POINTS
Hp-metoden är, som vi alla vet, ganska missvisande när man har sneda händer. Tretton spader är till exempel ingen öppning, för det är bara 10 hp!
Istället kan man räkna dom poäng man har – inte! Metoden kallas på engelska Missing points. Så här går det till.
♠ K 8 5 3 2 hj E ru kn 7 6 ♣ D 10 8 5
melodi: Bourée ur Bachs lutsviter
För att ni ska förstå vad som är Missing points
ska vi göra som så att en bricka ni ska få.
Så häng me’ ska ni se hur vi tre räknar de
höga kort handen inte har.
En sån spader, suspekt!
Saknar ess dam och knekt.
Det blir fyra plus två och plus ett.
Uti hjärter vi ha’
bara esset, så bra!
Så poängen blir kvar på sju.
Rutern den är infam,
saknar ess kung och dam.
Två tre fyra plus sju det blir sexton.
Klöver ess kung och knekt,
det blir fyr, tre och ett.
Tjugofyra är inte så fett.
För trehundra år sen skrev Bach den här låten i ett tvåstämmigt arrangemang. För trettio år sen skrev Anders Klint en tredje stämma. Så var det guldtävlingsdags nånstans.
Anders: ”Som tävlingsledare är det givetvis min plikt att vara opartisk. Men jag måste tillstå att jag höll tummarna en liten aning extra för Bim och Max, för om de vann skulle de antagligen framföra just Bachs Bourée i mitt trestämmiga arrangemang!”
Just detta inträffade. Jag hittade på ett fånigt tal, i vilket jag meddelade att vi skulle läsa högt ur vårt privatprotokoll, med tävlingsledarens bistånd.
Så stämde vi upp sången.
– Åttiotre, tjugosex, femtioett, fyrtiosju …
TYLÖSAND BLUES
För många år sen lyckades Einar Pyk med konststycket att vinna såväl fyrmannan som partävlingen i Tylösand. Jag räknade ut hur jag skulle ha en chans att vinna året därpå: Genom att spela med Einar! Han gick med på det, jag var glad som en lärka – och vi hade medel i samtliga tävlingar. Då föddes nedanstående blues.
Tylösand börjar med fyrmanna. Så går det dåligt där, och man ska spela kval till huvudtävlingen. Efter att ha misslyckats även där är det dags för mixed. Enbart för att gardera den tävlingen har jag gift mig med Sveriges bästa damspelare – men det hjälper inte det heller. Avslutningsvis är det dags för sidotävlingen: Tomte, tomte, tomte så långt ögat når – och medel även där.
(För icke-stockholmare är det kanske bäst att påpeka att ”torska” betyder ”förlora”.)
Torsk i fyrmannan, då mår jag inte bra.
Torsk i fyrmannan, jag blir aldrig mera gla’.
Jag kom till korta, bjöd slam med två ess borta.
Torsken i kvalet, då mår jag inte någe bra.
Torsken i kvalet, jag blir aldrig mera gla’.
Det var ett skämt, 48%.
Torsken i mixeden, då mår jag definitivt inte bra.
Torsken i mixeden, jag blir nog aldrig mera gla’.
Fick mig en läxa, skvisad av en gammal häxa.
Sidotävling, då mår jag verkligen inte nåt bra.
Sidotävling, jag blir aldrig mera gla’.
Men hur det än går, är jag tillbaka nästa år.
S&K–VISAN
För några år sen gav Mats Nilsland ut boken System och Konventioner. Mats hade det lovvärda målet att försöka ange upphovsmannen till listigheterna. Problemet var att väl många nilslandspecialiteter var med, samt att allmängods med Mats egen vinkling på alla angavs som upphovsman Nilsland. Nästa gång vi träffades lät det så här.
– Jag har hittat på en ny konvention.
– Jaha?
– Den kommer väl med i nästa upplaga av ”System och Konventioner”?
– Jaa?
– Så här fungerar den: Om man har precis 8 hp och precis knekt tredje i hjärter, så visar man exakt det genom att öppna med 5 hjärter!
– ??
– Och eftersom jag har hittat på konventionen får väl jag döpa den ock¬så?
– Jadå.
– Jag har döpt den till Nilslands 5 hjärter!
Min lillasyster har inte lyckats lämna bridgens nybörjarstadium. Men hon kan tre konventioner: Stayman, Blackwood och Nilslands 5 hjärter.
På sextiotalet fanns en härlig satiriker och låtskrivare som hette Tom Lehrer. I hans ”The Elements” rabblar han upp hela periodiska systemet ur kemiboken. Inspirerad av den så ”tonsatte” jag System och Konventioner.
En versrad kanske kräver sin förklaring. Två män här i Stockholm skulle spela en partävling, fast de aldrig spelat ihop förut. När de skulle bestämma system föreslog den ene konvention efter konvention. Den andre hejdade honom: ”Kan vi inte spela så att spader är spader och dubbelt är dubbelt?”
*Det finns högmarkering, lågmarkering, längdmarkering, Lavinthal.
Tioregeln, elvaregen, tolvregeln och Attityd.
Franska, amerikanska, italienska, MUD och Kajsa Varg.
Rusinow och Schneider och så Journalist mot sang.
MS-Klöver, Morotsklöver, Hjortronklöver, Blå Klöver.
Acol, Bokk, Precision, Skalmar, Must och Modern Standard.
Virgo, Skrot och Goren, Efos, Culbertson och Säffle.
Spader Visar Spader och En Dubbling Är För Pröjs!
Det finns efossang och Lundasang, Precisionsang och Sundelin.
Gerber, Blackwood, RKC, Smith-Bennet, Super-Göthe.
Svaga två och starka två och Flannery och Multi.
Romartvå och Carrottvå och fattigmannens spärr.
Dubbelt kan va’ upplysande, straff och optionellt,
konkurrens och mycket kort och helt konventionellt.
Nilsland hit och Nilsland dit, glöm ej Nilslands 5 hjärter:
Det är det allra fiffigaste som ni nånsin lärt er!*
STYRELSEN
Vår klubb, BK S:t Erik, fyllde fyrtio år. Bim och jag passade på att harangera styrelsen genom att tota till en text på Bellmans härliga Bort allt vad oro gör. Vi är båda någorlunda vana sångare, så det var inte alltför läskigt att resa sig upp på klubbfesten och framföra alstret.
Tio år senare, när det alltså var femtioårsjubileum, skrev vi till en vers.
2008 var det dags för sextioårsjubileum, men nu kändes det bittert. Ett vidrigt bråk hade nämligen brutit ut mellan klubben och Bridgeskolan. Skitsnack, brännvinsadvokater, stämningar. Så fort det är pengar inblandat verkar det som om folk glömmer såväl etik som vanligt folkvett.
*(40 år)
Leda Europas och Sveriges förnämsta bridgeklubb
utan att fela och utan att vela
det gör dessa namn.
Mugglan och Börje Rudenståhl
Lena och Peter Gregorsson
Gill Gawelin, Gustaf Knaust,
Marianne Cederborg,
Harry Gindin.
Ordna en fest, skapa regler och lira trising.
Administrera, turnera, kupera
gör styrelsen vår.
(refräng)
(50 år)
Sen denna låt skrevs så har tio år förflutit.
Helt andra frågor
som nya förmågor
behandlar så väl:
Ola och Mårten Gustawsson
Johan och Börje Rudenståhl.
Flodqvist Yvonne
Åström Björn
L-G Magnusson
Åsa Gindin.
(60 år)
60 år nu, bort med gräl mellan klubb och skola!
Väck med olater!
Släng ut advokater!
Bygg upp symbios!
Melvin och Marianne Öjestål
Urban och Gamle Gustafsson
Magnus, Yvonne och så
solstrålen Persson plus
Åsa Gindin
(70 år)
Prydlig lokal nu och äntligen av med stöket.
Snygg renovering och finfint i köket.
Styrelsen, tack!
Mårten, Yvonne och Caroline
Ann-Britt, Erika, Rolf Molin
Kicki, Birgitta, Primér, Gunnar, Daniel
Åsa Gindin
*
Tack snälla för texterna!
Vi hoppas att festdeltagarna uppskattar det lika mycket som vi gör.