Forum » Allmänna diskussioner » Problem här på sidan?

Problem här på sidan?

31 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund
Problem här på sidan?

Jag var inne för att se hur mitt Hcp påverkades av de senaste 3 partävlingarna jag spelat nu i April.
Men dom verkar inte ha lagts in alternativt så är något inte uppdaterat?

Kan detta bero på det fel som ni gått ut med här på sidan ”Länkfel på hemsidan”?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Nejdå.
Hcp uppdateras en gång/månad och de nya medlemsregistren till klubbar samt medlem på nätet uppdateras med färska hcp mellan den 5-9 varje månad.
April kommer med i måndagens uppdatering om allt är som det brukar.

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

ok, tack för svar, då förstår jag Smile
Då kanske du kan ta bort den här tråden nu?

/Westerlund

Thomas Ålander

Med tanke på att tävlingsresultat läggs ut dagligen vore det väl inte omöjligt att beräkna hcp och dess ändringar oftare än en gång per månad.
Är det möjligt med dagens datoriserade hantering av data?

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Det skulle förmodligen gå om klubbarna även skickade in sina rapporter för MP/Hcp till kansliet lika ofta. Många klubbar skickar dock bara in en gång/månad och det är en hel del handpåläggning som systemen ser ut idag.

Med nya BIT hoppas man bygga bort det mesta av dagens ”access-problem” och i framtiden är det nog tänkt att det ska bli oftare.
Jag kan inget om tekniken så vågar inte svara mer exakt än så.

Tomas Brenning

För närvarande använder vi hela månaden plus några dagar för att göra beräkningarna i exakt kalenderdagsordning. Att vi gör det i efterhand, kombinerat med de extra dagarna, säkerställer att varje tävling beräknas och appliceras i korrekt datumordning.

En tanke vi har lekt med är att i en framtid beräkna ett löpande handikapp där vi ignorerar ordningen tävlingsrapporterna sker i. Då får alla spelare ett löpande handikapp som beräknas i den ordning tävlingsrapporterna inkommer.

Dessutom ska alla spelare ha ett spelhandikapp som liksom nu beräknas på månadsbasis. Vissa klubbar är inte så bra på att uppdatera sina medlemsregister. Ett spelhandikapp som uppdateras en gång i månaden säkerställer att ditt handikapp inte är godtyckligt beroende på om du spelar på en klubb som uppdaterar sitt medlemsregister varje dag jämfört med en klubb som inte gör det.

Det finns inget beslut på ovanstående, men det är några av de tankar som finns.

Thomas Ålander

Förstår problemet.
Tack för snabbt svar!

Joakim Holmberg

Borde ju faktiskt uppdateras lika snabbt som poängtilldelningen det funkar ju ,och om man tittar mot golfen så uppdateras ju det hcp systemet direkt så borde funka för bridgen å

Philip Berggren

Joakim Holmberg skrev:


Borde ju faktiskt uppdateras lika snabbt som poängtilldelningen det funkar ju ,och om man tittar mot golfen så uppdateras ju det hcp systemet direkt så borde funka för bridgen å

En liten skillnad bara…hela det systemet ligger online vilket inte tävlingar i bridge gör.

Mats Nilsland

I Danmark har det går bra de senaste 5 åren. De kanske har snabbare datorer?

Peter Swensson

Bridgelagarna ställer till det…

Jag anser tvärtom att det finns fall som här där vi måste få; agera i enlighet med antytt LA efter BIT.

Trodde först att BIT var en blinkning med mycket självdistans, men är inte längre så säker på det.

Varför skall det skickas mer än en fil?
Varför gör ni saker med handpåläggning?
Varför skylla på klubbar när bristerna ligger i designen?

Ove Järnström

Hemsidan!
Vår hemsida kan inte jämföras med golfens. Golfens gick år 2004 över till central server. Dessförinnan jobbade man på samma vis som vi gör nu med att replikera data.
Golfens omläggning kostade en förmögenhet och sysselsatte ett flertal högkvalificerade IT-konsulter under flera år. Det kunde man hantera med 600 000 medlemmar.
Vår hemsida som är under omgörning och förmodligen alltid kommer att vara det anser jag fungerar utmärkt. BRA JOBBAT

Carina Wademark
Bild för Carina Wademark

Peter Swensson skrev:


Varför skylla på klubbar när bristerna ligger i designen?

Det var bara fakta, inte ämnat att skylla på våra klubbar, sorry till de som valt att tolka det som kritik.

Peter Swensson

Carina Wademark skrev:


Peter Swensson skrev:


Varför skylla på klubbar när bristerna ligger i designen?

Det var bara fakta, inte ämnat att skylla på våra klubbar, sorry till de som valt att tolka det som kritik.

Brenning skrev att vissa klubbar är inte bra på…

Svårt att ”tolka”

Det förtjänar ett par gnäll.

Peter Swensson

Ove Järnström skrev:


Hemsidan!
Vår hemsida kan inte jämföras med golfens. Golfens gick år 2004 över till central server. Dessförinnan jobbade man på samma vis som vi gör nu med att replikera data.
Golfens omläggning kostade en förmögenhet och sysselsatte ett flertal högkvalificerade IT-konsulter under flera år. Det kunde man hantera med 600 000 medlemmar.
Vår hemsida som är under omgörning och förmodligen alltid kommer att vara det anser jag fungerar utmärkt. BRA JOBBAT

GIT kostar oss golfare just nu 58.50 sek per år i support och drift (2017 var vi 491768 st dvs ca 29 msek per år). GIT hanterar nästan 6 miljoner bokningar, transaktioner och registreringar per år.

IT inom bridgen hanterar inte transaktioner, men väl så stor informationsmängd om vi ser till brickresultat, tävlingar, ”rankingar” och annat. På 27500 medlemmar blir det en ansenlig kostnad i support och drift per år. Att det under våra förutsättningar finns olika åsikter om vad som skall prioriteras med tillbuds stående resurser är fullt normalt. Bara de de gör något kommer få kritik Smile , det är ju trots allt bara de som kan göra något dåligt eller bra.

Hålla budget och tidsplan är något alla skulle kunna tycka samma om, medan funktionalitet och design på de olika nivåerna kan vi förväntas tycka olika om. Och det är viktigt att så många som möjligt tycker och framför åsikter. Skenbart demokratiska strukturer som föreningar kan tycka det är jobbigt med åsikter om högt pch lågt men alternativen är sämre för alla.

Tomas Brenning

Peter Swensson skrev:


Varför skall det skickas mer än en fil?

Mycket rimlig fråga. I begynnelsen (2001) var det endast en MP-fil. Sedan kom Spader med tillhörande PBN-fil (2004). Därefter var det ingen som initierade projektet att slopa MP-filen och i stället låta PBN-filen reläas vidare till kanslisystemen.

Peter Swensson skrev:


Varför gör ni saker med handpåläggning?

Ytterligare en rimlig fråga. Vi har inte GIT-resurser och är därför tvungna att ta små steg, förhoppningsvis i rätt riktning. ”Processen” tävling med alla dess automatiska steg finns sedan länge på ritbordet. Vi ska bara hitta personella resurser att implementera det.

Peter Swensson skrev:


Varför skylla på klubbar när bristerna ligger i designen?

Låt oss inte hamna i pajkastning. Jag fastställde ett faktum utan minsta värdeladdning. Dessutom var just detta uttalande kopplat till klubbarnas uppdatering av medlemsregistret, inte de urbota korkade rutinerna kring två filer som rapporteras och inte en.

Som flera redan har fastställt verkar vi i en offline-miljö. Vi måste ta höjd för små klubbar som huserar i föreningslokaler som inte alltid har internet. Därför har vi vissa rutiner som på pappret ser ut att höra hemma i stenåldern.

Ola Brandborn

Tomas Brenning skrev:


Som flera redan har fastställt verkar vi i en offline-miljö. Vi måste ta höjd för små klubbar som huserar i föreningslokaler som inte alltid har internet. Därför har vi vissa rutiner som på pappret ser ut att höra hemma i stenåldern.

Det finns USB-modem att köpa. Jag förutsätter att klubben har en dator?
Tomas Brenning

Ola Brandborn skrev:


Tomas Brenning skrev:


Som flera redan har fastställt verkar vi i en offline-miljö. Vi måste ta höjd för små klubbar som huserar i föreningslokaler som inte alltid har internet. Därför har vi vissa rutiner som på pappret ser ut att höra hemma i stenåldern.

Det finns USB-modem att köpa. Jag förutsätter att klubben har en dator?

Visst har de dator. Ger du datorsupport till någon äldre släkting? Jag gör det till fyra st. Bara för att du och jag tycker att det är lätt med ett USB-modem betyder inte att alla gör det. Just saying…

Leif Lundberg

Problemet är alltså enkelt. Ragga 400 000 nya bridgespelare som delar på kostnaden så får vi säkert lika bra grejor som golfen.

Tills dess kan jag tycka att uppdatering en gång i månaden är ok.

Peter Swensson

Tomas Brenning skrev:


Peter Swensson skrev:


Varför skylla på klubbar när bristerna ligger i designen?

Låt oss inte hamna i pajkastning. Jag fastställde ett faktum utan minsta värdeladdning. Dessutom var just detta uttalande kopplat till klubbarnas uppdatering av medlemsregistret, inte de urbota korkade rutinerna kring två filer som rapporteras och inte en.

Medlemsregister borde vara enklare att sköta via hemsidan av medlemarna själva, med stöd av förbundet precis som när man byter klubb. Om den som har störst nytta av listan äger listan underlättar det processerna. (Att sitta i knät på andra är en del av bristfällig design)

Vad kostar det att kicka några burkar som kan leasas av klubbar som så önskar. Prestanda kraven för att bara köra bridge på dem kan inte vara höga. Att äga nätverk och uppdateringar skulle kunna underlätta fjärrsupport enkelt att köra burken själv när något strular.

Tomas Brenning

Peter Swensson skrev:


Medlemsregister borde vara enklare att sköta via hemsidan av medlemarna själva

Ja, absolut, och det kan medlemmarna i dag via Mina sidor. Haken är att många inte kan.

Tomas Brenning skrev:


Dessutom var just detta uttalande kopplat till klubbarnas uppdatering av medlemsregistret

Om jag säger ”äpplen är röda” och du svarar ”nej, bananer är gula” kan vi inte ha en konstruktiv diskussion.

Medlemmarna kan redigera sina egna uppgifter via Mina sidor men det har inget att göra med nedladdning av medlemsregister till Ruter på klubbarnas Windows XP-datorer.

Peter Swensson skrev:


Vad kostar det att kicka några burkar som kan leasas av klubbar som så önskar. Prestanda kraven för att bara köra bridge på dem kan inte vara höga. Att äga nätverk och uppdateringar skulle kunna underlätta fjärrsupport enkelt att köra burken själv när något strular.

Detta är naturligtvis ett drömscenario. Det projektet finns dock inte på pappret så länge klubbarna är offline. Jag tror inte att projektet ”hyr en dator med 4G-modem och total Ruter-installation” kommer att komma upp på styrelsens agenda den närmaste tiden.

Vi använder redan i dag TeamViewer för internetsupport. Då kan vi ge all nödvändig support och vi löser problemet på fem minuter. Koppla upp, lösa problemet, koppla ned, tack för kaffet.

Hur vi löser medlemmens svar ”Men jag har inte internet” är lite knivigare. Du har ingen aning om hur många timmar personalen på förbundet och undertecknad har lagt på telefonsupport. Vår verklighet är brutal och skoningslös.

Björn Sörling

Osäker på om det nämnts men redan idag finns möjligheten för respektive arrangör att låta sina egna tävlingar uppdatera HCP-värdena för sina spelare.

Tomas, vilka problem finns det att köra dubbelt? D.v.s. ett ”live”-register och ett register som uppdateras en gång i månaden (som idag)? Förbehållet att det går att köra mer eller mindre automagiskt. Smile

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Tomas Brenning skrev:


Vår verklighet är brutal och skoningslös.

Nu förstår jag bättre den där blicken dottern ger mig när hon försöker förklara något på min dator eller iPhone.

Leif-Åke Nilsson

Uppdateras mästarpoäng från simultantävlingar också bara en gång /månad?Jag kan inte se några införda mästarpoäng efter 16/4

Tomas Brenning

Björn Sörling skrev:


Osäker på om det nämnts men redan idag finns möjligheten för respektive arrangör att låta sina egna tävlingar uppdatera HCP-värdena för sina spelare.

Nja, det är nog bara så att det ser ut i Ruter som det går Smile

Björn Sörling skrev:


Tomas, vilka problem finns det att köra dubbelt? D.v.s. ett ”live”-register och ett register som uppdateras en gång i månaden (som idag)? Förbehållet att det går att köra mer eller mindre automagiskt. :)

Nuvarande arkitektur i förbundets centrala system. När vi flyttar över all administration kan vi börja fundera på det.

Peter Swensson

Tomas Brenning skrev:


Peter Swensson skrev:


Medlemsregister borde vara enklare att sköta via hemsidan av medlemarna själva

Ja, absolut, och det kan medlemmarna i dag via Mina sidor. Haken är att många inte kan.

Tomas Brenning skrev:


Dessutom var just detta uttalande kopplat till klubbarnas uppdatering av medlemsregistret

Om jag säger ”äpplen är röda” och du svarar ”nej, bananer är gula” kan vi inte ha en konstruktiv diskussion.

Medlemmarna kan redigera sina egna uppgifter via Mina sidor men det har inget att göra med nedladdning av medlemsregister till Ruter på klubbarnas Windows XP-datorer.

Peter Swensson skrev:


Vad kostar det att kicka några burkar som kan leasas av klubbar som så önskar. Prestanda kraven för att bara köra bridge på dem kan inte vara höga. Att äga nätverk och uppdateringar skulle kunna underlätta fjärrsupport enkelt att köra burken själv när något strular.

Detta är naturligtvis ett drömscenario. Det projektet finns dock inte på pappret så länge klubbarna är offline. Jag tror inte att projektet ”hyr en dator med 4G-modem och total Ruter-installation” kommer att komma upp på styrelsens agenda den närmaste tiden.

Vi använder redan i dag TeamViewer för internetsupport. Då kan vi ge all nödvändig support och vi löser problemet på fem minuter. Koppla upp, lösa problemet, koppla ned, tack för kaffet.

Hur vi löser medlemmens svar ”Men jag har inte internet” är lite knivigare. Du har ingen aning om hur många timmar personalen på förbundet och undertecknad har lagt på telefonsupport. Vår verklighet är brutal och skoningslös.

Du har byggt en struktur som kräver något klubbarna inte klarar av; och du vet verkligheten är som den är. Jag säger att det är en designbrist…. då har du mage att påstå att jag inte försöker ha en konstruktiv diskussion.

Du har information från två listor som skall samordnas och du äger en en lista och får den andra. Menar du på allvar att det inte är inte finns namn eller mid i listan från klubbarna utan uppkoppling? I min värld låter det som något jag som är en urusel knackare troligtvis löser.

Tyckte inte du var jättetrevlig, så jag kanske lpter lite otrevligare än det var menat.

Lars-Göran Larsson

Thomas, jag förstår knappt hur du orkat svara så sakligt och tydligt (men har lagt märke till att du oftast gjort det i dina inlägg genom åren). Tyckte därför att det fanns en mening med att säga det, trots att jag inte är programmerare. Jag tycker det borde uppskattas.

Leif Lundberg

Jag tycker Tomas har svarat mycket sakligt och bra. Känner att jag fått mycket och intressant information. Tomas gör ett väldigt bra jobb efter de resurser han har att tillgå. Sen finns det givetvis utrymme för förbättring, som att det borde räcka med att skicka en fil.

Ja, jag jobbar som programmerare och vet vilka problem som finns när människor är inblandade. Folk kan förvånansvärt ofta inte ens följa enkla skrivna instruktioner med tillhörande bilder som visar var man ska klicka och vad man ska skriva, så jag förstår precis vad Tomas menar.
Spelar man på de stora klubbarna förstår man nog inte problemen de små klubbarna har med att komma ihåg USB-minnen, ordinarie ”inlämnare” är borta mm.
Köpa 4G-modem med abonnemang som används 10 min per vecka när systemet ändå är ett offline-system? Rajt…

Som jag redan sagt, bortåt en halv miljon spelare till och vi kommer att få ekonomiska resurser till att fixa alla ”problem” och säkert få golfens system att se i det närmaste amatörmässig ut.

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Jag har jobbat som programmerare, jag har jobbat med programmerare, jag har jobbat med kunder i företag som har programmerare som skapar våra produkter. Jag vill påstå att jag har rätt bra koll på programmerares generella förståelse för kundernas problem.
Den är oftast väldigt, väldigt låg. Med alltför få undantag.
I ett företag behöver man alltid ha en organisation mellan kunder och utvecklare som hanterar denna låga förståelse för varandras problem.
Jag vill påstå att Tomas är just ett sådant undantag.
Han driver ett eget företag sedan många år och hade idag suttit vid en plaskdamm och matat svanarna hela dagarna idag, om han inte skött kundkontakten väl.
Sveriges bridgeförbund är hans kund, vi är kunder till förbundet.
Han behöver egentligen inte förklara på forumet, hur det rent tekniskt fungerar, men gör det ändå, det är servicevänlighet i min värld.
Jag tycker han väldigt tydligt och sakligt förklarar de problem som finns och även jag är imponerad över hans tålamod här.
Om ni ska hoppa på nån, är det förbundet, inte budbäraren.

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Börje Rudenstål skrev:


Jag har jobbat som programmerare, jag har jobbat med programmerare, jag har jobbat med kunder i företag som har programmerare som skapar våra produkter. Jag vill påstå att jag har rätt bra koll på programmerares generella förståelse för kundernas problem.
Den är oftast väldigt, väldigt låg. Med alltför få undantag.
I ett företag behöver man alltid ha en organisation mellan kunder och utvecklare som hanterar denna låga förståelse för varandras problem.
Jag vill påstå att Tomas är just ett sådant undantag.
Han driver ett eget företag sedan många år och hade idag suttit vid en plaskdamm och matat svanarna hela dagarna idag, om han inte skött kundkontakten väl.
Sveriges bridgeförbund är hans kund, vi är kunder till förbundet.
Han behöver egentligen inte förklara på forumet, hur det rent tekniskt fungerar, men gör det ändå, det är servicevänlighet i min värld.
Jag tycker han väldigt tydligt och sakligt förklarar de problem som finns och även jag är imponerad över hans tålamod här.
Om ni ska hoppa på nån, är det förbundet, inte budbäraren.

+1

Lars Adie

Peter Swensson skrev:


Tomas Brenning skrev:


Peter Swensson skrev:


Medlemsregister borde vara enklare att sköta via hemsidan av medlemarna själva

Ja, absolut, och det kan medlemmarna i dag via Mina sidor. Haken är att många inte kan.

Tomas Brenning skrev:


Dessutom var just detta uttalande kopplat till klubbarnas uppdatering av medlemsregistret

Om jag säger ”äpplen är röda” och du svarar ”nej, bananer är gula” kan vi inte ha en konstruktiv diskussion.

Medlemmarna kan redigera sina egna uppgifter via Mina sidor men det har inget att göra med nedladdning av medlemsregister till Ruter på klubbarnas Windows XP-datorer.

Peter Swensson skrev:


Vad kostar det att kicka några burkar som kan leasas av klubbar som så önskar. Prestanda kraven för att bara köra bridge på dem kan inte vara höga. Att äga nätverk och uppdateringar skulle kunna underlätta fjärrsupport enkelt att köra burken själv när något strular.

Detta är naturligtvis ett drömscenario. Det projektet finns dock inte på pappret så länge klubbarna är offline. Jag tror inte att projektet ”hyr en dator med 4G-modem och total Ruter-installation” kommer att komma upp på styrelsens agenda den närmaste tiden.

Vi använder redan i dag TeamViewer för internetsupport. Då kan vi ge all nödvändig support och vi löser problemet på fem minuter. Koppla upp, lösa problemet, koppla ned, tack för kaffet.

Hur vi löser medlemmens svar ”Men jag har inte internet” är lite knivigare. Du har ingen aning om hur många timmar personalen på förbundet och undertecknad har lagt på telefonsupport. Vår verklighet är brutal och skoningslös.

Du har byggt en struktur som kräver något klubbarna inte klarar av; och du vet verkligheten är som den är. Jag säger att det är en designbrist…. då har du mage att påstå att jag inte försöker ha en konstruktiv diskussion.

Du har information från två listor som skall samordnas och du äger en en lista och får den andra. Menar du på allvar att det inte är inte finns namn eller mid i listan från klubbarna utan uppkoppling? I min värld låter det som något jag som är en urusel knackare troligtvis löser.

Tyckte inte du var jättetrevlig, så jag kanske lpter lite otrevligare än det var menat.

Själva programmeringen är säkert inga problem, tror snarare att förbundet inte har beställt detta - utan beställning är det bara bortkastad tid.

Logga in för att kommentera