Följande inträffade på vår klubb:
Syd öppnar budgivningen med 1 klöver-Väst hoppar in med 1 Spader- Pass från Norr- 2 spader från Öst- 3 spader från Syd- Dubbelt från Väst- Pass från Norr - Pass från Öst- Pass från Syd.
Norr (träkarl) gör felaktigt utspel (hjärnsläpp 1)- Öst lägger felaktigt ut alla sina kort som om han skulle vara träkarl (hjärnsläpp 2). Sedan upptäckte Öst att det hela blev tokigt och vi struntade i att spela brickan. Hur döma?
Hur döma?
16 feb 2018 kl 10:14
#1
Hur döma?
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior




Goldwaters regel säger att utspel från fel hand bör godkännas därför att den som inte ens vet vem som skall spela ut gör säkert inget bra utspel. (Goldwaters regel är uppkallat efter en amerikansk tävlingsledare, Harry Goldwater, inte att förväxlas med presidentkandidaten Barry Goldwater).
Goldwaters regel är givetvis inte tillämpbar när det felaktiga utspelet kommer från den blivande träkarlen.
Det skall bli intressant att få ta del av vad de lagkloka kan komma fram till!
Känns inte som (Nord) träkarlens utspel är korrekt då det inte begärts av spelföraren, som bestämmer över träkarlens kort.
Kortet återtas och (V) rätt utspelshand får spela ut. Därefter lägger träkarlens upp sina kort.
Öst har tretton stora straffkort med allt vad det innebär för hans pd.
Tyvärr för Ö/V ser inte jag nån annan lösning i lagarna än att östs alla kort blir straffkort och nords felaktiga utspel kommer inte hända så mycket med eftersom det kortet kommer tillhöra antingen spelföraren eller träkarlen. (Lag 54E & 49)
Ja 13 stora straffkort och konsekvensen av det.
3 spader dubbelt av syd är antagligen svårspelat trots detta.
Men så länge syd varken begär eller förbjuder någon färg har hen två träkarlar att styra över!
Sedan borde tråden flyttas till TL-forumet.