Hallå!
Jag önskar skapa klarhet i ett läge som uppkom runt den gröna duken.
Jag tar ur mina kort ur facket för att räkna korten. När jag på mitt sedvanliga sätt räknar korten (över bordet) så visar det sig att ett kort är felvänt ( dvs med bildsidan uppåt) och tyvärr hinner fler än jag se kortet innan jag kan korrigera det.
Vad gäller nu?
(Brickan är spelad tidigare men det går ej att fastställa från vilket bord)




Detta faller under Lag 16D Övrig information från andra håll.
TL ska tillkallas och kan antingen låta brickan spelas och vara redo att utdela ett korrigerat resultat, eller direkt utdela ett korrigerat resultat, beroende på om det visade kortet kan ha påverkat resultatet eller inte. Det rimliga är nog att kortet kommer att påverka resultatet, och då ingen vid bordet har gjort fel bör TL döma 60-60.
Om man lyckas lista ut vem som stoppat in kortet fel, borde denna spelare få ett avdrag på 10 %.
Det var fyrmanna. Vad gäller då?
Då finns det uppenbart en felande sida som ska bestraffas. Antingen har tidigare bord (i t.ex. större tävlingar där man skickat brickor vidare) spelat brickan och skickat den vidare eller så har andra bordet i en enskild lagmatch slarvat.
I fyrmanna dömer man bestraffningar i IMP inte procent. Aktuellt regelverk (antingen tävlingens eller generella) avgör bestraffningen i IMP.
/B
Okej IMP ELLER VP beroende på vilken typ av match det är. För en gångs skull har du en poäng och klipper inte ut random meningar ur vad man skriver.
Ok, tack för info