Forum » Allmänna diskussioner » Det var en gång två skolor... (Eller JSM-tävlingar i Sverige)

Det var en gång två skolor... (Eller JSM-tävlingar i Sverige)

8 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Erika Rodin
Bild för Erika Rodin
Det var en gång två skolor... (Eller JSM-tävlingar i Sverige)

Som presterade dåligt i nationella proven (NP) i matematik. Båda skolorna ville förstås till nästa års NP förbättra sitt betygssnitt. (Tro mig, vi kommer till bridgen snart.)

Skola A valde att veckan innan NP ägna varje dag, hela veckan, åt att låta eleverna räkna matematik. All annan undervisning ställdes in till förmån att eleverna skulle få gnugga matematik hela veckan så att provresultaten skulle bli högre. Ett så kallat ”quick fix”.

Skola B valde att tillsätta en utvecklingsgrupp som skulle fokusera på förståelsen över varför deras elever inte var så bra på matte. Utefter vad gruppen kom fram till förändrade man sedan arbetssättet och undervisningen på skolan.

Så vad är då fördelarna med de olika strategierna?
Skola A sparar tid och resurser. I NP kommer de antagligen öka sitt betygssnitt så på pappret kommer allt se bra ut. I verkligheterna kommer eleverna antagligen glömma bort det mesta dagen efter provet och i nästa kurs kommer de få det ännu svårare.

Skola B:s lösning kräver tid och resurser. Kanske kommer de inte nästa år ha förbättrat sitt betygssnitt för utredningen om varför eleverna är sämre på matte kanske inte är klar. I slutänden kommer de dock ha elever som kommer ihåg vad de lärt sig.

Men den största skillnaden är att Skola A kommer ha samma problem varje år. För de har inte förändrat något i grunden, de har inte heller förstått varför problemet finns. Skola B å andra sidan kommer med hjälp av förståelsen kunna utarbeta ett arbetssätt som på lång sikt gynnar eleverna och skolan.

Vilket sätt skulle du föredra att man använde på skolan där du är elev/du har dina barn?


Så vad har det här med bridge att göra?

Det finns ett problem i Sverige (det finns många men jag tänkte fokusera på ett): Bridgespelande juniorer åker inte till JSM-tävlingar.

Det är ett återkommande problem som blivit större för varje år som varit. JSM-lag har i flera år riskerat att bli inställt pga för få anmälningar. Och ja, det finns få juniorer i Sverige. Men sanningen är den att det finns tillräckligt många för att få ihop en ordentlig tävling. Problemet är som sagt att en majoritet av juniorerna inte åker till tävlingarna.

Så vad är SBF lösning på detta?

Att slå ihop svenska juniormästerskapen med de danska juniormästerskapen.

För om vi tar hit de danska juniorerna som vill spela så får vi nämligen ihop en tävling utan problem. (12 hela lag!) Jag tänker inte gå in på den problematik som uppstår när man spelar en RR men sedan delar ut priser i olika klasser trots att man mött alla lag.

Om vi nu funderar ett tag på exemplet med de två skolorna. Vilken skolas strategi tycker ni att SBF använder?


För mig är det uppenbart att SBF tillämpar Skola A:s strategi som också kan benämnas för NPM (New public management) som är en nyliberal styrningsstrategi som uppkom inom näringslivet. Den utgår från ett kundorienterat och målrationellt perspektiv där en viktig faktor är mätbara mål.
Något som våra politiker i Sverige tycker är helt underbart (läs nationella prov, PISA, OECD osv).

Problemet med politik och skola är att de i grunden oftast vill olika saker. En politiker vill fixa problem snabbt för snart är det val. För att få behålla sitt jobb behöver politikern kunna visa en positiv trend (eller iaf inte negativ om det redan var bra från början). Detta görs enklast genom ett siffersystem.

En skola sysslar med att lära elever kunskap. Snabba förändringar är oftast dåliga och ogenomtänkta och kan ha förödande effekter (exempelvis är det först nu på 2000-talet som vi ser effekterna av reformen som kom i början av 1990-talet, dvs 10 år senare).

En annan nackdel är att för politikern räcker det med att visa upp ett bra resultat just nu under detta år. Men elever, den kommande generationen, vill vi helst ska vara vettiga för alla framtid.

Att låta elever råplugga en vecka inför ett prov är en tillfällig lösning. Tar man bort lösningen (att råplugga en vecka) kommer vi vara tillbaka på ruta 1. Om vi istället försöker förstå varför något är som det är och sedan se hur vi kan ändra på det kommer problemet försvinna eftersom vi har ändrat på sättet vi tänker och agerar.


Tillbaka till bridgen. Juniorer vill inte spela JSM-tävlingar. SBF har valt att slå ihop svenska och danska mästerskapen.

Det gav ju ett positivt resultat i år. 12 lag anmälde sig (en markant ökning i relation till tidigare år då antalet lag varit runt 7-9 om jag kommer ihåg rätt). Så om vi bara ser på statistiken så har ju SBF gjort något fantastiskt! Tävlingen verkar vara på väg upp. Vi riskerar inte att den blir inställd. Problemet löst. Alla är glada.

Men för att den här lösningen ska vara bestående behöver tävlingen vara hopslagen varje år. Separerar vi på tävlingarna borde problemet återkomma. För att slå ihop tävlingarna borde inte ge följden att fler vill spela, eller? Kan det till och med ge effekten att färre vill spela? Vad händer om Danmark vill separera tävlingarna men Sverige ha kvar eller vice versa?

I höst kommer JSM-par, nej jag menar JSDM-par gå av stapeln. Tävlingen kommer spelas i Danmark. Tänk er själva att åka till ett annat land för att spela ett svenskt mästerskap. Å ena sidan låter det helt sjukt att åka utomlands för att spela ett svenskt mästerskap men å andra sidan är det rättvist eftersom de danska juniorerna åkte till Sverige för att spela JSDM-lag nu på våren.

Jag har haft en juniorkurs under detta läsår. Hur ska jag motivera mina elever att åka till Danmark för att spela ett svenskt mästerskap? Hur ska jag förklara för deras föräldrar att deras 12-åriga barn måste åka jättelångt bort (till ett annat land!) för att spela en tävling? Och när jag väl gjort det: Hur ska argumenten gå när det kommer till ekonomin?

Ekonomin är förstås alltid svår. Det kanske till och med hade varit dyrare för dem att åka till Umeå och spela. Men det brukar vara billigare att spela tävlingar i Sverige än att åka till ett annat land att spela, särskilt när det kommer till boende. Det är iaf vad min erfarenhet säger. Undantaget är väl om de lägger tävlingen i Köpenhamn, men så fort den hamnar någon annanstans lär det bli dyrare.

För juniorer i Stockholm är ekonomin inte ett problem för S:t Erik har som policy att stå för alla kostnader för JSM-tävlingar och riksläger. (Problemet är förstås att det blir dyrare för S:t Erik men vi får väl höja bordsavgiften eller nått..) Men för mindre klubbar som inte har samma ekonomi? Som kanske knappt har råd att sponsra sina juniorer att åka till en annan stad i Sverige? Vad ska de juniorerna göra?

Eftersom SBF inte har gått ut med att detta är en temporär lösning medan man arbetar med det riktigt problemet så tänker jag utgå från att detta är den lösning SBF tänker sig just nu. Jag vet dock att man ska utvärdera projektet vid årets slut. Jag kan redan nu tänka mig diskussionen. ”Vi fick fler lag. Bra initiativ. Vi kör vidare. Mötet avslutat.”

Men ska jag vara helt ärlig så anser jag (om det inte redan framkommit) att SBF har tagit ett riktigt ”lathets-beslut”. Detta är en äkta quick fix, en riktigt ful sådan dessutom, som på intet sätt löser problemet ”juniorer åker inte till JSM-tävlingar”. Att importera danska juniorer kan inte vara en hållbar lösning (då kan vi lika gärna bara spela NM varje år så får övriga Norden också vara med).

SBF behöver ta sig an problemet och förstå VARFÖR juniorer inte åker till JSM-tävlingar. Sedan göra en strategi för att förändra SBF:s agerande gentemot tävlingarna och Sveriges juniorer.

Rekommenderad läsning till styrelsen: Lärandebaserad skolutveckling av Hans-Åke Scherp

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Erika Rodin skrev:

För juniorer i Stockholm är ekonomin inte ett problem för S:t Erik har som policy att stå för alla kostnader för JSM-tävlingar och riksläger. (Problemet är förstås att det blir dyrare för S:t Erik men vi får väl höja bordsavgiften eller nått..) Men för mindre klubbar som inte har samma ekonomi? Som kanske knappt har råd att sponsra sina juniorer att åka till en annan stad i Sverige? Vad ska de juniorerna göra?

Tyvärr förvånar ingenting längre mig när det gäller våra juniorer och deras ekonomi. Det är möjligt att minnet sviker mig men jag är nästan helt säker på att förbundet betalade både hotel och resekostnader för oss som var juniorer på 80-talet och då både för JSM-parfinal (32 par) och JSM-lagfinal (10 lag).

Alldeles oavsett hur det var förr är det naturligtvis självklart att förbundet idag när vi har så få skall betala både boende och resekostnad för juniorerna när de spelar final.

Men som sagt - inget förvånar mig längre när det gäller hur snål vårt förbund är mot våra juniorer.

Thomas Ålander

Har man frågat juniorerna varför de inte vill delta i JSM?
Har det med ekonomi att göra? Eller vilka andra faktorer?
Fråga dem vad förbundet kan göra för att de skall delta i JSM!

En skillnad gentemot skolan är att bridgen inte är ett obligatorium, men det hindrar ju inte att goda resultat i den är av godo!

Jan Malmström
Bild för Jan Malmström

Hej Thomas!
Jag kan inte svara på varför etablerade juniorspelare inte ställer upp i JSM.
När det gäller nya unga juniorer finns det ett viktigt skäl, som jag stöttar, nämligen att de är ännu inte tillräckligt bra. Om de börjar att spela typ JSM för tidigt och får massa stryk, kan de tröttna på bridgen.
Denna problematiken fanns inte förr när det var kval till JSM-tävlingarna.
Kostnaden är normalt inte något problem, då SBF ger resebidrag och de flesta klubbar och distrikt har starka ekonomier. Om inte detta skulle det räcka finns de fonder att söka pengar från.
Det är skoj att jobba med juniorer!
//Janne

Thomas Ålander

Jan Malmström skrev:

När det gäller nya unga juniorer finns det ett viktigt skäl, som jag stöttar, nämligen att de är ännu inte tillräckligt bra. Om de börjar att spela typ JSM för tidigt och får massa stryk, kan de tröttna på bridgen.
Denna problematiken fanns inte förr när det var kval till JSM-tävlingarna

Det är skoj att jobba med juniorer!
//Janne

Jag förstår. Men varför finns inte kvalen kvar? Är det för få överhuvudtaget som vill spela så finns det anledning att undra över orsakerna till det och försöka göra något år det. Konkurrensen om ungdomars tid är stor.

Erika Rodin
Bild för Erika Rodin

Så nu när JSM-par och JSM-lag för i år är över vore det trevligt att veta hur utvärderingsfasen går hos SBF då det i senaste protokollet står att projektet ska utvärderas.

Kommer juniorerna att bli tillfrågade (den enda jag frågat tyckte det sög) eller blir det styrelsen som tar beslut utifrån högst oklara grunder?
Vad var syftet med att lägga tävlingen i Danmark från start? Har syftet uppnåtts?
Gjorde den geografiska placeringen tävlingen mer intressant för de svenska juniorerna? Valde fler att spela tävlingen för att den var i Danmark?
Borde resebidraget varit högre med tanke på att resorna blev dyrare än vanligt?

Ser man på antalet anmälda juniorer så ökade inte antalet (snarare minsakde det med endast 10,5 par jämfört med 13, 13, 11, 27, 20, 23). Å ena sidan var många i U26-laget och spelade i Indien. Å andra sidan saknades väldigt många från U21- och U16-laget, varför åkte inte dom?

Jag försökte tagga våra Stockholmsjuniorer men de var inte så pepp. Oklart om de ens visste om att tävlingen var förrän jag frågade dem (vilket var 2 veckor innan då jag äntligen hade hittat en lista på vilka som var anmälda och såg att det vanliga gänget från Stockholm inte var anmälda).

Efterfrågar en utförlig utvärderingsrapport samt en aktionsplan på vad förbundet planerar för att göra JSM-tävlingarna attraktiva igen.

Jan Malmström
Bild för Jan Malmström

Jag hoppas att det efter Riksmötet bildas en Juniorkommitté som tar sig an denna och andra viktiga juniorfrågor.

Pontus Silow
Bild för Pontus Silow

Jan Malmström skrev:


Jag hoppas att det efter Riksmötet bildas en Juniorkommitté som tar sig an denna och andra viktiga juniorfrågor.

Jag delar den förhoppningen.

Logga in för att kommentera