Oenighet

18 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Ålander
Oenighet

Hej!
A och B avser spela ihop, men har svårt att komma överens om öppningsbuden, dvs skall man spela med fyrkortsöppningar eller femkorts högfärg.
Är det tillåtet att spela som par med olika öppningar? Det står olika i deras resp deklaration dom tas med till bordet, alerteringar sköts etc.
Måste enighet råda, så att de bör skaffa sig andra partners?

Björn Westling

Båda i ett par måste spela samma system.

Le Bel Systeme kördes i en mixed på 60-talet där om Nord öppnade passade eller stödde Syd. Om Syd var först så visade hon styrkan och huruvida hen hade en femkorts+ hö varvid Nord gissade på slutbud.

Orsaken till systemet var att herr Nord var elitspelare medan fröken Syd hade många förtjänster, dock var att spela bridge inte en av dem

Ola Brandborn

Kan vara värt att påpeka att man däremot får spela att i första och andra hand spelar man femkortsöppningar, medan i tredje och fjärde spelar fyrkorts. Då spelar man ju samma system hela tiden, men systemet skiljer sig åt beroende vem som är giv (eller zonförhållanden eller liknande parametrar).

Joakim Nordlindh

Om dom kör 4433 så kan den ena öppna med 4k hö och den andra kan vänta tills han har 5.

Ola Brandborn

Joakim Nordlindh skrev:


Om dom kör 4433 så kan den ena öppna med 4k hö och den andra kan vänta tills han har 5.


Nej, inte om de kommit överens om det.
Thomas Ålander

Finns det klart uttalat vad som inte får överenskommas och/eller vad som är tillåtet att komma överens om!?

Ola Brandborn

Thomas Ålander skrev:


Finns det klart uttalat vad som inte får överenskommas och/eller vad som är tillåtet att komma överens om!?


Ni får komma överens om ”vad som helst” - det blir ju ert system.

Så om de kommer överens att spela 4433 och att Kalle öppnar på fyrkortsfärg men Stina alltid frångår systemet och öppnar på femkortsfärg så spricker det på att de inte spelar samma system.

Blir ju uppenbart fel när Kalle kommer allertera alla Stinas öppningar och säga ”hon följer inte systemet, hon kan mycket väl ha fyrkorts högfärg” eller ”hon har fem spader, inte fyra som systemet säger”. Det tar 10 sekunder för tävlingsledaren att utdöma lämpligt straff.

Thomas Ålander

Systemet är ”individuellt”, dvs paret förstår vad som menas med buden, men ”talar var och en för sig”. Det blir mer att tänka för mortståndarna, men det har väl aldrig varit ifrågasatt.
Paret skulle dessutom kunna komma överens om vem som är giv i t ex ett zonläge. I partävlingar står det ju alltid på guidekorten att ett par flyttar till N-S vid bord XX. Man verkar kunna välja som flyttare.
Allt beror på vad man kommit överens om, deklarerar det, och följer det så långt ev begränsningar gäller.

Anders Eriksson

§40.A.4
Den överenskomna betydelsen hos ett bud eller spelsätt ska inte bero på vem i paret som använder det.

Lennart Eriksson

Man kan inte välja vid rondbyte.
Har man valt tex öst/nord ska man vara det
hela tiden.
(lag 5)

Anders Eriksson

… om inte TL tillåter att man byter väderstreck.
Vid klubbtävling brukar jag tillåta det.
Agerar inte polis om ni råkar sätta er tvärtom någon gång under kvällen.

Stefan Zylberstein

Björn Westling skrev:

Le Bel Systeme kördes i en mixed på 60-talet där om Nord öppnade passade eller stödde Syd. Om Syd var först så visade hon styrkan och huruvida hen hade en femkorts+ hö varvid Nord gissade på slutbud.

Orsaken till systemet var att herr Nord var elitspelare medan fröken Syd hade många förtjänster, dock var att spela bridge inte en av dem

Samma grundidé, att ha den starkare spelaren som spelförare, förekom i någon bridgenovell, jag antar hos Mollo. Men lösningen var lite enklare.
Huvudpoängen var att den svagare körde med femkortshögfärg, den STARKARE med fyrkorts.
Vidare, den svagare skulle undvika att bjuda sang. Medan den starkare bjöd gärna tresangarna.
Om de använde överföringar minns jag inte; Mollo skrev ju sina böcker innan överföringar var standard. Men i ett sådant fall kan man ju rigga dem också.

Men alltså, att döma av tråden, det är numera icke tillåtet att den ene öppnar på femkort, den andra på fyrkort…

Att man försöker få sangen på ”rätt” hand är det väl mera flexibelt med.

Däremot finns det ju andra knep; tex den ene använder UD resp fördelningsvisande bud, medan den andra kliver in… Hemskt irriterande om jag känner mig i bra form ikväll, och partnern är den svagare spelaren… Sadsmile

Thomas Ålander

Lennart Eriksson skrev:


Man kan inte välja vid rondbyte.
Har man valt tex öst/nord ska man vara det
hela tiden.
(lag 5)

På guidekorten står det t ex: Nord flyttar till bord 5 Ö - V.
Det framstår som om Nord kan välja. Måste hen flytta till Ö bör V ite nämnas, tycker jag.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Thomas Ålander skrev:


Lennart Eriksson skrev:


Man kan inte välja vid rondbyte.
Har man valt tex öst/nord ska man vara det
hela tiden.
(lag 5)

På guidekorten står det t ex: Nord flyttar till bord 5 Ö - V.
Det framstår som om Nord kan välja. Måste hen flytta till Ö bör V ite nämnas, tycker jag.

Nord kan välja en gång, sedan är det kört. Men det finns ingen regel att Nord måste gå till Öst, utan i par 1 kan Nord gå till Väst och i par 2 kan Nord gå till Öst. Men sedan måste i par 1 samma spelare sitta Nord respektive Väst hela tiden, och i par 2 samma spelare sitta Nord och öst hela tiden (under en omgång, inte under en hel tävling).

Johan Bjurström

Henrik Johansson skrev:


Thomas Ålander skrev:


Lennart Eriksson skrev:


Man kan inte välja vid rondbyte.
Har man valt tex öst/nord ska man vara det
hela tiden.
(lag 5)

På guidekorten står det t ex: Nord flyttar till bord 5 Ö - V.
Det framstår som om Nord kan välja. Måste hen flytta till Ö bör V ite nämnas, tycker jag.

Nord kan välja en gång, sedan är det kört. Men det finns ingen regel att Nord måste gå till Öst, utan i par 1 kan Nord gå till Väst och i par 2 kan Nord gå till Öst. Men sedan måste i par 1 samma spelare sitta Nord respektive Väst hela tiden, och i par 2 samma spelare sitta Nord och öst hela tiden (under en omgång, inte under en hel tävling).

Jag trodde jag förstod regeln tills jag läste Henriks parentes. Menar du att man inte får byta plats under ronden men det går bra senare under tävlingen?

Björn Ohlsson

Det är skillnad på rond, omgång och tävling.
/B

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Johan Bjurström skrev:


Jag trodde jag förstod regeln tills jag läste Henriks parentes. Menar du att man inte får byta plats under ronden men det går bra senare under tävlingen?

Du får inte byta under pågående omgång. I partävling så är en omgång vanligtvis en följd av ronder utan längre paus emellan. Så en typisk klubbtävling eller bronstävling på festivalen har i det här avseendet 2 omgångar, en före och en efter fikat.

Omgång kan dock betyda lite olika saker beroende på vad vi behöver använda definitionen till. Ibland är det mer praktiskt att se hela tävlingen som en omgång även om det är en paus i mitten.

Joakim Nordlindh

.

Logga in för att kommentera