Forum » Tävlingsledare och domslut » Hur dömer jag här då?

Hur dömer jag här då?

13 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Brandell
Hur dömer jag här då?

Nord öppnar men 1 nt 15-17. Väst bjuder 2 klöver. Syd pass och Öst 2 hj. På fråga från nord vet inte öst vad2 kl betyder. Enl deklaration är det minst 5-4 i HF. Nord bjuder 3 klöver och pass runt. I spelet visar det sig att Väst har 6 klöver. Nord har också 6 klöver och har öppnat med 1 nt på 6-3-2-2. Det blir ett par straff i i 3 klöver och Nord menar att han skulle passat om han vetat att västs 2 klöver visat klöver så kontraktet hade väl då blivit 2 hj förutsatt att väst också passat

Tomas Brandell

Lars Adie

Thomas Brandell skrev:


Nord öppnar men 1 nt 15-17. Väst bjuder 2 klöver. Syd pass och Öst 2 hj. På fråga från nord vet inte öst vad2 kl betyder. Enl deklaration är det minst 5-4 i HF. Nord bjuder 3 klöver och pass runt. I spelet visar det sig att Väst har 6 klöver. Nord har också 6 klöver och har öppnat med 1 nt på 6-3-2-2. Det blir ett par straff i i 3 klöver och Nord menar att han skulle passat om han vetat att västs 2 klöver visat klöver så kontraktet hade väl då blivit 2 hj förutsatt att väst också passat

Tomas Brandell

Det är klart att Nord hade passat om väst bjudit rätt bud men har det begåtts något lagbrott vid bordet t.ex. fel förklaring.

Thomas Brandell

Nej det har det inte. Utan ingen förklaring alls förutom att deklarationen inte stämde med budet.

Thomas Ålander

Bjuder verkligen Väst efter Nord? Har Syd och Nord bytt plats?

Thomas Brandell

Nej Öst ska det förstås vara. Och sedan väst som bjuder 2 hj. Sorry för min förvirring

Leif Lundberg

Det är tillåtet att bjuda fel, men inte förklara fel.

Joakim Nordlindh

ÖV har givit felaktig förklaring. ”Vet inte” istället för korrekta ”minst 5-4 i HF”. Hade Nord agerat annorlunda om han fått en korrekt förklaring? Knappast. Resultatet står.

Tobias Bende

Varken öst eller väst verkar veta att 2kl visar 5-4 hö. Är det då självklart att det faktiskt är att betrakta som deras överenskommelse?

Ola Brandborn

Tobias Bende skrev:


Varken öst eller väst verkar veta att 2kl visar 5-4 hö. Är det då självklart att det faktiskt är att betrakta som deras överenskommelse?

Bra poäng, en procedurbestraffning till ÖV kanske? Någon i paret borde ju veta hur de spelar kan man ju tycka.

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Ola Brandborn skrev:


Tobias Bende skrev:


Varken öst eller väst verkar veta att 2kl visar 5-4 hö. Är det då självklart att det faktiskt är att betrakta som deras överenskommelse?

Bra poäng, en procedurbestraffning till ÖV kanske? Någon i paret borde ju veta hur de spelar kan man ju tycka.

Det är inget regelbrott att inte veta hur man spelar.

Mikael Thulin

Henrik Johansson skrev:


Ola Brandborn skrev:


Tobias Bende skrev:


Varken öst eller väst verkar veta att 2kl visar 5-4 hö. Är det då självklart att det faktiskt är att betrakta som deras överenskommelse?

Bra poäng, en procedurbestraffning till ÖV kanske? Någon i paret borde ju veta hur de spelar kan man ju tycka.

Det är inget regelbrott att inte veta hur man spelar.


Hur är det med en felaktig systemdeklaration då?

Bengt o Göran kommer till fyrmannamatchen 1 minut innan start.
Bengt: ”Jag hittade den här deklarationen som Åke o Nisse spelar”.
Göran: ”Den duger.”

Sedan bjuder de samstämmigt för de har ju spelat ihop förr.
Men systemdeklarationen den avviker…
Sånt är lite trist tycker jag Smile
Men vad gäller?

Lars Adie

Mikael Thulin skrev:


Henrik Johansson skrev:


Ola Brandborn skrev:


Tobias Bende skrev:


Varken öst eller väst verkar veta att 2kl visar 5-4 hö. Är det då självklart att det faktiskt är att betrakta som deras överenskommelse?

Bra poäng, en procedurbestraffning till ÖV kanske? Någon i paret borde ju veta hur de spelar kan man ju tycka.

Det är inget regelbrott att inte veta hur man spelar.


Hur är det med en felaktig systemdeklaration då?

Bengt o Göran kommer till fyrmannamatchen 1 minut innan start.
Bengt: ”Jag hittade den här deklarationen som Åke o Nisse spelar”.
Göran: ”Den duger.”

Sedan bjuder de samstämmigt för de har ju spelat ihop förr.
Men systemdeklarationen den avviker…
Sånt är lite trist tycker jag Smile
Men vad gäller?

Olika saker egentligen för här har paret ”förklarat” fel inte bjudit fel.

Blir motståndarna vilseledda genom att de förlitat sig på systemdeklarationen kan det bli korrigering och TL kan döma ut procedurbestraffning.

Peter Swensson

Henrik Johansson skrev:


Ola Brandborn skrev:


Tobias Bende skrev:


Varken öst eller väst verkar veta att 2kl visar 5-4 hö. Är det då självklart att det faktiskt är att betrakta som deras överenskommelse?

Bra poäng, en procedurbestraffning till ÖV kanske? Någon i paret borde ju veta hur de spelar kan man ju tycka.

Det är inget regelbrott att inte veta hur man spelar.

Sant, men ett av många exempel på bridge soelas med ovärdiga lagar. Rent ut sagt pinsamt, anser jag. Jag älskar spelet ändå.

Modererats

Logga in för att kommentera