Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior




Sidor
Eftersom regelverket gäller för alla, oavsett spelstyrka, så måste reglerna vara enkla att förstå. Vilket gäller ganska väl för nuvarande regler!
Trots att dagens regler är tydliga så är det svårt att få vissa spelare att förstå när och varför man ska alertera. (Samma problem med stopp) Dessa spelare kommer inte att förstå mycket av de nya reglerna.
Är det helt vansinnigt att ha en enklare variant (typ dagens) för de klubbar som så önskar, eller om man kan hitta ett kriterium för när, och hur det skulle kunna fungera.
När alert infördes så kunde man som klubb, och spelare, avstå från denna information. Kanske att man som klubb kan få välja om man ville ha den enklare varianten (om en sådan infördes) eller den avancerade varianten. Allt beroende på vilket klientel klubben representerar.
V-ås-åsa
Sidor
Jag håller med inlägget om begreppet (semi)balanserad hand. Begreppet är otydligt och kan tolkas på minst två olika sätt. Att förneka en (semi)balanserad hand kan tolkas som:
1. förneka antingen en semibalanserad eller en balanserad hand, eller
2. förneka såväl en semibalanserad som en balanserad hand.
Avsikten skulle dessutom kunna vara en tredje variant:
3. förneka en balanserad hand.
Vilken av tolkningarna som än är avsedd bör den förtydligas, t.ex. enligt ovan. Formuleringen kan eventuellt behöva bli annorlunda i fallet ”lovar en (semi)balanserad hand”.
Sidor
Jag hör ofta folk komma med detta argument, som naturligtvis är fullständigt idiotiskt. Då måste man alertera i princip alla bud, eftersom du alltid vet mer om era bud än vad motståndarna gör. Att alertera alla bud är knappast någon hjälp för någon.
Sidor
En till tanke eftersom TK läser:
”På öppningsbud, ett svarsbud i ny färg under utgång – även om motståndarna bjudit annat än pass – som är okrav (utom av förhandspassad hand).”
Är det meningen att det här ska tillämpas på öppningsbud i sang såväl som i färg?
Det känns som att mina motståndare snarare luras än hjälps av att jag alerterar sekvensen 1NT - 2hj där 2hj är slutbud. Samma sak efter 1NT (2ru) 2hj där 2hj är slutbud.
Sidor
Ju mer jag tänker på det landar jag i att jag tycker de alerteringsregler vi har nu är bra, om vi bara kunde plocka några få riktigt bra bitar från de nya (tex ”speciella dubblingar”, ”nödåterbudet i trekorts lågfärg” (vilket jag dock ändå tycker borde alerteras mot nybörjare), ”överbud i fiendens färg” och ”naturliga öppningsbud som garanterar en sidofärg”)
Sidor
Det är andemeningen med alertering och fullkomligt självklart i min värld. Att man därmed inte ska alertera ALLA bud är förstås självklart, bara bud som man anser väsentligt kan påverka motståndarnas egna bud/spel.
Jockes påstående att det är idiotiskt, är idiotiskt.
Sidor
Är syftet med en pre-alert samma som för en alert, dvs att möjliggöra för motståndarna att ta välinformerade beslut under budgivningen?
Sidor
Informera om sitt system bland annat för att motståndarna ska kunna diskutera försvarsmetoder, även om 1kl alerteras kan det vara bra att vara förberedd på vad det är.
Sidor
Här håller jag med Henrik.
Varför ska man inte titta på deklarationen innan? Har man ingen som helst undersökningsplikt själv innan ronden/halvleken? Ska man tvingas i sig det oavsett om det fyller en funktion (tveksamt) eller ej? Vad fyller deklarationen då för funktion?
Sidor
…vilket man iofs lätt ordnar genom en snabb titt på motståndarnas deklaration innan man plockar upp korten. Jag kan köpa en kort pre-alert, typ stark klöver/5533/5542, men skulle man följa den uppsatta punktlistan i det föreslagna regelverket så skulle vi, trots endast 3 prickade öppningsbud i arsenalen, behöva redogöra för 7 av våra öppningsbud (och ovanpå det kanske även berätta något om våra utspel och markeringar…). Jag kan garantera att ingen på vår hemmaklubb skulle vilja lyssna på denna redogörelse.
Sidor
Jag tror att du missförstod vad jag egentligen frågade.
Sidor
Jag börjar undra om jag missat var den publiceras!?
Sidor
Finns här.
Efter en hel del kommentarer och åsikter kommer en uppdaterad version att publiceras inom den närmaste tiden.
Jag kan bevaka och publicera en länk även här när det sker.
Sidor
Jag hoppas verkligen att man tillsatt en ny grupp för att göra den reviderade versionen.
Sidor
Inom industrin jobbar vi med granskningsförfarande i alla projekt steg; där en granskningsgrupp bestående av en uppsättning experter granskar att planer, dokument, tillvägagångssätt och slutsatser kontinuerligt. Orsaken till att man måste jobba på det viset är att vi alla är och blir ”hemma blinda”; vi alla har svårt att uttrycka oss konsistent och hålla fokus även inom våra expertisområden. Men hjälps vi varandra blir slutresultatet alltid överlägset vad en individ, eller en projektgrupp, kan leverera.
Det är ur mitt perspektiv slående hur tafatt och onödigt ogenomtänkt första förslaget var/är. Även om jag är övertygad om att andra grupperingar hade gjort något med andra brister (och att jag själv hade lycktas med ytterligare annorlunda felaktigheter), så måste vi inom bridgen använda oss av flera ögon för att nå till rimliga mål.
Precis som Joakim Nordlindh skrev så är det viktigt med nya grupperingar. Jag tror på granskningsprocesser när det gäller regelverk och förskrifter, för att jag vet att det fungerar. Att t ex byta ut personer och ordförande för arbetet får inte ses som personlig kritik, utan som ett sätt att använda sig av flera ögon och mera erfarenhet.
Det är givetvis ett lämpligt tillvägagångssätt att lägga ut för diskussion på anslagstavlan precis som man gjort. Men, det finns lågt hängande frukter som inte behövt gå ut hit.
Tidsskalan att ”reviewa” ett förslag som arbetsgruppen ansåg vara klart och tro att man kommer göra något bra under ett par sommarmånader är märklig. Precis som Dan påpekat, borde förslaget backas. Börja jobba med systembegränsningsregelverket, som är för komplicerat men bra var välformulerat när det kom, så att regelverk om systemdeklaration och alerteringsreglerna är helt synkade. Det kan inte vara rätt att vi måste justera alerteringsreglerna snart igen, eller att systembegränsningsregelverket skall påverkas att alerteringsreglernas bristfälliga definitioner.
Läste igenom hela tråden idag, och bara här ser man att t ex Henrik, Mats och Joakim har synnerligen vettiga inspel och de kanske kan användas som de argusögon processen kräver.
Målet är ett bra lätthanterligt regelverk som över t ex 80% av spelarna med lätthet kan ta till sig och förstå. Givet historiken på området vet vi att dåliga regelverk orkar ingen bry sig om.
För övrigt anser jag att ett naturligt oalerterat bud skall vara förslag att spel och okrav. Om budet är ett förlag att spela ett kontrakt i samma benämning, på en högre nivå än den angivna, är även det utan behov av alertering. Ingen typ av bud är närmare bridgens inneboende skäl än just inviterande naturliga bud IMHO.
Sidor
Det första som borde ske, IMHO, är att TK skyndsamt beslutar om att backa från beslutet att införa dessa nya regler i och med kommande verksamhetsårs startdatum, dvs 230901 - om 43 dagar…
Sidor
Mycket bra förslag, men om du stryker ordet ”naturligt” så blir det ännu bättre (då fångar det up tex svaren på överföringar eller 2hö som svar på 2 ruter Multi).
Sidor
Nu har den uppdaterade versionen publicerats.
Artikel
Sidor
Kanske det, Ola. Men bara kanske. Inte så enkelt för den som ska skriva enkla korta regler.
Jag menar då exempelvis 2ru multi - (D), då ena paret spelar att 2hj visar 6+kort i hj och andra paret menar att 2hj är ”passa/korrigera”.
Antar att liknande problematik kan uppstå efter 2ru överföring - (D), då 2hj visserligen kan vara förslag att spela - men med antingen olika hj-längd och/eller visande något om ruterhåll.
.
Har inget speciellt emot era förslag, utan vill bara säga att inget är så självklart. Eller hur?
Sidor
Överbudsproblematiken kvarstår.
Överbud över t.ex. Slaskruter eller stark klöver skall fortfarande alerteras, även överbud över 1kl i ett 5542 system men inte 5533. Det blir onödigt krångligt och svårt för orutinerade att lära sig.
Sidor
Håller med, och spånar vidare med en fundering till. Det står:
Är det då klargjort att (1♣ = 5533) - 2♣ är ett ”överbud i motståndarnas färg”? Hur definieras ”motståndarnas färg”?
Vidare hade jag gärna velat höra hur resonemanget gått kring överbudsreglementet. Varför kom man på idén att utgå från ACBLs regler i just detta fall? Jag försöker verkligen förstå varför överbud ska undantas från den normala principen att alertera konventionella bud, men inte naturliga bud - men jag ser det helt enkelt inte.
Däremot, när vi ändå är inne på undantag - eftersom Stayman inte längre ska alerteras bör rimligen 2/3♣ som okrav alerteras. Det finns en punktlista för svarsbud på 1♣♦♥♠ som ska alerteras, detta verkar vara en lämplig plats för ”På öppningsbud 1/2NT: lägsta bud i ♣ som är okrav” eller liknande. Det kommer inte att påverka Average Joe på klubben, men Finurlige Fabian som försöker tillskanska sig poäng genom motståndarnas slapphet att inte fråga om 2♣, har genom reglerna fått ett kryphål att exploatera.
Sidor
1+ på en ruter i Exempelsamlingen borde vara 0+. en icke obetydlig minoritet spelar så.
Sidor
Kan nån förklara hur den här definitionen ska användas?
Det står att huvudregeln är att artificiella bud ska alerteras. I exempelsamlingen finns det mängder av bud som innehåller information utöver önskan eller möjlighet att spela kontrakt i den bjudna benämningen som INTE ska alerteras.
Jag förstår och stödjer önskan att ha enkla regler, men den här definitionen räcker inte till.
De som har skrivit de uppdaterade reglerna verkar hålla med om att definitionen är fel eftersom exempelsamlingen inte följer definitionen och huvudregeln. I så fall borde vi naturligtvis skriva om definitionen. Jag tror att ACBLs eller EBUs definitioner är ett bra ställe att börja titta på.
Sidor
Det finns en huvudregel och så finns det undantag från huvudregeln. Att börja titta på ACBL eller EBU vore det dummaste vi kan göra, vi ska titta på WBF/EBL istället.
Definitionen av artificiell är lag, vilket gör att den inte får ändras, och den fungerar alldeles utmärkt. Vilka exempel är det du tänker på? Jag tror bara du i många fall inte förstår definitionen. Styrka t.ex. Kan aldrig någonsin göra ett bud artificiellt.
Sidor
Du hann editera ditt inlägg medan jag svarade, så det är inte säkert att det här är helt konsistent
Efter att ha läst definitionen av artificiellt bud i lagboken så är problemet att definitionen i alerteringsreglerna inte överensstämmer med definitionen i lagboken. I lagboken står tillägget ”(när denna information inte är självklar för spelare i allmänhet)”. Om man läser definitionen utan det tillägget så blir slutresultatet väldigt annorlunda. Med det tillägget så blir allting mycket rimligare, och i princip alla mina invändningar försvinner.
När nu detta är utrett så kan jag tillägga att det saknas ett mellanslag i särskild dubbling i definitionsdelen.
Sidor
Ja jag reflekterade precis över att den högst vitala del av definitionen var utelämnad. Det måste givetvis ändras i dokumentet. Utelämnas den delen blir nästan alla bud artificiella.
Sidor
Men snälla… Avsätt den nya gruppen som gjort reviderade versionen också. Det är ju så dåligt att man inte ens orkar vara konstruktiv. Det kanske löjligaste är ju att man inte ens har tillämpat alerteringsreglerna på exempelsamlingen. Hade man gjort det hade man kanske märkt hur konstigt man gjort reglerna.
Sidor
Nja, 0+ är en delmängd av 1+, emedan 1+ inte är en delmängd av 0+. Skriver man 1+ är det således glasklart att även 0+ omfattas av samma regel, men skriver man 0+ är det oklart utifrån exemplet vad som gäller för 1+.
Så jag tycker nog exemplet är OK, annars blir exempelsamlingen lika lång som telefonboken (jmf 2+♣ som också är en delmängd av 5551). Det finns andra saker att lägga energin på.
Sidor
På sidan 1 står det: ”Enkelhet och största möjliga liktydighet av regler bör vara ledstjärnor”.
Sen har vi: ”Undantag: (…) Överbud i motståndarnas färg, såväl ifall de bjudit färgen naturligt eller visat den genom t.ex. överföringsbud.”
Precis som redan skrivits gäller att
(1♦ = slaskruter) - 2♦ = högfärgerna SKA alerteras
(1♦ = 5533/4444) - 2♦ = högfärgerna ska INTE alerteras
(1♦ = 5533) - 2♦ = naturligt ska INTE alerteras*
*) Antar att ”3+” gäller som motståndarnas visade färg.
Förutom det faktum att jag inte begriper varför man är så het på att undanta konventionella överbud från alerteringsplikten, ser jag inte heller varken enkelhet eller liktydighet på den här punkten.
Men misströsta inte! Eder Skånska favoritskribent (emigranter räknas ej) har såklart lösningen på detta till synes oöverstigliga hinder:
Sidor
Jag har fått förklarat för mig (av fler än en välrenommerad TL) att enl reglerna räcker 1+ för att vara en visad färg av motståndarna. Så jag tror inte att 1R(1+) - 2R ska allerteras.
Henric, Ryzsard rätta mig om jag ändå fattat fel.
I övrigt håller jag med om att det verkar tokigt.
Sidor