Ordf. i Ångermanlands DF, Åke Lundberg, skickade den 8 januari ut en påminnelse om att årsmötet för verksamhetsåret 2019/20 äger rum onsdag den 13 januari 2021. Påtalade i epost till honom det olämpliga i att hålla årsmötet nu när pandemin är som svårast utifrån gällande rekommendationer. Hans svar var att det är enbart REKOMMENDATIONER och att jag var välkommen till årsmötet.
Lyckligtvis kom nu den tillfälliga pandemilagen, giltig från 10 januari 2021, som förbjuder att sammankomster över 8 personer är förbjudna enligt lag och överträdelse kan beivras. Förhoppningsvis följer han lagen men någon information om att mötet är inställt har ännu inte kommit.
Efterlyste också sedvanliga årsmöteshandlingar i form av verksamhetsberättelse, bokslut och revisionsberättelse. Något förvånande fick jag till svar att dessa handlingar inte var publika före årsmötet. Har varit och är verksam i ett stort antal styrelser under de gångna åren och alltid i anslutning till utskick av kallelsen till årsmöten har nämnda handlingar bifogats eller som på senare år lagts ut på föreningens hemsida. Förstår inte vad som är hemligt för medlemmarna?
Tacksam för svar om hur övriga bridge Sverige gör?




Oerhört märkligt att ha ett årsmöte när det är som värst. Tror han är rätt ensam om att tycka att det är en bra idé.
Norrbotten skulle haft årsmöte i maj 2020, men det är framflyttat på obestämd tid. Ett självklart beslut i mina ögon.
Inte heller så enkelt att flytta årsmöten med tanke på att styrelsen är vald i perioder. Tecknarna för föreningen kanske inte längre har rätt att hantera konton mm.
En ide är att köra digitalt möte.
Kan någon insatt förklara för mig hur årsmöteshandlingar inte kan vara tillgängliga i förväg? Faller inte det på sin egen orimlighet?
Hur ska deltagarna/delegaterna kunna ta ställningen till en så stor mängd information under mötet, för visst är det väl meningen att beslut fattas och ställning skall tas?
.
Även om man inte är röstberättigad eller delagat för någon klubb ska väl medlemmar få ta ställning, inklusive ges tillfälle att tala och uttrycka ställning/åsikt? Om inte annat så via sin representant.
.
(Digitalt möte kan ha sina problem eftersom det väl inte är krav på att klubbarnas utsedda röstberättigade ska ha den tillgången - en passus bara, som inte är det problem jag var intresserad av)
.
(Där jag var med beslutades teckningsrätter för förbundet på det konstituerande styrelsemötet, inte årsmötet. Och en hel styrelse avgår aldrig samtidigt utan varvas väl på tvåårsperioder?)
Det kan ju bli besvärligt om kassören inte längre har rätt att betala räkningarna.
Det måste ju finnas tusentals föreningar som har samma problem, och som måste flytta fram sitt årsmöte på obestämd tid?
Såvitt jag förstår är väl firmatecknarna valda fram till nästa årsmöte?
Sen är det ju väldigt praktiskt att göra som Lars-Göran föreslår. Vi har gjort likadant i den förening där jag är sekreterare. (Beslut taget på ett årsmöte tidigare.)
Det är inte bara praktiskt, utan nödvändigt, att varva styrelser på tvåårsperoder (där kassören och ordföranden har olika perioder. Orsaken är inte minst styrelsekapning, vilket var nära att ske i moin morsas Röda-korskrets (som sitter på någon mille i testamenterade värdepapper).
Det mesta är ju bara att lösa på ett praktiskt vis. Det som intresserade mig mest är om årsmötesdokument kan hållas ”icke-publika”, dvs undanhållas medlemmar inför årsmötet.
Jag kan inte strikta stadgar men det låter för mig som ett inte regelmässigt korrekt sätt eftersom man måste ta del av innehållet för att t ex bevilja ansvarsfrihet.
På Förbundets hemsida finns ”förslag till stadgar för Distriktsförbund”, se paragraf 10.
Normalförfarandet är i min värld, att alla handlingar sänds till klubbarna i god tid, så att styrelsen hinner diskutera och och besluta hur klubbrepresentanten ska rösta på årsmötet. Själva vitsen är ju att alla ska vara väl förberedda inför årsmötet så att beslut kan tas i demokratisk ordning.
/Lennart
Håller med om att normalförfarandet är att alla handlingar (förvaltningsberättelse, bokslut, revisionsberättelse, valberedningens förslag samt propositioner och erhållna motioner) sänds till klubbarna i god tid före årsmötet.
Av normalstadgarna för distriktsförbund framgår i § 6, som finns på SBF:s hemsida, följande i sista stycket:
Det åligger styrelsen att förelägga varje ordinarie årsmöte förvaltningsberättelse för det senaste verksamhetsåret. Till förvaltningsberättelsen skall fogas vinst- och förlusträkning samt in- och utgående balansräkning.
Detta möjliggör tyvärr att det är möjligt att lägga fram handlingarna på årsmötesdagen utan att bryta mot stadgarna. Tycker att texten i § 6 borde kompletteras med
Det åligger styrelsen att senast i samband med kallelsen förelägga varje ordinarie årsmöte osv.
För er information sade FHM följande rörande årmöten och föreningsstämmor följande rörande C-19 och föreningslivet:
”Föreningar
Allmänna råd
För att undvika spridning av covid-19 bör föreningar
1. om det är möjligt skjuta upp årsmöten och föreningsstämmor eller genomföra dem digitalt, samt
2. undvika andra möten eller genomföra dem digitalt. ”
Det skrivs i den gemensamma författningssamlingen avseende hälso- och sjukvård, socialtjänst, läkemedel, folkhälsa m.m. som utkom i april 2020.
Vi har också postat en nyhet med rekommendation i egen nyhetsartikel på svenskbridge.se. Här är direktlänken.