Joakim Nordlindh tipsade nyligen på bridgewinners om denna youtube-film:
https://www.youtube.com/watch?v=zv_Exm15HsA
Den har några år på nacken, men var ny för mig — gillar den skarpt.
Ser den särskilt som utmärkt ”reklam” för Bridge-spelet.
Den fångar väl andan och spänningen i spelet,
dramat, partnerskapet, besvikelserna och inte minst
euforin som jag tror alla Bridge-spelare gått igenom
och upplever under olika faser av sitt spelande. ![]()
Storyn berättas i ett snabbt och engagerande tempo.
Och dessutom behöver man inga bridgekunskaper för att hänga med i filmen! ![]()
Mycket bra länk att dela vitt och brett
med vänner, på facebook och sociala kanaler online,
och förhoppningsvis hjälper till att väcka
ett intresse och nyfikenhet för spelet bland nya personer.
![]()




Tack kompis,
Jag lever inte i en ”sån där” dela-twitter-instagramvärld men det här tycker jag var trevligt att ni berättade. 46 minuter att kolla som avkoppling vid lämpligt tillfälle.
// L-G
Ja så kanske man kan värva juniorer.
Hoppa av skolan och spela bridge 18 timmar om dygnet
Har bara flippat runt i filmen. Såg några av de svenska tjejerna flimra förbi. Men annars föreföll det vara ont om tjejer. Innan man nyttjar filmen i rekryteringssyfte bör kolla om det är så.
Man måste få göra en film om två killar också. Det är väldigt dokumentärt om just dem.
Först tänkte jag skriva; ”men vilka tjejer sen” … men det skulle säkert några tolka som manschauvenistiskt eller gubbsjukt.
Hur man än vänder sig har man rumpan bak. Vi vet att vi har flera svenska tjejer som är proffs, och vi har många kvinnliga spelare i yppersta eliten. Det går faktiskt framställa hur verkligheten är sakligt utan att peta i eller analysera sönder filmen om Gavin och Vince et al.
Det är väl ingen som på riktigt tycker att vi ska använda en tolv år gammal, amerikansk, film i rekryteringssyfte när världens bästa juniorer just nu är svenska? Ut med eget, fräscht, material istället. Sen kan ju filmen såklart vara intressant ur andra perspektiv ändå.
Jo jag, absolut!
Detta är ju en färdig produkt – redan klar att bara sprida.
Att den har några år på nacken har ju minimal betydelse för att skapa ett intresse och nyfikenhet kring Bridgen.
Spelet, spänningen och dramat är detsamma idag som då…
Och mkt positivt att den lyfter fram Bridge, som nåt annan än ett socialt tidsfördriv för 70+are, vilket många ungdomar gissningsvis uppfattar det som – om de öht känner till att det ens existerar.
Och stort plus som sagt att den inte kräver några förkunskaper alls.
Betydligt bättre med en bra film som finns, än en ännu bättre som inte finns.
Javisst, inte mig emot!

Men känner du till om SBF eller nån annan har några planer på detta, och resurser för sådant projekt?
Annars är ju risken överhängande att spelet hinner dö ut innan det kommer…
Filmen är bra, absolut - men IMO inte ur rekryteringssynpunkt. Det är till exempel lite sunkigt (i brist på bättre uttryck) att Vince hoppat av skolan. Som förälder hade inte det gjort mig mer sugen på att få mina barn att börja med bridge. Bristen på kvinnor är, som redan nämnts, inte heller något som vi bör ta på plussidan. Det kommer däremot flera nyare filmer (Double Dummy, Aces & Knaves, The Kids Table) som kan vara mer lämpade att visa för en yngre publik.
Det finns ju andra kanaler än just film. Så mycket resurser krävs det väl inte för att få ut pressmeddelanden och att ligga på media om detta? Jag gjorde sammanlagt noll (0) intervjuer efter JEM-, JVM- och Mixed EM-gulden. Efter Mixed EM fick vi en (1) blänkare i Aftonbladet - i samma artikel som tog upp Helgemos dopningsavstängning. Det blir också någon ströartikel i respektive spelares hemorts lokaltidning men… that’s about it. Jag vet att Carina försöker få ut bridgen i media men jag tycker att det borde prioriteras högre när det finns just juniorframgångar att marknadsföra.
Det är väl inget fel i att använda en hyggligt bra film. Men nog tror jag som Micke att faktiska framgångar har betydligt större effekt.
Ja, jag vet, att nå ut med bridge i media är inte lätt. Är det så att journalister är den enda yrkesgrupp som inte spelar bridge?
Men … Kanske stirrar vi oss blinda på rikspressen? Lokaltidningarna är rent allmänt mer benägna att ta emot uppslag, idéer och faktiskt underlag. De lever helt enkelt i en tuffare verklighet.
Vilka tidningar har alls några bridgespalter/-resultat?
SvD och SDS är mig bekanta, liksom en mindre resultatrapportering i UNT:s lokalbilaga Knivstabygden.
Hur mycket finns bridgen i papperspressen? I digitalpressen?
Bridgespalter är en sak. Deras betydelse för marknadsföring är nog tveksam. De vänder sig till de redan invigda – inget ont i det, i och för sig.
Men när såg du en artikel om bridge i de stora tidningarna? I lilla Bergslagsposten hade vi två helsidesartiklar för några år sedan med intervjuer med ett par lokala spelare. Jag vet att detta hade en direkt effekt på anmälningar till en nybörjarkurs.
Instämmer.
Men hur mycket nämns bridge alls i pressen? Finns det alls någon statistik?
För 15 år sedan när man berättade för någon under 30 att man spelar bridge så fick man oftast svaret ”Men det är väl bara pensionärer som spelar bridge?”.. Nu är tyvärr kommentaren oftast ”Vad är bridge för något?”
Bridgen har enormt mycket konkurrens från andra nöjen/aktiviteter idag och bridge är svårt att förklara hur man spelar under 5 min och där tappar man minst 95% dom som visat lite intresse om jag får gissa..
Jag började spela poker på kortoxen regelbundet från 1994 och något intressant hände 1998 då filmen Rounders kom ut (https://www.imdb.com/title/tt0128442/). Filmen handlar om en juridikstuderande som bekostar sina studier på att spela poker - filmen belyser mycket av problemen med spelberoende men just den delen verkade inte avskräcka då det blev en ordentlig höjning av medlemsansökningar av yngre förmågor, många pluggade på universitetet!
Min poäng är att jag tror att man kan attrahera många yngre till bridgen med rätt kanaler - tyvärr tror jag vi inte kan hoppas på en Hollywood-film om bridge i nära framtid..
För att förklara bridge på tio sekunder blankt säger jag så här: ”Det är som att spela schack och poker samtidigt – och dessutom är det ett lagspel!”
För att ”spela bridge” ska funka på tio sekunder säger jag så här: ”Spela vanlig fyrmanswhist – men kompisen till den som visar rött lägger upp sina kort på bordet och går och kokar kaffe.”
Förträffligt - som vanligt!
Borde vi lägga på minnet, kamrater.
Den är ju klockren!
Är inte en del av problemet att de heller inte vet tillräckligt om såväl schack som poker och för att inte tala om 4-manswhist?
Asså, om det är samma person vi talar med/om.. så låter det som om hen blivit nyfiken och mottaglig när hen känner sig lite äldre.
För övrigt anser jag att High Roller: the Stu Ungar story är ”finast” reklam kortspel