”3.8 Rätt att under budgivning studera nedskrivna egna metoder
I tre situationer har man under budgivningens gång rätt att studera nedskrivna egna metoder. Dessa är:
…
3. När motståndarna direkt bakom ett naturligt öppningsbud i färg kliver in med ett färg- eller sangbud som varken är naturligt, starkt eller färgpekare.”
Om MTH öppnar med multi så gäller det att ha ordning på trupperna, men om MTH kliver in med multi, efter partnerns naturliga klöveröppning, så kan man ha ett skriftligt försvar. Verkar ologiskt, men har troligen aldrig utnyttjats.
/B




Det här är ett hyfsat vanligt fall, va?
(1NT) - 2D = en högfärg (Multi-Landy/Woolsey)
(1C stark/dubbeltydig) - 1NT = enfärgshand (vet inte vad det heter men har sett det spelas)
Det kluriga är dock att man i detta fall inte får studera skriftligt försvar.
(1NT) - X = enfärgshand (DONT)
Detta eftersom regeln täcker bud och inte dubblingar.
Öppningsbudet måste vara naturligt och i färg, så inget av dina exempelfall omfattas av Björns paragraf.