Följande inträffade på en klubbtävling.
Nord bjuder 2 klöver. Öst kliver in med 1 spader. Väst påpekar att budet är för lågt varpå syd säger att väst inte har rätt att påtala felet. Vad är det som gäller? Enligt lag 27 OTILLRÄCKLIGT BUD kan MTV godkänna eller inte godkänna. Vad händer om någon annan att säger budet är för lågt? Är det då ett regelbrott?
Vem får påtala när ett bud är för lågt?
5 dec 2017 kl 11:18
#1
Vem får påtala när ett bud är för lågt?
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior




LAG 9 – HANTERING AV FEL
A. Att dra uppmärksamheten till ett fel
1. Om det inte är förbjudet enligt lagarna, får vilken spelare som helst dra uppmärksamheten till ett fel som sker under budgivningsperioden, oavsett om det är spelarens tur att bjuda eller inte.
2. Om det inte är förbjudet enligt lagarna, får spelföraren och båda motspelarna dra uppmärksamheten till ett fel som sker under spelperioden. När det gäller ett kort som lagts i fel riktning, se Lag 65B3.
3. Vilken spelare som helst, inklusive träkarlen, får försöka förhindra ett fel (men för träkarlen gäller Lag 42 och 43).
4. Träkarlen får inte dra uppmärksamheten till ett fel förrän spelet är avslutat (men se Lag 20F5 om att rätta spelförarens felaktiga förklaring).
5. Man behöver inte dra uppmärksamheten till ett fel som gjorts av den egna sidan (men se Lag 20F5 om att rätta partners felaktiga förklaring).
/B
Antar det är 25A1 (oavsiktligt bud) du syftar på?
MTV kan fortfarande godkänna budet (27A1, TL behöver inte tillkallas) men om Öst upptäcker det var oavsiktligt enligt 25A1 kan det återtas så länge partnern inte bjudit. Då får även MTV (syd) ändra sitt bud (25A6).
/B
Om TL tillkallas gäller 9B2: ”Ingen spelare ska göra något förrän tävlingsledaren förklarat allt som gäller för korrigering av felet”.
)
Men MTV mister därför inte rätten att godkänna budet. Å andra sidan om TL anser att 25A1 är tillämplig återtas budet och då finns inget bud att godkänna. Bjuder MTV nu blir det bud utom tur (som i sin tur kan godkännas av Väst
Högt snurr i kolan(min och alla elevers huvud), hur ska jag kunna lära ut detta på bridgeskurserna jag håller?
/janne
Sedan är det TLs problem att reda ut
och informera om vad som gäller.
Om det nu inte är nya TL som du utbildar?
Att kalla på TL ska inte ses som någon anklagelse eller vara besvärande på något sätt.
TL finns till för att hjälpa till så att det blir rätt och riktigt.