Revoke

38 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Marian Svensson
Revoke

En tävlingsledare som inte har hand om kvällens tävling står och tittar på spelet vid ett bord.
Spelföraren gör revoke, men ingen av spelarna uppmärksammar detta utan spelar vidare. Spelföraren får en topp på brickan.
Får , bör personen som står och tittar säga något om revoken ???

Paret som gör revoken vinner tävlingen, vilket de inte hade gjort om revoken uppmärksammats.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Ur lag 76 B:
2. Det är förbjudet för en åskådare att visa någon form av reaktion inför budgivning och spel, så länge en giv spelas.
3. Under pågående rond måste en åskådare avhålla sig från alla slags åtbörder eller anmärkningar och får inte samtala med spelarna.
5. En åskådare vid bordet ska inte dra uppmärksamheten till någon del av spelet.

Och lag 76 C1: En åskådare får diskutera fakta eller lagar inom spelområdet bara om tävlingsledaren ber om detta.

Sidor

Petter Bengtsson

Visst hade det varit skillnad om personen som tittade på och såg revoken var tävlingens tävlingsledare?

Sidor

Leif Lundberg

Petter Bengtsson skrev:


Visst hade det varit skillnad om personen som tittade på och såg revoken var tävlingens tävlingsledare?


Lag 81 C 3-5

Sidor

Nils Andersson

..

Sidor

Lars Adie

Petter Bengtsson skrev:


Visst hade det varit skillnad om personen som tittade på och såg revoken var tävlingens tävlingsledare?

Nej, det måste vara ett lagbrott som uppmärksammats för att TL ska kunna träda in, se §9.

Sidor

Conny Gustafsson

Kan inte en tävlingsledare uppmärksamma ett fel som begås framför dennes ögon?

Sidor

Thomas Ålander

Är det en i tjänst varande tävlingsledares skyldighet att uppmärksamma på ett regelbrott(en revoke) även om de spelande inte påtalar felet?
Och om personen är en TL, som inte är i tjänst, utan endast är åskådare?

Sidor

Lars Adie

Conny Gustafsson skrev:


Kan inte en tävlingsledare uppmärksamma ett fel som begås framför dennes ögon?

Jodå men att se ett fel och att ge ett domslut är inte samma sak och §9 anger hur du ska hantera fel.

Sidor

Conny Gustafsson

Det står dock inte vem som ska uppmärksamma TL på ett fel och om TL kan göra det på eget initiativ, de enda som uttryckligen inte får påtala fel i reglerna är publiken.

Sidor

Ola Brandborn

Lars Adie skrev:


Conny Gustafsson skrev:


Kan inte en tävlingsledare uppmärksamma ett fel som begås framför dennes ögon?

Jodå men att se ett fel och att ge ett domslut är inte samma sak och §9 anger hur du ska hantera fel.


Det vore kul om ni citerade (eller länkade) till de relevanta lagarna.

Sidor

Ola Brandborn

Lars Adie skrev:


Petter Bengtsson skrev:


Visst hade det varit skillnad om personen som tittade på och såg revoken var tävlingens tävlingsledare?

Nej, det måste vara ett lagbrott som uppmärksammats för att TL ska kunna träda in, se §9.


Enligt §81 C 3:
”Att rätta till misstag och fel som tävlingsledaren får vetskap om, innan korrigeringsperioden gått ut enligt Lag 79C och 92B.”

Om TL (för den aktuella tävlingen) står och ser på när en Revoke görs, så får ju denne vetskap om revoken, och ska då rätta till den.

Av denna anledning (fick i alla fall jag lära mig) är det bra om TL inte följer spelet (och speciellt inte ”punktmarkerar något par”)

Sidor

Conny Gustafsson

Upplysningsdubbling av tidigare inlägg.

Sidor

Nils Andersson

Conny Gustafsson skrev:


Det står dock inte vem som ska uppmärksamma TL på ett fel och om TL kan göra det på eget initiativ, de enda som uttryckligen inte får påtala fel i reglerna är publiken.

..

Sidor

Jan Lagerman

Ola Brandborn skrev:


Det vore kul om ni citerade (eller länkade) till de relevanta lagarna.

Kul? Jag tycker det är självklart. Smile

Som tur är kommer det i nästa utgåva av Regler för Svensk Bridge.

Regel 8.
”Den som på Svensk Bridge hemsida under Forum refererar till bridgelagarna och samtidigt underlåter att citera den refererade lagen, skola bestraffas med poäng motsvarande en topp i nästa tävling som administrerats av Svensk Bridge.”

Ja, det är ju inte säkert att regeln kommer att införas, men den borde införas. Smile

Sidor

Nils Andersson

Jan Lagerman skrev:


Ola Brandborn skrev:


Det vore kul om ni citerade (eller länkade) till de relevanta lagarna.

Kul? Jag tycker det är självklart. Smile

Som tur är kommer det i nästa utgåva av Regler för Svensk Bridge.

Regel 8.
”Den som på Svensk Bridge hemsida under Forum refererar till bridgelagarna och samtidigt underlåter att citera den refererade lagen, skola bestraffas med poäng motsvarande en topp i nästa tävling som administrerats av Svensk Bridge.”

Ja, det är ju inte säkert att regeln kommer att införas, men den borde införas. :)

Lovar att aldrig mer svara i det här forumet och tar bort de svar jag skrivit.

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Ja, att överhöra publiken vid stora sammandragningar av spel kan göra det svårt att peka ut källan eller att ett snapshot i minnet klickar in.

/janne

Sidor

Hans Kvick

Prinsessan på ärten

Sidor

Hans Kvick

Dublett

Sidor

Jan Lagerman

Nils Andersson skrev:


Jan Lagerman skrev:


Ola Brandborn skrev:


Det vore kul om ni citerade (eller länkade) till de relevanta lagarna.

Kul? Jag tycker det är självklart. Smile

Som tur är kommer det i nästa utgåva av Regler för Svensk Bridge.

Regel 8.
”Den som på Svensk Bridge hemsida under Forum refererar till bridgelagarna och samtidigt underlåter att citera den refererade lagen, skola bestraffas med poäng motsvarande en topp i nästa tävling som administrerats av Svensk Bridge.”

Ja, det är ju inte säkert att regeln kommer att införas, men den borde införas. :)

Lovar att aldrig mer svara i det här forumet och tar bort de svar jag skrivit.

Nej nej!! Gör inte det!!
Men ta med lagarna som det refereras till för att underlätta för de som inte känner till lagtexten.

Sidor

Leif Lundberg

Instämmer på Connys inlägg.

Väldigt oklart om Tl:roll tydligen.

Lag 81 c-e tycker jag gäller och där får tl korrigera fel. Lag 9 nämner inget om tl:s befogenheter.

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Leif Lundberg skrev:


Instämmer på Connys inlägg.

Väldigt oklart om Tl:roll tydligen.

Lag 81 c-e tycker jag gäller och där får tl korrigera fel. Lag 9 nämner inget om tl:s befogenheter.

Ska Hökar runt borden få påpeka vissa regelbrott utan att TL är närvarnade vid tillfället. Det känns som om juridiken går till pockennivå.

Sidor

Conny Gustafsson

Publiken får inte påpeka fel men spelarna får påpeka fel, jag antar att hökarna räknas in bland publiken om de inte spelar vid bordet.

Det som inte går att utläsa för mig är om TL får agera på ett fel som han själv upptäcker eller ej, jag anser att han borde få det då han får ge ut korrigeringar för sent spel och dylikt när han upptäcker det.

Sidor

Lars Adie

Conny Gustafsson skrev:


Publiken får inte påpeka fel men spelarna får påpeka fel, jag antar att hökarna räknas in bland publiken om de inte spelar vid bordet.

Det som inte går att utläsa för mig är om TL får agera på ett fel som han själv upptäcker eller ej, jag anser att han borde få det då han får ge ut korrigeringar för sent spel och dylikt när han upptäcker det.

TL har till uppgift att korrigera de fel som uppkommer inte att hitta fel, det är inte tillåtet att göra revoke men det är också lagligt att avstå korrigeringar.

Lag 9 2 som jag nämnde i annat inlägg: Om det inte är förbjudet enligt lagarna, får spelföraren och båda motspelarna dra uppmärksamheten till ett fel som sker under spelperioden. När det gäller ett kort som lagts i fel riktning, se Lag 65B3.

Sent spel styrs under lag 81 c 1.
Att upprätthålla disciplin och att se till att spelet sker i god ordning.

Felaktig uträkning, inmatat fel i bridgemate och dylikt är mer uppenbara saker som faller under 81 c 3.
Att rätta till misstag och fel som tävlingsledaren får vetskap om, innan korrigeringsperioden gått ut enligt Lag 79C och 92B.

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Conny Gustafsson skrev:


Publiken får inte påpeka fel men spelarna får påpeka fel, jag antar att hökarna räknas in bland publiken om de inte spelar vid bordet.

Min avsikt var att beskriva om någon vid bordet blev uppväckt av åskådare”besserwisser” som ger upplysningar som inte fanns i dennes minneskapacitet under/efter given.

Det som inte går att utläsa för mig är om TL får agera på ett fel som han själv upptäcker eller ej, jag anser att han borde få det då han får ge ut korrigeringar för sent spel och dylikt när han upptäcker det.

Det luktar närmast ”force majeure”.

/janne

Sidor

Leif Lundberg

.

Sidor

Leif Lundberg

Jan-Olof Hegethorn skrev:


Leif Lundberg skrev:


Instämmer på Connys inlägg.

Väldigt oklart om Tl:roll tydligen.

Lag 81 c-e tycker jag gäller och där får tl korrigera fel. Lag 9 nämner inget om tl:s befogenheter.

Ska Hökar runt borden få påpeka vissa regelbrott utan att TL är närvarnade vid tillfället. Det känns som om juridiken går till pockennivå.


NEJ

Var inte det jag skrev heller. Läs gärna igen.

Tack Lars för klargörandet.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Den svenska översättningen av 81C3 är felaktig. 3 viktiga ord har fallit bort.

to rectify an error or irregularity of which he becomes aware in any manner, within the
periods established in accordance with Laws 79C and 92B.

Det spelar alltså ingen roll hur TL får reda på en felaktighet, han är skyldig att agera oavsett om spelarna påpekar den, TL ser den själv, får reda på den av en åskådare i lokalen eller om nån som sitter hemma och tittar på BBO ringer in och talar om det.

Just när det gäller revoker så begränsas TLs skyldigheter till att korrigera för uppkommen skada enligt 64C, han skall inte föra över några stick om inte felaktigheten uppmärksammas av spelarna inom korrekt tid. Om en åskådare är den första att påpeka revoken anses påpekandet ha skett efter att tiden för automatisk överföring av stick ha gått ut.

Sidor

Thomas Ålander

Lars Adie skrev:


Conny Gustafsson skrev:


Publiken får inte påpeka fel men spelarna får påpeka fel, jag antar att hökarna räknas in bland publiken om de inte spelar vid bordet.

Det som inte går att utläsa för mig är om TL får agera på ett fel som han själv upptäcker eller ej, jag anser att han borde få det då han får ge ut korrigeringar för sent spel och dylikt när han upptäcker det.

TL har till uppgift att korrigera de fel som uppkommer inte att hitta fel, det är inte tillåtet att göra revoke men det är också lagligt att avstå korrigeringar.

Lag 9 2 som jag nämnde i annat inlägg: Om det inte är förbjudet enligt lagarna, får spelföraren och båda motspelarna dra uppmärksamheten till ett fel som sker under spelperioden. När det gäller ett kort som lagts i fel riktning, se Lag 65B3.

Sent spel styrs under lag 81 c 1.
Att upprätthålla disciplin och att se till att spelet sker i god ordning.

Felaktig uträkning, inmatat fel i bridgemate och dylikt är mer uppenbara saker som faller under 81 c 3.
Att rätta till misstag och fel som tävlingsledaren får vetskap om, innan korrigeringsperioden gått ut enligt Lag 79C och 92B.

Träkarlen nämns inte, bara spelföraren och motspelarna. I den engelska versionen torde då även träkarlen ha rätt att påpeka felaktigheter.

Sidor

Ole J Jensen
Bild för Ole J Jensen

Henrik Johansson skrev:


Den svenska översättningen av 81C3 är felaktig. 3 viktiga ord har fallit bort.

to rectify an error or irregularity of which he becomes aware in any manner, within the
periods established in accordance with Laws 79C and 92B.

Det spelar alltså ingen roll hur TL får reda på en felaktighet, han är skyldig att agera oavsett om spelarna påpekar den, TL ser den själv, får reda på den av en åskådare i lokalen eller om nån som sitter hemma och tittar på BBO ringer in och talar om det.

Just när det gäller revoker så begränsas TLs skyldigheter till att korrigera för uppkommen skada enligt 64C, han skall inte föra över några stick om inte felaktigheten uppmärksammas av spelarna inom korrekt tid. Om en åskådare är den första att påpeka revoken anses påpekandet ha skett efter att tiden för automatisk överföring av stick ha gått ut.

Idet omtalade fallet-
Är korrekt tid det den tiden som omtalas i lag 79C respektive lag 92B och inte lag 64.B.4 -B.5?

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Ole J Jensen skrev:


Henrik Johansson skrev:


Den svenska översättningen av 81C3 är felaktig. 3 viktiga ord har fallit bort.

to rectify an error or irregularity of which he becomes aware in any manner, within the
periods established in accordance with Laws 79C and 92B.

Det spelar alltså ingen roll hur TL får reda på en felaktighet, han är skyldig att agera oavsett om spelarna påpekar den, TL ser den själv, får reda på den av en åskådare i lokalen eller om nån som sitter hemma och tittar på BBO ringer in och talar om det.

Just när det gäller revoker så begränsas TLs skyldigheter till att korrigera för uppkommen skada enligt 64C, han skall inte föra över några stick om inte felaktigheten uppmärksammas av spelarna inom korrekt tid. Om en åskådare är den första att påpeka revoken anses påpekandet ha skett efter att tiden för automatisk överföring av stick ha gått ut.

Idet omtalade fallet-
Är korrekt tid det den tiden som omtalas i lag 79C respektive lag 92B och inte lag 64.B.4 -B.5?

Skall du flytta stick enligt 64A måste revoken påpekas av spelarna utan inblandning av någon annan inom den tid som stipuleras i 64B4 och B5.

Skall du korrigera resultatet enligt 64C är det tiden enligt 79C och 92B som gäller.

Dvs om du som TL ser en revoke, eller om en åskådare påpekar en revoke innan spelarna har gjort det så för du aldrig över några stick, du korrigerar bara resultatet enligt 64C.

Och för er som inte orkar leta själva då….

LAW 64 - PROCEDURE AFTER ESTABLISHMENT OF A REVOKE
A. Automatic Trick Adjustment

When a revoke is established:
1. and the trick on which the revoke occurred was won by the offending player19, at the end of
the play the trick on which the revoke occurred is transferred to the non-offending side
together with one of any subsequent tricks won by the offending side.
2. and the trick on which the revoke occurred was not won by the offending player19 then, if
the offending side won that or any subsequent trick, after play ends one trick is transferred
to the non-offending side.

B. No Automatic Trick Adjustment
There is no automatic trick adjustment following an established revoke (but see Law 64C) if:
1. the offending side did not win either the revoke trick or any subsequent trick.
2. it is a subsequent revoke in the same suit by the same player, the first revoke having been
established.
3. the revoke was made in failing to play a penalty card or any card belonging to dummy.
4. attention was first drawn to the revoke after a member of the non-offending side has made
a call on the subsequent deal.
5. attention was first drawn to the revoke after the round has ended.
6. it is a revoke on the twelfth trick.
7. both sides have revoked on the same board and both revokes have become established.
8. the revoke has been corrected as per Law 62C3.

C. Redress of Damage
1. When, after any established revoke, including those not subject to trick adjustment, the
Director deems that the non-offending side is insufficiently compensated by this Law for the
damage caused, he shall assign an adjusted score.
2. (a) After repeated revokes by the same player in the same suit (see B2 above), the Director
adjusts the score if the non-offending side would likely have made more tricks had one or
more of the subsequent revokes not occurred.
(b) When both sides have revoked on the same board (see B7 above) and the Director deems
that a contestant has been damaged, he shall award an adjusted scored based on the
likely result had no revokes occurred.

Sidor

Logga in för att kommentera