Juniorkampen – Projektbeskrivning

Förord

Juniorkampen är ett initiativ som välkomnar alla klubbar i Sverige och drivs av Juniorkommittén (JK) i samarbete med Svenska Bridgeförbundet och distriktsförbunden. Projektet inleds hösten 2024 alternativt våren 2025 och kommer att genomföras av intresserade klubbar.
Det är ett långsiktigt projekt som sträcker sig över fem år med huvudfokus på samarbete med skolor runt om i landet. JK anser att alla klubbar kan delta i detta initiativ. Vårt projekt är flexibelt och kan anpassas efter varje klubbs specifika förutsättningar.

Sandvikens BK

Sandvikens BK påbörjade sitt projekt 2022 genom ett samarbete med en gymnasieskola med cirka 1 100 elever. Klubben deltog i skolans höstkickoff och har sedan dess varit på skolan minst en dag i veckan för att introducera bridge för både elever och lärare. De har provat minibridge och fyrmanswhist med hundratals elever. Skolans pedagoger ser bridgen som en utmärkt fritidsaktivitet, särskilt för ungdomar utan andra fritidsaktiviteter.
Sandvikens BK fortsätter sitt arbete med ungdomar. Trots att pandemin fördröjde starten, har de nu varit aktiva i 18 månader och ser ett ökande intresse. Dock har det varit en utmaning att få ungdomar till klubblokalen på kvällarna, vilket beror på bridgens komplexa inlärningsfas och dagens digitala samhälle.
Klubben samarbetar nu med flera lokala aktörer och satsningen fortsätter åtminstone till 2027. De planerar att genomföra bridgekurser för alla åldrar, med särskilt fokus på ungdomar. Målet är att ha minst 60 aktiva juniorer 2027.

Vill ni vara med?

Vi är medvetna om de farhågor som finns, såsom tidigare erfarenheter och det ideella arbete som krävs. Även bristen på egna lokaler kan vara ett hinder. Det viktigaste är att det finns engagerade vuxna förebilder som kan erbjuda alla ungdomar möjligheten att prova på bridge.
Nedan följer en beskrivning av projektet och de framgångsfaktorer vi tror är viktiga för bridgen i Sverige.

Anmäl er klubb till Juniorkampen! Eller använd delar av beskrivningen för att rekrytera nya bridgespelare.

Har du frågor är du varmt välkommen att ta kontakt med oss i Juniorkommittén.

Juniorkommittén

Stina Lysebring, 070-275 06 92, stinalysebring87@gmail.com
Björn Sörling, 070-609 46 98, logbjorn@gmail.com
Karl Asplund, 079-337 50 92, karl.asplund@vbenergi.se
Kent Maltein, 070-539 89 33, kbm.maltein@telia.com

Juniorkampen – projektbeskrivning

Vi ser att det tidigare arbetet inte har gett tillfredsställande resultat i antalet aktiva ungdomar på rikstäckande basis. Det krävs förändringar i arbetssätt så att vi kan nå ut till ungdomar, skolor och föreningar. Detta kommer att kräva ekonomiska resurser och stort engagemang från förbundet, distrikten och klubbarna.
Vi har valt att kalla projektet ”Juniorkampen” – ett ungdomsprojekt riktat till skolor i hela landet. Projektet är anpassningsbart och behöver inte innebära att man samarbetar med en eller flera skolor men vi tror detta är huvudspåret.
Forskning visar att hjärnaktiviteter som bridge förbättrar skolresultat och minskar social ohälsa. Dessa värdegrunder kan användas för att få in bridge på skolor, i andra ungdomsprojekt eller samarbete med andra föreningar.

Regioner

De klubbar som anmäler intresse för projektet kommer att tilldelas en kontaktperson från Juniorkommittén (JK). Detta är för att underlätta samarbetet och stödja klubbarna genom hela projektet. Det spelar ingen roll var kontaktpersonen befinner sig geografiskt, då majoriteten av kommunikationen och stödet kommer att ske online. På så sätt kan vi säkerställa en rättvis och effektiv fördelning av arbetet oavsett varifrån intresset kommer.

Enkla steg för Juniorkampen

  1. Klubben beslutar om att delta i Juniorkampen och vilket upplägg man väljer. Dialog med JK om möjliga upplägg om man är osäker på hur man vill gå till väga.
  2. Bilda en projektgrupp/arbetsgrupp lokalt på klubben.
  3. Skräddarsy projektet efter lokala möjligheter.
  4. Ansök om sponsring.
  5. Etablera kontakt med skola/skolor.
  6. Projektstart.

När man är redo

  1. Klubben öppnar upp.
  2. Anordna tävlingar och ge grundläggande bridgekunskaper.
  3. Ge ungdomar en värdefull gemenskap och stärka nya förmågor.
  4. Tillhörighet är nyckeln.

Steg 1: Beslut

Klubbens styrelse beslutar om deltagande i Juniorkampen och ser över ekonomin och resurser för beslutad riktad insats. Beslutet skickas till JK.

Steg 2: Projektgruppen

Projektgruppen/arbetsgruppen bör bestå av minst några personer som turas om att delta regelbundet efter satt intervall. En ansvarig för projektet utses. Kontakta JK för dialog om projektgenomförande. JK arrangerar en träff med berörda klubbar enligt överenskommelse.

Steg 3: Skräddarsy projektet

Projektet kan variera beroende på lokala förutsättningar. Engagera hela lokalsamhället för att öka chanserna till framgång. Sponsring och bidragsansökningar kan vara en del av finansieringen. Klubben ska känna sig trygg i att synas i samhället. Exempel på enklare former av projekt är After Work/School Bridge, Prova på Bridge, Bridge som lovaktivitet, och Bridge på stan.
Huvudspåret är att göra bridgen tillgänglig för ungdomarna, exempelvis genom att sätta upp bridgebord på en skola så att eleverna kan komma och prova på. Bjud på någon form av tilltugg och dryck. Det viktiga är att det är kul att spela kort, ungdomarna ska ha roligt och trivas.

Steg 4: Ansök om sponsring

Här på hemsidan finns mall för sponsorbrev samt förslag på text som kan användas när det är dags att söka sponsring. Ansök hos så många företag som möjligt med lokal anknytning. Ta gärna personlig kontakt via mejl eller telefon i tillägg till skickat sponsorbrev. Ansök om pengabidrag men välkomna också presentkort och/eller nyttoprylar som sponsring. Prata gärna med pizzerior, konditorier, livsmedelsbutiker för att få mat, fika, godis & dryck till ungdomsverksamheten. Just att det finns mat/fika/dryck/godis lockar ungdomar. Det presentationsmaterial ni får tillgång till kan också användas mot potentiella sponsorer.

Steg 5: Etablera kontakt med skola/skolor

När man har beslutat om att göra en insats kontaktas skola/skolor*. Förbered och anpassa presentationsmaterial och marknadsföringsmaterial. Kom ihåg att ta med klubbens värdegrunder, målsättningar, förslag på genomförandeplan, nyttopriser och sponsorer. På hemsidan finns en powerpoint-presentation som kan användas om man har bokat in möte exempelvis med skolledning, rektor, lärare med mera för att få ha prova-på bridge på skolan.

  • Om man valt spåret med skola/skolor. Andra former av projekt är möjliga som alternativ eller komplement.

Steg 6: Projektstart

Förbered material och resurser, besluta om genomförandedagar och sätt startdatum. Locka deltagare med exempelvis gåvor som en kortlek och bjud på fika/godis & dryck. Då vi uppmuntrar samtliga projekt att det bjuds på fika/godis/dryck/lättare förtäring så är uppmaningen att söka sponsring lokalt. Detta varierar dock stort med respons och alla klubbar har inte medel att ta alla kostnader detta innebär. JK ställer sig positiv till att ta emot ansökningar om bidrag för att kunna starta och genomföra försök/projekt.

Steg 7: Klubben öppnar upp (När man är redo)

Om man känner att läget är rätt och att det finns intresse bör man försöka få till verksamhet på bridgeklubben. Formerna kan variera om man vill ha öppet en eftermiddag & kväll för drop-in eller om man vill försöka sig på en nybörjarkurs. Klubben kan ha öppettider tidigt på eftermiddagen där ungdomar kan göra läxor innan bridgen startar och man kan bjuda på lättare förtäring. Tröskeln att komma till klubben kan vara ganska hög så man måste verkligen lägga manken till.

Steg 8: Tävling och grundläggande kunskaper

Tävling är oftast det roligaste momentet. Skapa förutsättningar för tävlingsspel. Viktigt är att ordinarie spelare verkligen tar hänsyn till nya orutinerade. Att spela tävling ska vara en wow-upplevelse. Vid behov se till att det finns mentorer och att alla som vill får spela. Man kan med fördel se till att det finns priser till ungdomarna. Undvik långa teoripass utan sikta på korta genomgångar/förklaringar vid varje tillfälle.

Steg 9: Ge alla chansen

Med rätt upplägg och vuxna förebilder blir deltagarna klubbens bästa ambassadörer. Det ger klubben en unik möjlighet att engagera hela samhället och bli en viktig faktor för positiv fritidssysselsättning. Låt ungdomarna ta med kompisar, bekanta eller familjemedlemmar.

Steg 10: Projektet rullar på – Tillhörighet

Deltagarna och samarbetspartnerna ska känna tillhörighet och tillit till klubben. Fortsätt arbetet och säkerställ att alla inblandade känner sig värdefulla. Positiva effekter inkluderar bättre skolresultat, lugnare skolmiljö och utveckling av individer med särskilda behov.

Mål

● Klubbar i landet ska känna stöd från förbundet och distriktet.
● Nya juniorer ska rekryteras men påskynda inte.
● Varje region ska ha juniorer att skicka på läger våren 2026.
● Junior-SM 2026 ska vara välfyllt.
● Skolor ska börja integrera bridge som en etablerad aktivitet.

Delmål

● JK kontaktar alla distrikt & klubbar i landet.
● JK håller informationsmöten i varje region.
● JK utser ansvariga personer för respektive distrikt.
● JK samarbetar med klubbar för att ta fram realistiskt projektupplägg.
● JK/Distrikt besöker klubbar innan start för dialog om möjligheter och farhågor.
● Klubbarna bokar och genomför infoträffar med skolorna.
● Klubben startar beslutat upplägg.
● JK/SBF arrangerar läger.