Då endast 10 lag (9 vid anmälningstiden utgång) anmält sig till DM lag beslutade HBF efter påtryckning att tävlingen skall spelas som en ”direktfinal” där alla möter alla men inte över en helg med 108 brickor (9x12 brickor) enligt Allians Anders förslag utan genom att först spela 5 omgångar (24 brickor per match) en gång i månaden på av lagen överenskomna dagar och de sista 4 omgångarna över en helg, alltså totalt 216 brickor (alldeles för mycket). Tydligen anser HBF att 108 brickor är för lite. Traditionellt har en DM final omfattat 120 brickor. Man har tydligen endast mängden brickor i åtanke. Jag tycker att det är orättvist att spela 5 omgångar med olika brickor i varje match. Gemensamma brickor i alla matcher bör det vara.
Nu blir det också en massa resande de 5 första omgångarna. I drygt 60 procent av
matcherna är avståndet ca 8 mil mellan lagen. Detta kostar tid, miljö och pengar, minst 25 kr/milen sannolikt mer. Hur HBF kan tycka att ett möte mellan lag från Falkenberg och Halmstad innebär att båda har hemmamatch övergår mitt förstånd.
Sedan tycker jag det är underligt att anmälningstiden/lottningen har ägt rum efter motionstiden till årsmötet utgått. Någon motion kan därför inte inlämnas.
Jag uppmanar HBF att tänka om. Det går väl sannolikt inte att ändra något 23/24 men nästa säsong.
Mvh Svante Hallén
DM Lag 23/24
25 sep 2023 kl 17:10
DM Lag 23/24
HBF har bjudit in till DM-lag 23/24 med förutsättningen att 6 matcher om 24 brickor utgör kval till DM-final där de 6 bästa lagen gör upp om medaljerna.
När det visade sig att endast 9 lag hade anmält sig, (ett tionde lag tillkom), blev upplägget inte rimligt.
Efter mycket diskuterande om olika upplägg, direktfinal med matcher över 12 brickor, direktfinal med matcher över 16 brickor med två matcher avklarade före finalhelgen, eller lägga till en lördag och ha direktfinal över 20 brickor över tre dagar, beslutade styrelsen att fullfölja den ursprungliga planen så nära det gick. Första matchen utgick och sedan 5 matcher på samma sätt som vi alltid spelat. De sista matcherna spelas den 9-10 mars där de fyra ”bästa” lagen seedats att mötas under ”finalhelgen”.
Det är beklagligt att inte fler vill spela lagtävlingar. Vi ser ju samma problem med allsvenskan div 4 och Hallandsserien som förlorat många lag de senaste åren. Vi får alla hjälpas åt att uppmuntra våra klubbkamrater att delta i de gemensamma lagtävlingarna.
Självklart måste vi se över hur DM-lag ska spelas i fortsättningen och det finns med som en punkt på dagordningen vid årsmötet söndag 8 oktober.