Du ska till och med få bjuda hand 1 i förra tråden med en ännu vassare lirare än Axen, dock inte med hans fiffiga 2kl. Utan det naturliga bud du avgav som förslag så får vi se om du kommer till Zia’s slutbud (t v behåller jag ”mina” kort dolda).
System 5533 och inga tricks (vilket blir ditt handicap, som Zia inte har).
1. E84 / - / EKkn10762 / KD10
1ru -1sp;
2kl - 3kl;
?
Daniel och Rosenberg
14 maj 2019 kl 14:06
Daniel och Rosenberg

3hj fjärde färg, eller kanske 4 ru vid närmare eftertanke. Man får ju reda på lite mer om hans hand med 3hj men samtidigt visar ju 4 ru mina intentioner bättre
1ru - 1sp;
2kl - 3kl;
4ru - 4hj;
?
alternativt
1ru - 1sp;
2kl - 3kl;
3hj - 3NT;
?
Bjuder 5 ru på båda
Det är svårt att bedöma men jag får gissa:
1ru - 1sp - 2kl - 3kl - 4ru - 4hj - 5ru - pass
Jag skulle tro på två spaderförlorare alt en sp + en lå.
Jag hade gärna hört 4sp så jag kunnat bjuda 5kl och du 6ru. 5ru antyder också att 4hj inte föll i så god jord, som kanske 4sp gjort. På gränsen men troligt pass.
Exx - EKkn10xxx KD10
Dxxx Ex xxx Exxx
1ru - 1sp - 2kl - 3kl - 3hj - 3NT - 5ru - 6ru
På den andra tror jag du får partnern att bjuda slammen som är tillräckligt bra. Det skedde inte vid andra bordet dock. Och det var nog pga hjärterinblandning av fienden.
Det verkar extremt att ha två ess här som svarshand, därför pålägg. På ettan hade du bättre kontroll men snavade lite på att inte göra ett kontrollbud (4sp) vilket fick mig att vara överförsiktig.
Slutligen har vi orginalbudgivningen:
1ru - 1sp - 3hj! - 4kl - 6ru
3hj förklarades som ”forcing 3 diamonds”, vilket jag tolkar som styrka likt den aktuella (för stark för 3ru) och numera UK. På Michels kontrollbud 4kl som säkert visade ess var det svårt att undvika slam då partnern visat spader och lite välvilja mot slam med 4kl.
Jag tror de flesta i Sverige tolkat 1ru-1sp-3hj som renons hjärter men 4k spaderstöd och 16+ hp.
Jag valde att gå ner efter 4hj då jag inte trodde han kunde vara så stark på 3kl. Är det inte risk att partnern tror jag saknar en specifik kontroll om jag bjuder 4sp eller 5 kl? Han lägger väl på med två essvärden?
(men två blanka ess och 4-3-2-4 kan man ha)
Kan vara så, jag är ju lite inne på det, men du hör ju också hur jag argumenterar. Två ess är ruggigt starkt, dock svårt att se att det inte har stora risker (xx/-/ EKDJxxx/KDxx eller ngt sämre klöver) för att höja.
Håller också med om att handen är otäckt stark för 3kl. Men vad är alternativet? Om inte 2hj ”fjärde-färg” är UK är det lämpligare, men jag undrar om det inte kräver till utgång för de flest. Med tanke på att öppningen kan vara en sliten 12-poängare med 1-3-5-4 olämplig för 1NT är det svårt.
En ganska typisk hand att ha reda på vilken stil man bjuder. ”Stylish” ang 3kl antar jag ni förstår.
Lägg märke till att jag resonerade så ang essen i den andra budgivningen och la på (där gjorde du det lite enklare för mig).