Hej där allihop i allmänhet och TK i distriktet i synnerhet.
Anmälningarna till DM Lag gick lite sämre i år än förra året. Personligen kan jag säga att det är första gången jag själv är med - så till just detta kanske jag kan anses som mindre skyldig?
Enligt ”ryktesvägen” (och rykten tenderar att kunna vara både sanna och osanna) fanns det indikation (löften?) om DM Final direkt inne i U-a om det blev färre lag än 12 som anmälde sig. Jag har ingen möjlighet att bedöma om detta ”rykte” är korrekt (eller om kommunikationen har brustit mellan avsändare och mottagare). Kanske TK kan klargöra?
Nu blev det bara 11 lag som anmälde sig. När sedan de två olika kvalgrupperna lades ut på nätet (och med det informationen att det skulle spelas kvalmatcher med inkluderande resor för bortamatcher), meddelade 1 lag att de inte ville/kunde vara med. I den stund bara 10 lag (vilket är mindre än 12).
I vårt lag har vi nu börjat planera/bjuda in till kvalmatcherna. Då visar det sig att det finns risk (kan inte bedöma hur stor risk) att ännu ett lag i vår grupp ”blir tvingade att kasta in handduken”.
Då är vi 5 i ena gruppen och 4 i den andra. Totalt 9 lag är mycket mindre än 12.
Har TK nåtts av samma rykten/information och finns det skäl för att TK går ut med tankar/idéer/klargörande om den (eventuellt) uppkomna situationen?
;-)ohan

Bra att någon skriver på forumet. Däremot är det inte fruktbart utifrån rykten.
Du var inte med på årsmötet. Jag var där och ingen ansvarig i styrelse/TK utlovade direktfinal om färre än 12 lag anmälde sig.
Fakta och förutsättningar hittar du i inbjudan.
Korrekt att jag inte var med på årsmötet. ”inte fruktbart utifrån rykten”? Inte utan anledning att uttrycket ”ingen rök utan eld” finns Thomas. Vem säger att kommunikationen från TK enbart kan ha skett på årsmötet?
30 oktober skrev TK under Nyheter följande:
”Tyvärr blev det enbart 11 lag som anmälde sig till kvalet. Att ha en direktfinal med fåtal brickor per match är inte sportsligt acceptabelt. Därför har TK bestämt att ha ett kval med 2 grupper där dom 3 bästa i varje grupp går till final. Således är det 6 lag i finalen…”
Det är fakta du ska förhålla dig till. Det går inte att besluta om fortsatt upplägg förrän man vet hur många lag som anmält sig. Om det är obekant så är det TK som bestämmer och de gör så gott de kan.
Vad är det som du inte förstår i inbjudan och ovanstående citat från TK?
För att citera dig själv Thomas: ”vad är det du inte förstår i det jag skrivit”?
När anmälan gjordes 27/10 kvällen före anmälan gick ut, var det bara 6lag anmälda. Vi var rätt säkra på att det inte skulle bli kval med de förutsättningarna, därav vår anmälan. Från Ordförande fick vi ett halvt löfte om att det inte skulle bli något kval om det inte blev fler än 12lag innan anmälan gjordes. Då möjligheten att det skulle kunna bli en direktfinal, lockades vi av detta, som är planerbart långt i förväg, och anmälde vårt lag. Nu gjorde man 2grupper med 11lag. Nu är det ”bara” 10kvar. När vi anmälde oss så var ”vår” inställning att blir det kval så har vi en egen grupp i Bovallstrand annars är vi inte med, pga. alla resor. Jag vill understryka att från vår klubb, Sotenäs BK, inte ska ses som ett hot om att inte delta om vi inte får ha en egen kvalgrupp i klubben. Det är i själva verket enda sättet för vår klubb att locka så många lag som möjligt till start, vilket i sin tur skapar möjlighet till att fler lag ska kunna gå vidare till semifinal från distriktet. I fjol hade Sotenäs en egen grupp vilket resulterade i att det deltog åtta lag från klubben, vilket vi var väldigt glada och stolta över.
Kanske hade fler klubbar kunnat ställa upp med fler lag om kvalet kunde spelas mer lokalt? Jag och mina lagkamrater jobbar och har familjer som inte spelar bridge vilket innebär att det är svårt att hitta flera olika tillfällen då vårt lag kan spela ihop för att möta likasinnade från andra klubbar. Då skulle det helt enkelt vara mycket lättare för oss att spela lokalt och fler skulle kunna delta. Tävlingskommittén har beslutat att vi inte kan få en egen grupp och vi respekterar det beslutet. Men då blir det inget spel från vår sida. Vänligen Michael Sandberg del av ”Gunnels pojkar”
Hej Michael och Gunnels pojkar.
Detta finns att läsa i förutsättningrna:
”Vid långa avstånd finns också möjlighet att spela på RealBridge mot en mindre kostnad, kontakta isf T. Axenbratt för administreringen. Resultaten mailas till TK. Glöm inte notera vilka som spelade, halvtid- och slutresultat.
Sista speldatum 1 Mars 2026.”
Tror säkert att vi ”Tjörn” kan gå med på att mötas över Realbridge mot er, så slipper ni att åka till Tjörn och jag slipper att åka från Oslo.
Hej Kjell.
Vi är inte intresserade av att spela digitalt, för oss är bridge är en social sport och bör i möjligaste mån spelas hemma eller på klubben. Som jag skrev tidigare så var vår anmälan baserad på att det skulle vara en stor chans att det skulle bli en direktfinal, och då alla i laget fortfarande jobbar och har oregelbundna arbetstider så funkar detta upplägg inte för oss. vänligen Michael Sandberg