Tommy Svensson och jag spelade en partävling på nätet (Realbridge) för några dagar sedan. Ett udda resultat inträffade på en bricka. Tommy öppnade med 1 hjärter minst 5 kort. Min högerytter klev in med 1NT 15-17 och jag tittade in i följande kort.
Ingen i zonen
Singel i partnerns färg brukar inte vara bra i NT men klöverfärgen är bra. Sannolikt har NT-handen klöverkung så jag kan troligen få 5 klöverstick om jag inte rör färgen. När jag har potentiella 5 stick och partnern öppnat så borde inte 1NT gå hem så jag straffdubblade. Efter två pass funderade NT-handen drygt en halv minut och sa sedan redubbelt. Ingen hade något att tillägga. Ingen alertering så jag frågade inte vad RD var. Kanske tänkte han att två gamla gubbar var lättskrämda och klev ut. Han misstog sig för Tommy och jag är inte lättskrämda.
Klöver är inte ett alternativ till utspel så det fick bli min hjärtersingel. Vis av erfarenhet vet jag att partnern gillar när man spelar ut hans färg. Denna gång blev Tommy väldigt glad. Varken träkarlen eller spelföraren hade hjärterhåll så Tommy tog för sin 6-kortsfärg. På mina 5 sak lågmarkerade jag spadern med nian och därefter sjuan följt av åttan. Detta ber om klövervända. Vill jag ha rutervända lägger jag spader i ordning 987. Följde upp med att saka ruter nio och rutertvå. När Tommy sedan vände i klöver kunde jag inkassera fem stick i färgen. Vi tog alltså de första 11 sticken. Det var ju ingen skicklighet från vår sida utan enbart tur.
Hur många vet vad 5 redubblade straff i ozon blir? Jo, 2200. Den naturliga frågan som infinner sig är om detta kan vara ett rekord för intagna straffpoäng på 1-läget.
Har någon av er varit med om något liknande?