Kjell nämner i föregående tråd antalet brickor i finalen.
Tänkte det kunde vara på sin plats att berätta hur det sett ut historiskt. Fram till 1975 spelades det 32 brickor i finalen och även kvalet. Den säsongen återuppstod Allsvenskan. Där spelades det 24 brickor i matcherna. Varje distriktsstyrelse avgör själva hur de lägger upp DM och antalet brickor i matcherna. Det fanns en rekommendation att övergå till 24 men det var inte alla distrikt som gjorde det. Somliga blev chockade över att minska från 32 till 24 och höll kvar vid 32 ett tag till. Några valde en kompromiss med 28. I Bohuslän gick man över till 24.
För omkring 15 år sedan tog styrelsen beslut att gå ner till 10 brickor/match. En del var nöjda men fler ville spela fler brickor. Något år senare togs en kompromiss om 16 brickor vilket är det vi spelar idag.
Ett skäl som framfördes mot 24 var att många inte orkade spela så många brickor i varje match under helgen. Det är ju inte ett hållbart argument längre eftersom man idag får vara 8 spelare i laget och kan byta av varandra. Vid den tiden var det bara tillåtet att vara högst 6 spelare i laget.
DM-lag är den finaste och mest prestigefyllda av alla DM. Om man vill ha en ändring av antalet finalbrickor så krävs lite förändring av upplägget. Med 8 lag och 24 brickor behövs det antingen att utöka finalspelet med en dag eller att en-två matcher spelas i förväg mot närliggande lag. Det senare alternativet var så vi gjorde i decennier längre tillbaka.
Man kan även tänka sig 20 brickor som är det som spelas i div 3. I alla högre serier i Allsvenskan spelas 24 brickor i matcherna. Gert-Inge Hugosson framförde i ett tidigare foruminlägg att det spelas för få matcher/brickor i div 4 utifrån ”vad får jag för startavgiften”.
Vi tycker säkerligen olika i frågan och vill betona igen att det är styrelsen som ensam har mandat att besluta i frågan. Det kan ändå vara intressant att höra synpunkter från olika medlemmar. Sekreterare Ulf skrev ju på nyhetssidan att forumet ska vara ”en plats för distriktets medlemmar att utbyta åsikter, idéer och tankar om bridgen i distriktet”.
Så vad tycker du? Ska vi ha kvar 16 eller spela fler i varje match?

Hej på Er.
Spelar gärna fler brickor per match (20), men då bör man minska antalet lag till 6 som gör upp över två dagar. Mycket bra jobb från de ansvariga som skötte tävlingen galant. /Michael Sandberg Ordf Sotenäs BK
Hej Michael
Varför vill du spela 20 isf 16 givar/match och samtidigt minska antalet lag?
I ett sådant upplägg blir det 100 givar att spela isf 112 som det var i årets upplägg.
Är man ute efter längre matcher?
Eller är man ute efter fler givar sammanlagt i finalen är lite av kärnfrågan tänker jag.
Själv tycker jag att finalen bör vara som den varit senaste åren, alltså avgöras under en helg.
Jag påstår att antalet brickor man spelar är mer avgörande för slutresultatet än vad antalet lag man möter är.
Med 112 givar (16st/match) i en final kanske det inte blir samma slutresultat som om man spelat 168 givar (24st/match).
Men jag tror ändå att 112 givar som tar 14tim att spela blir tillräckligt rättvist.
Jag förordade fler brickor per match då jag tycker det blir mer rättvist. Färre lag tror jag ger ett jämnare start fält. 100 brickor innebär att speltiden kortas ned, framför allt för oss som reser en bit. Ett alternativ är också att starta något tidigare. Att det avgörs över en helg är nog tvunget, annars tror jag det blir färre som kan / vill ställa upp.
Mina reflektioner om DM-lag
Jag tycker man ska spela dm finalen över en helg, och årets upplägg var ok för mig även om jag inte var med och spelade. Orsaken till detta var kvalspelet, det spelades 336 givar för att få fram 10 lag av 16 deltagande lag. Dela istället upp kvalspelet i 4 grupper där ettan och tvåan går vidare till final. Det blir ändå 288 givar, men bara 3 matcher per lag. För min del funkar det inte att spela 7 st 24 brickorsmatcher, vilket inkräktar på klubbspel och privatliv, men 3 st hade inte varit några problem, jag var med och spelade SM semi i göteborg, vilket är en av höjdpunkterna på bridgeåret.
Ursäkta jag räknade fel på matchantalet. I kvalet spelades 1344givar 168st per lag. Om man hade haft 4 grupper skulle det spelats 576 givar eller 72st per lag