Styrelsemötesprotokoll
Årsmötesprotokoll, Tranås Bridgeklubb 17/9 2025
Närvarande: 14 medlemmar i Tranås Bridgeklubb
-
Mötet öppnades av Vivianne Carlsson.
-
Det fastställdes att samtliga närvarande är röstberättigade i Tranås BK.
-
Till mötesordförande valdes Vivianne Carlsson och till mötessekreterare valdes Katarina Hoffmann.
-
Till justerare, tillika rösträknare, att jämte mötesordföranden justera mötesprotokollet valdes Matz Hansson och Leif Karlsson.
-
Mötets utlysande godkändes.
-
Verksamhetsberättelsen lästes upp av Katarina Hoffmann, sekreterare, och lades till handlingarna. Bilaga 1.
-
Årsredovisningen redovisades av Inger Niklasson, kassör, och lades till handlingarna. Bilaga 2.
-
Revisionsberättelsen föredrogs av Fredrik Åkhe, revisor tillsammans med Barbro Hast, och lades till handlingarna. Bilaga 3.
-
Styrelsen beviljades ansvarsfrihet.
-
Medlemsmotioner: Fyra, delvis överlappande, motioner har inkommit till styrelsen. Ing-Britt och Irma har föreslagit att vi inför föranmälan till spelkvällarna. Även Matz har argumenterat för och föreslagit att klubben skall införa förhandsanmälan till tävlingar. Styrelsen beslutade föreslå årsmötet att Matz får i uppdrag att gå vidare med införandet av förhandsanmälan under ett år, varefter erfarenheterna utvärderas och eventuellt permanentas. Årsmötet beslutade enhälligt i överensstämmelse med styrelsens förslag.
Ing-Britt och Irma har också föreslagit att alla tävlingar rapporteras som såväl scratch som handicaptävlingar, något som redan genomförts sedan Vivianne på förra årsmötets uppdrag utrett förutsättningarna och funnit att det inte finns några hinder eller negativa konsekvenser av att båda resultaten rapporteras. Mötet fann att frågan inte längre är aktuell då klubben redan infört att såväl scratch som handicapresultat redan redovisas.
Ing-Britt och Irma har även i samband med motionen angående resultatredovisningen föreslagit att tävlingspriser varannan gång, när priser delas ut, delas ut enligt scratchresultat, varannan gång enligt handikapresultat. Styrelsen föreslår att årsmötet fattar beslut att vi varje gång priser delas ut ger tre priser enligt scratchresultatet och tre enligt handikapresultat, dock så att inget par får två priser samma tävling enligt tidigare praxis. Årsmötet beslutade enhälligt i överensstämmelse med styrelsens förslag.
Matz har också motionerat angående Barometertävlingar. Han argumenterar för att de bör utgå. Styrelsens förslag till årsmötet är att vi även fortsättningsvis har Barometertävlingar, begränsat till 6 gånger per år. En majoritet av deltagarna röstade för Matz förslag. Årsmötet beslutade alltså att vi inte längre ska ha några barometertävlingar.
-
Budget för verksamhetsåret fastställs fortlöpande av styrelsen.
-
Medlemsavgift för nästkommande år. Årsmötet beslutade att medlemsavgift återinförs från nästa budgetår. Avgiften skall vara 100 kr.
-
Ersättningar till styrelsen, utgår inte.
-
I ett övrigt beslutsärende från styrelsen behandlades stadgarna för klubben där Katarina redogjorde för de smärre förändringar som gjorts sedan stadgarna behandlades på förra årsmötet. Årsmötet beslutade fastställa stadgarna så som de presenterats. Bilaga 4
Punkterna 15, 16, 17 och 18 föredras av valberedaren Ola Åkerö som i sitt arbete assisterats av Leif Karlsson.
-
Val av ordförande. Vivianne Carlsson valdes till ordförande på ett år.
-
Antalet styrelseledamöter fastställdes till fem ordinarie ledamöter (ordföranden inkluderad) och tre suppleanter.
-
Val av styrelseledamöter. Inger Niklasson omvaldes på två år. Jimmy Häll nyvaldes på två år. Sven-Åke Arvidsson kvarstår ett år, Katarina Hoffmann kvarstår ett år. Till suppleanter på ett år valdes Gunilla Carlsson, Ing-Britt Johansson och Barbara Lind, att inkallas i denna ordning.
Till firmatecknare för Tranås bridgeklubb valde årsmötet Inger Niklasson (Personnr.) och Sven-Åke Arvidsson (Personnr.).
Festkommitté består fortsättningsvis av Vivianne Carlsson, Gunilla Carlsson och Urban Johansson.
Tävlingskommitté består fortsättningsvis av Sven-Åke Arvidsson, Matz Hansson och Stefan Gustafsson.
-
Val av revisorer: Till revisorer valdes Fredrik Åkhe och Leif Karlsson, på 1 år.
-
Val av valberedning: Ola Åkerö biträdd av Ing-Britt Johansson omvaldes på ett år.
-
Informationsfrågor och övriga frågor:
Dagtidsbridge:
Helena Haraldsson berättade att det finns planer på att börja med ”Dagtidsbridge” på måndagar med förra årets kursdeltagare och andra intresserade.
Lotteri:
Under andra punkter på dagordning fördes diskussioner om klubbens finanser. Ett förslag om halvårsvisa större lotterier vann gillande. Styrelsen tar upp frågan på nästa styrelsemöte.
Lokalfrågan:
En livlig diskussion om vår nuvarande lokal fördes. Klart är att vi har ett treårigt kontrakt med 9 månaders uppsägning. Det betyder att klubben bör ha ett nytt förslag till lokal senast i februari 2027. Ett förslag om att en speciell ”Lokalkommitté” vann årsmötets gillande. Styrelsen tar upp frågan på nästa styrelsemöte.
- Mötet avslutandes och Vivianne Carlsson tackade alla.
Vid tangentbordet Katarina Hoffmann
Justeras
Vivianne Carlsson, mötesordförande
——————————————– ———————————————–
Matz Hansson Leif Karlsson.
Protokoll nr 13, Tranås Bridgeklubb 12/8 2025
Närvarande: Vivianne, Inger, Gunilla, Sven-Åke, Katarina.
- Mötet öppnas: Vivianne
- Föregående mötes protokoll: Godkänt
- Ekonomifrågor: Inger redogjorde för det ekonomiska läget. På banken finns 82 500 kronor och i kassan 3000
- Årsmötet, Vem gör vad? Styrelsen beslutade att Vivianne vidtalar Johan att vara styrelsens förslag till mötesordförande. Katarina skriver verksamhetsberättelse utifrån de underlag som finns på hemsidan och rapporter från festkommittén och de utbildningsansvariga. Inger har överlämnat den ekonomiska rapporten till revisorerna. Sven-Åke stämmer av med SISU om bidrag till förtäringen på årsmötet.
- Behandling av medlemsmotioner inför årsmötet: Fyra, delvis överlappande, motioner har inkommit till styrelsen. Ing-Britt och Irma har föreslagit att vi inför föranmälan till spelkvällarna. Även Matz har argumenterat för och föreslagit att klubben skall införa förhandsanmälan till tävlingar. Styrelsen beslutade föreslå årsmötet att Matz får i uppdrag att gå vidare med införandet av förhandsanmälan under ett år, varefter erfarenheterna utvärderas och eventuellt permanentas.
Ing-Britt och Irma har också föreslagit att alla tävlingar rapporteras som såväl scratch som handicaptävlingar, något som redan genomförts sedan Vivianne på förra årsmötets uppdrag utrett förutsättningarna och funnit att det inte finns några hinder eller negativa konsekvenser av att båda resultaten rapporteras.
Ing-Britt och Irma har även i samband med motionen angående resultatredovisningen föreslagit att tävlingspriser varannan gång, när priser delas ut, delas ut enligt scratchresultat, varannan gång enligt handikapresultat. Styrelsen föreslå att årsmötet fattar beslut att vi varje gång priser delas ut ger tre priser enligt scratchresultatet och tre enligt handikapresultat, dock så att inget par får två priser samma tävling enligt tidigare praxis.
Matz har också motionerat angående Barometertävlingar. Han argumenterar för att de bör utgå. Styrelsens förslag till årsmötet är att vi även fortsättningsvis har Barometertävlingar, begränsat till 6 gånger per år. - Rapport från ”städpatrullen”: Inger och/eller Vivianne deltar i ett möte angående städningen den 16/9 kl. 16.30.
- Samarbetet med Kommunen, inbjudan till ”Idrott för ALLA”-dagen: Katarina kontaktar Jimmy angående information från Joakim Karlsson på kommunen, då ingen i styrelsen hade möjlighet att delta på kommunens informationsträff. Vivianne vidtalar spelare som kan delta den 6/9 och göra ”reklam” för bridgen på kommunens ”Idrott för ALLA-”dag.
- Rapport från Tävlingskommittén: Sven-Åke hade inget nytt att berätta.
- Rapport från Festkommittén: Vivianne hade inget nytt att berätta.
- Övriga frågor: Vivianne väckte frågan om ”långsamt spel”. Styrelsen fortsätter fundera för att hitta något kreativt förslag till hur frågan om långsamt spel kan behandlas utan att ”stämningen på klubben påverkas negativt”.
- Nästa styrelsemöte: 9/9 kl. 17.00
- Mötet avslutas: Vivianne tackade de närvarande.
Vid tangentbordet: Katarina
Protokoll nr 12, Tranås Bridgeklubb 10/6 2025
Närvarande: Vivianne, Inger, Sven-Åke, Katarina.
- Mötet öppnas: Vivianne
- Föregående mötes protokoll: Godkändes med smärre förändringar.
- Ekonomifrågor: Inger redogjorde för läget. Det finns 5 600 kr i kassan och 88 600 på banken.
- Översyn av klubbens stadgar: Katarina presenterade det förslag till stadgar som kommer att presenteras för årsmötet. Förslaget godkändes med en smärre justering. Katarina lägger ut förslaget på hemsidan.
- Rapport från ”städpatrullen”: Wigénsgruppen har kallat till möte 11.6. S-Å kommer att representera Bridgeklubben. Linus Quists minnesanteckningar från mötet bifogas.
- Samarbetet med Kommunen, inbjudan till ”Idrott för ALLA”-dagen: Vivianne kontaktar Jimmy för att diskutera hur vi går vidare. Ambitionen är att klubben bidrar den 6/9 med två bord och informationsmaterial.
- Rapport från Tävlingskommittén: Sven-Åke har inget nytt att berätta.
- Rapport från Festkommittén: Vivianne hade inga nya planer att berätta om.
- Övriga frågor: Matz kommer att lägga brickor till boxholmsklubben och bidrar därmed till tranåsklubben med 150 kr i månaden.
Sven-Åke har varit på SISU-möte och informerades om den så kallade ”Prova-på-aktiviteten för 65+”.
Vivianne lämnar förslag nästa möte när det gäller Scratchbridge/Handikapbridge. Styrelsen utarbetar sedan ett informerat förslag att presentera på årsmötet. - Nästa styrelsemöte: 12.8. kl. 17.00.
- Mötet avslutas: Vivianne tackade för ett bra möte.
Vid tangentbordet: Katarina
Minnesanteckningar från mötet med Wigénsgruppen:
Möte med föreningarna 2025-06-11
Närvarande: E-post
Jessika Enell TGS jessika.enell@55plus.se
Simen Kristiansen, Hälsohörnan/TBTS naturlakargruppen@telia.com
Sven-Åke Avidsson, Tranås Bridgeklubb sven-ake.arvidsson@hotmail.com
Linus Quist linus.quist@wigensgruppen
Ej närvarande:
Bodil Nordgren, Studio 11 bodil.nordgren@sv.se
Anteckningar
Anslagstavlan vid entrén används av föreningarna med att informera om resp verksamheter.
TGS gör plats så alla får möjlighet att ”marknadsföra” sin verksamhet.
Vi beslutade att ha återkommande träffar för att ta upp löpande frågor, vad som resp förening har bokat och vad man kan göra tillsammans.
Wigénsgruppn medverkar på två möten per år, föreningarna kan därefter träffas extra vid behov.
Nästa gemensamma möte bokades till mitten av september 16/9 kl 16.30
Städning av gemensamma utrymmen
Respektive förening har ett delat asnvar för att sköta städning av de gemensamma utrymmena. Vid mötet kom vi fram till ett
upplägg som vi föreslår att alla föreningar ställer sig bakom. Upplägget ser ut enligt följande:
Hälsohörnan städar toaletter, omklädningsrum samt utrymmet utanför omklädningsrummen,
Tranås Gymnastiksällspap städar den gemensamma entrén.
Tranås Bridgeklubb samt Studio 11 ansvara för och städar köket.
Tranås Gymnastiksällskap köper in toalettpapper och förbrukningsmaterial som används av föreningarna.
Kostnaden fördelas sedan procentuellt mellan föreningarna i förhållande till hyrd yta.
Förslagsvis startar ovanstående att gälla från 2025-08-01
Protokoll nr 11, Tranås Bridgeklubb 13/5 2025
Närvarande: Vivianne, Inger, Gunilla, Sven-Åke, Katarina.
- Mötet öppnas: Vivianne
- Föregående mötes protokoll: Godkändes efter en smärre justering.
- Ekonomifrågor: Inger redogjorde för läget. Det finns 3 380 kr i kassan och 83 500 på banken.
- Datum för årets årsmöte: Styrelsen beslutade att från och med nu kommer årsmötet alltid att äga rum den tredje onsdagen i september. I år blir det den 17.9. Katarina lägger ut info på hemsidan och på anslagstavlan.
- Sista datum för medlemsmotioner: 17 juli, två månader före årsmötet. Katarina fixar låda och information.
- Översyn av klubbens stadgar. Katarina presenterade ett antal mindre justeringar. De kommer att införas och förslag till reviderade stadgar presenteras av Katarina på nästa styrelsemöte.
- Rapport från ”städpatrullen”: Vivianne och Inger har inget nytt att berätta.
- Översyn av hemsidan: Ingen har några förslag på ändringar.
- Samarbetet med Kommunen, inbjudan till ”Idrott för ALLA”-dagen: I Jimmys frånvara tar Katarina ansvar för att informera Jimmy som åtagit sig att vara kontaktperson mellan klubben och kommunen. Styrelsen ställer sig positiv till att medverka den 6.9. gärna med 2 bord och 8 spelare.
- Rapport från Tävlingskommittén: Sven-Åke har inget nytt att berätta.
- Rapport från Festkommittén: Vivianne hade inga nya planer att berätta om. Däremot framkom vissa oklarheter om festkommitténs åtaganden när det gäller ekonomisk redovisning. Beslutades att Inger och Sven-Åke tar upp frågan med revisorerna så att redovisningstekniskt hållbara rutiner etableras.
- Övriga frågor: Katarina informerade kort om planerna på att få till ”befattningsbeskrivningar” för styrelseledamöterna och att ta fram en ”lathund” med viktiga datum.
- Nästa styrelsemöte: 10.6. kl. 17.00.
- Mötet avslutas: Vivianne tackade för ett bra möte med förhoppningen om ett fortsatt gott samarbete.
Vid tangentbordet: Katarina
Protokoll nr 10, Tranås Bridgeklubb 8/4 2025
Närvarande: Vivianne, Inger, Gunilla, Sven-Åke, Katarina.
- Mötet öppnas: Vivianne
- Föregående mötes protokoll godkändes.
- Protokoll från extra styrelsemöte 1.4.2025 godkändes.
- Ekonomifrågor: Inger redogjorde för ekonomin. Det finns 3500 sek i kassan och 83500 på banken.
- När det gäller översyn av klubbens stadgar, får samtliga styrelsemedlemmar i ”läxa” att läsa igenom normalstadgarna och komma med ändringsförslag till nästa styrelsemöte.
- Det extra medlemsmötet för val av revisor, som ersättare för Anita W., är utlyst på klubbens hemsida och anslagstavla. Det äger rum i samband med tisdagsbridgen 29.4.
- Rapport från ”städpatrullen”: Vivianne och Inger fortsätter hålla kontakt med Studieförbundet Vuxenskolan för att hitta en gemensam städlösning.
- Styrelsemedlemmarna uppmanas att gå in på hemsidan och granska den och komma med eventuella förslag till förändringar nästa styrelsemöte.
- Samarbetet med Kommunen: Inget att rapportera.
- Rapport från Tävlingskommittén: Inga ändringar rapporterades
- Rapport från Festkommittén: Vivianne redogjorde för planerna för Ärtbridgen. Av avgiften, 150 sek per person, tillfaller 50 sek klubben. Punsch kommer att finnas till försäljning.
- Inga övriga frågor.
- Nästa styrelsemöte: 13.5.2025 kl. 17.00
- Mötet avslutas: Vivianne tackade för ett informativt och bra möte.
Vid tangentbordet: Katarina
Protokoll nr 9, extra medlemsmöte Tranås Bridgeklubb 29.4.2025.
Närvarande: 17 medlemmar i Tranås Bridgeklubb
1. Mötet öppnades av Vivianne Carlsson.
2. Till mötesordförande valdes Vivianne Carlsson och till mötessekreterare valdes Katarina Hoffmann.
3. Till justerare, tillika rösträknare, att jämte mötesordföranden justera mötesprotokollet valdes Matz Hansson och Rolf Edlund.
4. Det fastställdes att 17 av de närvarande personerna är röstberättigade i Tranås BK.
5. Valberedare Ola Åkerö redogjorde kort för bakgrunden till mötet; val av ersättare för Anita Widestrand som lämnat sitt uppdrag som revisor. Valberedningen föreslog Fredrik Åkhe, som valdes enhälligt.
6. Mötet avslutandes och Vivianne Carlsson tackade alla.
Vid tangentbordet Katarina Hoffmann
Justeras
Vivianne Carlsson, mötesordförande
——————————————– ———————————————–
Matz Hansson Rolf Edlund.
Protokoll nr 8, extra styrelsemöte, Tranås Bridgeklubb 1/4 2025
Närvarande: Inger, Sven-Åke, Katarina.
- Mötet öppnades av Katarina
- Hur går klubben vidare med frågan om städning av lokalen: Katarina presenterade förslag om hur klubben går vidare enligt tidigare utsänt förslag. Beslutades att klubben ger Inger (Kassör) och Vivianne (Ordförande) i uppdrag att snarast ta upp frågan gällande kostnaderna för städning med Linus från Wigénsgruppen. I samband med att kontraktet för lokalen skrev var kostnaderna för städning på en annan nivå än idag. Städningen ombesörjdes då av Studieförbundet Vuxenskolan. Nu är det Gymnastiksällskapet som ombesörjer städningen. Katarina fick styrelsens uppdrag att informera Vivianne om styrelsens tankar kring hur vi går vidare.
- Mötet avslutades av Katarina.
Protokoll nr 7, Tranås Bridgeklubb 11/3 2025
Närvarande: Vivianne, Inger, Gunilla, Jimmy, Katarina.
- Mötet öppnades av ordförande Vivianne.
- Föregående mötes protokoll godkändes.
- Ekonomifrågor inklusive uppföljning av ekonomi rörande invigningsfesten: Inger redogjorde för läget. Det finns 91700 på banken och 1100 i kassan. Mötet beslutade att skjuta till ytterligare 540 kr till invigningsfesten och beslutade också i samband med det att klubben i framtiden tar upp betalning i samband med bindande anmälan till arrangemang utöver den vanliga klubbverksamheten, typ ”Ärtbridgen”.
- Översyn av klubbens stadgar, hur går vi vidare? Frågan om översyn av stadgarna väcktes av Ola Åkerö på senaste årsmötet. Katarina fick styrelsens uppdrag att skriva ihop några rader till Ola och be honom precisera närmare vilka punkter han anser bör ändras. Därefter behandlar styrelsen frågan så att ett förslag till reviderade stadgar kan läggas fram till årsmötet. Utgångspunkten är bridgeförbundets normalstadgar.
- Ersättare för Anita W, som avsagt sig uppdraget som revisor. Katarina ber valberedningen att i god tid inför årsmötet hitta en ersättare för Anita.
- Uppföljning av flytten till Wigénshuset gällande städning: Sven-Åke har meddelat sin ersättare Jimmy att inget nytt framkommit.
- Översyn av hemsidan: Som ett första steg kontaktar Vivianne den som har ansvaret för hemsidorna på nationell nivå, för att få behörighet att göra ändringar och för att få hjälp med de ändringar som behöver göras.
- Möjlighet till kommunalt föreningsbidrag: Vivianne och Gunilla träffade Joakim Karlsson från kommunen den 4.3. och fick av honom en genomgång av olika kommunala aktiviteter som bridgeklubben skulle kunna engagera sig i tex ”Sommarkul” för ungdomar och ”Prova på 65+” för pensionärer. Jimmy åtar sig att vara klubbens kontaktperson för att gå vidare med denna fråga.
- Från Tävlingskommittén: Inget nytt
- Rapport från Festkommittén: Datum för ”Ärtbridgen” 18.4.
- Måndagsbridgen: Fortsätter enligt planerna.
- Övriga frågor: Jimmy kom med förslaget att klubben skulle kunna ha ett betalkort så att enskilda klubbmedlemmar inte behöver ”ligga ute med pengar”. Inger undersöker om det låter sig göras.
- Nästa styrelsemöte: 8.4. kl 17.00
- Mötet avslutas: Vivianne tackade för ett fantastiskt bra möte.
Vid tangentbordet: Katarina
Protokoll nr 6, Tranås Bridgeklubb 11/2 2025
Närvarande: Vivianne, Inger, Gunilla, Sven-Åke, Katarina.
- Mötet öppnades av Vivianne
- Uppföljning av föregående mötes protokoll: Föregående mötes protokoll godkändes.
- Ekonomifrågor: Inger meddelade att det finns 86 300 på bankkontot och 700 i kassan. Dessutom beslutades att klubben kommer att bidra med 50 kronor per deltagare på invigningsfesten, se nedan pkt. 9.
- Förslag till uppföljning av årsmötesbeslut i form av ”lärgrupper” gällande vad som gäller om alla tävlingar utom klubbmästerskap blir handicaptävlingar: Vivianne kommer att undersöka saken närmare och redogöra för frågan på årsmötet. Någon lärgrupp anses i nuläget inte nödvändig. När det gäller översyn av klubbens stadgar bordläggs frågan till nästa styrelsemöte.
- Uppföljning av flytten till Wigénshuset: När det gäller Bridgeklubbens åtaganden ekonomiskt och praktiskt när det gäller städning av gemensamma utrymmen, väntar vi på besked från Linus Quist. Detsamma gäller nycklar och taggar. Katarina fixar skyltar (Tranås Bridgeklubb) till dörrarna till köket och själva lokalen.
- Översyn av hemsidan: Styrelsen beslutar att alla styrelsemedlemmar inför nästa styrelsemöte går in på hemsidan och kommer med förslag till uppdateringar/ändringar.
- Möjlighet till kommunalt föreningsbidrag: Vivianne väntar på svar från kommunen, och återkommer.
- Rapport från Tävlingskommittén: Sven-Åke meddelade att inga ändringar i spelschemat gjorts. Fickformatsscheman är på gång.
- Rapport från Festkommittén: Vivianne och Gunilla presenterade tankar kring invigningsfesten. Maximalt antal deltagare är 60. Anmälningsblankett finns på klubben. Deltagarna betalar 100 kr per person, klubben bidrar dessutom med 50 kr per person, se pkt.3. Festkommittén redovisar till klubbens kassör.
- Övriga frågor: Under denna punkt dryftades diverse frågor på ett mer eller mindre strukturerat sätt. Fastslogs dock att det endast spelas handicapbridge på måndagarna, spelavgift 25 kronor varav 10 kronor går till trivselhöjare för deltagarna, t.ex. priser. Inger meddelade också att hon meddelat adressändring till Skatteverket.
- Nästa styrelsemöte: 11.3. kl. 1700
- Mötet avslutades av Vivianne som tackade för ett kanonbra möte.
Vid tangentbordet: Katarina
Protokoll nr 5, Tranås Bridgeklubb 7/1 2025
Närvarande: Inger, Gunilla, Sven-Åke, Katarina, Vivianne efter pkt 2.
- Mötet öppnades av Katarina.
- Föregående protokoll godkändes.
- Ekonomifrågor: Det finns 5000 sek i kassan och 81 000 på banken.
- Styrelsen beslutade efter en kortare diskussion att bordlägga frågan om ”lärgrupper” gällande klubbens stadgar och vad som gäller om alla tävlingar utom klubbmästerskap blir handicaptävlingar, till nästa styrelsemöte.
- Uppföljning av flytten till Wigénshuset: Ett antal praktiska frågor gällande lokalen har aktualiserats. För att få dessa frågor utredda kontaktar Sven-Åke Linus Quist, för att så snart som möjligt få till stånd ett möte med honom och styrelsen. Vivianne kontaktar kommunen för att utreda om klubben kan vara berättigad till föreningsbidrag efter lokalbytet, eftersom verksamheten nu bedrivs i en handikappanpassad lokal. Katarina ombesörjer att informationen på hemsidan angående adress mm uppdateras. Styrelsen beslutade vidare att tacka Stefan och Matz för deras stora insats i samband med flytten genom att ge dem varsitt ”10-kort”. Övriga klubbmedlemmar som bidragit vid flytten kommer att uppmärksammas i samband med inflyttningsfesten, se nedan.
- Från Tävlingskommittén meddelade Sven-Åke att Johan utarbetat vårens tävlingsprogram. Det kommer att finnas tillgängligt snarast.
- Festkommittén planerar att ordna inflyttningsfest lördagen den 22.2.2025. De närmare planerna redovisas av Vivianne till styrelsen nästa styrelsemöte.
- Övriga frågor: De praktiska frågorna (uppsägningar och nya kontrakt) gällande bredband och anslutning till internet, via Junet är lösta. När det gäller försäkringar ombesörjer Inger adressändringen, i övrigt ändras inget gällande försäkringen.
- Nästa styrelsemöte: 11.2. 2025. kl. 17.oo
- Mötet avslutades av Vivianne som tackade för ett möte genomfört med ”väldigt hoppigt engagemang”.
Vid tangentbordet: Katarina
Protokoll nr 4, Tranås Bridgeklubb 17/12 2024
Närvarande: Inger, Gunilla, Sven-Åke, Katarina.
- I ordförande Viviannes frånvara förklarade Katarina mötet öppnat.
- Föregående mötes protokoll godkändes.
- Ekonomifrågor: Inger redogjorde för kassa och banktillgodohavande. Kassa: 5 500, bank: 91 000
- Information om Nya Lokalen: Sven-Åke har fått nycklarna och kunde visa bilder på lokalen.
- Förberedelser inför flytten till Wigénshuset: Sven-Åke tar på sig att tillsammans med klubbmedlemmar ta på sig själva flytten redan före jul. Planen är att vi spelar första gången i de nya lokalerna den 28.12.
- Rapport från Tävlingskommittén: Nytt tävlingsprogram kommer så fort ansvariga hinner.
- Rapport från Festkommittén: Inget inplanerat förrän flytten är genomförd.
- Övriga frågor: När det gäller bredbandet är Traman kontaktat och de håller kontakten med Sven-Åke. Katarina fyller i SISU-uppgifter gällande närvaro på styrelsemötena och skickar till Sven-Åke.
- Nästa styrelsemöte: 7.1 2025.kl 17.00.
- Mötet avslutades och Katarina tackade för visat intresse.
Vid tangentbordet: Katarina
Protokoll nr 3, Tranås Bridgeklubb 12/11 2024
Närvarande: Vivianne, Gunilla, Sven-Åke, Jimmy, Katarina.
- Ordförande Vivianne öppnade mötet.
- Föregående mötes protokoll godkändes.
- Ekonomifrågor: Jimmy redogjorde för kassa och banktillgodohavande. Kassa: 2300, bank: 88 000
- Förslag till uppföljning av årsmötesbeslut i form av ”lärgrupper” gällande klubbens stadgar och vad som gäller om alla tävlingar utom klubbmästerskap blir handicaptävlingar: Frågan skjuts fram till januarimötet/efter genomfört byte av klubblokal, enligt tidigare beslut.
- Information om renoveringen av lokalen i Wigénshuset: Sven-Åke hålls uppdaterad och avvaktar rapport efter byggmöte.
- Förberedelser inför flytten till Wigénshuset: De styrelseledamöter som kan träffas den 20.11. kl. 10 för att påbörja processen med att sortera/slänga/packa.
- Rapport från Tävlingskommittén: Inga ändringar
- Rapport från Festkommittén: Inget inplanerat förrän flyttdatum är helt klart.
- Övriga frågor: Ett klargörande när det gäller redovisning av resultat i tidningen. På årsmötet beslutades att de tio bästa resultaten redovisas. Tillägg till detta: Om tävlingen är utlyst som handicaptävling är det, enligt styrelsebeslut idag, det resultatet som redovisas. Vi har fått en inbjudan av SISU till en informationsdag den 28.11. Sven-Åke kommer att delta. Styrelsen beslutade säga upp bredbandet från Telia och ansluta till Traman när vi flyttat in i Wigénshuset. Inger bevakar.
- Nästa styrelsemöte: 17.12.kl 17.00.
- Mötet avslutades och Vivianne tackade för visat intresse.
Vid tangentbordet: Katarina
Protokoll nr 2, Tranås Bridgeklubb 15/10 2024
Närvarande: Vivianne, Inger, Gunilla, Sven-Åke, Katarina.
- Mötet öppnades av Vivianne som hälsade alla välkomna samtidigt som styrelsen hälsade henne välkommen som ny ordförande för klubben.
- Föregående mötes protokoll godkändes.
- Ekonomifrågor: Inger redogjorde för det ekonomiska läget. Det finns 88 000 på banken och 2 200 i kassan.
- Förslag till uppföljning av årsmötesbeslut i form av ”lärgrupper” gällande klubbens stadgar och vad som gäller om alla tävlingar utom klubbmästerskap blir handicaptävlingar: Styrelsen beslutade bordlägga dessa frågor till januarimötet.
- Information om kontraktet med Wigéns: Sven-Åke och Inger har som klubbens firmatecknare skrivit under kontraktet. Inflyttning är beräknad till 1.12.24.
- Förberedelser inför flytten till Wigénshuset: Eftersom slutgiltigt datum för utflyttning och inflyttning kan komma att ändras, beroende på de ändringsarbeten som sker i den nya lokalen, beslutade styrelsen att tisdagsbridgen kommer att spelas i nuvarande lokal den vecka flytten ska ske och att flyttarbetet påbörjas på onsdagen för att vara slutfört så att nästa tisdagsbridge kan spelas i de nya lokalerna. Aktuella datum för flytt blir då preliminärt antingen 27.11- 3.12 eller 4.12 -10.12. Medlemmarna kommer att fortsätta uppmanas att bidra på det sätt de kan. Vivianne inköper flyttkartonger. Katarina fixar plastbackar och bubbelplast för packning av porslin mm.
- Inga nyheter från Tävlingskommittén.
- Inga nyheter från Festkommittén i väntan på fastställda planer vad gäller flytten.
- Övriga frågor: Vivianne lyfte frågan om utbildning av klubbfunktionärer. Eventuellt kommer någon eller några intresserade att delta i utbildning i Örebro i januari 2025. Sven-Åke påpekade att det är sådant SISU kan bidra ekonomiskt till.
- Nästa styrelsemöte: 12.11.kl 17.00
- Mötet avslutas: Vivianne tackade alla för ett bra möte.
Vid tangentbordet:
Katarina
Protokoll nr 1, fört vid konstituerande möte med ny styrelse för Tranås Bridgeklubb 7/9 2022.
Närvarande: Sven-Åke Arvidsson, Barbara Lind, Inger Niklasson, Jonny Kronquist, Katarina Hoffmann
- Posterna i styrelsen fördelades enligt nedanstående:
• Ordförande och vice ordförande: Vakant
• Kassör och Firmatecknare: Inger Niklasson
• Vice kassör: Jonny Kronquist
• Tävlingskommitténs representant i styrelsen: Sven-Åke Arvidsson
• Sekreterare: Katarina Hoffmann
• Ledamot: Barbara Lind
- Tid för nästa styrelsemöte beslutas 13/9 2022
Vid tangentbordet
Katarina Hoffmann
Årsmötesprotokoll, Tranås Bridgeklubb 11/9 2024
Närvarande: 17 medlemmar i Tranås Bridgeklubb
-
Mötet öppnades av Johan Lindström.
-
Det fastställdes att samtliga närvarande är röstberättigade i Tranås BK.
-
Till mötesordförande valdes Johan Lindström och till mötessekreterare valdes Katarina Hoffmann.
-
Till justerare, tillika rösträknare, att jämte mötesordföranden justera mötesprotokollet valdes Matz Hansson och Yngve Thörn.
-
Mötets utlysande godkändes.
-
Verksamhetsberättelsen lästes upp av Katarina Hoffmann, sekreterare, och lades till handlingarna. Bilaga 1.
-
Årsredovisningen redovisades av Inger Niklasson, kassör, och lades till handlingarna. Bilaga 2.
-
Revisionsberättelsen föredrogs av Barbro Hast, revisor tillsammans med Anita Widestrand, och lades till handlingarna. Bilaga 3.
-
Styrelsen beviljades ansvarsfrihet.
-
En motion gällande önskemål att samtliga tävlingar, utom klubbmästerskap, skall vara handicaptävlingar, har inkommit från en medlem. Styrelsens förslag är att motionen avslås. Efter en lång och livlig diskussion genomfördes en öppen omröstning där 6 medlemmar röstade för motionen. I diskussionen framkom två starka önskemål från medlemmarna, dels att styrelsen tar upp frågan igen så att samtliga fördelar, respektive nackdelar med att följa motionärens önskemål utreds och klargörs, dels att endast de 10 bästa resultaten för varje tävling offentliggörs i lokaltidningen.
-
Budget för verksamhetsåret fastställs fortlöpande av styrelsen.
-
Medlemsavgift för nästkommande år. Årsmötet beslutade att medlemsavgiften även kommande år är 0 kr.
-
Ersättningar till styrelsen, utgår inte.
-
Ett övrigt beslutsärende från styrelsen behandlades, det gällde flytten till nya lokaler. Styrelsen redogjorde för hur diskussionerna med Wigénsgruppen fortgår och svarade på diverse praktiska frågor. Inga invändningar mot att kontrakt på 3 år för den nya lokalen undertecknas av klubbens firmatecknare, dock med ett observandum gällande klubbens respektive Wiegénsgruppens villkor för andrahandsuthyrning av lokalen. Ett klargörande av detta kan behövas i kontraktet före undertecknandet.
Punkterna 15, 16, 17 och 18 föredras av valberedaren Ola Åkerö som i sitt arbete assisterats av Leif Karlsson. -
Val av ordförande. Vivianne Carlsson valdes till ordförande på ett år.
-
Antalet styrelseledamöter fastställdes till fem ordinarie och tre
suppleanter. -
Val av styrelseledamöter. Inger Niklasson är tidigare vald för ännu ett år. Vivianne Norman valdes på ett år, Sven-Åke Arvidsson omvaldes på 2 år, Katarina Hoffmann omvaldes på 2 år. Gunilla Carlsson nyvaldes på 1 år. Till suppleanter på ett år valdes Jimmy Häll, Ing-Britt Johansson och Barbara Lind, att inkallas i denna ordning. Till Festkommitté nyvaldes Vivianne Carlsson, Gunilla Carlsson och Urban Johansson. Till Tävlingskommitté valdes Johan Lindström, Sven-Åke Arvidsson, Matz Hansson och Stefan Gustafsson. Till firmatecknare för Tranås bridgeklubb valde årsmötet Inger Niklasson och Sven-Åke Arvidsson .
-
Val av revisorer: Till revisorer valdes Anita Widestrand och Barbro Hast, på 1 år.
-
Val av valberedning: Ola Åkerö biträdd av Leif Karlsson omvaldes på ett år.
-
Informationsfrågor och övriga frågor: På uppmaning av valberedningen fick styrelsen i uppdrag att se över klubbens stadgar.
-
Mötet avslutandes och Johan Lindström tackade alla.
Vid tangentbordet Katarina Hoffmann
Justeras
Johan Lindström, mötesordförande
——————————————– ———————————————–
Matz Hansson Yngve Thörn.
Protokoll, Tranås Bridgeklubb 3/9 2024
Närvarande: Vivianne, Inger, Barbara, Sven-Åke, Ing-Britt Johansson, Gunilla Carlsson och Katarina.
- Mötet öppnades av Katarina
- Uppföljning av föregående mötes protokoll: Protokollet godkändes
- Ekonomifrågor: Inger redogjorde för att det finns 91000 på banken och 2000 i kassan.
- Förslag till information om det som i SISU-sammanhang kallas ”lärgrupper”: Katarinas förslag godkändes och sattes upp på anslagstavlan.
- Lokalfrågan: Styrelsen diskuterade hur lokalfrågan ska presenteras på årsmötet. Sven-Åke kollar med Linus från Wigénsgruppen om de har någon uppfattning om ”störande ljud” i den tilltänkta lokalen.
- Rapport från Tävlingskommittén: Det nya spelprogrammet finns på hemsidan och i klubblokalen.
- Rapport från den interimistiska Festkommittén: Vivianne berättade att man ligger lågt tills vidare men har planer på såväl inflyttningsfest som julfirande.
- Förberedelse inför årsmötet: Vem gör vad? Katarina skriver verksamhetsberättelsen och dagordning (20 ex), Sven-Åke beställer fika. Katarina bifogar den motion som inkommit och styrelsens förslag.
- Övriga frågor:
- Nästa styrelsemöte: I samband med årsmötet håller den nya styrelsen ett konstituerande möte, där datum för nästa styrelsemöte bestäms.
- Mötet avslutades: Katarina tackade för ett givande möte.
Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann
Protokoll, Tranås Bridgeklubb 6/8 2024
Närvarande: Inger, Sven-Åke, Katarina och Ing-Britt Johansson (suppleant)
- Mötet öppnades av Katarina
- Uppföljning av föregående mötes protokoll: Protokollet godkändes.
- Ekonomifrågor: Inger berättade att det finns 1000 kr i kassan och 85 000 på banken.
- Förslag till information om det som i SISU-sammanhang kallas ”lärgrupper”: Katarina får i uppdrag att göra nytt försök till informationsaffisch.
- Lokalfrågan: Styrelsen kommer att sammanträffa med Wigénsgruppen den 21.8.kl 10.30
- Rapport från Tävlingskommittén: Inget nytt
- Rapport från den interimistiska Festkommittén: Inget nytt
- Förberedelse inför årsmötet: Katarina skriver verksamhetsberättelse. Datum och tid fastställdes till den 11.9. kl. 18.00. Katarina lägger ut på hemsidan och offentliggör i klubblokalen.
- Medlemsmotioner: En medlemsmotion behandlas. Förslagsställaren föreslår att alla tävlingar skall vara handikaptävlingar. Styrelsens kommer att föreslå årsmötet att motionen avslås med motiveringen att såväl scratch- som handicapresultat redovisas efter varje tävling och att tävlingar med priser varannan gång belönas enligt handikapresultatet, varannan gång enligt scratchresultatet. Klubbmästerskapet undantas.
- Övriga frågor: Inga övriga frågor behandlades.
- Nästa styrelsemöte: 3.9. kl.17.00
- Mötet avslutades och Katarina tackade för ett väl genomfört möte.
Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann
Protokoll, Tranås Bridgeklubb 28/5 2024
Närvarande: Inger, Barbara, Sven-Åke, Katarina, Vivianne från pkt 6.
1.Mötet öppnades av Katarina
2.Uppföljning av föregående mötes protokoll: Protokollet godkändes
3.Ekonomifrågor: Inger berättade att det finns 3600 kr i kassan och 88 000 på banken
4.Katarina presenterade förslag till information om det som i SISU-sammanhang kallas ”lärgrupper”: Sven-Åke kollar med SISU på vilket sätt klubben tjänar på att starta och rapportera ”lärgrupper” så att informationen till klubbmedlemmarna kan kompletteras med en ”klatschig” motivering.
5.Lokalfrågan: Sven-Åke har inget nytt från hyresvärden.
6.Rapport från Tävlingskommittén: Sven-Åke har inga ändringar att rapportera. En fråga angående Ruterprogrammet vidarebefordras av Sven-Åke till Matz och Stefan.
7.Rapport från den interimistiska Festkommittén: Vivianne har inget att rapportera.
8.Medlemsmotioner och åtgärdsförslag till årsmötet: Katarina fixar med en låda för, och information om, motioner inför årsmötet. Motionerna ska lämnas senast 1.8.
9.Övriga frågor:
Styrelsen beslutade att kalla till extra styrelsemöte om något nytt gällande lokalen skulle dyka upp.
Fri diskussion om hur vi bäst ”tar hand om” de kursdeltagare som följer fortsättningskursen i höst. Vi funderar vidare på formerna för att välkomna dem till tisdagsbridgen.
Styrelsen beslutade att kaffe/te från och med nu ingår i spelavgiften.
10.Nästa styrelsemöte: 6.8.kl 17.00
11.Mötet avslutades och Katarina tackade för ett konstruktivt möte:
Vid tangentbordet: Katarina
Protokoll, Tranås Bridgeklubb 23/4 2024
Närvarande: Inger, Sven-Åke, Katarina, Barbara efter pkt 3, Vivianne efter pkt 6.
1.Mötet öppnades av Katarina
2.Uppföljning av föregående mötes protokoll: Protokollet godkändes
3.Ekonomifrågor: Inger berättade att det finns ca 5000 i kassan och 78000 på banken
4.Förslag till det som i SISU-sammanhang kallas ”lärgrupper” (minst tre deltagare, minst 3x45 minuter: Katarina fick i uppdrag att ta fram en kortfattad information att sätta på anslagstavlan.
5.Lokalfrågan: Sven-Åke berättade att han varit i kontakt med hyresvärden för att få veta hur långt de kommit med förberedelserna för vårt kommande byte av lokal. Hyresvärden lovar återkomma när han fått besked om när anpassningen av den tilltänkta lokalen kan genomföras.
6.Rapport från Tävlingskommittén: Inga förändringar har gjorts.
7.Rapport från den interimistiska Festkommittén: Vivianne berättade om Ärtbridgen. I en därpå följande diskussion beslutades att kassören i framtiden behöver ha en ekonomisk redovisning från den typen av aktiviteter.
8.Övriga frågor: Katarina väckte frågan om information till styrelsens suppleanter. Beslut fattades att de från och med nu ska få protokoll och dagordningar för kännedom.
9.Nästa styrelsemöte: 28.5. kl17.00
10.Mötet avslutades: Katarina tackade för ett konstruktivt möte.
Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann
Protokoll, Tranås Bridgeklubb 12/3 2024
Närvarande: Vivianne efter pkt 7, Inger, Barbara, Sven-Åke, Katarina och Gunilla Carlsson (för festkommittén).
1.Mötet öppnades av Katarina
2.Uppföljning av föregående mötes protokoll: Protokollet godkändes
3.Ekonomifrågor: Inger berättade att det finns 85 000 på kontot och 3000 i kassan.
4.Uppföljning av villkoren för samarbete med SISU: Sven-Åke håller i kontakterna med SISU och fyller i de deltagarlistor som är nödvändiga för att ersättning ska kunna utgå. Eventuella utgifter som klubben vill ha ersättning för, skall ha godkänts av SISU i förväg. Hitintills har en tilläggsbeställning av kursböcker till den nu pågående kursen ersatts av SISU. Sven-Åke kollar om det kan utgå några medel redan till årets ”Ärtbridge”.
5.Lokalfrågan: Sven-Åke håller i kontakten med Linus från Wigéns, ännu är inget datum för flytten bestämt.
6.Ansökan om kommunalt bidrag: Ingen ansökan har hitintills varit aktuell.
7.Rapport från Tävlingskommittén: Inga nyheter enligt Sven-Åke
8.Rapport från Festkommittén: Vi diskuterade ”Ärtbridgen” och beslutade att styrelsen inte har några synpunkter på själva upplägget av tävlingen, utan delegerar de besluten till den interimistiska tävlingskommittén (Vivianne Carlsson, Gunilla Carlsson och Urban Johansson). Klubben får 60 kronor/deltagare i spelavgift.
9.Övriga frågor: Beslut fattades att vi i framtiden har en stående punkt på styrelsemötena som gäller förslag till det som i SISU-sammanhang kallas ”lärgrupper” (minst tre deltagare, minst 3x45 minuter). Vidare beslutades att var och en i styrelsen som upptäcker att något saknas, typ tvål, toapapper etc, skriver upp det på därför avsedd lista. Sven-Åke ombesörjer inköp av det som saknas. Inger ansvarar enligt tidigare beslut för de inköp som gäller ”köksavdelningen”.
10.Nästa styrelsemöte: 23/4 2024 kl16.30
11.Mötet avslutas: Katarina tackade för ett livligt möte
Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann
Protokoll för styrelsemöte den 13/2
Närvarande: Barbara, Sven-Åke, Inger och Vivi
1. Mötet öppnas:
5. Vi gick direkt på Lokalfrågan och Sven-Åke berättade att han ska få ett kostnadsförslag ifrån hyresvärden.
9. Övrigt
Nybörjarkursen går fortsatt bra med intresserade deltagare.
Vi alla behöver bli lite bättre på att hjälpas åt med fylla i vad som behövs köpas i förbrukningsväg. Det går sådär…..
Ett lite annorlunda men ändå konstruktivt styrelsemöte
- Därefter Sisu som kom och bjöd på smörgåstårta som var väldigt god.
Inbjuden Jonas Andersson ifrån Sisu berättar och presenterar sig,
Jonas berättar att vi ingår i den delen som heter folkbildning och att vi kan söka folkbildningsmedel, varje sammankomst bör dokumenteras och skickas in. Varje möte med minst 3 deltagare.
Spelkvällar ska dokumenteras och prickas av, festkommitténs möte, styrelsemöte samt givetvis nybörjarkursens deltagare.
Han berättar att ju mer vi dokumenterar och sedan skickar in till honom ju mer kan vi sedan ansöka om. Detta för att han ska ha underlag för att kunna i sin tur redovisa att vi har kontinuerliga möte och sammankomster.
Det vi sedan exempelvis kan få är mat för extra tillfälle så som påskfest, inflyttningsfest eller liknande. Vi kan inte få några pengar men det ger ju en del ändå att få maten gratis.
Nästa fortsättningskurs kan vi tex skicka in faktura för material / böcker till deltagarna
Maten på nästa årsmöte
Johan, Sven-Åke, Mats, Stefan och Inger kan ingå i en egen grupp eftersom de håller i alla spelsammankomster både innan, före och efter. (Det skulle vara så roligt att kunna ge dessa slitvargar något extra någon gång)
Hans-Erik som håller i nybörjarkursen skulle tex då kunna få någon form av ersättning.
Det vi behöver göra är att ansöka innan och få det godkänt och därefter skickas fakturan till Sisu.
OBS! Vi kan inte få något betalt i efterskott……så det är viktigt med planeringen och att vi får det godkänt innan.
Det gäller ifrån årets början men vi tar med nybörjarkursen ändå med tanke på att vi ska köra fortsättningskursen också under våren. (Scannar in lappen för alla att läsa) - Nästa möte 12/3 klockan 17:00
Har jag missat något??
Stand in för Katarina (Vivianne Carlsson) Skickat från min iPad
SvaraVidarebefordra
Protokoll, Tranås Bridgeklubb 9/1 2024
Närvarande: Inger, Sven-Åke, Barbara och Katarina. Vivianne efter pkt 7.
-
Mötet öppnas: Katarina hälsade välkommen
-
Uppföljning av föregående mötes protokoll: Protokollet godkändes.
-
Ekonomifrågor: Inger redogjorde för det ekonomiska läget. På banken 74000 och i kassan ca 7500. Den 16.12.2023 var klubblokalen uthyrd, vilket gav 800 kr till klubben. Fyra ”Halva Potten” à 260 kr har hitintills genomförts.
-
Kommunala bidrag: Kommunen har skickat ut en lista på olika föreningsbidrag och slutdatum för att ansöka. För bridgeklubben kommer det eventuellt att vara aktuellt med bidrag till hyran, vilket kan bli aktuellt när vi bytt lokal. Frågan tas upp igen nästa styrelsemöte.
-
Lokalfrågan: Vi har inte hört något nytt från hyresvärden.
-
Samarbete med SISU: Sven-Åke har skickat in begärda kompletteringar och avvaktar svar från SISU och Bridgeförbundet.
-
Minnesgåva Johnny Kronquist: Inger ombesörjer att 300 kr lämnas som gåva till BRIS.
-
Festkommitté: Vivianne har väckt frågan om att åter få till en festkommitté, vilket inte lyckats vid de senaste årsmötena. En interimistisk kommitté bestående av Vivianne, Gunilla Carlsson och Urban Johansson tillsattes. Vivianne är sammankallande.
-
Övriga frågor: Hans-Eric, Vivianne och Helena ansvarar för nybörjarkursen med 11 deltagare. Styrelsen tog upp frågan om hur dessa elva deltagare ska välkomnas till tisdagsbridgen. Sven-Åke som har tidigare erfarenhet av att tisdagsbridgen spelas i två klasser föreslog att vi bjuder in nybörjarna att komma och spela halva antalet brickor för halva avgiften (första gången gratis). Barbara fick i uppgift att kontakta tidigare kursdeltagare och bjuda in även dem att komma och spela i ”nybörjarklassen”.
Styrelsen beslutade också att ta ett gemensamt ansvar för inköp av förbrukningsmateriel. En lista på städskrubbens dörr fylls i när något saknas.
Inger ansvarar för inköp som gäller fikat. -
Nästa styrelsemöte: 13.2.2024 kl. 17.00
-
Mötet avslutas: Katarina tackade för ett konstruktivt möte
Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann
Protokoll, Tranås Bridgeklubb 28/11 2023
Närvarande: Inger, Sven-Åke, Katarina och Vivianne efter pkt 5.
-
Mötet öppnas: Katarina hälsade välkommen
-
Uppföljning av föregående mötes protokoll: Protokollet godkändes.
-
Ekonomifrågor: Inger redogjorde för det ekonomiska läget. På banken 83 000 och i kassan ca 6000.
-
Adventsöverraskning: Förra året fixade vi glögg, och vi bestämde att göra detsamma i år. Sven-Åke köper in glögg, pepparkakor russin och mandel. Katarina tar med gryta och muggar. Barbara och Katarina fixar med julpynt.
-
Lokalfrågan: Vi har inte hört något nytt från hyresvärde.
-
Övriga frågor: Hans-Eric, Vivianne och Helena ansvarar för nybörjarkursen. Hitintills har 11 deltagare betalat kursavgiften.
Sven-Åke har kontakt med SISU för eventuellt samarbete när det gäller kurser.
Styrelsen beslutade att den styrelsemedlem som är förhindrad att närvara vid styrelsemöte, själv kontaktar någon av suppleanterna. Suppleanter är Inger Gustafsson och Ing-Britt Johansson.
Klubben bjuder på glögg även till nybörjarkursens deltagare.
Det har inkommit en förfrågan om uthyrning av klubblokalen den 16.12. Styrelsen är positiv till detta och villkoren är desamma som tidigare beslutats. (2000 kr deponeras, hyran är 700 kr /kväll, depositionen återbetalas om och när Sven-Åke, måndagen efter festen inspekterat lokalen och funnit den i samma skick som före uthyrningen.)
-
Nästa styrelsemöte: 9.1.2024 kl. 17.00
-
Mötet avslutas: Katarina tackade för ett konstruktivt möte
Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann
Protokoll fört vid konstituerande möte med ny styrelse för Tranås Bridgeklubb 3/10 2023.
Närvarande: Sven-Åke Arvidsson, Inger Niklasson, Vivianne Norman, Katarina Hoffmann
- Val av ledamöter i tävlingskommittén för ett år. Sven-Åke Arvidsson, Stefan Gustavsson, Mats Hansson och Johan Lindström. (Punkten föll bort från årsmötet).
- Posterna i styrelsen fördelades enligt nedanstående:
• Ordförande och vice ordförande: Vakant
• Kassör och Firmatecknare: Inger Niklasson
• Sekreterare: Katarina Hoffmann
• Vice sekreterare: Vivianne Norman
• Tävlingskommitténs representant i styrelsen: Sven-Åke Arvidsson
• Ledamot: Barbara Lind - Styrelsen beslutade att införa lotteriformen ”Halva potten”. Vi provar oss fram och börjar med att sälja 52 spelrätter à 10 kronor. Dragning sker när alla spelrätter sålts och vinnaren får hälften av de 520 kr lotteriet dragit in, den andra hälften tillfaller klubben. Katarina fixar namnlista för spelrätterna. Sven-Åke håller i själva lotteriet.
- Styrelsen beslutade att från och med nu uppmärksamma klubbmedlemmars frånfälle genom att skänka 300 kr i form av blommor eller motsvarande i samband med begravningen. Inger och Vivianne håller i detta.
- Klubbens nya hyresvärd vill träffa representanter för styrelsen den 10/10 kl. 15.30 för att informera om sina framtidsplaner i fastigheten. Sven-Åke meddelar plats för mötet.
- Tid för nästa styrelsemöte 31/10 2023 klockan 17.00.
Vid tangentbordet
Katarina Hoffmann
Årsmötesprotokoll, Tranås Bridgeklubb 27/9 2023
Närvarande: 16 medlemmar i Tranås Bridgeklubb
1. Mötet öppnades av Johan Lindström.
2. Det fastställdes att samtliga närvarande är röstberättigade i Tranås BK.
3. Till mötesordförande valdes Johan Lindström och till mötessekreterare valdes Katarina Hoffmann.
4. Till justerare, tillika rösträknare, att jämte ordföranden justera mötesprotokollet valdes Ing-Britt Johansson och Yngve Thörn.
5. Mötets utlysande godkändes.
6. Verksamhetsberättelsen lästes upp av Katarina Hoffmann, sekreterare, och lades till handlingarna. Bilaga 1.
7. Årsredovisningen redovisades av Inger Niklasson, kassör, och lades till handlingarna. Bilaga 2.
8. Revisionsberättelsen föredrogs av Ola Åkerö, revisor, och lades till handlingarna. Bilaga 3.
9. Styrelsen beviljades ansvarsfrihet.
10. Inga motioner har inkommit från medlemmarna.
11. Budget för verksamhetsåret fastställs fortlöpande av styrelsen.
12. Medlemsavgift för nästkommande år. Årsmötet beslutade att medlemsavgiften även kommande år är 0 kr.
13. Ersättningar till styrelsen, utgår inte.
14. Övriga beslutsärenden från styrelsen. Två beslutsärenden väckte livliga diskussioner: Städning av klubblokalen och Tävlingspriser. Beslutades att styrelsen och andra ”frivilliga” storstädar en gång per termin och bjuds i samband med det på något matigt. Veckostädning av toaletter och kök i närtid efter tisdagsbridgen, utförs av frivilliga enligt löpande schema. Ersättning för den som så vill, är fritt spel aktuell städdag. Sex frivilliga anmälde sig direkt. Katarina Hoffmann fixar en lista där fler frivilliga kan anmäla sig. När det gäller tävlingspriser godkändes efter handuppräckning styrelsens förslag att behålla samma modell som beslutades förra årsmötet.
15. Val av ordförande. Uppdraget har inte lockat någon, platsen alltså även fortsättningsvis vakant.
16. Antalet styrelseledamöter fastställdes till fem.
17. Val av styrelseledamöter. Johnny Kronquist, valberedare, redovisade. Inger Niklasson omvaldes på två år. Vivianne Norman nyvaldes på två år. Till suppleanter valdes Inger Gustafsson och Ing-Britt Johansson på ett år.
18. Val av revisorer. Till revisorer omvaldes Anita Widestrand och nyvaldes Barbro Hast, på 1 år.
19. Val av valberedning. Till valberedare valdes Ola Åkerö biträdd av Leif Karlsson, på ett år.
20. Informationsfrågor. Öppen diskussion om frågor gällande a) åtgärder för att stärka klubbens ekonomi, b) hur vi enkelt kan hitta spelpartner om den en brukar spela med har förhinder, c) för -och nackdelar med förhandsanmälan till tisdagsbridgen. Den nygamla styrelsen fick i uppdrag att ta tag i dessa frågor.
21. Mötet avslutandes och Johan Lindström tackade alla.
Vid tangentbordet Katarina Hoffmann
Justeras
Johan Lindström, mötesordförande
————————————————- ——————————————–
Ing-Britt Johansson Yngve Thörn.
Protokoll, Tranås Bridgeklubb 26/9 2023
Närvarande: Johnny, Inger, Sven-Åke, Katarina, Barbara (efter pkt 6).
- Mötet öppnas: Katarina
- Uppföljning av föregående mötes protokoll: Katarina
- Ekonomifrågor: Inger redogjorde för det ekonomiska läget. På banken 77.500 kr.
- Kommande kurs: Sven-Åke redogjorde för läget. Bridgeklubben presenterades på SPF den 14/9 av Sven-Åke, Barbara och representanter från SBF i Jönköping visade en PP-presentation. En handfull personer anmälde intresse för att delta i en kurs. Även från aktiviteterna under ”Tranås at the fringe” finns ett par intresseanmälningar. Hans-Erik meddelar tid för kursstart. Katarina fixar information när datum är klart, affischer(A4) och i fb-gruppen ”Det händer i Tranås”. Sven-Åke ordnar annons i annonsbladet.
- Städlösning: Frågan behandlas på årsmötet. Styrelsen är beredd att under trevliga former gemensamt städa själva lokalen ordentligt två ggr per år. Toaletterna behöver städas varje vecka i närtid efter tisdagsbridgen. Någon form av ersättning bör utgå.
- Årsmötet: Styrelsen beslutar att använda SBF:s dagordning för årsmöten. Katarina drar ut ett antal ex.
- Övriga frågor: Sven-Åke meddelar ny kod. Från 3.10.
- Nästa styrelsemöte: Bestäms på konstituerande möte efter årsmötet.
- Mötet avslutas:
Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann
Protokoll, Tranås Bridgeklubb 8/8 2023
Närvarande: Johnny, Inger, Sven-Åke, Katarina, Barbara (efter pkt 6).
- Mötet öppnas: Katarina
- Uppföljning av föregående mötes protokoll: Katarina
- Ekonomifrågor: Inger redogjorde för det ekonomiska läget. På banken 77.000 kr, i kassan 6000 kr.
- Kommande kurs: Johnny tar kontakt med Hans-Erik för att bestämma datum och tid. (Starten blir vecka 43). När detaljerna är klara tar Katarina fram information att spridas på lämpliga ställen, inklusive golfklubben och SPF.
- Städlösning: Johnny har hitintills skött städningen utan annan ersättning än klubbens tacksamhet. Efter årsmötet den 6.9. kommer styrelsen att dela på uppdraget att hålla snyggt i klubblokalen och på toaletterna medan en mer permanent lösning beslutas. Ett tänkbart alternativ är ”gratis spel” för den som åtar sig toalettstädningen i närtid efter tisdagsbridgen.
- Uthyrning av klubblokal: Styrelsen beslutade, i enlighet med tidigare beslut, att klubblokalen kan hyras ut på följande villkor: 2000 kr deponeras, hyran är 700 kr /kväll, depositionen återbetalas om och när Johnny, måndagen efter festen inspekterat lokalen och funnit den i samma skick som före uthyrningen. Sven-Åke åtar sig att introducera ”hyresgästen” till lokalen och den utrustning som finns inför uthyrningen.)
- Kallelse till årsmötet 6.9.2023 kl. 18.00: Katarina ordnar ”go´fika” och kallelse.
- Övriga frågor: Inga övriga frågor
- Nästa styrelsemöte: 5.9. 16.45
- Mötet avslutas:
Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann
Protokoll, Tranås Bridgeklubb 20/6 2023
Närvarande: Johnny, Inger, Sven-Åke, Katarina.
- Mötet öppnas: Katarina
- Uppföljning av föregående mötes protokoll: Katarina
- Ekonomifrågor: Inger meddelade att det för närvarande finns 81 000 kronor på bankkontot och 2000 i kassan. Fasta kostnader för klubben är: Hyra 8.400/kvartal, El ca. 600/månad, Bredband 300/månad.
- Klubbens deltagande i Tranås at the Fringe. Vi sätter upp ett eller flera bord på biblioteket den 4/7.kl 15.00 – 17.00. Johnny kollar med biblioteket, Katarina ser till att ”evenemanget” marknadsförs av Fringeansvarig. (Under den tid som gått sedan styrelsemötet hölls och detta protokoll skrivs har tid och plats för klubbens deltagande i Fringen bekräftats och kommit med i programmet för Tranås at the Fringe.)
- Annonsering av kommande kurs: Sven-Åke har kollat upp priserna i Annonsbladet. Pris enspaltig annons 6 kr/mm.
- Funderingar inför årsmötet ang. priser. Styrelsen tänker inte föreslå några förändringar från det som beslutades vid senaste årsmötet. (Punkten ang. vinster från årsmötet 2022 bifogas.)
- Datum för årsmötet: 6/9 2023
- Övriga frågor: Johnny, som hitintills skött städningen vill att vi hittar en annan lösning än den nuvarande efter årsmötet. Styrelsen funderar vidare inför nästa styrelsemöte.
- Nästa styrelsemöte: 8/8 kl. 16.45
- Mötet avslutas: Tack för engagerat deltagande.
Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann
Protokoll, Tranås Bridgeklubb 9/5 2023
Närvarande: Johnny, Inger, Barbara, Sven-Åke, Katarina.
- Mötet öppnas: Katarina
- Uppföljning av föregående mötes protokoll: Katarina
- Ekonomifrågor: Inger berättade att klubben har 6000 kr i kassan och 72 000 på banken.
- Ärtbridgen: Gav 2000 kr i överskott för klubben.
- Deltagande i ”Tranås at the fringe”: Styrelsen ser positivt på att klubben presenterar sig vid lämpligt tillfälle på fringefestivalen om en inbjudan kommer.
- Funderingar inför årsmötet ang. priser: Styrelsemedlemmarna funderar på förslag som kan presenteras på årsmötet.
- Övriga frågor: Information om höstens planerade bridgekurs. Inger har undersökt kostnaderna för annons i Boxholmsbladet. Efter diskussion beslutades att Sven-Åke kollar kostnader för annons i Tranås Aktuellt. ABF kan bidra med att ta fram affischer.
- Nästa styrelsemöte: 20/6. kl. 16.45
- Mötet avslutas: Katarina tackade för ett givande möte.
Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann
Protokoll, Tranås Bridgeklubb 4/4 2023
Närvarande: Johnny, Inger, Barbara, Sven-Åke, Katarina.
- Mötet öppnas: Katarina
- Uppföljning av föregående mötes protokoll: Katarina
- Ekonomifrågor: Inger meddelade att det för närvarande finns 72 900 kronor på bankkontot. I den summan ingår inbetalade avgifter för ärtbridgen.
- Ärtbridgen: Arbetsfördelning enligt föregående protokoll och dessutom åtar sig Sven-Åke att göra nödvändiga inköp den 5.4. så att det blir klart hur stor summa som kan användas för inköp av priser. Sven-Åke, Johnny och Barbara träffas torsdag kl. 11 för att köpa priser och kolla av att allt är under kontroll. Katarina skickar beslutad inköpslista till Sven-Åke.
- Övriga frågor: Johnny som hitintills skött städning av bl.a. toaletterna vill lämna över uppdraget till någon annan. Katarina erbjuder sig att ta över sysslan när Johnny är förhindrad.
- Nästa styrelsemöte: Förslag om lämpligt datum lämnas till Katarina. Förslag: 9.5. kl. 16.45
- Mötet avslutas: Tack för engagerat deltagande.
Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann
Protokoll, Tranås Bridgeklubb 14/3 2023
Deltagare: Sven-Åke Arvidsson, Barbara Lind, Inger Niklasson, Johnny Kronquist, Katarina Hoffmann
- Mötet öppnas: Katarina hälsade alla välkomna
- Uppföljning av föregående mötes protokoll: Föregående protokoll upplästes. Inga synpunkter.
- Ekonomifrågor: Inger redogjorde för det ekonomiska läget.76 500 kr på banken 1100 kr i kassan.
- Spelprogram våren 2023: Sven-Åke meddelade att inga ändringar gjorts i förhållande till det preliminära spelprogrammet. Ärtbridgen Långfredagen den 7/4 (se nedan) kommer att läggas till. För hela programmet se hemsidan.
- Kommande kurs: Inga nya idéer presenterades. Arbetsfördelningen från tidigare kvarstår.
-
Ärtbridgen: Styrelsen beslutade att anordna traditionsenlig Ärtbridge Långfredagen den 7/4 kl. 12.00. Lista för bindande anmälan (senast 31.3) sätts omedelbart upp i klubblokalen. I samband med anmälan betalas deltagaravgiften 150 kr/person. Deltagare från andra klubbar välkomnas. Betalning sker direkt till Inger eller via Swish 123 40 14 247. I priset ingår spelavgift, ärtsoppa, smör, bröd ost, kaffe och kaka, lättöl och vatten. Karlshamns Punsch kommer att finnas för försäljning. Överskottet, förutom 1000 kr som tillfaller klubben, kommer att användas för inköp av priser. Hur arbetet fördelas mellan styrelsemedlemmarna kommer att beslutas när antalet deltagare är klart. Dock har Barbara redan åtagit sig att baka kaka, Sven-Åke att hålla i tävlingen, Johnny att ställa i ordning lokalen med hjälp av Barbara, Katarina att hålla med soppgryta och att fixa information och anmälningslista.
-
Övriga frågor: Inga övriga frågor
-
Nästa styrelsemöte: 4/4 2023 16.45
-
Mötet avslutas: Katarina tackade de närvarande för ett effektivt möte.
Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann
Protokoll, Tranås Bridgeklubb 24/1 2023
Deltagare: Sven-Åke Arvidsson, Barbara Lind, Inger Niklasson, Johnny Kronquist, Katarina Hoffmann
- Mötet öppnas: Katarina hälsade alla välkomna
- Uppföljning av föregående mötes protokoll: Föregående protokoll upplästes. Inga synpunkter.
- Ekonomifrågor: Inger redogjorde för det ekonomiska läget.71 800 kr på banken 4700 kr i kassan.
-
Spelprogram våren 2023: Sven-Åke meddelade att inga ändringar gjorts i förhållande till det preliminära spelprogrammet. För hela programmet se hemsidan.
-
Bredbandsuppkopplingen: Johnny berättade att ändringarna i bredbandsuppkopplingen genomförts och sedan 6/12 2022 fungerar som förväntat.
-
Uthyrning av klubblokalen: Roger Larsson, som bor i samma hus som klubblokalen har framfört önskemål om att få hyra lokalen för en privat tillställning. Styrelsen beslutade att tillmötesgå Roger Larssons begäran med följande villkor: 2000 kr deponeras, hyran är 700 kr /kväll, depositionen återbetalas om och när Johnny, måndagen efter festen inspekterat lokalen och funnit den i samma skick som före uthyrningen. Sven-Åke åtar sig att introducera Roger Larsson till lokalen och den utrustning som finns inför uthyrningen.
-
Föranmälan till tisdagsbridgen: Ett önskemål från Stefan att vi föranmäler oss till tisdagsbridgen lämnades utan åtgärd då det är styrelsens uppfattning att det riskerar att verka dämpande på intresset att spela.
-
Övriga frågor: Kommande kurs. Hans-Erik kan tänka sig att leda en kurs om tillräckligt antal deltagare anmäler sig. Styrelsen beslutade att en ny kurs planeras och marknadsförs under våren och sommaren, för att sedan erbjudas intresserade hösten 2023. Tills vidare ser arbetsfördelningen ut som följer: Styrelsen beslutade att sikta på en kurs med start i oktober 2023. Barbara och Katarina fixar information på golfklubben i slutet av sommaren, Inger kontaktar ABF och sonderar möjligheter att bedriva kursen i deras regi, vidare sprider Inger information via Boxholmsbladet, Sven-Åke deltar i ett möte med SPF i september och introducerar bridgen och inbjuder till kurs. Johnny bidrar med förtryckt informationsmaterial. Katarina ordnar den slutliga lokala informationen när datum spikats.
-
Nästa styrelsemöte: 14/3 2023 16.45
-
Mötet avslutas: Katarina tackade de närvarande för ett effektivt möte.
Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann
Protokoll, Tranås Bridgeklubb 29/11 2022
Deltagare: Sven-Åke Arvidsson, Barbara Lind, Inger Niklasson, Johnny Kronquist, Katarina Hoffmann
- Mötet öppnas: Katarina hälsade alla välkomna
- Uppföljning av föregående mötes protokoll: Föregående protokoll upplästes. Inga synpunkter.
- Ekonomifrågor: Inger redogjorde för det ekonomiska läget.79 300 kr på banken 2000 kr i kassan.
- Spelprogram våren 2023: Sven-Åke presenterade det preliminära spelprogrammet. Inga invändningar. För hela det preliminära programmet se hemsidan.
- Luciafirandet: Inger fixar glögg och pepparkakor, Katarina kollar glöggmuggar.
- Bredbandsuppkopplingen: Johnny berättade om läget. Bredbandet måste förändras. Vi kommer att få 20gb för 287 inkl moms/per månad. Sven-Åke kollar att uppkopplingen fungerar efter 30/11 och före 6/12.
- Övriga frågor: Kommande kurs. Hans-Erik kan tänka sig att leda en kurs om tillräckligt antal deltagare anmäler sig. Styrelsen beslutade att en ny kurs planeras och marknadsförs under våren, för att sedan erbjudas intresserade hösten 2023. Styrelsen lägger upp en plan med arbetsfördelning vid nästa styrelsemöte.
- Nästa styrelsemöte: 24/1 2023 16.45
- Mötet avslutas: Katarina tackade de närvarande för ett effektivt möte.
Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann
Protokoll, styrelsemöte Tranås Bridgeklubb 16/10 2022
Närvarande: Sven-Åke Arvidsson, Inger Niklasson, Johnny Kronquist, Katarina Hoffmann
- Sekreteraren hälsade välkommen.
- Uppföljning av föregående mötes protokoll: Inga kommentarer
- Ekonomifrågor: På banken 64 000 i kassan 6 900. Nytt betalsystem övervägs. ”Biljetter” enligt Eksjömodell ersätter klippkorten. 250 Biljetter beställs från Eksjö Bridgeklubb. Vidare beslutades att klubben tills vidare betalar 22 kr/milen för resor som styrelsen godkänt.
-
Klubbens 80 årsjubileum: När samtliga anmälningar inkommit den 25/10 har vi ett kort arbetsmöte. Styrelsen samlas kl. 11 den 29/10 för att ställa i ordning för 80-årsfesten
-
Övriga frågor:
-
Nästa styrelsemöte: Bestäms 25/10
-
Sekreteraren avslutade mötet:
Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann
Protokoll fört vid styrelsemöte Tranås Bridgeklubb 20/9 2022
Närvarande: Sven-Åke Arvidsson, Barbara Lind, Inger Niklasson, Johnny Kronquist, Katarina Hoffmann
- Uppföljning av föregående mötes protokoll: Upplästes, inga kommentarer.
- Ekonomifrågor: På banken 64 000 i kassan 6 900. Styrelsen beslutade att klubben står för kostnaderna (kursavgift + milersättning) för de två medlemmar som kommer att delta i TL-kursen i Jönköping 29 och 30 oktober 2022.
-
Klubbens 80 årsjubileum:
Datum: Lördagen den 29/10 2022 kl.13.00.
Plats: Klubben.
Form: Smörgåstårta på klubben, alla tar med egen dryck. Därefter spel. S-Å svarar för beställning av olika slags smörgåstårtor på ICA. Klubben bjuder på kaffe och kaka.
Deltagare: Medlemmar i Tranås och Boxholms bridgeklubbar. Katarina ordnar inbjudan. Boxholmsklubben inbjuds via Ann-Britt.
Avgift: 80 kr, klubbmedlemmar uppmuntras att ta med en vinst eller två.
Anmälan: Senast tisdagen den 25/10, bindande, max 60 deltagare, först till kvarn. Barbara ansvarar för anmälningslista och anmälningar.
Spelform: Delegeras till TK via S-Å -
Inbjudan till allsvenskans division 4: Inget lag från Tranås BK anmäls.
-
Övriga frågor:
Reviderat spelprogram, se hemsidan.
Städning: Styrelsen städar en gång före festen söndagen den 16/ 10 kl. 14.00.
Kurs i vår: Johan kontaktas angående kurs i vår. S-Å får i uppdrag att kontakta Johan.
Presskontakt: S-Å kontaktar Karl Johan Larsson angående 80-årsjubileet.
-
Nästa styrelsemöte: 16/10 kl. 14.
-
Mötet avslutas: Stort tack till Barbara som höll med sammanträdesrum, kaffe och bullar.
Vid tangentbordet:
Katarina Hoffmann
Protokoll fört vid konstituerande möte med ny styrelse för Tranås Bridgeklubb 7/9 2022.
Närvarande: Sven-Åke Arvidsson, Barbara Lind, Inger Niklasson, Jonny Kronquist, Katarina Hoffmann
Posterna i styrelsen fördelades enligt nedanstående:
• Ordförande och vice ordförande: Vakant
• Kassör och Firmatecknare: Inger Niklasson
• Vice kassör: Jonny Kronquist
• Tävlingskommitténs representant i styrelsen: Sven-Åke Arvidsson
• Sekreterare: Katarina Hoffmann
• Ledamot: Barbara Lind
Tid för nästa styrelsemöte beslutas 13/9 2022
Vid tangentbordet
Katarina Hoffmann
Tranås bridgeklubb onsdagen den 7 september 2022.
§ 1 Mötet öppnades.
§ 2 Mötet förklarades behörigen utlyst.
§ 3 Dagordningen godkändes.
§ 4 Till Mötesledare valdes Johan Lindström.
§ 5 Till mötessekreterare valdes Erik Sjöström.
§ 6 Till justeringsmän valdes Yngve Yhörn och Barbro Hast.
§ 7 Verksamhetsberättelsen lästes upp av Erik Sjöström, godkändes och lades till handlingarna.
§ 8 Kassören redovisade det ekonomiska läget. Mötet godkände den ekonomiska berättelsen.
§ 9 Revisionsberättelsen föredrogs av Johan Lindström, godkändes och lades till
handlingarna.
§ 10 Beslut enligt revisorernas förslag. Ansvarsfrihet beviljades styrelsen för förvaltningsåret.
§ 11 Posten som klubbordförande är tillsvidare fortsatt vakant då ingen varit villig att åta sig
uppdraget.
§ 12 Till styrelseledamöter för två år valdes Katarina Hoffmann, Barbara Lind och
Sven-Åke Arvidsson.
§ 13 Till styrelsesuppleanter för två år omvaldes Inger Gustavsson och Ing-Britt Johansson.
§ 14 Till revisorer för ett år valdes Ola Åkerö och Anita Widestrand.
§ 15 Till revisorssuppleanter för ett år valdes Ann-Margreth Thornell.
§ 16 Pris- och festkommittén kommer även i år att vara vilande. Önskemål om fester tas upp med
styrelsen. Vid anordnande av fest bör kommunikationen mellan styrelsen och festarrangören
bli bättre än det gångna året.
§ 17 Till ledamöter i tävlingskommittén för ett år omvaldes Sven-Åke Arvidsson,
Stefan Gustavsson, Matz Hansson och Johan Lindström.
§ 18 Till valberedningen för ett år valdes Johnny Kronquist.
§ 19 Månadspriser återinförs. Var annan månad efter Handicapresultatet och var annan
månad efter Scratchresultatet.
1:an 2 gånger 75 kronor
2:an var sitt tisdagsfrispel
3:an var sin Sverigelott
Tävlingar med prispengar återinförs.
Följande förslag godkändes: Av intäkterna går 60% till klubben och 40% till prispengar.
Scratchresultatet vid KM
Fördelning av prispengarna vid KM :
1-orna 30 %
2-orna 25%
3-orna 20%
4-orna 12.5%
5-orna 12,5%
Prispengarna vid jul-,påsktävlingarna.
Följande förslag godkändes: Av intäkterna går 60% till klubben och 40% till prispengar.
Fördelning av prispengarna vid jul- och påsktävlingarna i både Scratchresultatet och Handicapresultatet enligt följande.
Scratchresultatet
Handicapresultatet
1-orna 21 %
2-orna 17 %
3-orna 12 %
1-orna 21 %
2-orna 17 %
3-orna 12 %
§ 20 Städning - Jonny fixar toaletten före tisdagsspelandet. Lösning av månadsstädning ev. på
gång.
Kaffekokning - Kaffekokning diskuterades. Förslag om Neskaffe. Beslut av nya styrelsen.
80-årsfirande - Någon gång i oktober
Framfördes önskemål om lottade tävlingar.
Klubbmedlemmar ombeds att försöka värva deltagare så att nybörjarkurs kan starta.
§ 21 Nästa årsmöte ska hållas första onsdagen i september de 6/9 - 2023.
§ 22 Ordföraren förklarade årsmötet avslutat.
Onsdagen som ovan
……………………………….
Erik Sjöström
PROTOKOLL STYRELSEMÖTE 220802
Närvarande : Ann-Margret Thornell, Erik Sjöström, Inger Niklasson, Jonny Kronqvist. Inger Gustavson.
-
Mötet öppnades.
-
Dagordningen godkändes.
-
Föregående protokoll lästes upp.
-
Ekonomin: Banken 60000 kronor. Kassan: ca. 2000 kronor.
-
Städ och kaffekokning tas upp på årsmötet.
-
Läget inför årsmötet gicks igenom.
-
Årsmötesdagordningen gicks igenom
-
Verksamhetsberättelsen gicks igenom.
-
Tid för årsmötet fastställdes till den 7/9 -22 klockan 18.30. Utlyses på anslagstavlan och på hemsidan.
-
Mötet avslutades.
Sekreterare
Erik Sjöström
PROTOKOLL STYRELSEMÖTE 220607
Närvarande : Ann-Margret Thornell, Erik Sjöström, Inger Niklasson, Jonny Kronqvist.
-
Mötet öppnades.
-
Dagordningen godkändes.
-
Föregående protokoll lästes upp.
-
Ekonomin: Banken 60000 kronor. Kassan: ca. 9000 kronor.
-
Diskussion om läget inför årsmötet. Återinförandet av festkommittén tas upp på årsmötet.
-
Storstädning i slutet av augusti bokas av Ann-Margret.
-
Nästa möte 220802 klockan 16.45
-
Mötet avslutades.
Sekreterare
Erik Sjöström
PROTOKOLL STYRELSEMÖTE 220503
Närvarande : Ann-Margret Thornell, Erik Sjöström, Jonny Kronqvist.
-
Mötet öppnades.
-
Dagordningen godkändes.
-
Föregående protokoll lästes upp.
-
Ekonomin: Banken 58000 kronor. Kassan: ca. 4000 kronor.
-
Övriga frågor: Städningen görs av Ann-Margret tills Jonny är på banan igen.
-
Nästa möte 220607 klockan 16.45
-
Mötet avslutades.
Sekreterare
Erik Sjöström
Styrelsemöte Tranås BK 220315
Närvarande: Ann-Margrethe Thornell, Erik Sjöström, Inger Niklasson, Arne Niklasson, Jonny Kronqvist.
-
Mötet öppnades.
-
Dagordningen godkändes.
-
Föregående protokoll lästes upp.
-
Ekonomin är stabil.
-
80-års firandet skjuts fram till efter årsmötet så att årsmötet får bestämma När och Hur det ska ske.
-
Måndagsbridgen är igång. Vid måndagasspelet kommer handicaptävlingar att gälla framöver.
-
Övriga frågor.
-
Önskemål om ärtsoppebridge på långfredagen:
Under de gångna 80 åren har många fester och spelkvällar arrangerats i klubbens regi.
Styrelsen har aldrig kunnat ta på sig äran av något av detta utan det har varit intresserade
och engagerade klubbmedlemmar som genomfört kvällarna medan styrelserna fullgjort
sina åtagande.Beslut på styrelsemötet:
Styrelsen åtar sig inte att organisera ärtsoppebridgen på långfredagen. Höstens årsmöte får
aktivera en festkommitté inför kommande spelår.Finns det intresserade klubbmedlemmar som vill organisera kvällen så hör av er till
styrelsen.
Avgift för spel 50 kronor, Kostnad för mat, dryck, ev. priser och tillbehör täcks av
deltagaravgiften. -
Biblioteksspel får eventuellt bli i höst.
-
Påsktävlingen genomförs enligt följande:
Av intäkterna går 60% till klubben och 40% till prispengar.
Fördelning av prispengar: 1-an 30 %
2-an 25 %
3-an 20 %
4-an 12,5 % Lottas ut
5-an 12,5 % Lottas ut -
Elavtalet ligger på rörligt avtal i väntan på bättre nivåer på bundet avtal.
-
Ann-Margaret ordnar så att datorn får förlängd livslängd. Sven-Åke bör vara med vid
översynen. -
Alla tävlingar kommer framöver, förhoppningsvis, att redovisas som handicap och Scratch.
-
Nästa möte den 3/5 -22 Klockan 16.45.
-
Mötet avslutades.
Sekreterare
Erik Sjöström
Protokoll styrelsemöte 21-12-07
1 Mötets öppnandes.
2 Kallelsen godkändes.
3 Föregående protokoll lästes upp.
4 Ekonomiläget. Banken 56000 kronor och i kassan 4000 kronor
5 En enkel enkät om bästa dagen för nuvarande ”måndagsbridgen” ska göras. Måndagsbridgen
gör jul- och nyårsuppehåll.
6 Förrådsstädningen gick bra och två bord såldes.
7 Jultävlingen: Priser kommer att delas ut.
50 % av intäkterna under de tre spelkvällarna går till klubben.
50 % av intäkterna under de tre spelkvällarna går till priser.
Prispengarna fördelas enligt följande.
Pris 1 30%
Pris 2 25%
Pris 3 20%
Pris 4 12,5 % Lottas ut.
Pris 5 12,5 % Lottas ut.
8 Nybörjarkurs ska erbjudas den 7/2-2022. Annons sätts in i Tranås Posten veckan innan.
Uppvisningsspel, 1 eller 2 dagar, görs på biblioteket under vecka 3.
9 Övriga frågor.
Städningen togs upp. Vi har fått 2 offerter. De ansågs för dyra för klubben.
Beslut: Städningen fördelas mellan mellan styrelseledamöterna. Schema görs upp för våren.
10 Nästa möte den 18/1 2022 klockan 16:45.
11 Mötet avslutades.
Sekreterare
Erik Sjöström
Protokoll styrelsemöte 211102
Närvarande: Ann-Margret Thornell, Erik Sjöström, Inger Niklasson, Arne Niklasson,
Jonny Kronquist.
1 Mötets öppnades.
2 Kallelsen godkändes.
3 Föregående protokoll lästes upp.
4 Ekonomin redovisades. Förbättring har skett.
5 Måndagsbridgen fortsätter. 2 – 3 bord per gång. Vi hoppa på fler deltagare. Enkät om eventuell
lämpligare speldag diskuterades. Tas upp igen på decembermötet.
6 Förrådsrummet ska städas, av styrelsen, den 17/11 klockan 10.00. Erik kollar upp lån av Hans-
Erik Karlssons kärra.
7 Övriga frågor:
Kontantkorts användningen upphör hos 3 och ersätts med abonnemang. Inger kollar upp alternativen.
Inger ordnar med ett bankkort för underlättande av insättning av kontanter.
En nybörjarkurs ska erbjudas i februari. Annons ska sättas in och uppvisningsspel planeras på biblioteket.
8 Nästa möte den 7/12 klockan 16.45
9 Mötet avslutades.
Sekreterare
Erik Sjöström
Protokoll konstituerande styrelsemöte Tranås BK 210921
Närvarande: Ann-Margret Thornell, Erik Sjöström, Inger Niklasson, Arne Niklason, Jonny Kronqvist, Hans-Erik Karlsson.
-
Mötet öppnades.
-
Dagordningen godkändes.
-
Konstituering
Ordförande - Vakant
Vice ordförande - Ann-Margreth Thornell
Sekreterare - Erik Sjöström
Vice sekreterare - Arne Niklasson
Kassör - Inger Niklasson
Vice kassör - Johnny Kronquist
Kursledare - Hans-Erik Karlsson -
Till firmatecknare utsågs Ann-Margreth Thornell och Inger Niklasson att var för sig skriva under för bridgeklubbens räkning.
-
Starttid för tisdagsspelander fortsätter att vara 18.00.
-
Måndagsspelet återupptas den 4/10 klockan 10 – 13.00 Spelkostnad 40 kronor. Inga prispengar.
-
Ekonomin är oförändrad 45000 på banken och 6000 i kassan.Styrelsen vill vara sparsam och
skapa ett bra sparbelopp, för att underlätta ett ev. lokalbyte. -
Nybörjarkurs startas den 11/10.18.00 – 21.00. Kursledare Hans-Erik Karlsson. 12 tillfällen. Kurspris 250 kronor.
-
Enkel torr kaffekaka ska erbjudas. Erik undersöker alternativ.
-
Nästa möte den 26/10 Klockan 16.45.
-
Mötet avslutades.
Sekreterare
Erik Sjöström
Protokoll styrelsemöte Tranås BK 210602
Närvarande: Johan Lindström, Erik Sjöström, Ann-Margreth Thornell, Inger Niklasson, Arne Niklasson, Johnny Kronquist.
-
Mötet öppnades.
-
Dagordningen godkändes.
-
Föregående protokoll lästes upp.
-
Kontantkort ordnat. 200 kronor.
-
Klippkort görs klara för försäljning.
-
Medlemskvällen bordläggs tills vidare.
-
Ann-Margreth informerade om läget med kommunen. Inga lovande resultat.
-
Klubben har lånat och installerat bordskryss.
-
Ekonomin: Kassan sjunker men ljusning då spelandet har kommit igång.
-
Sponsorer lovar lovar bistå med medel motsvarande klubbmedlemmarnas inbetalda pengar under tiden de inte kunnat spela.
-
Nästa möte 210825.
-
Mötet avslutades.
Sekreterare
Erik Sjöström
Protokoll styrelsemöte Tranås BK 210324
Närvarande: Johan Lindström, Erik Sjöström, Johnny Kronquist, Ann-Margreth Thornell, Inger Niklasson, Arne Niklason, Hans-Erik Karlsson.
-
Mötet öppnades.
-
Dagordningen godkändes.
-
Föregående protokoll lästes upp.
-
Stefan Gustafsson överlämnade en mobiltelefon som gåva till klubben. Inger skaffar ett kontantabonnemang till telefonen.
-
Planerad medlemskväll tas upp på nästa möte.
-
Erik tar fram klippkort till nästa möte.
-
Ann-Margreth har registrerat klubben hos kommunen. Arbetet med eventuellt kommunalt bidrag är på gång. Hyran och lokalfrågan bearbetas också av Ann-Margreth.
-
Ekonomin: Kassan 6000 kronor. På banken 21 500 kronor.
-
Inte aktuellt med Teams-utbildning i nuläget.
-
Arne har varit i kontakt med ABF. Vi avvaktar med deras medverkan tills vi vet om eventuellt kommunalt bidrag.
-
Vi resonerade om Bertil Ljungars mejl men kom inte fram till några konkreta förslag som svar på mejlet.
-
Återuppstart av spel skjuts fram.
-
Övriga frågor:
• Jonny fixar låset på toaletten. En lätt hand krävs vid öppnande och låsning.
• Johan meddelade att han slutar som ordförande vid nästa årsmöte. Styrelsen respekterar hans beslut men beklagar det. -
Nästa möte 210602
-
Mötet avslutades.
Sekreterare
Erik Sjöström
Protokoll styrelsemöte Tranås BK 210113
Närvarande: Johan Lindström, Erik Sjöström, Ann-Margreth Thornell, Inger Niklasson, Arne Niklasson, Hans-Erik Karlsson.
- Mötet öppnades.
- Dagordningen godkändes.
- Föregående protokoll lästes upp.
- Ekonomin redovisades. På banken 21224 kronor och i kassan 6000 kronor.
- Begagnad mobiltelefon ska eftersökas. Vidare beslut nästa möte.
- Kassaskåp på plats och används.
- Klubben har fått deklarationsbefrielse i 5 år.
- Stadgarna från 2005 gicks igenom. Bokslut sista juni övriga stadgar ligger fast.
- Få TL- kurser. De som fanns ligger i storstäderna och på en högre nivå.
- Medlemskväll diskuterades. Idéer finns. Hans-Erik ställer upp. Coronaläget gör att vidare beslut tas på nästa möte.
- Kontanthanteringen diskuterades. Hans-Erik kollar upp klippkort. Vidare beslut på nästa möte.
- Coronan gör att deltagandet i Smålands längsta loppis skjuts upp till nästa år.
- Nybörjarkurs skjuts fram. Rekryteringidéer finns. T.ex. studiecirkel. Ann-Margreth kollar med kommunen, grupp för nysvenskar.
- Coronaläget gör att återuppstart av spel skjuts fram.
- Frågan om medlemsavgift diskuterades. Beslut :Ingen klubbmedlemsavgift för året 20210701-20220630.
- Nästa möte 210324
- Mötet avslutades.
Sekreterare
Erik Sjöström
Protokoll konstituerande styrelsemöte 201117
Närvarande: Johan Lindström, Erik Sjöström, Ann-Margreth Thornell, Inger Niklasson, Arne Niklasson
- Mötet öppnades.
- Dagordningen godkändes.
- Konstituering
Vice ordförande – Ann-Magreth Thornell
Sekreterare – Erik Sjöström
Vice sekreterare – Arne Niklasson
Kassör – Inger Niklasson
Vice kassör – Johnny Kronquist - Firmatecknare: Johan Lindström och Inger Niklasson
- Måndagsspelet ligger vilande tills vidare.
- Tisdagsspelet vilande tills vidare.
- Ekonomin: Banken 27413 kronor, Kassan 6000 kronor. Johan lägger in en önskan, på hemsidan, om att klubbens medlemmar sponsrar klubben under den kommande pandeminedläggningen med motsvarande spelinkomster.
- Beslut om ny bridgekurs till våren tas på januarimötet 2021. Arne kommer att kolla upp med studieförbund. Erik kollar upp om eventuell invandrar-satsning.
- Johan har skickat in förfrågan om deklarationsbefrielse.
- Beslut om motioner från årsmötet.
• Ekonomin – Inga arvoden. Frågan tas upp igen vid nästa årsmöte.
• Priser – OBS ! Inga priser, gäller penningpriser på måndagar och priser på tisdagsspel, ska delas ut under året. Gäller tills vidare.
• Ingen inbjudan av Mats Engman kommer att göras.
• Ny lokal läggs på framtiden.
• Stölder har inte klarats upp. Säkerhetsskåp har införskaffats.
• Stadgarna från 2005 kommer att gås igenom på januarimötet 2021.
• Johan kollar efter tävlingsledarkurs till januarimötet.
• När spelandet kommer igång igen kommer det att vara Hcp-tävling första tisdagen varje månad.
• Måndagsspelet ligger nere tills vidare. Klubbens framtid: Ev. medlemskväll tas upp på januarimötet. - Övriga frågor:
Frågan om eventuella rabattkort tas upp på januarimötet.
Medverkan i Tranås loppis tas upp på januarimötet.
Föregående protokoll ska finnas på nästa dagordning. - Nästa möte i januari 2021.
- Mötet avslutades.
Sekreterare
Erik Sjöström
Styrelseprotokoll 201005
Närvarande: Johan Lindström, Erik Sjöström, Inger Gustafsson, Inger Niklasson, Jonny Kronquist
• Mötet öppnades.
• Dagordningen godkändes.
• Datum för årsmötet bestämdes till den onsdagen 4/11 2020 klockan 18.00.
• Ekonomin – Vid dagens datum ca 25 000 kronor i kassan.
• Föreningen ska införskaffa en mobil som ersätter den fasta telefonen som nu är avslutad.
Mobilen eventuellt ansluten till swish. Allt beroende på kostnaderna.
• Johan har varit i kontakt med kommunen om eventuellt Corona-bidrag. Det fanns inga pengar att söka!
• Vi gick igenom inkomna motioner enligt följande
Motion
- Investeringar i diskmaskin och fläkt har gjorts och ett försök med lotteri har
genomförts. - Styrelsen har sedan tidigare bestämt att priser tills vidare inte ska delas ut.
- Inbjudan inte aktuell.
- Styrelsen ber motionären att komma med förslag på passande lokal som klubbens ekonomi klarar av i god tid till nuvarande hyreskontrakts utgång.
- Säkerheten vid hanteringen av klubbens pengar har förbättrats.
- Stadgar finns.
- Styrelsen ser gärna att några skulle gå utbildningen till tävlingsledare.
- Styrelsen är öppen för årsmötets åsikter om hur ofta handikapptävlingar ska genomföras. Genomförs nu i enlighet med resultat av tidigare genomförd enkät.
- Styrelsen tycker att det vore positivt om måndagsspelet återupptogs.
- Styrelsen är öppen för en idédiskussion om förbättringar av klubbens verksamhet och ekonomi.
• Övriga frågor.
Föregående protokoll ska läggas till på dagordningarna.
10-korts kupong diskuterades och swish diskuterades.
Sekreterare
Erik Sjöström
