TAJM - spelschema

23 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Tobias Hanisch
TAJM - spelschema

Spelschema finns i bifogad fil.
Senast uppdaterat 2018-03-19

Tobias Hanisch

Tänker mig att vi även kan nyttja forumet för att diskutera brickor som vi är osäkra på. Notera gärna nummer på de brickor där tveksamheter finns så tar vi upp dem här.

Claes Bodin

Det är planerat för spel 29 mars, antagligen har man missat att det är skärtorsdag. Många åker bort över påsk så jag tror det blir besvärligt att få till spel då, kanske enklast att stryka omgången?

Tobias Hanisch

Är tomt i kalendern torsdagen den 29’e mars.
FELAKTIGT:(Skall inte vara spel inplanerat detta datum men det verkar ha smugit sig in felaktig info när man tittar på lagtävlingssidan, skall se om vi kan åtgärda detta.)FELAKTIGT

Tobias Hanisch

Jag får tyvärr rätta mitt tidigare påstående.

För att lagserien skall kunna vara klar 31 maj så måste en omgång till in än vad som får plats om vi avstår skärtorsdagen.

Viss dialog hålls i styrelsen för att utvärdera alternativ.

Tobias Hanisch

Så var det dessa lovade brickor.

I en omgång (#2) som kanske inte lockade till de mest spännande brickor så fann vi i vår match en bricka där inget lag lyckades hitta det fina kontraktet 6 klöver. Vid vårat bord kan man utläsa vikten av att förstå tempot i partnerns bud.

Inkluderat missförstånd gick budgivningen på vårat bord enligt nedan:

D763
EK765
kn
1073
K102
Dkn103
K
EDkn65
85
842
D10987542
Ekn94
9
E63
K9842
9
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ö-V i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
Pass
1 1
Pass
1 2
Dbl
Rdbl 3
Pass
2 4
Pass
2
Pass
3
Pass
3NT
Pass
Pass
Pass
1Klöver eller NT
24+ sp
33 spader eller överstark
4Menat som GF men tolkades som naturligt och rondkrav

På budet 2 ruter där given börjar bli intressant valde jag att bjuda det svagare och mer avvaktande budet 2 spader då jag såg 2 ruter som naturligt (utan 5 korts sp).

Min partner hittar nu ett mycket bra bud i 3 klöver. Här vacklar jag, blir osäker på tempo, hugger tag i budlådan och väljer det ”säkra”(läs försiktiga) budet 3 NT vilket enkelt spelades hem med övertrick. Eftersmaken satt dock i ett par brickor då jag såg vilket fint kontrakt man hade i 6 kl vilket även noterades av partnern med ett vänligt ”synd”.

Fick höra i en annan match att man med samma öppningsbud (samma system) fick höra 3 ruter av syd vilket förståeligt gjorde slamsökandet än värre.
En budgivningssituation att rekommendera de flesta 5542-partnerskap att klura på. Aktuellt bord följde upp med dbl, fick 4 hj som svar och bjöd 4 sp med tanken att man då visade en bra hand med spader och klöverstöd. 5 klöver blev slutkontraktet.

Teo Bodin

6kl är lättspelat med en snällare sits. Att slå spadermasken verkar onödigt. Trumfdragning två varv (förhoppningsvis sitter trumfen 2-1) följt av ruK, spK och spA. Casha ruA och saka en spader från bordet. Nu är det bara att stjäla två spader och en ruter för hemgången.

Illa nog satt det 3-0 i trumf, så då kräver kontraktet lite mer för att gå hem. Att gå samma line verkar rimligt, men man avstår från att dra ut trumfen. Tyvärr när rutern satt 7-1(!) så kommer N lägga en trumf på ruA. Nu gäller det att istället gissa rätt i spader och maska ut spQ i och med att ruA inte längre leder till ett sak.

Att rutern sitter 7-1 eller värre och trumfen 3-0 är bara det extremt osannolikt. Även om det sitter så så bör man klara hälften av de sistarna om man maskar rätt, men hur många hade klarat det? Cool

Tobias Hanisch

Snyggt Teo!

Många var vägarna att gå fel.

Med hemgång vid:
2-1 i trumf
Rättgissning i spader
delade honörer i hjärter med honörtredje hos nord,
7-2 i ruter med trumflängd hos syd eller med hjärter+trumf hos nord och säkert fler sitsar är det ändå ett kontrakt som jag vill sitta i

Teo Bodin

Absolut! Osäker på procenten denna gång, men slammen borde gå hem typ 149 av 150 gånger (om inte fler)

Tobias Hanisch

I omgång 3 var det främst bricka 21 som gav diskussion vid bordet.

kn10
EKD983
Kkn765
Kkn54
D9762
54
D2
E10
EK8543
kn2
843
D987632
1076
E109
21
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
N-S i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
1
Pass
1
3
4
4
5
Dbl 1
Pass
5
Dbl
Pass
Pass
Pass
1Lightner dubbling

Lightner dubbling som bland annat ligger för diskussion på forumet begär utspel i träkarlens först bjudna färg. För att stå kvar på lightner dubbling rekommenderade Midskog 1,5 försvarsstick till den partner som stirrar ner i partnerns dubbling. Nord sa även att han tänkt bjuda 6kl innan han såg partnerns dbl, ett bra kontrakt innan man ser hur illa det sitter (tänk er E10 i klöver hos syd istället för i spader).

5sp x gick 2 stillsamma bet men 5kl hos nord är faktiskt värt att analysera.

med hjärter ut till stöld har man nu bara råd med 1 förlorare i trumf, hur spelar du?

En spärröppning bör inte innehålla 4korts högfärg vid sidan eller några E/K i sidofärger. Man kan dock motivera att frångå detta om partnern är förhandspassad.

Med 6 hcp borta i spader och med ovan not är det troligare att väst har D än E i trumf. Man kan därför normalt tänka att det är bäst att maska trumfen mot knekten, här finns dock ett god anledning till att man gör rätt i trumf.
Då man bara har råd med en förlorare klarar man inte sitsar där öst har bägge honörerna.
Spela in dig på ruter kn och spela upp mot handen. När väst lägger lågt måste du spela honom på Exx från start, har väst D måste den falla när du spelar upp då du vet att öst annars fortsätter med en ny hjärter till stöld innan du hinner fälla damen med kungen.

Anders Eriksson

Något fel med budgivningen då det annars avslutades med en illegal dubbling, antar det är öst som bjöd 5. Sedan dubblat av syd som nord stod med på?

Tobias Hanisch

petig man kan vara då Smile
korrigerat nu, tack!

Tobias Hanisch

Söker med ljus och lykta efter någon som kan tänka sig att spela med mig ikväll. partner till ikväll 8/3 löst

Finns även datum framöver där ersättare ej har ordnats om någon är intresserad.

Claes Bodin

Och inte vilken partner som helst heller, grattis Tobias Smile

Tobias Hanisch

Jag är inte en dålig partner alls nej, tackar.
Ser till att förlänga dina gratulationer till Christer som får den stora äran.

Tobias Hanisch

Vore trevligt om någon kom med förslag på givar för diskussion efter en torsdagsmatch.

Missa inte heller att Katarina håller en genomgång på fredagar för att gå igenom brickorna.

Tobias Hanisch

Letar i samråd med motståndarna nytt datum för den match vi har på skärtorsdagen.

Claes Bodin

Tobias Hanisch skrev:

Letar i samråd med motståndarna nytt datum för den match vi har på skärtorsdagen.

Som sagt, spel på skärtorsdagen är ingen bra idé

Tobias Hanisch

Letar nu efter en till spelare som då skulle bilda par med Anita.
Hör gärna av er!

Tobias Hanisch

Söker två spelare till torsdagens (skärtorsdag) spel.
Såväl Margit som Teo behöver partner.

Hör av er här om ni är intresserade.

Tobias Hanisch

Nästa torsdag 19/4 saknar jag en partner.
Är ni intresserade får ni gärna höra av er.

Tobias Hanisch

Uppdaterar ej spelschemat filen men följande justering görs:
Margit och Jan spelar 3 maj
Anna och Jonas spelar 26 maj

Tobias Hanisch

Såväl jag som Teo har förhinder kommande torsdag och välkommnar med öppna armar ett rutinerat par som vill spela 31 maj.

Logga in för att kommentera