Forum » Distrikts- och klubbforum » Stockholms BF » BK S:t Erik » Lagda brickor i ligan och IAF?

Lagda brickor i ligan och IAF?

7 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Matias Rohrberg
Lagda brickor i ligan och IAF?

Hej!

Länge har jag gått och tänkt på en sak. När jag kom till Sverige 2015 var det för mig två saker med bridgen som var annorlunda - okej tre. Svenskar kan faktiskt budgivning. Men rent ”organisatoriskt” då.

Jag är van att spela lagda brickor. Det gör att man även på vanliga klubbkvällar kan diskutera budlägen och spelföring med spelare som har suttit i (nästan) samma situation vid bordet utan att få presenterat situationen som ”ett problem”. Sen har jag varit van att när man spelar så börjar spelet 19:00 och man spelar 30-33 brickor. Helt överlägset att börja tidigare och spela färre brickor - kanske förutom träningen man får i att spela bridge när man är trött på gränsen till utmattad Wink Man får väl försöka ta med sig det, som funkar bra eller?

Jag skulle vilja höra om jag är den enda eller om andra delar min tanke om att det skulle vara kul att spela lagda brickor i ligan?

Med risk att låta arrogant, tänker jag att man skulle kunna börja med att man spelar lagda brickor och IAF i Eliten och 1:an på mån/ons. Lagen som spelar i dessa serier betalar sen (en liten) extra avgift för medlemskap eller annan startavgift (det går nog att lösa), så man kan betala för brickorna som ska läggas.

Om fler tycker samma sak, så skulle man ju kunna lägga det som förslag på årsmötet 2019.

/Matias, Herkules

Lennart Kjellman

Det motionerades om detta 2017, och jag gissar att mycket av styrelsens svar gäller fortfarande: https://www.sterik.se/wp-content/uploads/2017/08/Motioner_med_svar_arsmotet_2017.pdf

På det glada 00-talet när jag började spela bridge, hade S:t Erik IAF i ligan en eller två gånger per säsong i något eller några år. Först i alla serier och senare i de högre (tror jag?). Kanske det kan vara en mellanväg att ha det vid tex säsongsavslutning och testa för- och nackdelar?

Matias Rohrberg

Jaha. Där ser man. Jag har förståelse för att det merarbetet det skulle medföra för TL kan vara ett besvär, men därutöver så tycker jag man ser en del spöken i den analysen av problemen.

Gemensam start av andra halvlek:
Det är inga konstigheter att behöva förhålla sig till tiden. Det gör vi i samtliga andra tävlingar än just ligaspel. 14 brickor bör man fixa på 1t45 - 7,5 min per bricka. Då slipper man också sitta på klubben hela natten varje gång man möter en lite långsammare spelare.
Det betyder att man ska kunna börja andra halvlek 20:15. Är det för sent? Behöver det nödvändigtvis vara så att alla lag börjar andra halvlek samtidigt? Man ställer sig ju inte och tittar på någon som spelar andra halvlek, när man själv väntar på att få jämföra.

Överhörning:
Det finns tradition att serierna sitter i ordning. Man kan ju göra om på systemet, så de borden som spelar lagda kort placeras som var 3:e eller 4:e bord? Förändringar är jobbiga, men bridgespelare är intelligenta, så det löser sig nog Cool Alternativt kan man spela olika brickor i Eliten och Div1 och sen väva in de to seriers bordsplacering i varann. Det gäller att vara lösningsorienterad bara.

Ökad kostnad:
Det ska såklart täckas av spelarna som gagnas.
28 brickor / match
2,80kr / bricka
0,25 bricksätt per lag som spelar
20 lag som spelar (elit och div1)
= 392 kr per spelkväll.
Extra spelkostnad
400kr / 80 spelare = 5kr / spelare
Alternativt så får lagen betala inskott för att delta i Eliten/Div1
Det är typ 200kr / lag att spela elit / div1 och sen 200kr till för att spela mästerserie / elitkval.

IAF är inte så viktigt, men kan tänka mig att om man ger lite extra lön till TL, kan det väl lösa sig? En hundring extra till TL ger typ 1,2kr per spelare…

En extra TL - nej det kommer knappast behövas i den omfattning som mitt förslag har. Kan vara relevant om man vill erbjuda lagda brickor och IAF i alla divisioner som tidigare förslag (2017).

Bridge plus more-alternativet. Låter spännande - borde användas i obs-tävlingar, ska det användas i ligan, kanske man borde låta lagen själva köpa utrustningen? Blir krångligt.

Brickhämtning: Är det ett problem, så inför hårda VP-straff för att inte lämna in brickorna, då ska ni nog se att det ändrar sig.

Rättvisa - såklart ska inte klubben betala för festen, så eliten kan få njuta.

Sammantaget tycker jag att styrelsens analys av förslaget 2017 är lite väl ensidigt och tittar på problem istället för möjligheter. Okej vissa saker kommer skapa förändringar och utmaningar i början, men men. Det är självklart lättare att införa i två serier än i alla serier, så jag är inte helt utan hopp i frågan!

Ola Mattsson

Tycker att styrelsens tidigare svar är tillfyllest. IAF höjer inte intresset för det man är där för att göra = VINNA SIN MATCH och inget annat

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Jag stöttar Matias funderingar. Vi är där för att vinna, förvisso, men också för att lära och utvecklas. Det finns inget bättre sätt att bli bättre på än att analysera sina spelade brickor OCH jämföra med hur andra spelat. Har svårt att se att föreningen i längden inte skulle införa något i Matias anda.

Johnny Östberg

Sommarligan med IAF

Se senaste nyhetsbrevet. Hoppas Matias o Lars anmäler ett lag!

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Johnny Östberg skrev:

Sommarligan med IAF

Se senaste nyhetsbrevet. Hoppas Matias o Lars anmäler ett lag!

Jag jobbar på det..
Logga in för att kommentera