Forum » Distrikts- och klubbforum » Skånes BF » Ystads BS » Hans Göthes frågespalt

Hans Göthes frågespalt

17 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Lars Jeppsson
Hans Göthes frågespalt

Eva-Liss och Hans saknar bridgetävlingar och alla trevliga spelare på Ystads BS och vill nu starta en frågespalt där man kan pröva några givar som dom har spelat på BBO. Just nu är de med i en tävling där 13 lag från mest västergötland deltar.
Här kommer några spelföringsproblem och svaren mejlas till hans@gotheit.se så kollar han hur Ni löser spelet och skickar svar tillbaka. Första brickan spelar Ni 3NT som syd med 5 i utspel.

Dkn10
73
Kkn76532
54
E75
E853
ED
E652
5
1
Nord
Öst
Syd
Väst
3NT
Nord giv
Ingen i zonen

På bricka två spelar Ni 5 med K i utspel.

EKkn5
854
8
KDkn96
7
E42
KDkn10963
42
K
2
Nord
Öst
Syd
Väst
5
Öst giv
N-S i zonen

På bricka 3 spelar Ni 6 med K i utspel.

986
642
K5
K8632
EKDkn10
E5
E7632
E
K
3
Nord
Öst
Syd
Väst
6
Syd giv
Ö-V i zonen

Lycka till med lösningarna och skicka in dem till Hans så återkommer han snart med nya brickor!

Leif-Åke Nilsson

1 SpE i första stick så är 11 stick klara
2 Om man ska spela på hemgång HE i första stick därefter sp mask och E,K och sen RT som man har på båda händer.
3 HE sedanKE och R2 till RK KK med H sak R till E Och Korsstöld med Höga S (9,8)
Med vänlig hälsning
Leif-Åke Nilsson

Claus Clausen

Du skulle ju svara på mail !! Inte i forumet så att Hasse kunde dela ut guldstjärnor individuellt !!

Byt bil !

Claus Clausen

Så här svarar Leif-Åke:

”hej!
har jag förstört hela tävlingen nu?jag förstod inte bättre.men tror du
att jag kan få en guldstjärna ändå?Du kan väl tipsa Hans
Med vänlig hälsning
Leif-Åke”

Överväger att anmälla honom till Diciplinnämnden

Lars Jeppsson

Okej, då kör vi vidare med två nya brickor när alla är på det klara med att lösningarna mejlas till hans@gotheit.se och belönas med guldstjärnor i vändande post!

654
ED102
kn9
8652
EKDkn1098
kn3
87
Kkn
K
4
Nord
Öst
Syd
Väst
4
Väst giv
Alla i zon

Stick 1 K 9 2 7
Stick 2 5 J A 9
Stick 3 4 från Öst
Hur tänker Du spela vidare?

ED932
7
K73
K732
K8
Ekn2
E642
E654
3
5
Nord
Öst
Syd
Väst
3NT
Nord giv
N-S i zonen
Väst
Nord
Öst
Syd
1NT
Pass
2
Pass
2
Pass
3
Pass
3NT
Pass
Pass
Pass

Utspel 3 enligt 10-12. Vad är bästa chans till hemgång?
Leif-Åke Nilsson

denna gång vågar jag inte vara med,men måste fråga om inte kontraktet är 4 sp på första given?

Leif-Åke Nilsson

vågar jag ställa en fråga till på giv 1.Vem var giv och har någon av försvararna bjudit något?

Kjell Håkansson

Hej alla bridgeare. Claus Clausen, var glad att Leif Äke har svarat på frågorna. Nu kan du svara det andra allternativet. Det blir säkert rätt.

Lars Jeppsson

Nu är det min tur att lägga in ett problem och det gäller spelföringen på bricka 19 i gårdagens tävling där datorn räknar hem 12 stick. Nord spelar ut sin singel knekt och hur spelar man nu hem slammen?

Partävling hcp
Ystads BS, Sverige,
2020-10-01
107
kn864
kn
K98632
D53
ED75
EK965
4
Kkn42
108742
kn1075
E986
K10932
D3
ED
19
Nord
Öst
Syd
Väst
Syd giv
Ö-V i zonen
Optimalt kontrakt
7x S -5     -1100
N
NS
8
3
1
2
1
Ö
5
10
12
10
11
V
:
:
:
:
12
Leif-Åke Nilsson

vilket är kontraktet?

Leif-Åke Nilsson

Vad ska syd saka efter 5 ronder hj Hj kn maskas ut? Hen kan saka i ruter men sen måste hen bestämma sig( Bordet sakar ruter på femte hjärtern.)om han sakar 3 klöver tar man ut kl Ess och spelar sp 8 till kn Därefter får man favör i ru eller sp på vilken man kan saka kl dam.

Claus Clausen

Du är duktig Leif-Åke ! När inte spader Kung satt rätt så gav jag upp och till en förargad jeppsson gick jag två straff. Han tyckte att jag åtminstone skulle ha stulit klöver dam.

Lars Jeppsson

Man kan ju även saka klöver dam på höga ruter när trumfen är utdragen så då blir det max en straff om man inte hittar spaderbehandlingen efter det.

Claus Clausen

Jo, du har rätt. Är värdelös, vilket ju visade sig inte bara på den här given. Borde sluta spela Bridge.

Lars Jeppsson

Min ursprungliga fråga gällde hur datorn kan räkna hem 12 stick eftersom jag själv inte kunde hitta dem. Med öppna kort går det att komma fram till det men vid bordet är det i princip omöjligt.

Leif-Åke Nilsson

Det är två svårigheter.Man måste börja med Hj 10 och maska direkt om inte nord täcker eftersom väst måste vara stor för att kunna spela Sp 9 .om inte nord täcker måste man låta den gå men i praktiken täcker han nog och då är det problemet är världen.Jag håller med om att det i praktiken är nästan omöligt att hitta att släppa hj 10 runt

Torsten Eriksson

Jag har ett förslag. Tar ruter dam, hjärter tll Ess. Upptäcker sitsen. In på hj kung, därefter hj 10. Täckes den spelar jag sp dam. Täckes inte hj 10 tar jag ny hjärter till damen och därefter sp dam. Syd täcker troligen (egalt) och sp ess vinner. Nu kan man ta ut den femte hjärtern om man vill. Slår hur som helst ifrån mig med spader. Nord fastnar på sp 10, syd kan ju inte ta över utan blir istället skvisad på klövervändan.
Täcker inte syd sp dam blir det ändå ett slutspel. 1 ruterspel, 5 hjärter och 2 spaderspel. 5 kort kvar. Vad håller syd? Klöver ess gör definitivt slut på syd. Antingen släppa ruterhållet eller inpetad på sp kung.

Logga in för att kommentera