På dagens klubbspelning utspelar sig följande: Blir kallad till ett bord efter att man spelat tre stick. Försvaret har vunnit stick tre. Innan hen ska spela ut i stick fyra så kollar hen på stick ett för att se vilken färg hens partner spelat ut och vänder sedan i den färgen. Utifrån vad som finns på bordet synes det vara en ganska naturlig vända. Under mina 40 år vid gröna bordet har jag aldrig stött på detta men vill gärna veta rätt domslut
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

LAG 66 – GRANSKNING AV STICK
C. Avslutade stick
Därefter får avslutade stick inte granskas förrän given färdigspelats …
Om nu den felande inte har fått någon fördel så kan du utdela en procedurbestraffning, på säg 25% av toppen.
På en klubbtävling så kan det vara på sin plats att nöja sig med en föreläsning och en tillsägelse att inte göra om det.
LAG 90 – PROCEDURBESTRAFFNINGAR
A. Tävlingsledarens befogenheter
Utöver att tillämpa bestämmelserna för korrigering enligt lagarna, får tävlingsledaren också döma ut straff för förseelser som … strider mot korrekt tillvägagångssätt.
/B
Det är också otillåten information eftersom det är ett regelbrott och du som TL kan korrigera resultatet om en annan vända gett fler stick.
/B
Fast om det inte fanns en annan trolig vända så borde inte spelaren ha behövt titta på utspelet alls? Något alternativ måste ju spelaren ha funderat över.
/ Dan