Du är giv och har 9x xxx KJT9x xxx
Budgivningen börjar pass - (pass) - 1S (4+) - D
Nu spelar ni så att 2 klöver är 5+ ruter 0-6, alt någon utg Invit med stöd. Så du bjuder 2 klöver.
Partner alerterar och förklarar det som Drury.
Partner bjuder 3 klöver varpå dubblaren bjuder 3 ruter, vilket du dubblar och det blir dyrt för dem medan 3 spader går bet.
Du förklarar att din partner gett fel förklaring och TL tillkallas. Domslut?
*Dubblaren hade något i stil med Exxxx el Exxxxx i ruter.)
Jag förmodar att domslutet kommer bli 3 spader -1

Det går inte att svara på frågor om vad man skulle ha dömt utan fullständig hand. Det enda man kan diskutera är vad man bör göra i situationen generellt. Först ska vi etablera huruvida förklaringen är fel eller om det är ett felaktigt bud. Men utifrån vad du skriver antar jag att det är konstaterat att det är en felaktig förklaring.
Nu kan jag inte alla sekvenser i Drury men vad lovar 3kl? Vad skulle hända om motståndarna inte bjuder 3ru vilket de inte lär göra om de får förklaringen att 2kl visar ruter. Man kanske bjuder annorlunda redan efter 2kl om man får korrekt förklaring. Så det finns mycket att ta hänsyn till men om vi antar att MTV inte bjuder oavsett förklaring så får vi reda ut vad som händer efter 3kl - p - ?. Bjuder du nu t.ex. 3sp. Vad gör partnern? Det beror ju på vad hen har mot din förmodade 10-12 med 3stöd.
Jag har visat i princip den hand jag har med 2 klöver. Partners 3 klöver mot den här handen betyder tveklöst en tvåfärgshand med spader och klöver . Han öppnade inte med Acol 2 spader. Jag skulle troligtvis passa, vi har ju säkert 8 klöver. Preferens till spader är ju tänkbar. Utgång är ytterst osannolik.
I det aktuella fallet passade ruterhanden och partnern bjöd 3 spader som gick -1.
Redan i ditt första svar nu så lägger du fram info som ej framgår i första inlägget. Det går således inte att avge ett domslut givet det första inlägget eftersom det saknas en mängd information om hur ni spelar. Vad innebörden av konventionerna är och fortsatt budgivning. Systemet ni spelar generellt och vad motståndarna hade gjort med rätt information.