Forum » Allmänna diskussioner » Disciplinnämnden

Disciplinnämnden

14 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Max Ödlund
Bild för Max Ödlund
Disciplinnämnden

Jag har hört sägas att Disciplinnämnden (DN) har hållit på och behandlat ett visst ärende i över ett år! Varken DN:s ordförande eller Martin Löfgren har på min förfrågan velat säga nånting om detta.

Är det sant så tycker jag det är helt på tok. Bland jurister finns denna sentens: ”Sen rättvisa = Ingen rättvisa”.

PO Sundelin

Apropå bestämmelser för Disciplinnämnden, som tydligen ska diskuteras vid årets stämma.

Vilka ärenden ska DN avgöra?
Hur många anmälningar ska behövas innan ärendet går till DN?
Klandervärt uppförande vid tävling (1?)
Spritmissbruk vid tävling (1?)
Fuskanklagelser (3?). Vart ska de lämnas, anonymitetsbehov?
Mer?
Vilka straff kan DN utdöma
Avstängning på viss tid
Vad är maxtid?
Kan avstängning gälla spel med viss partner?
Bör avstängning kunna kompletteras med livstids förbud mot
landslagsspel?
Kan den avse uppdrag och tjänster för förbund och eller distrikt och
klubbar?
Bör maximitid för DNs behandlingstid maximeras? Hur lång i så fall?
Bör det finnas någon annan instans som bedömer om och när fuskanklagelser uppnår sk DNnivå?

Kanske finns det fler frågor som jag glömt. Komplettera gärna.

Björn Sörling

I styrelsens förslag till höstens riksstämma finns det förslag på nya stadgar som mestadels rör DN, <läs mer här>.

Om man läser sida 5 i nyss länkade dokument får man en ganska bra bild av vad som föreslås.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Min huvudsakliga invändning var alltså att ett ärende tagit löjligt lång tid. Det är svårt att läsa lagtext när man inte är jurist själv, men vad jag kan se anges inget om hur lång tid nämnden får ta på sig.

Det skulle också tilltala mitt allmänna rättsmedvetande om besluten alltid offentliggjordes. I händelse av frikännande är jag med på att namn inte anges – men inte i händelse av fällande dom.

Men i skrivningen ”förslag till ny skrivning” står det ”DN:s beslut får offentliggöras” (min kursivering). Kan nån lagklok översätta detta till svenska?

PO Sundelin

Tack Björn,
Mycket verkar täckt i förslaget.
(Med ursäkt för ev ouppmärksam genomläsning)

Men jag fann ingen (ens rekommenderad) maximitid för DNs behandling av ärenden och med tanke på hur mycket jobb det är med analys av fuskanklagelser (som tycks vara tänkta att riktas direkt till DN) kan det bli väldigt mycket och tidskrävande arbete för ledamöterna.

Inte heller (men det är förstås inte DNs bekymmer) såg jag någon åsikt om eventuell anonymitet för anmälare.

Ännu en fråga. DNs och SBFs beslut ”kan inte överklagas”. Kan vi utan problem friskriva oss från överklaganden till CAS som verkar vara erkänt av WBF som högsta domstol för anslutna länder.

Johan Sylvan

Har egentligen bara en omedelbar synpunkt på PO:s ursprungsinlägg.
Huruvida en avstängning ska leda till livstids landslagsavstängning tycker jag beror helt på vad avstängningen berodde på. Om den berodde på fusk i avseende att att tillskansa sig fördelar i själva bridgespelet tycker jag att livstidsavtängning är helt given, inte minst för Sveriges rykte som bridgenation i övriga världen. Se bara vad Fantonis medverkan har resulterat i vad gäller både hans och Italiens rykte och då var inte ens med i Italiens landslag utan ”bara” ett klubblag.

Joakim Nordlindh

Johan Sylvan skrev:


fusk

Definiera fusk

Johan Sylvan

Kan inte exakt definiera fusk Jocke kanske du kan? Fast är såklart olika vad alla definierar som fusk. Ottillåtna tecken, känna till givarna i förväg, känna till resultatet i pågående match medan man spelar, märka kortleken och ha speciella glasögon som avslöjar vad de andra har, ha en mobil undangömd på muggen som man använder när man tar ”kisspaus”,
ha en öronsnäcka som en medarbetare ger hjälp i, ha sitt budsystem tatuerat på armen är väl några saker jag skulle beteckna som fusk vid en (alltför?) snabb tanke.

Joakim Nordlindh

Nej det var därför jag frågade. Att avsiktligt utnyttja OI tycker jag är fusk. Tycker du att det ska vara livstids avstängning från landslagsspel om man gör det en gång?

Lagboken gör ju skillnad på fusk och fusk (om jag kommer ihåg rätt). Det står nåt i stil med ”det grövsta fusket man kan göra är att fuska tillsammans med partnern”

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Lagboken behandlar egentligen bara saker som är misstag snarare än fusk, samt lätt fusk som man råkar göra någon enstaka gång. Grundtanken internationellt är att lagboken inte tar hand om grovt eller planerat fusk. Det får i stället varje land göra själva (eller i samarbete med andra länder).

Stefan Ekman
Bild för Stefan Ekman

Det är väl lite som skillnaden mellan mord och dråp - har man planerat eller förberett sitt fusk så borde det ju i 100% av fallen ge livstids avstängning för landslag-och SM & DM-spel.. ”Grovt” utnyttjande av OI i något läge kan ju bli ganska subjektivt bedömningsmässigt, här kanske man ska köra med USA’s ”3 strike rule”?

Johan Sylvan

Jocken, Stefan Ekman har just besvarat din fråga, ungefär så tycker jag också även om jag inte har tagit ställning till ”tree strike rule” i slutet av hans tillägg.

PO Sundelin

Uppenbarligen saknas större intresse för hur anmälningar om fusk bör hanteras, anonym anmälan?, ev. antalskrav innan de behandlas, bör någon eller några granska ärendet innan det går till Disciplinnämnden?
Bör samordning ske med andra länder?
Bör eventuella domar eller bestraffningar offentliggöras och i så fall hur? till andra länder?

Eller ska vi hoppas att det löser sig automatiskt, låta DN omedelbart ta hand om allt ev skitprat, hålla så tyst som möjligt om både frikännanden och bestraffningar och låta infospridning gå skvallerväger? Har du hört att….

Finns det något lämpligt sätt att ta hänsyn till både behov av information och av personlig integritet?

Jan-Olof Hegethorn

Problemet är väl att Bridgens egna världs lagar ofta kolliderar med Juridiska världens lagar vad gäller påföljder och bevisföring. Kontentan kan bli stora ekonomiska skillnader för utfallet när Juridiken ska bedöma konsekvenser av hur ”lekens” regler följs kontra vilka ekonomiska följder som utmätes.

/janne

Logga in för att kommentera