Forum » Allmänna diskussioner » Miniatyr 6

Miniatyr 6

23 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Max Ödlund
Bild för Max Ödlund
Miniatyr 6

När bara tre kort är kvar är allting förstås trivialt …
Spader är trumf, Öst är inne.
Kan Syd få två stick?

Kkn
E
E
9
7
D
ED
K
kn10
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Johan Sylvan

Är frågan ”mot varje försvar” eller ”beroende på försvar”?

Per Jephson

Frågan ”Kan Syd få två stick”? är ju väsensskild från frågan ”Bör Syd få två stick”?
Vad hände med lösningen på miniatyr 5?

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Per Jephson skrev:


Vad hände med lösningen på miniatyr 5?

Klant-Max, glömde! Tack, Per!

Per Jephson

Inga problem…. den var värd lite extra väntan!!

Björn Ohlsson

Max Ödlund skrev:

Kan Syd få två stick?

Kan ÖV ta två stick är väl en ”bättre” fråga.

/B

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

NEJ

Lycka till med bridgen
Mikael Westerlund

Björn Westling

Ja. Är det ens ett problem? Det är bara om Syd aktivt undviker att ta två stick som han misslyckas. Kräver förstås hjälp av väst för att misslyckas.
Förutsatt förstås att Öst hjälper till.

Carl-Henrik Nauclér

Björn Westling skrev:


Ja. Är det ens ett problem? Det är bara om Syd aktivt undviker att ta två stick som han misslyckas. Kräver förstås hjälp av väst för att misslyckas.
Förutsatt förstås att Öst hjälper till.

Jag är ingen vidare kortspelare men jag förstod iaf inte hur syd får två stick om öst vänder med klöver.

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Carl-Henrik Nauclér skrev:


Björn Westling skrev:


Ja. Är det ens ett problem? Det är bara om Syd aktivt undviker att ta två stick som han misslyckas. Kräver förstås hjälp av väst för att misslyckas.
Förutsatt förstås att Öst hjälper till.

Jag är ingen vidare kortspelare men jag förstod iaf inte hur syd får två stick om öst vänder med klöver.

Och eftersom det knappast kan räknas som ett problem om inte ö/v spelar så bra dom kan så får vi väl förutsätta att ö vänder i och då är mitt svar att NEJ det går inte!

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Björn Westling

Frågan var nu inte hur syd gör för att få två stick mot alla försvar utan frågan var ”Kan Syd få två stick”. Men öst vänder med klöver. Syd stjäl. Syd fortsätter med ruterdam och väst har glömt att kungen gått och sakar.

Öst ska ju vända med ruter. Så slipper man förlita sig på att båda sover.

Björn Westling

Fast frågan var ju ”Kan Syd få två stick?” Inte ” Kan syd få två stick mot alla försvar”, Och enklast är ju att öst spelar ruter - då måste syd få två stick, förutsatt att hen stjäl klaveret. Med övriga vändor krävs en väst som sover. Och det har väl hänt alla att en motståndare missat att ett visst kort redan gått.

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

FACIT

Om Öst spelar hjärteress stjäl Syd. Om Väst stjäl över står bordet, så Väst sakar en klöver. Syd spelar ruter, och måste få två stick.

Om Öst istället spelar ruternio, får Syd uppenbarligen två stick.

Återstår att Öst försöker med klöversju. Om Syd sakar, vinner klöveress. Men sen får Syd inget mer. Om Syd stjäl klövervändan, kan Väst stjäla nästa stick och ta in ett klöverstick.

Så svaret på frågan ”Kan Syd få två stick?” är ”Nej, inte om Öst spelar klöver.”

Björn Westling

Fast i fallet med hjärter får ju Nord två stick kanske, inte Syd. Och visst kan Syd få två stick även vid klövervända, dock inte mot bästa försvar. Så svaret är snarast ”Ja, men inte mot bästa försvar”

Joakim Nordlindh

Både Max och Björn har faktiskt fel. Svaret på frågan (som är klumpigt ställd) är kort och gott; JA

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Och för oss andra som förstod vad Max menade så var svaret helt enkelt NEJ

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Joakim Nordlindh

Detta får mig att tänka på ett prov i datakommunikation från gymnasiet där lärarn skrivit frågan; ”Vad är Java?”. Jag ordbajsade något som hade med datorer att göra, det gav inga poäng. Dom som svarat kaffeböna fick full poäng.

Pär Ol-Mårs
Bild för Pär Ol-Mårs

Joakim Nordlindh skrev:


Detta får mig att tänka på ett prov i datakommunikation från gymnasiet där lärarn skrivit frågan; ”Vad är Java?”. Jag ordbajsade något som hade med datorer att göra, det gav inga poäng. Dom som svarat kaffeböna fick full poäng.


Tycker att rätt svar borde vara en Indonesisk ö.
Lars-Göran Larsson

Denna tråd tillhörde kanske den högre skolan?

Per Jephson

Eller så är det någon form av påsk-traumatiskt stress-syndrom…..

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Pär Ol-Mårs skrev:


Tycker att rätt svar borde vara en Indonesisk ö.

Jag skulle säga att svaret är vanlig nusvenska. Nuförtiden uttrycker man sig inte på detta sätt.

”Jag tyckte du var så underbar, så jag gav dig en rejäl och innerlig kyss. Du besvarade den med underbar glöd. Alla kompisarna fullkomligt tappade hakan!”

På Tenstasvenska heter det väl så här.

”Åh java, å duva! Å domba!”

Lars-Göran Larsson

Predikanten:- ”Ni är alla olika individer, ni tänker olika, ni behöver inte göra och säga som jag”.
Skocken:- ”Vi är alla olika individer, vi tänker olika, vi behöver inte göra och säga som du”.
.
Visst var det en jättebra miniatyr. Vi hade lite olika (icke)lösningar och den spred både glädje och bryderi.
Alla klarar ju inte att skapa pussel där ja, nej och kanske är rätt svar!

Ola Mattsson

På raggartiden: Se på måndjäveln på himmedjäveln, bruddjävel!

(inte ens stavat djävul)

Logga in för att kommentera