Forum » Allmänna diskussioner » RealBridge

RealBridge

18 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Fredrik Swärd
Bild för Fredrik Swärd
RealBridge

finns det något sätt att söka efter kommande tävlingar som spelas med RealBridge?

Carl-Henrik Nauclér

Hej,

Här finns tävlingar på realbridge listade, tror inte den är komplett dock.

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

I den tråden som Calle länkade till lägger jag in klubbar som välkomnar utomstående (hör gärna av er om det finns fler så uppdaterar jag!)

Uppsalabridgen anordnar också ett långfredagssilver!

Stefan Lilja
Bild för Stefan Lilja

Jag letar i gamla kalendern där man kan söka efter guld,silver,brons.

där hittar du alla bronstävlingarna under dan som är upplagda.
det brukar stå i namnet på tävlingen om dom spelas på Realbridge.

gamla kalendern

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Så - nu har vi fixat en permanent sida där vi lägger in klubbar som välkomnar utomstående till sina klubbkvällar!
Spel som arrangeras på RealBridge

Och dessutom mailat till samtliga kontaktpersoner för klubbar och frågat om de vill finnas med på listan. Några uppdateringar har redan gjorts. Smile

Stefan Zylberstein

Apropå Realbridge.

På Realbridge kan man ha kamera och ljud. Är detta frivilliga extrafinesser, eller är de obligatoriska?
Dvs, kan man spela ändå, ungefär som på BBO, eller måste man ha kamera å mikrofon??

Jag har ingendera på min dator.

Johan Pettersson
Bild för Johan Pettersson

”Måste man ha tillgång till video/ljud?
Nej, det är inget krav för att spela, men det är lite av poängen med att spela på RealBridge. Föredrar man att spela utan video/ljud rekommenderar vi istället BBO som dessutom erbjuder bord för träning helt gratis.”

http://www.svenskbridge.se/realbridge

MVH
Tok-Johan
(2NT=9-12 HP)

Anders Lundqvist
Bild för Anders Lundqvist

Stefan:
Kombinerad kamera och mikrofon finns från 99 kr. Jag har köpt en för 300 kronor som fungerar utmärkt. Du hänger den i överkant på skärmen.

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Det är upp till arrangören om man vill kräva ljud och bild - vanligast är att man inte har det som krav, men starkt önskemål.

Vi har haft många spelare som kört de första gångerna utan video och ljud, men som känner sig lite ”utanför” konversationen vid borden och redan till andra eller tredje tillfället införskaffat utrustning. Smile

OBS! Till SM-lag semi skall alla deltagare ha ljud och bild.

Jörgen Neldemo

Hup och Hej va då då? Står ingenstans i inbjudan att man måste ha kamera och mic . Stämmer det verkligen???

Stefan Zylberstein

Johan Pettersson skrev:


”Måste man ha tillgång till video/ljud?
Nej, det är inget krav för att spela, men det är lite av poängen med att spela på RealBridge. Föredrar man att spela utan video/ljud rekommenderar vi istället BBO som dessutom erbjuder bord för träning helt gratis.”

http://www.svenskbridge.se/realbridge

MVH
Tok-Johan
(2NT=9-12 HP)

Tack för svaret, men svarets andra del är ett goddag yxkaft- svar, nu när det finns officiella förbundstävlingar just på Realbridge..-

Hans Kvick

Vad händer om kamera eller mic slutar fungera under en tävling som kräver detta. Har nämligen råkat ut för det vid annat tillfälle.

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Angående kamera/mick i SM-semi

Det finns även i tilläggsbestämmelserna (som jag inte hittar just nu via mobilen).

Om man inte själv har adekvat utrustning kan man förhoppningsvis låna en laptop från modern tid (senaste 10 åren) och då finns både kamera och ljud att tillgå.

Det förutsätts att man sett till att man har fungerande utrustning innan tävlingen startar.

Under helgen kommer det dessutom att finnas en supportlinje dit man kan vända sig om man drabbas av tekniska problem när tävlingen väl är igång.

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Nu ska jag inte spela några lag-semi-finaler men distriktets DM-tävlingar!

Det händer varje gång jag spelar att några/någon av motståndare/partner försvinner med både ljud och bild. Hur kan man försäkra sig att sådant inte händer och är det min dator eller deras datorer som felar?

V-ås-åsa

Suzanne Lemborn
Bild för Suzanne Lemborn

Här är tilläggsbestämmelserna som Linnea hänvisade till ovan:

Tilläggsbestämmelser SM Lag semifinaler 2021

Mvh Suz

Stefan Lilja
Bild för Stefan Lilja

Det är lite märkligt att man inte kan fråga skärmkamraten om dennes partners bud, men jag antar att det är för att undvika domslut med olika förklaringar.

Känns som att det kommer bli lägen i helgen där man frågar utan att tänka på det.

Jörgen Neldemo

Man vill ju inte bli förbannad en fredagsmorgon men det är svårt att tiga ibland. Kan ni inte erkänna att ni gjort fel eller??? I Inbjudan finns inga tilläggsbestämmelser medskickade. Ska man behöva lusläsa hemsidan??? Hur många tror ni gör det??? Om jag inte råkat se det på forumet så hade det gått mig förbi.
En något förb. Jörgen Ha Det.

Suzanne Lemborn
Bild för Suzanne Lemborn

Hej Jörgen!
Inte bli förbannad - tänk på hjärtat Heart

I inbjudan som skickats ut till lagkaptenerna står det:

*”**Information om plattformen RealBridge **
Kamera och mikrofon ska kontrolleras i god tid i förväg innan spelhelgen genom att göra ett test via denna länk: Kontroll av kamera och mikrofon

Var uppmärksam på att “tillåta” kamera och mikrofon, om en sådan förfrågan kommer upp. Om testet inte utfaller till belåtenhet ber vi er omedelbart kontakta kansliet för support. Det finns även en forumtråd RealBridge - Tips och tricks från forumet där man kan få råd om hur man kan åtgärda eventuella problem med kamera/mikrofon.

Under hela spelhelgen kommer det att finnas en supportlinje för tekniska frågor tillgänglig på tel. 010 – 424 05 10. Numret är aktivt från kl.09.00 lördag 24/4.

Om man inte tidigare provat att spela online på RealBridge så erbjuder SBF några “prova-på”-tillfällen med 8 brickors spel - helt gratis. Läs mer via vår nyhetslänk om erbjudandet: Träna på RealBridge inför semifinalerna

Det finns även ytterligare information och tillgång till spelarmanualer på svenska på vår officiella sida: RealBridge ”*

Denna information i inbjudan ansåg vi var tydlig med att uppmärksamma alla deltagare på att man förväntas använda kamera/mikrofon vid spelet. Ordet ska används när det gäller att kontrollera utrustningen i förväg.

Det finns inte heller någon motstridighet till innehållet i tilläggsbestämmelserna då det inte uttryckligen står att det är ett krav med kamera/mikrofon.

”Det** förutsätts** att samtliga spelare använder
kamera och mikrofon. Om spelare får problem med
sin kamera och/eller mikrofon under spelet, ska
tävlingsledaren omedelbart informeras.”

Det är alltså inte ett måste, men en mycket tydlig uppmaning… Vi på kansliet gjorde bedömningen att både informationen i inbjudan och i tilläggsreglerna inte är motstridiga.

Skälet till att det inte är ett krav att spela med kamera/mikrofon är bl.a. det som någon ovan i tråden nämnde, nämligen att man kan stöta på problem med tekniken. Om en kamera t.ex. skulle sluta fungera så blir det ett komplicerat regelverk för hur man skulle hantera det. Spelet måste få fortsätta och oskyldiga inte drabbas p.g.a. så tråkiga omständigheter.

Det som är viktigt är att samtliga som ska delta verkligen försöker att ordna tekniken så plattformen används på det sätt som är det ultimata. Att deltagare verkligen har ansträngt sig för att försöka lösa sitt deltagande i semifinalerna med kamera/bild - både för sin egen skull men även för motståndarnas skull. Spelupplevelsen blir så markant mycket bättre och förbundet (med hänvisning till tidigare diskussioner) anser att man vidtagit rimliga åtgärder för att skydda spelare från att bli anklagade för fusk.

Men som sagt… man kan delta utan kamera/mikrofon. Det strider inte mot reglerna men… snälla försök att ordna det…

Ring mig gärna, Jörgen, om du vill ha hjälp. Jag kan nog fixa Yes

Mvh Suz

Logga in för att kommentera