Funbridge

22 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål
Funbridge

Lite nyfiken på hur Argine på Funbridge har programmerats avseende slumpgeneratorn. Antar jag inte är ensam om det heller.
Har spelat några tusen givar nu och blir förhoppningsvis bättre och bättre på att förutse deras beteende under budgivning och spel.
Ibland stämmer inte ens de skrivna förklaringarna med buden som avges och ibland vänder hon/hen/det med olika kort efter exakt samma budgivning och spel, så naturligtvis, och samtidigt självklart, finns en slump inlagd i programmeringen.
Funbridge är ju mer som patiens än riktig bridge men lite kul som tidsfördriv ändå.
Lika viktigt att lära sig Argine, nästan viktigare, än att lära sig bridge.
Om någon har ett telefonnummer till utvecklingschefen, tar jag gärna det på ett PM Smile

Tomas Brenning

Börje Rudenstål skrev:


Har spelat några tusen givar nu och blir förhoppningsvis bättre och bättre på att förutse deras beteende under budgivning och spel.

Varför tror du det? Du har ju spelat några tusen golfrundor, och där går det ju inte att förutse någonting.

Det kanske har något att göra vad Max Ödlund skrev i Bridgetidningen för 30 år sedan, då han var ung och grön golfare? Det var ungefär så här:

”Efter en guldtävling med 100 brickor kan jag gräma mig över en dålig bricka i en vecka. Efter en golfrunda med 100 slag kan jag må bra över ett enda bra slag i en vecka.”

PS. Jag har laddat upp med nya smartgolfa-biljetter, så hör av dig när Golfstar öppnar någon bana. DS

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Lättare att förstå hur andra fungerar än man själv, kanske.
Hemma om 2 veckor, vi drar igång säsongen så snart som möjligt, tycker jag.

Stefan Olausson

”…och ibland vänder hon/hen/det med olika kort efter exakt samma budgivning och spel…”

Ja, BBO’s robotar gör ju aldrig det, vad jag sett.

Men på funbridge finns en avgörande skillnad: att spelarna själva kan ställa in en mängd olika system och konventioner.
Vilket gör att identiska budgivningar givetvis kan ha lite(ibland mkt) olika betydelser.
Detta kommer ju då påverka vilka händer som inkluderas i random/monte-carlo-samplingen och anses ”konsistenta med budgivningen”, och med olika samples finns då ingen garanti för att roboten kommer välja samma spel.

Så vid jämförelse av spelet mellan olika bord, skulle jag bara förvänta mig identiskt robot-spel vid bord där spelarna ställt in exakt samma budsystem/konventioner.

Ping Huang
Bild för Ping Huang

Börje Rudenstål skrev:


Ibland stämmer inte ens de skrivna förklaringarna med buden som avges o


Om det är bara ”ibland” skulle man kunna leva med. Grejen är att det händer alldeles för ofta. Som du säger det blir inte bridge längre och man tappar sugen att spela… ”Ibland” vill inte Argine förstå mitt bud och hon kan vara så %#”() envis. Trött på henne nu.
Pär Ol-Mårs
Bild för Pär Ol-Mårs

Stefan Olausson skrev:


”…och ibland vänder hon/hen/det med olika kort efter exakt samma budgivning och spel…”

Ja, BBO’s robotar gör ju aldrig det, vad jag sett.

Men på funbridge finns en avgörande skillnad: att spelarna själva kan ställa in en mängd olika system och konventioner.
Vilket gör att identiska budgivningar givetvis kan ha lite(ibland mkt) olika betydelser.
Detta kommer ju då påverka vilka händer som inkluderas i random/monte-carlo-samplingen och anses ”konsistenta med budgivningen”, och med olika samples finns då ingen garanti för att roboten kommer välja samma spel.

Så vid jämförelse av spelet mellan olika bord, skulle jag bara förvänta mig identiskt robot-spel vid bord där spelarna ställt in exakt samma budsystem/konventioner.

olika bud och spelinställningar kan ofta vara förklaringen som du skriver Stefan. Men jag har vid tävlingar sett flera exempel på lägen där det inte kan vara förklaringen till olika bud eller kortspel av roboten på RB.

Stefan Olausson

Pär Ol-Mårs skrev:


olika bud och spelinställningar kan ofta vara förklaringen som du skriver Stefan. Men jag har vid tävlingar sett flera exempel på lägen där det inte kan vara förklaringen till olika bud eller kortspel av roboten på RB.

OK….
Undrar bara hur kan du vara så säker?

Går det ens att se vilka utspel, markeringar, och budsystem/konventioner som andra spelare valt på funbridge?

Har för mig att man bara ser vilket
grundsystemet som andra valt?

Mikael Thulin

Stefan Olausson skrev:


Pär Ol-Mårs skrev:


olika bud och spelinställningar kan ofta vara förklaringen som du skriver Stefan. Men jag har vid tävlingar sett flera exempel på lägen där det inte kan vara förklaringen till olika bud eller kortspel av roboten på RB.

OK….
Undrar bara hur kan du vara så säker?

Går det ens att se vilka utspel, markeringar, och budsystem/konventioner som andra spelare valt på funbridge?

Har för mig att man bara ser vilket
grundsystemet som andra valt?


Nejdå, man kan se andras inställningar på detaljnivå, per bricka. Om du plockar fram en bricka så finns där en liten knapp.

Dock är det så att när jag tycker Argine spelat slumpmässigt annorlunda så har jag *alltid* funnit en förklaring till avvilkelsen. Man kan ändra sina egna inställningar och spela om brickan för att se hur det påverkar. Det är så konsekvent att jag misstänker att funbridge lagrar ett slumpfrö tillsammans med brickan.

Stefan Olausson

Mikael Thulin skrev:


Nejdå, man kan se andras inställningar på detaljnivå, per bricka. Om du plockar fram en bricka så finns där en liten knapp.

Dock är det så att när jag tycker Argine spelat slumpmässigt annorlunda så har jag *alltid* funnit en förklaring till avvilkelsen. Man kan ändra sina egna inställningar och spela om brickan för att se hur det påverkar. Det är så konsekvent att jag misstänker att funbridge lagrar ett slumpfrö tillsammans med brickan.

Aha… tack för denna info! Smile

Ja, jag har nog försökt klicka in i andras profil o kika,
men det är ju eg helt logiskt att det ligger på brick-nivå,
eftersom man kan ändra profil mellan olika brickor.

Pär Ol-Mårs
Bild för Pär Ol-Mårs

Det här tyckte jag var ändå värre slumpens skördar eller kanske kortslutning i deras server. Fubar

Inställt på 11-regeln och Schneider Malmö, la Argine klöver 7 följt av 2 på mina KQ. Tycker ju att tian borde vara enkelt att lägga en av gångerna. Skiftade till spader som spelföraren sakat från bordet (det var partävling). Nu togs 2 ronder Sp A och Q som stacks med K och sen ruter. Argine tog A och sen fullkomligt idiotiskt vände hon med knekt! Puke Tycker det hade varit rimligt med klöverfortsättning nu så det i alla fall hade gått en bet.
Tittade då på spelet vid ett av de bord där det gick en bet. Metoder för utspel och markeringar var identiska med mina. Där la Argine först 2 och sedan 7 i klöver. Hur kan det slumpa sig så att med exakt samma förutsättningar Argine markerar olika? Lite bättre markerat men fortfarande luddigt. Kanhända borde trådskaparen nu hittat klöverfortsättning då det ju trots allt var en högmarkering. Men knekten är ju svårt att hitta nu. Här vändes nu med liten Hj och sedan spelades 2 ggr spader på samma sätt och sedan ruter. Här kom den självklara klövervändan för en bet.

Petter Bengtsson

Pär Ol-Mårs skrev:


… la Argine klöver 7 följt av 2 på mina KQ.

KQJx kan du ju inte ha när du spelat K+Q. Frågan är om Argine hade lyckats bättre med försvaret efter korrekta K+J.
Stefan Olausson

Petter Bengtsson skrev:


Pär Ol-Mårs skrev:


… la Argine klöver 7 följt av 2 på mina KQ.

KQJx kan du ju inte ha när du spelat K+Q. Frågan är om Argine hade lyckats bättre med försvaret efter korrekta K+J.

Vad Pär spelar i stick 2, bör väl dock inte kunna påverka vad Argine lägger i stick 1, enligt fysikens lagar om rum/tid-kausalitet.

Såvida inte Argine körs på kvantdator förstås Time

Stefan Olausson

Å andra sidan var väl 7an ”korrekt” enl både Malmö o Schneider (ingen gubbe att hjälpa till med) … åtm om man tänker som en robot … Devil

Pär Ol-Mårs
Bild för Pär Ol-Mårs

Quote:

KQJx kan du ju inte ha när du spelat K+Q. Frågan är om Argine hade lyckats bättre med försvaret efter korrekta K+J.


Du har naturligtvis helt rätt Petter. Men går ju att testa att spela om korten. Får då också tips från Argine vad hon tycker man ska spela. Hon var lika dålig som jag och ville fortsätta med Q. Men testade hur det skulle gå efter J i andra stick. Även nu kom tvåan, och tyvärr också sen ruter J efter att hon kom in på esset.
Petter Bengtsson

Vad händer om du sätter i rutertian när spelföraren spelar ruter mot bordet?

Mikael Thulin

Pär Ol-Mårs skrev:

Inställt på 11-regeln och Schneider Malmö

Det låter som om du endast ställt in schneider malmö vid sak, ett misstag som är enkelt att göra. Ett tips är att ställa om till engelska när du gör dina inställningar. Den svenska översättningen är inte alltid tip top.
Tore Mattsson

Argine är elak.
När jag klickade på länken vänner fick jag följande svar:

”Du har inga vänner”.
Hon kunde väl ha lindat in det lite grand i alla fall Crying

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Tore Mattsson skrev:


Argine är elak.
När jag klickade på länken vänner fick jag följande svar:

”Du har inga vänner”.
Hon kunde väl ha lindat in det lite grand i alla fall (cry)


Minner mig om denna.
Den smarta, men aningen dementa gamla damen till sin väninna:
  • Du förstår, Greta, när jag försöker logga in kommer jag inte alltid ihåg mitt lösenord. Så då skriver jag ett eller annat, varvid datorn svarar: ”Ditt lösenord är felaktigt”.
Jan-Olof Hegethorn

En kollega svarade på frågan om lösenord ”hemligt” och det var det.

/janne

Tore Mattsson

Det är lite fascinerande med gratistävlingarna.

De vanliga tävlingarna brukar det vara ca 40 spelare på 12 brickors tävlingarna till en kostnad på en knapp tia.

Men när det är en gratistävling är det helt plötsligt närmare 700 anmälda.

Så antingen är förbundets medlemmar väldigt fattiga, eller väldigt snåla.

Eller kanske troligare så handlar det om ett psykologiskt fenomen, att om något är gratis måste man ha det.

Mikael Thulin

Tore Mattsson skrev:


Det är lite fascinerande med gratistävlingarna.

De vanliga tävlingarna brukar det vara ca 40 spelare på 12 brickors tävlingarna till en kostnad på en knapp tia.

Men när det är en gratistävling är det helt plötsligt närmare 700 anmälda.

Så antingen är förbundets medlemmar väldigt fattiga, eller väldigt snåla.

Eller kanske troligare så handlar det om ett psykologiskt fenomen, att om något är gratis måste man ha det.

Eller så är det just det stora startfältet som lockar.
Bo Gullefors
Bild för Bo Gullefors

Tore Mattsson skrev:


Det är lite fascinerande med gratistävlingarna.

De vanliga tävlingarna brukar det vara ca 40 spelare på 12 brickors tävlingarna till en kostnad på en knapp tia.

Men när det är en gratistävling är det helt plötsligt närmare 700 anmälda.

Så antingen är förbundets medlemmar väldigt fattiga, eller väldigt snåla.

Eller kanske troligare så handlar det om ett psykologiskt fenomen, att om något är gratis måste man ha det.


Gratistävlingar attraherar inte bara svenska bridgespelare, kineserna är många så det är konstigt att det inte är fler än de 700 du redovisar (i min tävling verkar antalet vara 410).
Just nu leder en fransman, 2:a plats en belgare, 3:e plats en svensk, 4:e en kines, 5:en svensk, 6:e en polack och på 7:e en portugis. Placeringarna ändras helt säkert alltefter tävlingen fortsätter.
Logga in för att kommentera