Vad säger ni?
K9x. Till AD8xx.
Liten till damen och då kom knekten til höger.
Ska man nu maska med 9an?
Knekten satt alltså före AD.
Färgbehandling?
23 dec 2020 kl 11:17
Färgbehandling?
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

/B
Toppar mot Fredin och maskar mot ”Little Old Lady”.
Edit: Ställer också frågan ”hur splittar ni honnörer” och hoppas kunna vinna i överklagandet när jag gör fel.
Ja, det gäller att känna sin motståndare här. Om denne lägger sina likvärdiga kort slumpmässigt och aldrig skulle få för sig att gå i med knekten från KnTx så ska man maska (fördel ca 5 mot 3). Men om den aktuella motståndaren istället ofta lägger knekten från KnT punkt eller om än bara någon gång emellanåt petar i knekten från KnTx så ska man toppa. Lär vara vinnande i längden att toppa med andra ord.
Vilken hand ligger på bordet? Ser man K9x så finns det väl väldigt få sitsar där det kostar något att lägga knekten från Kn10x? Kan ju till och med vara ”nödvändigt” om spelföraren har D8xx. Ser man däremot AD8xx på bordet finns det väl väldigt få sitsar där man kan vinna något på att gå upp med knekten och det kan ju ”kosta” stick beroende på hur spelföraren gissar.
Jag hade lagt ner esset istället för liten till dam.
Beror på vem som är träkarl men hade spelat på att knekt eller 10 är singel.
/B
Vilket är ytterligare argument att spela som Björn skriver här ovan. Spelföraren ska helt enkelt inte utsätta sig för det valet (och tabba sig vid den högfrekventa 3-2-sitsen) om inte något väldigt speciellt tidigare har pekat på en trolig 1-4-sits åt det hållet.
(kungen, följt av 9 till D - om kn eller 10 kommer bakom ED i första stick)
Fast liten om du tror det sitter 4-1 och det är liten eller kung du har att välja mellan.
Ja, om du är beredd att förlora ett stick till kn10x eller kn10.
(för om du inte maskar när det kortet dyker upp har du ju spelat liten ”förgäves”, därför skrev jag att man inte ska sätta sig i den situationen)
Att lägga ner esset måste i alla fall vara det sämsta möjliga spelet.
Du lägger ner esset från denna kombination (från handen eller från bordet) och knekten kommer före AQ-kombinationen. Hur spelar du nu?
Det är tvärt om troligare att en spelare hittar att lägga J från JTx när du plaskar i med esset, än om du spelar upp mot AQ-kombinationen (speciellt om K92 ligger på bordet).
Varför då? Om K9x ligger på bordet kommer man alltid att spela J eller T från JTx när spelföraren spelar låg mot handen. Att lägga lågt är ju helt enkelt fel.
Nu har du fått ett bra svar Stefan, även om det inte var din orginalfråga. Lägg ner kungen och bry dig inte om motståndarnas försök till finter. Dessutom spelar du rätt flest gånger på det sättet.
.
Skulle du däremot ha en stark indikation på längd bakom ED, ska du spela som du föreslog och när kn eller 10 dyker upp efter din liten till damen ska du nog maska på tillbakavägen (lagen om begränsat val) - men glöm inte att indikationen bör vara hyfsat åt att MTV kan ha singel. Om inte - spela kung i första stick.
Senaste gången jag maskade var mot Christer Persson (som lagt knekten från JTx) i Handens lagguld ca 1980.
Senaste (kanske?) gången jag lade ned kungen var 1994 och det ledde till en VM-medalj (eller i alla fall en bit på vägen, jag hittade ett urklipp härom dagen från Tommy Gullbergs SvD-spalt med beröm i min riktning). Vid andra bordet började motståndarnas spelförare med esset och det satt rättvist JTxxx framför AQ9xx varefter det blev bet i trising.
Tack alla.
Är det någon särskild i paret du frågar?
Se denna länk
http://www.svenskbridge.se/forum/t%C3%A4vlingsledare-och-domslut/13080
Jag misstänkte hela tiden att du skämtade med oss.
Annars ”jak jiva dik på moppo!”
(läs: dragit dit pepparn växer och hålla dig där, för det är ju inte möjligt att nypa någon i näsan så det svider via forum)
.
edit: se även inlägg #76 i den relaterade tråden