Forum » Allmänna diskussioner » Sannolikhet

Sannolikhet

13 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Jesper Rundin
Sannolikhet

Nu har jag spelat förbundets partävling två söndagar i rad. Mycket bra ordnat och alla motståndare har varit trevliga. I första tävlingen var det 33 par och i andra tävlingen var det 28 par. I dessa tävlingar mötte vi samma par som söndagen innan sex gånger dvs hälften av de 12 ronderna. Lite som att spela hemma på en liten klubb med några få bord. Min fråga är om det finns någon mattekunnig som kan räkna ut oddsen på att detta händer? Att det inte var identiska par i hela tävlingen påverkar säkert men en förenklad uträkning räcker för mig.

Björn Ohlsson

Du har inte gett oss tillräckligt med uppgifter.

Hur många av de 12 paren ni mötte i den första tävlingen spelade även den andra tävlingen.

Vilken typ av tävling var det? (Risken att de bättre, eller sämre, paren möts ökar i gröna hissen).

Var parnumrena slumpmässiga eller efter anmälningstid?

/B

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

För att räkna på detta kan det vara bra att veta följande:
20 par spelade bägge söndagarna i samma konstellation (ink Jesper + partner)
13 par spelade enbart 28 nov.
8 par spelade enbart 6 dec.

28 november mötte Jesper 2 par som bara spelade detta datum, och 10 som spelade bägge tillfällen.
6 december mötte han 3 par som bara deltog vid det tillfället, och 9 par som deltog i bägge.

Inte gröna hissen. Jag vet inte om BBO placerar ut beroende på bokstavsordning eller anmälningstid.

Lars-Göran Larsson

Björns fråga behöver besvaras först (sorry för att jag tog utrymme, läste för hastigt).

Jesper Rundin

Linnea har väl svarat på alla Björns uppgifter utifrån det som vi känner till. Ifall BBO har egna algoritmer som de går efter så är det ju något som är svårt att ha koll på.

Lars-Göran Larsson

Du borde mött 4,4 par av de du mötte veckan före.
Chans att du mötte exakt sex av dem är för komplicerat för mig, men Björn fixar nog det (jag tror det sker ungefär 1 på 3 tävlingar).
.
10/27 chans att möta ”gammalt” par varje rond. 37% chans att möta ”samma” par under tolv ronder av de tio tidigare mötta är då 4,44 .
.
Eller … genomsnittligt borde du spelat 16-17 ronder för att hinna möta sex av de tio efterfrågade paren.

Joakim Nordlindh

Borttaget: Jag räknade ut nåt helt annat

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Som jag har förstått så blir de inbjudna placerade i bokstavsordning och därför möter man ofta samma par om man inte turas om att bjuda in varandra.

Men jag kan ha fel Wondering
V-ås-åsa

Björn Ohlsson

Den andra tävlingen var 12 ronder lång och 28 par deltog, varav Jesper mött 10 i den första tävlingen.

Sannolikheten att Jesper skall möta exakt 6 av de paren han hade mött i den första tävlingen är ca 15%, dvs det händer nästan var 7:e gång. Detta under förutsättning att man har samma chans att möta alla paren, vilket kanske inte är sant.

/B

PS Man skall inte lita på Office-funktioner om man inte är säker på vad de gör. Rättade en mindre felräkning.

Björn Ohlsson

Blev dubbelt.

/B

Lars-Göran Larsson

Det första du räknade ut liknade att i en 28-parstävling och möta sex av tio specifika de första sex ronderna (10/27 x 9/26 x 8x25 osv).
.
Lätt att det blir en mindre felräkning bland de där funktionerna och pyttesiffrorna ibland.

Torbjörn Gustavsson

Björn Ohlsson skrev:

Den andra tävlingen var 12 ronder lång och 28 par deltog, varav Jesper mött 10 i den första tävlingen.

Att hela 10 av de 12 par Jesper mött (83 %) även var med i andra tävlingen var dock i sig ganska osannolikt, med tanke på att bara 19 av 32 möjliga motståndare då (59 %) spelade båda tävlingarna. Om man inte får förutsättningen med dessa 10 par får jag sannolikheten för exakt 6 par samma till 3,2 % och 6 eller fler par samma till 3,8 %.

Beräkningarna får ses som lite approximativa eftersom jag bl.a. inte tog hänsyn till eventuella blindronder. Sedan kan jag förstås ha räknat fel också …

Lars-Göran Larsson

Slumpmässigt skulle det alltså hända cirka var 31:a tävling (enl T’s uträkning) under samma premisser. Men, som Åsa påpekade, kommer det att hända oftare i praktiken eftersom startlistan görs i bokstavsordning* och inte slumpmässigt eller efter tid då anmälan mottogs.
* Jag har observerat samma sak flera gånger (och antar att spelscheman följer samma typ av spelordning senare i tävlingen).

Logga in för att kommentera