Jag vill minnas det tidigare har spelats stadskamper i bridge. Under de snart 14 år som jag har spelat har det i min landsände inte genomförts någon stadskamp vad jag kan minnas. Nu under helgerna när det av känd anledning inte kommer att kunna spelas de traditionella guld- och silvertävlingarna som spelas ett vanligt år. är mitt förslag (tack KG för idén) är att på ett organiserat sätt vid något tillfälle mellan jul och trettonhelgen genomföra stadskamper med ett nytt format. Mitt förslag är att spela med 8 par/stad som sedan möts över 7 x 6 = 42 brickor i med BAM beräkning. En vunnen match ger sitt lag/stad en poäng oavsett om det är med 1 eller 6 vunna brickor. Detta format påminner om de lagtävlingar som spelas inom schack med den skillnaden att vi hinner spela betydligt flera matcher. Jämfört med att summera VP kommer det här formatet att på behålla spänningen längre in i matcherna.
Min undran är om det finns något intresse för att spela stadskamper under helgerna. Jag kan ta på mig att sondera intresset i min egen stad (Uppsala). Beroende på intresset så avvaktar jag med exakt förslag på format tills jag har någon aning om det finns något intresse för att spela stadskamper. Jag hoppas och tror att det här är någonting som kan tilltala några stycken städer/klubbar då det för tillfället är bristen på sociala arrangemang och kontakter som jag ser framemot mest när väl pandemin är över. Att få spela i ett lag stärker klubbkänslan och det är si och så med den för egen del för tillfället när det inte är möjligt att träffa särskilt många dem som jag spelar med eller mot normalt.
Med hopp om att några städer/klubbar nappar på min idé till nytt format för stadskamper i bridge.
Stadskamper
28 nov 2020 kl 20:51
Stadskamper
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

Sidor
Påminner väl om klubbmatcher. Men är en god idé.
Sidor
Trelleborg är på. Vi börjar med att piska Ystad!
Sidor
Vet inte om skänninge får ihop ett lag….om inte borde Uppsala greja det
Sidor
Vi hade det i många år här ner i Skåne. Kommun kampen hette det då i mellan Ängelholm och Båstad 15 par ifrån vardera kommun.
Sidor
Torbjörn, om detta är ett allvarligt menat förslag från din sida (man kan inte alltid vara säker på om du menar allvar
) så föreslår jag att du tar på dig kaptensbindeln och uttagningen av Trelleborgslaget.
Sidor
Västerås vill nog också vara med!
V-ås-åsa
Sidor
Arboga utmanar Västerås
Sidor
Då skall vi se … Bord1 öppna: Jönsson med valfri partner, Bord1 slutna: ordförande med valfri parner. Och sedan ordnar sig nog resten. Jag är mer orolig för att man saknar internet i Ystad och att de inte läser utmaningen. Någon som har en fax? Fast antagligen är de bara skraja.
Sidor
Jag tror att brevduva eller röksignaler är dina bästa hjälpmedel när det gäller att kommunicera med Ystadborna
Sidor
Med tanke på att jag är en gammal ysta-påg är det nog du som är skraj för vilket lag Ystad mönstrar.
Sidor
Ystad har nog svårt att ställa upp med 8 par som var själva grundidén men vi har vad jag vet 4 kommuninnevånare som har svart bälte i BBO, så det räcker i alla fall för att anta Trelleborg utmaning. Men innan vi går vidare vill jag testa Torbjörns förmåga att spela hem lillslam på 2 givar som vi har haft på klubben. På den första spelar Du 6♥ som väst med ♦kn i utspel och på den andra spelar Du 6♣ som Nord med ♥2 i utspel.
Ö-V i zonen
7♣x S -5 -1100
N-S i zonen
6♠x Ö -3 +500
Sidor
De brukar bli alldeles till sig vid lurblåsning!
Sidor
Började med den andra för du tar nog den svåraste först och där spelar jag ruterknekt i andra stick.
Den första var mycket riktigt svårare men det ser ut som Syd får det jobbig efter ruterdam, fem hjärter- och ett klöverstick (i den ordningen). Han måste hålla tre spader och tre ruter men får då ge stick till spaderdam efter ess, kung och hacka i ruter.
Jag vill påpeka att jag inte tänkt allt för länge för att eventuellt kunna ge upphov till muntrationer.
Sidor
Bra att du spelade i exakt den ordningen, annars behåller syd KJ/-/108x/J (försöker han det ställer du spadern istället för kl ess ner, well done).
.
Psst. Spela spader dam och se om man vill a) täcka resp b) avblockera tian eller inte.
(sen slutspel alternativt 3+5+3+1)
EDIT:
a) kortreducering
b) välj förlorarsätt
c) inpetning för spel mot gaffel
d) slutspel
… allt i en enda svoong!
Sidor
Tänk då gärna lite längre (pun-not-intended) så vi ev får lite muntrationer också.
Sidor
En liten muntration i sammanhanget är ju att för att kunna casha fem trumfspel innan klöver ess måste man släppa runt hjärter tio i stick två… om di e så jävliga i Ystad kan det bli en tät match…..
Sidor
… inkl småmuntert om man ska casha fyra ggr hj för att vara inne på bordet med avsikt att spela sp dam - och fipplar iväg liten hjärter till damen först!
Sidor
Enköping kan få det lite knepigt att samla 8 par, men tillsammans med Strängnäs så borde det gå. Var lite kreativa då det är på kul!
Sidor
Jag vet inte om det säger mer om dig eller om Ystad men du är nog den bäste bridgespelaren de har producerat.
(Såvida inte Schönning är från Ystad för då är det han).
Sidor
Någon gång i mitten på 70-talet spelades en distriktskamp mellan Bohuslän och Västergötland. Putte kanske minns? Det var olika lag, junior, öppen och dam (?). Vi trodde då att det skulle bli återkommande, men vad jag vet blev det inte det.
Sidor
Fattar inte riktigt ditt inlägg LG men troligen menar du så här efter hj till Q i stick 2. 3 mål trumf med bordet inne ger följande läge.
Ingen i zonen
Öst måste hålla 2 kl annars fungerar kl till E.
Spader Q tvingar Öst att täcka.
Fall1 väst avblockerar. Nu ställer vi spadern.
Fall 2 väst avblockerar inte nu fastnar han på S T och får vända upp i kl gaffeln. 2 ronder kl samt sista trumfen och öst kan bara packa ihop.
Visserligen lite DD men snygg giv
Sidor
Det måste väl fungera med Ru D liten hjärter till Esset klöver till E, hjärter tio så kommer väl syd till slut sitta fast i en inpetningsskvis.
Sidor
Dubbelpost
Sidor
Jag menade exakt som du beskrev.
Men man får inte spela hj till D, hj till K, hj10 - för då täcker fi med kn och du är inte inne på bordet efter 4 ggr trumf (eftersom fi har 8:an kvar och vi 7:an på bordet..
Sidor
Men i det fallet kan du ju spela 5te trumfen direkt och öst i min giv tvingas gå ner till singel kl
Sidor
Till Tore
Om nord i din giv täcker ja, om ej nej
Sidor
En annan variant om du lyckas vara inne på din hand efter 4 mål trumf och inte drar den 5te. Nu kan du lösa problemet med en elegant kryssmask.
Sidor
Eller varför inte ru D, hjärter till honnör, klöver till E, hjärter tio (egalt om den blir täckt), klöverstöld, , tre ronder hjärter ( före eller efter spader E… bordet har kvar spader D och EK9 i ruter och Syd åker in på sin numera ensamma K….
Sidor
Kryssmasken är förvisso elegant men stupar på att Nord-elakingen täcker spader nio…
Sidor
…. dam, kung.
ny vända
AK ru, saka kl
sp mask med 8, stort
elegant eller?
(blir ju inte direkt svårare om damen får ta sticket)
Sidor