Forum » Allmänna diskussioner » Detta är en skam för Svensk Bridge

Detta är en skam för Svensk Bridge

92 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Torbjörn Jönsson
Bild för Torbjörn Jönsson

Jan-Eric Larsson skrev:

Nej, det är inga motstridiga budskap. Inte ens lite.

Jag skrev att man skulle alertera enligt reglerna. Det gissar jag att Henrik också tycker.

Henrik skrev om lägen där motståndarna ska alertera men det också är ganska uppenbart att deras bud är artificiellt och ska alerteras men de glömmer det ändå. I sådana fall kan du inte alltid hävda att du blivit lidande och måste ha kompensation. Det måste TL avgöra.

”Låt oss ta ett jätteenkelt exempel. Dina moståndare spelar modern standard och öppnar med två klöver som är starkt och alerteras. Den andra svarar två ruter, som inte blir alerterat.

Om du nu ropar på tävlingsledaren och hävdar att du spelat ut fel, för att du trodde att två ruter visade en naturlig ruterfärg, så är det inte säkert att tävlingsledaren kommer att döma till din fördel. Det troliga i det här fallet är att du visste att att det var artificiellt svagt eller alltid eller inget särskilt, och att du inte får nån kompensation”.

Lite rörigt är det i alla fall.

Rudenståhl skrev tidigare: ”Risken finns att fi avsiktligt låtsas att de tror budet är naturligt och spelar försvar efter det och kan protestera om det är fel, de får dubbla chanser”.

Och du svarade tidigare: ”Så enkelt är det. Du ska utnyttja att dina motståndare glömde att alertera, till din egen giriga vinning. Annars stödjer du ju faktiskt regelbrott”.

Så om det är uppenbart att fi missat att alertera får man inte utnyttja det men om man bara tror det då skall man göra det? Verkar som gjort för att bli fel

Vilket också indikeras av att du i ditt ”uppenbara” exempel ovan skriver: ”Det troliga i det här fallet är att du visste att att det var artificiellt”.

Edit: Missade att ta med det uppenbara exemplet

Sidor

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Det som gör den här frågan knepig är att det är två saker som spelar roll. Dels ska en motståndare ha glömt att alertera, dels ska du ha blivit lurad av detta och lidit skada (vilket betyder att du har fått ett sämre resultat).

Så om du verkligen blivit lurad och lidit skada, så säger lagboken att det är korrekt att välja det bästa alternativet för dig. Du ska inte känna dig tvungen att behöva avstå bara för att vara ”gentlemannamässig.”

Men om du visste att budet skulle alerteras, så är du ju inte lurad, och ska inte bli kompenserad. Du bara ”filmar.”

I praktiken är det naturligtvis inte så enkelt att du alltid antingen inte har någon aning om att budet är artificiellt alternativt att du vet att det är artificiellt och skulle ha alerterats. Då är det tävlingsledaren som får göra bedömningen om du var lurad eller inte, och då hamnar vi oftast under rubrikerna ”troligt” och ”inte troligt” i stället.

Jag tycker fortfarande att det är enkelt, men jag ändrar mitt tidigare uttalande till följande:

Så enkelt är det. Om du verkligen blev lurad av den saknade alerten, så ska du ska utnyttja att dina motståndare glömde att alertera, till din egen giriga vinning. Men om du bara ”filmar” så låt bli.

Sidor

Max Ödlund
Bild för Max Ödlund

Jerry Mähler skrev:

Lag boken bör gälla för alla.

Visst, lagboken gäller för alla. Men en liten lustighet – konstighet menar jag – är att den gäller på olika sätt för olika spelare! Ta detta:
(1hj)-X-(4hj)-pass*
(pass)-?
*efter grubbel

Om nu dubblaren agerar ska man döma från fall till fall! För man ska försöka göra en bedömning av vad spelare ”på aktuell spelares nivå” hade gjort utan grubblingen.

Hade vi sagt att Sverige ska ha en lag för rik och en annan för fattig hade det blivit ett jävla liv!

Sidor

Torbjörn Jönsson

Jan-Eric Larsson skrev:

Torbjörn Jönsson skrev:

Jan-Eric Larsson skrev:

Så enkelt är det. Du ska utnyttja att dina motståndare glömde att alertera, till din egen giriga vinning. Annars stödjer du ju faktiskt regelbrott.

Lite motstridiga budskap.

Här borde ju finnas en mängd lustiga historier att kåsera om i tidningen Bridge. Det skulle jag se fram emot!

Icke. Alert- och OI-frågor är ett virus som sprider sig med ljusets hastighet och letar sig in överallt. Ett bra exempel är att jag själv verkar drabbad.

Sidor

Jan Eric Larsson
Bild för Jan Eric Larsson

Låter perfekt. Du skulle kunna bli en superspridare!

Sidor

Lars-Göran Larsson

Max Ödlund skrev:

Jerry Mähler skrev:

Lag boken bör gälla för alla.

Visst, lagboken gäller för alla. Men en liten lustighet – konstighet menar jag – är att den gäller på olika sätt för olika spelare! Ta detta:
(1hj)-X-(4hj)-pass*
(pass)-?
*efter grubbel

Om nu dubblaren agerar ska man döma från fall till fall! För man ska försöka göra en bedömning av vad spelare ”på aktuell spelares nivå” hade gjort utan grubblingen.

Hade vi sagt att Sverige ska ha en lag för rik och en annan för fattig hade det blivit ett jävla liv!

Ja, ett bra exempel. Men eftersom dubblaren måste avge ett bud, t ex pass, så är inget annat rimligt än att någon TL/jury/LK får avkunna ett domslut om öppningssidan ber om det.
Då måste det också rimligen bli att lagboken gäller alla - men olika för fattig eller rik (på bridgekunskap).
(vilket nog var vad du menade, men vi inte kan uttrycka det just så i lagtexten, utan får förklaras i ”tillämpnde dokument eller praxis”)
.
EDIT: Dessutom hoppas jag att det inte blir någon jävla praxis att nästan alltid ropa på TL, utan istället använda sin eget förnuft och känsla seriöst först.

Sidor

Per Jephson

Det som i förstone var en pregnant frågeställning om hur man kommer tillrätta med ”tidstjuvar” som ogenerat steker bort orimliga mängder av den gemensamma tid som står till förfogande har nu förvandlats till en fråga om huruvida 2ruter efter 2 klöver bör alerteras… skulle uppskatta ett svar på hur LK tycker att man ska agera när man känner sig ”bestulen”…

Sidor

Carl-Henrik Nauclér

Per Jephson skrev:

Det som i förstone var en pregnant frågeställning om hur man kommer tillrätta med ”tidstjuvar” som ogenerat steker bort orimliga mängder av den gemensamma tid som står till förfogande har nu förvandlats till en fråga om huruvida 2ruter efter 2 klöver bör alerteras… skulle uppskatta ett svar på hur LK tycker att man ska agera när man känner sig ”bestulen”…

Jag har inte hört om någon smittspridning från klubbspel i Sverige, har du?

Sidor

Torbjörn Jönsson

Carl-Henrik Nauclér skrev:

Per Jephson skrev:

Någon beklagar sig över trådkapning och du gör den värsta jag sett. Stor humor!

Sidor

Lars-Göran Larsson

Per Jephson skrev:

Vi behöver inte LK:s hjälp. Ropa på TL så frågar han vad du vill och du får beskriva din fråga eller klagomål.
Så gjorde man i SC, beslut togs och många av oss tyckte det var avslutat (efter lite förklaringar) och tyckte vi kan ägna oss åt ny fråga (inte covid, så tack TJ och P-HN för att ni avslutade den här).
Läs gärna inlägg #28.

Sidor

Carl-Henrik Nauclér

Torbjörn Jönsson skrev:

Carl-Henrik Nauclér skrev:

Per Jephson skrev:

Någon beklagar sig över trådkapning och du gör den värsta jag sett. Stor humor!

Oj, svarade visst på fel Jephsoninlägg i fel forum. EDIT!

Sidor

Per Jephson

OK.. men det får inte bli någon ”jävla praxis” att ropa på TL när det gäller att” fastställa proportionerna på ansvaret”?

Sidor

Lars-Göran Larsson

Per Jephson skrev:

OK.. men det får inte bli någon ”jävla praxis” att ropa på TL när det gäller att” fastställa proportionerna på ansvaret”?

Vid tidsöverdrag tar TL kontakt med spelarna utan deras uppmaning, intervjuar och försöker den svåra uppgiften att skipa rättvisa.

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Per Jephson skrev:

Eftersom TL är den enda som kan fastställa den verkar det synnerligen dumt att inte ropa på TL.

Sidor

Per Jephson

Jag förstår naturligtvis att det i elittävlingar (och kanske särskilt i dessa tider..) finns omfattande regler för hur eventuella tveksamheter behandlas men det hindrar ju inte att det kan finnas lärospån för den bridgespelande allmänheten, jag har själv emellanåt råkat ut för att TL i någon obskyr partävling —just som partnern och jag landat i en osättbar slam— har meddelat att det är dags för byte och tilldelat oss 40%….
Det är ju inte alltid okomplicerat att påvisa att det är motståndarna som har använt all tid….

Sidor

Lars-Göran Larsson

Henrik Johansson skrev:

Per Jephson skrev:

Eftersom TL är den enda som kan fastställa den verkar det synnerligen dumt att inte ropa på TL.

Vad menade du egentligen, Per? När du nämner ”propotionalitet” borde det väl gälla tidsöverdrag och vilken sida som ev stod före den mindre/större delen?
I övrigt är väl Henriks svar solklart.
.
Vad jag menade med ”jävla praxis” (hos spelarna) var en förhoppning att man inte i tid och otid (auto-tillkalla) skulle ropa på TL när någon funderat och sedan partnern bjudit/passat. Det är tillåtet att alltid fråga TL, men vett och sans efterfrågas (=eget bästa sunt förnuft).

Sidor

Björn Westling

Börje Rudenstål skrev:

Björn Westling skrev:

Henrik Johansson skrev:

Är din partner så dum att han frågar om ett oalerterat bud och inte tänker agera över svaret naturligt så förtjänar ni faktiskt att hamna i OI problem. Fi har ju sagt att budet är naturligt iom att de inte alerterade, varför fråga en gång till?

Budgivning gick 1 H - 2 N (Stenberg), 3S (ingen alert, men personen hade singelspader)
Så att ingen alert kommer betyder inte att det automatiskt är naturligt.

Om man, som hänvisning till Henriks inlägg, förutsätter att 3sp är naturligt här (oalerterat), iaf i en elittävling som finalspel i SC, anser jag man förtjänar att hamna i problem..

Det öppnar ju för att elitpar kan spela med att visa sidofärg, för motståndarna kommer ju bara att tro att det är singel. Det var ett exempel när vi hittade gemensam hjärter, men landade i en gemensam spader och gjorde ett trick mer i spader Det var bättre att soela på 4-4 än 5-4.

Sidor

Per Jephson

Vad jag menar är snarast att genomsnittsspelaren är mindre benägen att ropa på TL och därigenom automatiskt torskar visavi luttrade tävlingsspelare, svårt att åtgärda men icke desto mindre ett faktum….

Sidor

Henrik Johansson
Bild för Henrik Johansson

Per Jephson skrev:

Jag förstår naturligtvis att det i elittävlingar (och kanske särskilt i dessa tider..) finns omfattande regler för hur eventuella tveksamheter behandlas men det hindrar ju inte att det kan finnas lärospån för den bridgespelande allmänheten, jag har själv emellanåt råkat ut för att TL i någon obskyr partävling —just som partnern och jag landat i en osättbar slam— har meddelat att det är dags för byte och tilldelat oss 40%….
Det är ju inte alltid okomplicerat att påvisa att det är motståndarna som har använt all tid….

Att du råkar ut för en TL som dömer fel är givetvis beklagligt.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Per Jephson skrev:

Vad jag menar är snarast att genomsnittsspelaren är mindre benägen att ropa på TL och därigenom automatiskt torskar visavi luttrade tävlingsspelare, svårt att åtgärda men icke desto mindre ett faktum….

Ahh, jag förstår. Och håller med. Det finns olika ”kulturer” på klubbar och hos olika spelare (vissa tycker det är fult och angripande att kalla på TL). Viktigt att predika hos nybörjare och klubbspelare att ”alltid ta hjälp av TL”, inga frågor är dumma etc.
(min förut nämnda ”jävla praxis” har ingen beröring med detta).

Sidor

Lars-Göran Larsson

Henrik Johansson skrev:

Per Jephson skrev:

Att du råkar ut för en TL som dömer fel är givetvis beklagligt.

Han skulle väl försökt få brickan färdigspelad alla brickor scorade. Därefter ta en intevju med spelarna och försökt reda ut vem (en eller båda paren) för att fördela ut straffpoäng för långsamt spel och överträdelse av tilldelad rondtid? Olika premisser i partävling och för lagtävling seriespel (och knepigt i cupformat).

Sidor

Britt-Marie Warborn
Bild för Britt-Marie Warborn

Om vi har vana på klubben att alltid kalla på TL vid minsta tveksamhet löses sig detta.
Lär ut lite bridgelagar till edra spelare som då blir nyfikna och mer benägna att fråga TL vid tveksamheter.
Detta borde vara självklarheter!

Sidor

Johan Wahlberg

Henrik Johansson skrev:

Per Jephson skrev:

Hear hear. Det ropas alldeles för lite på TL!

Sidor

Peter Nohrén

Det kan väl aldrig vara rätt att låta hela startfältet vänta på att någon/några segar sig fram.
Om man sitter emot ett långsamt par ska man skydda sina rättigheter genom att påtala långsamt spel till motståndarna och TL.

Sidor

Henrik Fryklund

När det gäller tankesport så finns det i många fall en maximal tänketid. Har man på elit-/landslagsnivå någon gång funderat över att införa schackklocka ?
PS ! Hade fungerat i SC som hade observatörer som skött klockan.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Peter Nohrén skrev:

Det kan väl aldrig vara rätt att låta hela startfältet vänta på att någon/några segar sig fram.
Om man sitter emot ett långsamt par ska man skydda sina rättigheter genom att påtala långsamt spel till motståndarna och TL.

Det är naturligtvis rätt påpekat.
Jag menade inte riktigt så i mitt inlägg. Skulle skrivit ”om möjligt färdigspela brickan och sedan …”.
Det kan ju ibland färdigspelas på ”en-två minuter” utan att hindra ett helt starfält.
.
Min poäng i Jephson-fallet (ej rätt dömt) skulle vara att antingen:
a) färdigspela och sedan bestraffa långsamt spel (delat ansvar eller ena paret).
b) avbryta (scora för ospelad bricka) och sedan reda ut vem som var för långsam (med ev bestraffning för en. båda eller ingen men ett medvetet beslut av TL).
Alltså inte enbart avbryta och ge 40% till båda paren på ospelade brickan.

Sidor

Joakim Nordlindh

Henrik Fryklund skrev:

När det gäller tankesport så finns det i många fall en maximal tänketid. Har man på elit-/landslagsnivå någon gång funderat över att införa schackklocka ?
PS ! Hade fungerat i SC som hade observatörer som skött klockan.

Fast det var ju precis det som inte hade fungerat då det var obesvarade frågor som tog tid. Det ska ju knappast gå tid för den som är i tur att bjuda om han inväntar ett svar från en långsam motståndare.

Sidor

Henrik Fryklund

Nja. I det läget du beskriver hade man bara stannat klockan.

Sidor

Åsa Andersson
Bild för Åsa Andersson

Att en 2-brickors rond får sträcka sig över 14 minuter borde inte innebära att varje spelare har 3,5 minuter var eller att paret har 7 minuter var. Bridge är ju mer komplicerat än så. Om problemen på bägge brickorna ligger på N/S så vore det väl orimligt om Ö/V skulle få 50% av tiden, vilket kan bli konsekvensen om man inför t.ex schackklockor.

I lagtävlingar som spelas över ganska många brickor, så borde man kunna ”ta igen på gungorna …”.
Det optimala vore ju om man kunde ha en ”dubbeldummy” analys på tiden, för varje bricka, för att se vem som ”tänkt mer än nödvändigt”.

Kram V-ås-åsa

Sidor

Linnea Edlund
Bild för Linnea Edlund

Som jag skrev i inlägg 40 i denna tråd så har BBO en ”schackklocka”-funktion i partävlingar. Den automatiska uträkningen är använd tid per spelare/par och bricka, men om man kollar i loggfilen så ser man också tidsstämplar på tiden från att någon ställt en fråga/bett om budförklaring, till förklaring kommer. Då får man köra lite manuell uträkning för att dra av väntetiden om det skulle vara så.

Jag har mailat lite fram och tillbaka med BBO-supporten, och dessvärre är inte denna typ av loggning alls aktiverat för lagmatcher - däremot fick jag höra att man håller på att utveckla ”a big teams event portal of some sort” som dock inte är färdig än på långa vägar.

Jag har meddelat att jag gärna kan ge lite input på funktionsönskemål och vara med och pilottesta när de kommer lite längre.

Sidor

Logga in för att kommentera