ÄNTLIGEN!
Alla matcher är öppna på BBO, och i fler av dem finns det kommentatorer.
Missa inte heller att följa spelet via Twitch om du vill höra Nichlas kommentera live - i första matchen koncentrerar han sig på Narre - Zmrzlina.

Alla resultat och IAF kommer att publiceras på Svenska cupen-sidorna ett tag efter varje segment.

Sidor
Om du inte tycker att bridge är nog förvirrande som det är kan du gå in på BBO mellan 15:00-17:00 där jag kommenterar Narre - Zmrzlina.
Här kan du hitta vilka nick du skall leta efter: länk
Sidor
En hel del strul med internet i första segmentet, tyvärr även i Uppsala. Vi får hålla tummarna för att det funkar bättre framöver!
Sidor
Andra segmentet kom igång ca 10 minuter försenat.
Resultat från första finns nu på http://www.svenskbridge.se/svenska-cupen-2020/bracket
Sidor
Den ”riktiga” IAF:en kommer att ta ett tag att producera, men på IAF-sidan så länkar Calle in alla matcher och brickor från BBO, så man kan klicka sig igenom budgivningar och försvar!
Sidor
Kvartsfinalsdags!
Laget som står först är alltså hemmalag - spelet startar igen 17:45
SC2020-QF:1- Kusinerna VS Gröna Kvistar
SC2020-QF:1- Glopson VS Skalman
SC2020-QF:1- Tbone VS Narre
SC2020-QF:1- Outsiders VS Janne
Sidor
Är det inte kvartsfinaler först?
Peter
Sidor
Linnea fick precis rådet på Facebook av Henrik att ställa tävlingsledarpollfrågor i omvänd ordning. Hon tar det rådet ett steg längre bara.
Sidor
Gick lite väl snabbt där.
Sidor
Nu är alla IAF:er för Round of 16 färdigräknade. Bäst sammanlagt är Maria Grönkvist och Catharina Ahlesved i BK Gröna Kvistar.
Den sammanlagda IAF:en får man upp om man klickar på Round of 16!
Sidor
Narre vann stort över Zmrzlina och Magnus Eriksson grep efter sista halmstrået på sista brickan:
Ö-V i zonen
N/S hade hittat hjärtern och Nord kontrollbjöd klövern när Eriksson skojade till det med en dubbling som Öst. P-G Eliasson som Nord redubblade för att visa förstakontroll och gav Gunnar Elmroth som Syd chansen att spela 4Kl RD. Han är väl ursäktad att han inte passade för han trodde väl att Nord hade renons och man hamnade istället i 4Hj. Vad hade 4Kl RD med jämn hemgång gett? Och skall Christer Bjäring som Väst följa partnerns anvisning och spela ut klöver?
Fem par bjöd 6Hj och två gick hem och man får vara lite lätt på handen för att gå hem efter ruterdam ut av Öst.
Sidor
Jo Jönsson, om man själv spelar ut så behöver inte partnern göra det mot ett hj kontrakt. Men det var game over vid tillfället. Vi höll det i 11 stick
Sidor
Lite bilder från dagen!
http://www.svenskbridge.se/svenska-cupen-2020/bilder-fr%C3%A5n-slutspelet-torsdag
(Jag har fått fler, men de kommer imorgon!)
Sidor
Klart för semifinaler!
Gröna Kvistar möter Skalman (det är något strul med poängen i slutspelsträdet, ställningen efter segment två var Glopson 59 mot Skalman 97, segment 3 19-21)
Narre möter Janne.
Vad jag kan se så är det bara Maggan Mattsson som har alla dessa fyra lag till semifinalerna i tippningstråden!
Spelet drar igång igen klockan 15.
Sidor
Sidor
Så e det, men vi är många som har 3 rätt, så stort hot bakifrån!
Sidor
Finns faktiskt fler, men de har mailat in tipsen
Sidor
Större bedrift imho (host host som sagt) att sätta 4/4 semifinalister än att gissa rätt på vinnaren. Så vad sägs om att nästa gång ge 1 poäng för semifinalister, 1 för finalister och 1 för vinnaren. Max blir då 7 poäng.
Sidor
Eller så kan man vända på steken och tänka så här. De är svårt att tippa rätt vinnare. Har du rätt hela vägen ska du premieras varvid det ger fler poäng ju längre ”ditt lag” klarar sig kvar/rentutav vinner. En smaksak som jag ser det.
Sidor
Sidor
Och då var spektaklet över för idag!
Halvvägs genom semifinalerna är ställningarna:
BK Gröna Kvistar 68 mot Skalman 55
Narre 74 mot Janne 90
Det är alltså långt ifrån färdigt, det är 28 brickor kvar innan vi vet vilka vi har i finalen.
Spelet börjar kl 09:30 som vanligt, dessvärre ingen twitchssänding, men det har varit bra fart på BBO med hundratals bakblåsare och aktiva kommentatorer, superkul!
Och IAF är färdigräknat för kvartsfinalerna, Tommy och Björn från lag Gröna Kvistar i toppen idag.
På IAF-sidan kan man också hitta länkar till scorekorten från BBO, där man kan spela igenom varenda bricka, och det dröjer nog inte länge innan första två segmenten från semin också är upplagda där.
Vi ”ses” imorrn!
Sidor
Nu är sista segmentet i semifinalerna igång.
Grönkvist går in i matchen med 29 IMP marginal mot Skalman inför resterande 14 brickor.
I segment 2 mellan Narre och Janne hade vi på tävlingsledarkontoret lite allmänt kaos, och startade matchen med fel brickset. Bägge borden hann dock med att spela bricka 1, så i fjärde segmentet ersätter vi bricka 1 med den från igår. Det innebär att ställningen efter en bricka i segment 4 är Narre 116, och Janne 107. Olidligt spännande!
Idag får vi Twitch-sändningar först under segment 3 i finalen, med start 19:10 - men det går utmärkt att följa spelet via BBO. Leta reda på den spelare du vill bakblåsa och ta plats vid bordet.
NU KÖR VI!
Sidor
Åh herregud så spännande, in i det sista!
När krutröken skingrats så har vi Skalman mot Narre i finalen. Spelet börjar 14:30 idag, och håller på till 21:10 (3*16 brickor)
Imorgon 2*16 med start klockan 9:30.
Sidor
Jag kommenterade andra segmentet av finalen idag och såg på när Thomas Karlsson i lag Narre begick harakiri inför öppen ridå. Han spelade 5Ru och gick en bet och eftersom åskådarna kan se alla kommentarer vid bordet (BBO) såg vi hur han först tjafsade lite med motståndarna om vad han tyckte var en dålig förklaring av ett bud.
Till slut kallade han på tävlingsledaren och vi kunde läsa hur han la fram sitt case och man tyckte nog att det var lite tunt det han försökte med. Och sedan kom dödsstöten när han till slut fick lite självinsikt och skrev: ”fast jag spelade nog inte så bra …”.
Jag har svårt att tro att han fick igenom protesten.
Sidor
Tävlingsledaren dömde att resultatet stod.
Sidor
Då är spelet slut för idag!
Inför morgondagens 2*16 brickor (med start 9:30) är ställningen:
Skalman 87
Narre 101.
För er som vill spana in lite givar i efterhand så hittar ni score-kort på IAF-sidan.
Jag har fått in lite fler lagfoton som finns på denna sida: Bilder-torsdag
Och några till från igår och idag hittar ni här: Bilder från slutspelet - semi+final.
Vi ”ses” imorrn!
Sidor
Torbjörn. Jag är alltid självkritisk.
Jag tyckte att om fi inte öppnar med 2hö om 4korts ahö vid sidan kunde jag också få den infon.
När man funderar jättelänge och drar massa slutsatser och sen stämmer inte deklisen (det finns lite undantag i alla fall) med hur motståndarna spelar blir man, iallafall, just då lite uppspelt.
I chatten verkade det som att man inte fick bli det. Det gör inte så mycket.
Jag spelar inte bridge för att ställa ca15 frågor till fi om vad som står och inte står på deklisen.
Är inte ett jävla dugg intresserad av att gnälla till mig imp av TL för fem jävla öre. De som tror det får tro det. Det skiter jag i.
Sidor
Vad stod det i dekisen?
Sidor
10-13 6hö
Sidor
Jag fick inte heller det intrycket eftersom du inte ens visste hur man kallar på tävlingsledaren på BBO.
Sidor
Det var i alla fall mer info än vad vissa skrev på sina
Dekis
Karlssons är kanske i tunnaste laget, men jag förstår inte hur man ska bli lidande i något av fallen. Vill man ha info som inte står så är det ju faktiskt bara att fråga. Det är omöjligt att få med alla detaljer som alla motståndare skulle kunna tänkas vilja ha information om.
Sidor