Forum » Allmänna diskussioner » Typsnitt för kompendium

Typsnitt för kompendium

5 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson
Typsnitt för kompendium

Tycker befintliga typsnitt inte är särskilt bra för utskrift av systemkompendium, så jag editerade ett efter eget tycke, se nedan. De som finns och är mer eller mindre användbara har alla sina brister, t.ex.:

GillSans Bridge tycker jag är lite svårläst när det är utskrivet på papper, pga låg bokstavshöjd och avsaknad av serifer.

Symbol-symbolerna, som finns i en del av förbundets word-dokument via macron (alt+S/H/D/C) är användbara oavsett vilket typsnitt man använder men vid monokrom utskrift blir det svårläst då röda symboler blir gråa.

Jag skapade därför ett eget, baserat på Bookman Old Style, vilket är, såvitt jag vet, ganska frekvent använt för akademiska texter skapade av exempelvis LaTeX. Jag ersatte hak- och klammerparanteserna [ ] { } med kortsymboler på samma sätt som GillSans Bridge.

Finns det ett intresse hos systemskrivare att testa? Vill förbundet i så fall lägga upp det för nerladdning? Observera dock att det ursprungliga typsnittet ägs av Monotype. Å andra sidan är jag tveksam till om GillSans Bridge är ett officiellt och lagligt typsnitt Smile

Bifogar utskrifts-sample:

Christer Enkvist
Bild för Christer Enkvist

Intresse för fonten finns helt klart - iallafall från mig. Förbundet - fixa uppladdning!

Dock lite tveksam till att just byta ut parenteser för kortsymboler eftersom dessa är praktiska när exempelvis distributioner skall skrivas ut. Kommer nog att flytta dessa till macron.

Ett annat alternativ är den lite modernare fonten FreeSerif som också innehåller symbolerna ”white diamond suit” och ”white heart suit” (plus extremt mycket mer).

Thomas Andersson
Bild för Thomas Andersson

Använder du verkligen dom? Under 25 år har jag aldrig saknat dom Smile Vanliga paranteser finns kvar.

Men kan göra en version med kortsymbolerna på #2660 #2662 osv (datornördar vet vad jag menar) i helgen om så önskas Smile

Kan be Carina slanga upp dom på servern. Kan dessvärre inte lägga upp dom här, forumet accepterar inte t.ex. zip.

Christer Enkvist
Bild för Christer Enkvist

Ja, lägg in dem på 2660 och 2662 så blir alla nöjda.

Erik Sjöstrand

Ser fint ut! Själv gillar jag gratistypsnittet Alegreya. Det har även en sans serif-version och båda varianterna har stöd för ”small caps”. Finns i olika vikter också. Här är ett ”interaktivt” kompendium jag gjort, satt i Alegreya: http://snortingmaradonas.se/erik/mysystem/grandiosa.html

Smart att ersätta klammerparenteserna med kortsymbolerna! Jag har gjort ett script till Google Docs som byter ut ”BBO-notationen” (dvs utropstecken följt av c, d, h, eller s) till kortsymboler då det körs. Har skrivit om det här: https://bridgewinners.com/article/view/script-for-colored-suit-symbols-in-google-docs/

Logga in för att kommentera