Äntligen får vi se ett ganska stort startfält med många nya spännande konstellationer. Det är ju otroligt många med enorma meriter samt en hel del som är ganska nya som får leva på inspiration och känsla.
Jag börjar med dom som jag tror kommer hålla till i mittenriket.
Förra året var de med och högg i täten i början orkar Maya och Andrea bättre i år, tror det, Sen har vi stockholmsmaffian med Ivar, Harry , Tuve, Allan, Estrid och Maya. Något par av dessa kommer säkert vara med och nosa på topplatserna.
Norrköping och en värmlänning bildar ett spännande par där även Västkusten har en del par som har skaffat sig mycket rutin.
6:a Ida G - Wilma D Sorry Ida efter att klankat ner på sin pappa i internationell bridgepress så har mitt tips sjunkit rejält ![]()
5:a Jonatan E- Ola R Skall bli spännande och se om Ola klarar av och spela bridge utan sin bror. Han har också satsat lite för hårt på golfen i år.
4:a Laura C- Johan S Säfsten kommer nog lägga mycket fokus att slå sina gamla juniorpartners. Det kommer han klara men han märker inte att det smiter förbi tre andra par.
Brons Jonas T - Tobis B Ett par som utvecklats och tänker bridge på liknande sätt och det kommer man långt med. Vi kommer få se mycket av dessa herrar i framtiden!
Silver Andreas A-Sanna C Mångas favoriter där Andreas gått framåt extremt mycket de senaste åren.
Guld Simon H- Klara G Simon vet hur man tacklar svåra bridgemässiga problem. För han kommer få många av sin partner
. Klara må bara spelat i ett år men har en killer instinkt utöver det vanliga vid bordet. Så det är för mig en perfekt kombo som jag tror räcker till seger.
Så låter mitt tips får se om det är några andra som vågar tippa ?
Se till att ha kul nu på J-SM och lycka till nu alla spelare och ledare!
Sedan kommer jag hålla några extra tummar för friskusarna Emma och Sofie.

Att använda rubriken ”massor av sprit” i samband med junior-SM känns ytterst olämpligt. Tycker inte att ordet sprit hör hemma där trots att avsikten var att skämta till det.
Gunnar Olsson GBF.
Kan inte låta bli att i sammanhanget med ”sprit” lägga in den här söta historien och hoppas poängen går fram:
Lille Tony är den duktigaste killen i klassen, och är alltid först färdig med proven. För att han inte ska förstöra för resten av klassen, säger fröken en dag till honom:
- Tony, du är så duktig att jag måste ställa dig en extra fråga: Det sitter 5 fåglar på en gren. Du har med dig ett luftgevär och skjuter en av dem. Hur många sitter kvar?
- Ingen, svarar Tony.
- Vad menar du… Ingen?
- Jo, den ene stupar i backen, och de andra flyr skrämt därifrån.
Fröken nickar motsträvigt:
- Svaret skulle egentligen varit 4, men jag gillar sättet du tänker på.
Lite senare räcker Tony upp handen.
- Ja, Tony?
- Fröken, kan jag få fråga dig om något?
- För all del.
- Okay, 3 damer står vid en glasskiosk, och alla har köpt sig en glass.
- En av dem slickar på glassen, den andra biter i den och den tredje suger på den. Vem av dem är gift?
Fröken rodnar:
- Ehh… Jag vet inte riktigt, kan det vara hon som suger på den?
- Nej, fröken. Det är hon som har ring på fingret, men jag gillar sättet du tänker på!
Och ändå nämnde hon inte ditt bridgespel!
Ser att rubriken nu är ändrad till handsprit så min kommentar är inte aktuell längre.
Gunnar Olsson GBF
Tips ifrån anonym som inte vågar sticka ut hakan
Nästa fegis tippar så här
1 . Säfsten - Covill
2. Clementsson- Abragi
3. Farha - T Gustavsson
Inte min heller!
Och här kommer efter alla gissningar, facit.
1. Abragi-Clementsson
2. Säfsten - Covill
Övriga har jag inte lika bra koll på.
Jag tippar på de uppåtgående juniorerna från Jönköpingsdistriktet.
1-2) Elias Sundler / Anton Guo
1-2) Kim Petersson / Alex Quach
3) Jonatan Eskilsson / Ola Rimstedt
Anledningen till tredjeplatsen är att det finns en utsocknes i paret.
Det måste ju bara minst en Stockholmare på varje medaljplats. Ja, Säfa räknas som 08:a.
Han är inte uppvuxen där. Han bor inte där. Representerar ingen stockholmsklubb. Men vid en generös tolkning av ”stockholmare” är det väl ok.
Hans skolning i Stockholm leder honom till medalj
Det är nog mera så att han lär stockholmare spela bridge än tvärtom.