Är intresserad av att se bridge program spela mot varandra, titta på denna video. Det är en ”final” mellan två topp program Q-Plus Bridge och WBridge5 från mitt privata projekt Computer Bridge Evaluation Project, CBE-Projektet. Jag har aldrig sett en sån här match mellan program förut. Det är möjligt att det visats från WCBC på BBO, men jag har i så fall missat det.
Jag använder samma typ av programvara som används vid WCBC, dvs två uppsättningar av varje program spelar vid ett virtuellt bord x 2. Jag använder Ian Trackmans (Blue Chip Bridge) Table Manager som användes vid WCBC innan han hoppade av WCBC. Har har ockå tagit fram protokollet som används för TM, Blue Chip Protocol. Har är pensionerad, men jobbar fortfarande med sitt program: Han och Hans Lebher (Q-Plus) har varit intresserade av projektet och gett mycket värdefull feedback.
Videon visar rond 2 och man kan se vad som spelades i rond 1 och ställningen, som uppdateras löpande. Programmen spelar riktigt bra för det mesta och det är spännande in i det sista. Det är minst lika spännande som när människor spelar. Titta speciellt på bricka 26 där Q-Plus exekverar i en brilljant spelföring. Det går lite långsamt i bland, dom har 2 min på sig för ett bud eller spel av ett kort. Man kan speeda upp spelet i settings om man tycker det går för långsamt.
För den som intresserad av att utforska stand alone program rekommederar jag WBridge5 som är ett av dom starkaste programmen av dom som brukar ställa upp och är fri programvara. Det är inte rikt på funktioner,men det bjuder oh spelar bra. Tyvärr har stand alone program hamnat i skuggan av online programmen, som inte håller samma klass som dessa.
Det ingår också en annan tävling i projektet och är det som kommer att användas i framtida tävlingar. I den har alla bra stand alone program ingått. Bl.a. GIB som inte har tävlat i WCBC på 18 år och Jack som inte spelar i protest mot att man låtit Synrey Bridge spela, som är en klon av Micro Bridge. Tomi Ushida har sålt källkoden av MB till kineserna. men fortsätter att ställa upp med MB . Att två program som bygger på samma källkod deltar är emot reglerna anser Jack männen och protestera genom att inte ställa upp.
Setup och beräkning av tävlingen i projektet är speciell och inte allmänt erkänd, men den funkar bra. Resultatet jämförs mot ett justerat Par för brickan. Det bästa man kan få på brickan är noll, sen blir det minus. Så den som har lägst minus totalt vinner tävlingen. Därav den höga minussiffrorna. Inte lätt att lyckas md Par många gånger.
Resultat 100 brickor, inget slutspel:
GIB 6.2 -336 1 Deltar ej i WCBC
Jack 6.1 -342 2 ”
Bridge Baron 29 -361 3 Deltog inte 2018. Lär komma tillbaka
Micro Bridge 13.3 -368 4
WBridge5 -369 5
Q-Bridge Plus 15 -376 6
Blue Chip Bridge -472 7 Deltar ej i WCBC längre
Man höjer ögonbrynen för GIBs placering. Senaste uppdateringen gjordes av Matt Ginsberg 2009 och det var mindre ändringar enligt honom själv. Så det är till allra största delen samma version som användes i WCBC 2002, när GIB deltog för sista gången och lämnade WO i kvalet. Det säger väl en del om vad som hänt inom eller inte hänt inom programmering av bridge program under dom sista 18 åren! Att Jack placerade sig bra är inte konstigt, den har vunnit många gånger genom åren.
Björn