Forum » Allmänna diskussioner » Onlinefestivalen

Onlinefestivalen

4 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Martin Löfgren
Onlinefestivalen

I den avslutande tävlingen med ”guldstänk” ställde 60 par upp med en hel del namnkunniga profiler i startfältet över 40 brickor. Det var en Gröna Hissen-tävling och Göran Selldén - Björn Wenneberg fick finna sig i att alltsom oftast sitta vid bord 1 och avverka topplacerade motståndare efter hand - ibland samma (ingen begränsning möjlig på BBO mot att möta samma par flera gånger).

Våra världsmästare vann med betryggande marginal, nästan 3 procentenheter före Fredrik Jarlvik och Tatyana Trendafilova och därefter kunde man konstatera att en av Sveriges främsta juniorsupporters - Lars Nilsson - måste ha spelat väldigt bra för att ha dragit Johan Säfsten till tredjeplatsen.

Nu är Onlinefestivalen till ända, och vi kan bara hoppas att den blev ett någorlunda acceptabelt surrogat för den Festival vi förstås hade sett fram emot att få spela i Örebro. Nu börjar nerräkningen mot Festival 2021 ! Vi ses väl då?

Resultat lördagstävling med guldstänk

Fredagsförmiddagen har sett två parallella tävlingar, ett morgonbrons med 67 par och en längre juniortävling med 20 par från 9 länder.

2 polska juniorer i U16-klassen vann juniortävlingen totalt medan de svenska paren nådde blygsammare placeringar. Danmark var bäst representerat med hela 7 par och ett av deras par vann U21-klassen medan ett par från Skottland vann U26. Priset var en veckas fritt boende i Örebro nästa Festival för vinnarna i respektive klass U16, U21 och U26.

Ett Pangresultat uppnåddes av herrskapet Ventura i morgonbronset på scratchlistan (hcp-listan kommer med ytterligare ett klick när man väl är på resultatsidan):

Resultat Brons 5
Resultat juniortävling

Sommarsilver 3, det sista för denna Onlinefestival, gick av stapeln med 122 par. Ett domslut med dessvärre ett par bortkopplat pga åsknedslag har försenat rapporteringen, men här är

Resultat Sommarsilver 3

Grattis till Marie Rylander och Andreas Westman från Sundsvallsbridgen, vilket innebär att alla tre sommarsilvertävlingar vunnits av mixedpar!

Max klöver samlade inte mer än 8 par, men kul att vi kunde få en tävling. Hoppas att det gav blodad tand!

Resultat max klövernål

Även onsdagsförmiddagens Brons 3 drog respektabla 69 par. Enligt TL Micael Svensson var alla väldigt snälla mot varandra…

Resultat Brons 3

Nu laddar förhoppningsvis alla för sommarsilver 3 i kväll, men vi måste också mobilisera alla max klövernål-spelare som även de fajtas kl 19!

Onsdagkvällen höjde deltagarsiffrorna till 122 par och även i kväll drog ett mixedpar längsta strået: Helena och Dan Bylund. Resultatlista.

Väl mött i morgon torsdag med, som idag, tre tävlingar att välja mellan. Och kom ihåg att betala startavgiften i förväg!

Så är onlinefestivalen igång med 106 par på startlinjen. Anna och Berik visade sig från sin bästa sida och vann såväl scratch- som hcp-listan.

Resultaten finner i SBF:s kalender eller genom att klicka på Onlinefestivalsidan, eller för bekvämlighetens skull här.

Resultat Brons 1 29/7
Resultat Max ruternål 29/7.

I förberedelserna ingick bl a att samla ihop nickar från de olika klubbarrangörerna som ordnar partävling runt om i landet. När dubbletter rensats bord (spelare som spelat hos flera arrangörer) återstod 1.199 nickar…

Det är inte lätt att hinna med att observera spel, men det vore kul om någon eller några kunde skriva om någon kul bricka eller upplevelse i tråden!

Anders Nordberg och Dan Nilsson var TL för kvällen och Dan hade skrudat sig i festivalväst för att markera vad det var frågan om. Visserligen kunde han inte gå runt och visa upp den, men vi hade kamera på plats:

Vi arrangörer är på igen kl 10 i morgon onsdag - hoppas alla hänger med!

Dan Bylund

Den gode Raffe Byström brukade ofta dra ett skämt om hur man lokaliserar spader dam genom att utbrista ”Det var fan vad spader dam har gått och blivit gråhårig!” och sedan studera motspelarnas reaktioner.

Detta knep funkar ju mindre bra online, men under en rond i gårdagens silvertävling visade det sig ändå vara onödigt för då mötte vi ett par som tycktes applicera devisen att har man spader dam så ska man spela ut den!

På rondens första bricka öppnade jag med 1S och bjöd sedan 4H på egna kort. Spader dam ut från EDx var onekligen udda efter denna budsekvens, men visade sig denna gång vara helt egalt då man kan göra 5 trick oavsett försvar.

På följebrickan hamnade jag i trissing efter det att utspelshanden varit inne med ett spaderbud och minsann, kom inte spader dam ut igen! Usch och fy, med Kxx på bordet och Knxx på hand ville man sedan ogärna släppa in högeryttern så jag maskade lyckligt i både ruter (hu!) och klöver innan jag mot bättre vetande även maskade över öst i hjärter för 5 trick och en mager utdelning på brickan eftersom man tämligen enkelt tar 12 stick efter en låg spader ut till knekten.

K98
Kkn5
EK9654
kn
103
643
kn32
K10983
kn75
E108
D10
ED654
ED642
D972
87
72
22
Nord
Öst
Syd
Väst
Öst giv
Ö-V i zonen
Micke Melander

Dan Bylund skrev:

Den gode Raffe Byström brukade ofta dra ett skämt om hur man lokaliserar spader dam genom att utbrista ”Det var fan vad spader dam har gått och blivit gråhårig!” och sedan studera motspelarnas reaktioner.

Detta knep funkar ju mindre bra online, men under en rond i gårdagens silvertävling visade det sig ändå vara onödigt för då mötte vi ett par som tycktes applicera devisen att har man spader dam så ska man spela ut den!

På rondens första bricka öppnade jag med 1S och bjöd sedan 4H på egna kort. Spader dam ut från EDx var onekligen udda efter denna budsekvens, men visade sig denna gång vara helt egalt då man kan göra 5 trick oavsett försvar.

På följebrickan hamnade jag i trissing efter det att utspelshanden varit inne med ett spaderbud och minsann, kom inte spader dam ut igen! Usch och fy, med Kxx på bordet och Knxx på hand ville man sedan ogärna släppa in högeryttern så jag maskade lyckligt i både ruter (hu!) och klöver innan jag mot bättre vetande även maskade över öst i hjärter för 5 trick och en mager utdelning på brickan eftersom man tämligen enkelt tar 12 stick efter en låg spader ut till knekten.

K98
Kkn5
EK9654
kn
103
643
kn32
K10983
kn75
E108
D10
ED654
ED642
D972
87
72
22
Nord
Öst
Syd
Väst
Öst giv
Ö-V i zonen

”Skäggig” brukade han säga när jag var med honom, och det kunde gälla vilken dam som helst i leken…

Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

Som det satt, var Svarta Maja ut inget problem…

Peter

Logga in för att kommentera