Tur

73 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Jag antar att Johan U, Torbjörn J m.fl. har extra mycket tur just nu. Vi är ju mitt inne i rötmånaden. (Förlåt, kunde inte hålla mig.)

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Peter Törnblom skrev:

Kära matematiker, allt går ej att mäta.

Det vet redan alla matematiker. Av urvalsaxiomet följer att det existerar mängder som inte är mätbara.

Sidor

Björn Ohlsson

Jag tror, och hoppas, att man kan mäta tur i bridge. Resultatet av en bricka, eller en tävling, består av två delar: tur och skicklighet. Resultat = tur + skicklighet.

Resultatet av en spelad bricka är känt. Om man inte kan mäta tur kan man inte heller mäta skicklighet. Vi vet alla att över en lång tävling ger skicklighet utslag och kan, i någon mening, mätas. Vilket implicerar att den kvarvarande komponenten också kan mätas.

/B

Sidor

Lars-Göran Larsson

Det tror inte jag. Det var väl ett rundgångsbevis du la fram. Precis som med tur saknar vi en enhet för skicklighet.
Föreslå inte procent (varken för tur och skicklighet, även om resultatet x% av toppen är skicklighet och tur).
.
Procentenhet är skillnaden mellan två procenttal.
Måttenhet är en bestämd storlek på en storhet som används för att mäta storheten,
Vilken storhet har skicklighet?

Sidor

Thomas Ålander

Ja, i vilken enhet skulle tur kunna mätas? Och då med en vettig definition av storheten ’tur’.
Samma sak med skicklighet: definition och enhet.

Är begreppen alls mätbara? (Kanske något för matematisk statistik att forska om.)

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Jag håller inte med om BO:s resonemang. Att någonting går att mäta statistiskt betyder inte att det går att mäta på varje enskild bricka. Att man kan mäta en populations överdödlighet i samband med Covid-19 betyder inte att man för varje enskilt dödsfall kan säga vad just det dödsfallet berodde på.

Eftersom det är rimligt att anta att turen är statistiskt lika fördelad för alla (med JU:s definition av tur) återstår att resultaten statistiskt över tid måste spegla en skicklighet, utan att vi har kunnat mäta variabeln tur.

Sidor

Johan Upmark

Hammarby?

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Johan Upmark skrev:

Hammarby?

Johan Upmark, Precis!

Sidor

Johnny Johansson

tur är i regel nåt man skapar själv med oftast en aggressiv inställning vid bordet som gör det svårare för fienden att göra rätt sen om en utgång hänger på en mask och färgen 3-3 är en annan sak förutsatt att det är en normal utgång

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Johan Upmark skrev:

Hammarby?

Häda icke, ofrälse!

Sidor

Lars-Göran Larsson

Johnny Johansson skrev:

tur är i regel nåt man skapar själv med oftast en aggressiv inställning vid bordet som gör det svårare för fienden att göra rätt sen om en utgång hänger på en mask och färgen 3-3 är en annan sak förutsatt att det är en normal utgång

Nu tänker du väl fel angående själva definitionen av tur, Johnny. Om du på olika sätt lyckas göra det svårare för motspelarna och det resulterar i bättre resultat, är det ju skicklighet. Det ingår ju i spelets fundament att med offensiva och defensiva verktyg i spel och budgivning på olika sätt skapa (medverka till …) ett resultat.
Tur är väl snarare något som ligger utanför ens förmåga att påverka (men jag vet att vissa har annan uppfattning och det är väl därför tråden skapats och lever, vilket är trevligt) .

Sidor

Lars-Göran Larsson

Peter Törnblom skrev:

Nej, det går inte. Läs ordentligt för det har jag inte påstått. Efterlyser lite sypunkter bara.

Vad säger du Peter? Har det framkommit några bra synpunkter? Orginalinlägget var fiffigt.
Tar du med en fyrklöver, hartass eller hästsko till nästa tävling?

Sidor

Logga in för att kommentera