Tur

73 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Lars-Göran Larsson

En fundering, Mikael.
Om din partner har spader knekt är det ju tur för dig?
Om din motståndare inte spelar ut bästa utspel är det ju tur för dig?
Om så är fallet är Thomas 78% kanske närmare sanningen än dina 98,
eller om en (1) motståndare tillåts ha tre trumf, då 89% verkar rätt.
(om det är tur eller otur går naturligtvis inte att räkna ut eftersom det finns fler variabler och med okänt värde).
.
Tur otur är ju en helt och hållen sematisk fråga. Kanske är otur allt som misslyckas men har 50+% chans att lyckas? Omöjligt att räkna (eftersom ingen enhet finns) men man kan ju alltid tycka.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Lars-Göran Larsson skrev:

Omöjligt att räkna (eftersom ingen enhet finns) men man kan ju alltid tycka.

Precis - alltså går det inte att mäta. Visst kan man peka på enstaka brickor där man rent kvalitativt haft tur eller otur. Men det betyder inte att man kvantitativt på varenda bricka kan sätta ett mått på hur mycket tur eller otur man haft.

Sidor

Per Jephson

Jag skulle inte betrakta mig som överdrivet otursförföljd om en storslam med bet bara kostar en åtta… däremot har jag funderat (utan större framgång…) på hur innehav av sp Kn innebär 15 takstick men avsaknaden ger bet i 7 hjärter…. jag förmodar att takspelen inte fanns i NT utan i ett hjärterkontrakt med trumfen 6-4 eftersom två ruterstölder var tillräckligt….men spaderutspelet slaktade din reverse dummy?
Hur satt det?

Sidor

Mikael Westerlund
Bild för Mikael Westerlund

Per Jephson skrev:

Jag skulle inte betrakta mig som överdrivet otursförföljd om en storslam med bet bara kostar en åtta… däremot har jag funderat (utan större framgång…) på hur innehav av sp Kn innebär 15 takstick men avsaknaden ger bet i 7 hjärter…. jag förmodar att takspelen inte fanns i NT utan i ett hjärterkontrakt med trumfen 6-4 eftersom två ruterstölder var tillräckligt….men spaderutspelet slaktade din reverse dummy?
Hur satt det?

Minns inte exakt. Men jag tror jag skrev fel om budgivningen även om det inte spelar någon roll.
Jag öppnade med en stark 17+ Bosse bjöd 1 som visar utgångskrav med 5+ Nu klev högeruttern in med 2 och jag bjöd 2!j (som satta trumfen och inleder lite frågebud (relä))
Det var en helt sinnessjuk bricka faktiskt men som sagt jag minns inte alla korten. Det kanske går att kolla upp här på SBF:s sida?

Lycka till med bridgen
/Mikael Westerlund

Sidor

Peter Törnblom

När man spelar med likvärdiga partners får man med vissa enklare poäng än med andra. En del är som magneter där poängen i huvudsak kommer av motståndarnas misstag medan man med andra får slita hårt för att skapa poäng. Att tur inte går att mäta tycks församlingen vara ense om men att vissa människor har mer tur än andra är väl inget konstigt. Varför skulle det inte vara så i bridgen också?

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Jag upplever att tur, eller kalla det medgång, i zonen, flyt mm, går i vågor. Kan hålla i sig ett dygn eller längre. Sen vänder det och då går det bra ett tag. Som en sinuskurva. Naturligtvis hänger turen ihop med kvaliteten på sitt eget spel, men jag vill nog påstå att tur lever ett eget liv. Det gäller förstås inte bara bridge, utan alla spel. Kanske livet i övrigt också, men skumt är det.

Sidor

Joakim Nordlindh

Thomas Ålander skrev:

Finns någon definition av ”tur” som gör det/företeelsen mätbar??
Sannolikhet, chans och odds är mätbara, men är ”tur” det??

I t.ex backgammon om man låter en dator analysera partiet så får man efteråt en siffra på hur mycket tur var och en av spelarna hade. Det är ju enklare att göra detta i backgammon naturligtvis där man har alla parametrar synliga.

”Enheten” man räknar i tror jag är förändringen av det förväntade utfallet av partiet. Om du från en position har 10% vinstchans och slår ett turslag som får upp denna chans till 50% så får du motsvarande hög tursiffra på det slaget.

Det kluriga med bridge är ju att sätta siffror på saker så man kan räkna på dom. Om man väljer en 70%ig spelföring på en bricka och går bet när andra bordet valde den 30%iga är naturligtvis otur och lika mycket tur på andra bordet. 20enheter otur kanske?

Nån som har koll på BG får gärna rätt mig om jag haft allt för lite koll.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Ni förväxlar tur med slumpen. Tur är en kortsiktig faktor som jämnar ut sig med ”naturens lagar”. Exempelvis tärningsslaget i GO som med ett (1) slag blev turslag eller ett otursslag men just det antalet ögon på tärningen uppkommer exakt en gång på sex i längden.
Skicklighet har inte ens med saken att göra (men kan upplevas så).
.
Obs att detta inte emotsäger Börjes inlägg, snarare tvärtom (förutom att jag inte tycker att slumpen är en ”skum” grej).

Sidor

Thomas Ålander

Är slump och tur/otur synonyma, dvs utbytbara begrepp?

Sannolikhet mäts i procent, så där finns väl någon vetenskaplighet.

I en del sammanhang sägs psykologer ha studerat ”tur” och ”otur” och fått fram resultat som verkar hänföra sig till personliga egenskaper mera än slump. (Källor saknas; de är glömda sedan länge.)

Sidor

Lennart Bylund

Hustrun frågade maken efter avslutad bridgekväll. ” Visst gjorde jag det bra när jag fick hem slammen” Nä du hade tur för om du spelat rätt hade du gått bet ! fick hon till svar
Gammal Putte Kock historia

Sidor

Peter Backlund
Bild för Peter Backlund

Nästan Iris!

Sidor

Peter Törnblom

Thomas,
”I en del sammanhang sägs psykologer ha studerat ”tur” och ”otur” och fått fram resultat som verkar hänföra sig till personliga egenskaper mera än slump”.

Du har helt rätt. Många har ju dessutom namngett spelare med dessa egenskaper. Kära matematiker, allt går ej att mäta.

Sidor

Jan-Olof Hegethorn

Att focusera på de bra brickorna man spelar istället för att glömma bort de dåliga ökar turkoefficienten som byggs upp i ditt minne.

/janne

Sidor

Tore Mattsson

Kanske man skulle införa en regel i fyrmanna att nord syd vid varje bord får stryka en bricka efter färdigspelad halvlek.
Undrar hur det skulle påverka spelet.

Sidor

Stefan Olausson

Tore Mattsson skrev:

Kanske man skulle införa en regel i fyrmanna att nord syd vid varje bord får stryka en bricka efter färdigspelad halvlek.
Undrar hur det skulle påverka spelet.

Intressant förslag! Bigsmile

Sidor

Jan Lagerman

Första gången jag spelade med skärm var i Geneve 1990.
Vi mötte Jean Besses lag och Mårten o jag hade ok, förutom en bricka som var katastrof.
Pga vår ovana med skärm tog det dock onödig tid så när en bricka återstod kom TL och sa att den brickan inte kunde spelas och den ströks.
Lagkamraterna Auby Bernalt kom lommandes och sa att de hade en jättedisaster. Dessutom hade de problem med skärmen så att de hann inte med att spela en bricka.
Det visade sig att de brickor som ströks var de två katastoferna.
Så matchen vanns med marginal. Det tyckte vi var tur.
Man kan misstänka att motståndarna tyckte det var otur.

Sidor

Mårten Gustawsson

Jan Lagerman skrev:

Första gången jag spelade med skärm var i Geneve 1990.
Vi mötte Jean Besses lag och Mårten o jag hade ok, förutom en bricka som var katastrof.
Pga vår ovana med skärm tog det dock onödig tid så när en bricka återstod kom TL och sa att den brickan inte kunde spelas och den ströks.
Lagkamraterna Auby Bernalt kom lommandes och sa att de hade en jättedisaster. Dessutom hade de problem med skärmen så att de hann inte med att spela en bricka.
Det visade sig att de brickor som ströks var de två katastoferna.
Så matchen vanns med marginal. Det tyckte vi var tur.
Man kan misstänka att motståndarna tyckte det var otur.

Varför kan man inte glömma gamla katastrofbrickor?
På Jannes och min, mest min, katastrofbricka hade jag 1-4-4-4 och 15 hp. Vi spelade 15-17 NT med fyrkortshögfärgsöppningar. Jag valde att öppna 1Hj för att på partnerns 1Sp återbjuda 1NT. Med resultat att vi missade en uppkasttresangare med tillsammans 26 hp.

Sidor

Stefan Olausson

Mårten Gustawsson skrev:

På Jannes och min, mest min, katastrofbricka hade jag 1-4-4-4 och 15 hp. Vi spelade 15-17 NT med fyrkortshögfärgsöppningar. Jag valde att öppna 1Hj för att på partnerns 1Sp återbjuda 1NT. Med resultat att vi missade en uppkasttresangare med tillsammans 26 hp.

Tricky…
En hand som inte existerar i standard-systemet.

Hur löste dom det vi andra bordet?
1NT-öppning?

Sidor

Stefan Olausson

Kanske borde man ha nån metod efter 1NT-öppning för SH
att åtm med 6hö o utgångsstyrka, kunna kolla att öppningshanden inte har singel i färgen…

Då blir 1NT-öppning med 4441 lite mindre riskabelt…

Det värsta som kan hända då är väl att SH med svaga kort
för över till 2HÖ på 5-1 kontrakt.

Oftas obra i partävling, men kanske inte så farligt vid IMPs….

Sidor

Lars-Göran Larsson

Stefan Olausson skrev:

Mårten Gustawsson skrev:

Tricky…

Tja, visst tricky men Mårten löste det ju med den tidens standardbudgivning. MS-boken hade en notering om det och Lagerman borde kanske inviterat (naturligtvis inte med vilka sletna 11 som helst, men i lagberäkning i zon kan det varit berättigat).
(Jag fördelar alltså inte skyldighetsgraden som Mårten - utan snarare 30-40 till Jans nackdel, systemet får sina 30% också, för ingen påstår väl att det har med tur/otur att göra, hoppas jag).

Sidor

Johan Wahlberg

Du skapar din egen tur. Punkt.

Sidor

Håkan Johansson

Jag skapar oftare min egen otur.

Sidor

Johan Upmark

Johan Wahlberg skrev:

Du yrar igen. Punkt.

Sidor

Per-Åke Jansson
Bild för Per-Åke Jansson

Jag brukar som så att får jag en dålig bricka så nästa brickorna fyra fem stycken så bjuder jag 7NT som blir redubblat så får jag noll % så straffar jag min robot partner som inte fatttar nått ändå, DEt tycker jag är roligt

Sidor

Mårten Gustawsson

Stefan Olausson skrev:

Mårten Gustawsson skrev:

Tricky…

Hur löste dom det vi andra bordet?
1NT-öppning?

Det var där turen kom in. Brickan ströks ju när den inte hann spelas vid det andra bordet!

Sidor

Johan Wahlberg

Johan Upmark skrev:

Johan Wahlberg skrev:

Du yrar igen. Punkt.

Förlåt, Eftersom du går under smeknamnet ”Tur” så måste du ju veta bäst. Jag har alltid trott att man skapar sin egen tur men nu är jag förvirrad.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Semantisk fråga. Slumpmomentet i tur är lika för alla. Skickligheten ligger i att A. försätta sig i situationer där turen kan vara till ens fördel, B. undvika situationer där oturen kan vara till ens nackdel, C. ha förmåga att utnyttja turen när den kommer.

Sidor

Lars-Göran Larsson

En sak att också fundera på är att en skicklig spelare inte har lika stort utrymme för tur (slump till hans fördel) som en mindre skicklig.
Kan bli konklusionen att bra spelare har tur men mindre bra mer tur!
Jag tror inte det motsäger resonemanget ovan för egentligen säger du, Torbjörn, att den skicklige utnyttjar sin skicklighet.
.
Jämför en konstant felspelande spelare, han har ju stora möjligheter till just ren och skär tur - ibland spelar han ”omedvetet” precis samma som den skicklige - turligt nog.
.
(tur - det är nog lite mer filosofisk fråga än logisk = kul tråd skapad)

Sidor

Johan Upmark

Torbjörn Gustavsson skrev:

Semantisk fråga. Slumpmomentet i tur är lika för alla. Skickligheten ligger i att A. försätta sig i situationer där turen kan vara till ens fördel, B. undvika situationer där oturen kan vara till ens nackdel, C. ha förmåga att utnyttja turen när den kommer.

Precis. Självklart skapar du dig förutsättningar för att vara lyckosam, men tur för mig är just tur, dvs. att vara lyckosam med slumpen. Fjupp och jag har haft den här diskussionen mången gång förut. Jag tar gärna Kalle Ankas sida i ett parti tärning mot Alexander Lukas bara jag får ett valfritt (du delar jag väljer) fördelaktigt odds:)

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Johan Upmark skrev:

Precis. Självklart skapar du dig förutsättningar för att vara lyckosam, men tur för mig är just tur, dvs. att vara lyckosam med slumpen. Fjupp och jag har haft den här diskussionen mången gång förut. Jag tar gärna Kalle Ankas sida i ett parti tärning mot Alexander Lukas bara jag får ett valfritt (du delar jag väljer) fördelaktigt odds:)

Ok, du menar att man med oddssättning kan elimininera värdet av tur/otur?
I min värld är tur treställigt digital. Antingen har man tur/otur/varken eller, inte nåt mittemellan.
Jag tror att Kalle är en fucking loser mot Alexander oavsett odds eftersom han vinner VARJE tärningsslag Smile

Sidor

Logga in för att kommentera