Forum » Allmänna diskussioner » Svar efter 4NT kvantitativ

Svar efter 4NT kvantitativ

9 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg
Joel Brandell
Svar efter 4NT kvantitativ

Följande utspelar sig i en bricka på Funbridge. Ingen i zon.

Väst
Nord
Öst
Syd
Pass
Pass
2
Pass
2NT
Pass
4NT
Pass
5

2 = 19+ HP
2NT = Beskrivs som mellan 1 och 6 kort i samtliga färger, samt en balanserad hand. Tror dock att med 5korts HÖ så bjuds i praktiken den. 8-11 HP
4NT = 22-24 HP
5 = 10-11 HP. Minst 4 kort i klöver, minst 4 kort i ruter, minst 3 kort i hjärter

Vet någon om det finns ett namn på svaren efter 4NT? Vad hade det funnits mer för svarsbud?

Jag och min partner kör vanlig Blackwood (eller pass) som svar efter 4NT, men det känns som det kanske är bättre att beskriva sin fördelning?

Joakim Nordlindh

skulle vara intressant att höra vad de andra buden på 4NT betyder.

Själv spelar jag helt naturliga svar på 4NT Känns viktigare att hitta en färg om detta finns och att man skulle sakna 2 ess efter en accepterad kvant känns väldigt osannolikt.

Björn Sörling

Min gissning är att det är naturliga svar. 5Lå visar 4-kortsfärg. Eftersom ÖH inte har frågat om högfärg, har han ingen. Om SH har båda lågfärgerna kan han därför visa upp sin trekortsfärg. 6Lå visar 5-kortsfärg.

Däremot är nog beskrivningen om 2NT lite misslydande, då det verkar som det visar en balanserad hand. Däremot är de andra svarsbuden 6+färg så nåt stämmer inte helt.

Pär Ol-Mårs
Bild för Pär Ol-Mårs

Björn Sörling skrev:

Min gissning är att det är naturliga svar. 5Lå visar 4-kortsfärg. Eftersom ÖH inte har frågat om högfärg, har han ingen. Om SH har båda lågfärgerna kan han därför visa upp sin trekortsfärg. 6Lå visar 5-kortsfärg.

Hade ett 4NT kvantläge (2NT-4NT) för ett tag sedan och testade vad 5Lå skulle betyda och det lovade då 5a. Provade då att bjuda 5NT och tänkte att robotfan kunde plocka fram en lågfärg på det då, men nej den bjöd 6NT som var stendött då 6C på 44 var patiens. Kollade inte vad 5Hö hade visat men det kan ju inte lösa alla fördelningar utan 5korts Lå.
Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Alla bud är förstås accept av kvant. Som jag spelar: På 5läget visar det extralängd. På 6-läget 4333. 5NT är rkc, efter t ex 1hj-2kl (FG)-2nt-4nt är ju öppningshanden obegränsad (i princip).

Joakim Nordlindh

har jag förstått dig rätt att svaret 6sp på 4NT visar exakt 4333 så att den andra handen då får veta att dom ska spela t.ex klöver? Smile

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Jag bjuder förstås 6 i min 4kortsfärg.
Finns kanske bättre metoder, men läget uppstår inte speciellt ofta så om du inte lirar med din pd på hög nivå och ofta, finns ingen anledning att krångla till minnet med lägen som uppstår 1gång per år.

Johnny Petersson
Bild för Johnny Petersson

bjuder 4-k lå på 5-nivån och 5-k lå på 6-nivån vid accept

Lars-Göran Larsson

Joakim Nordlindh skrev:

har jag förstått dig rätt att svaret 6sp på 4NT visar exakt 4333 så att den andra handen då får veta att dom ska spela t.ex klöver? :)

Nej, du har inte förstått rätt. Om 4NT är rätt bud ska inte 6kl spelas om andra handen har 4=3=3=3.
Logga in för att kommentera