Forum » Allmänna diskussioner » Knekt fjärde, igen - neeej

Knekt fjärde, igen - neeej

74 inlägg / 0 nya
Senaste inlägg

Sidor

Mats Nilsland
Knekt fjärde, igen - neeej

Hur är nu oddsen här? Med fem kort kvar spelade jag Kl Ess och kl till mask för en ’miami cup’ och fem bet. Toppar jag går jag en bet som det sitter och tre bet om det sitter knekt fjärde, som jag trodde.

given

Sidor

Lars Nilsson
Bild för Lars Nilsson

Till saken hör att OlaRim höll hårt i alla sina skräp Kl innan det var dax för den färgen…

Sidor

Stefan Olausson

Det är normalt en liten övervikt för att toppa.

Men här har vi pga känd ruter och spader sits 8 vs 5 ”vacant spaces”, så masken är förstås bäst odds.

Ja, det där med 3bet vs 5bet gör ju förstås ekvationen mer komplicerad Wondering

Varken 3 eller 5 zonbetar låter ju som nåt strålande resultat dock Cool

Hade säkert också maskat… Wink

Sidor

Stefan Olausson

”Miami cup”?

Är det en vanlig mask? Nerd

Sidor

Mats Nilsland

Stefan Olausson skrev:

”Miami cup”?

Är det en vanlig mask? (nerd)

Nej, jag tror att det är egentligen när man försöker sig på en inpetning och motståndarna då tar resten Smile Kändes lite så!

Sidor

Stefan Olausson

Mats Nilsland skrev:

Stefan Olausson skrev:

”Miami cup”?

Är det en vanlig mask? (nerd)

Nej, jag tror att det är egentligen när man försöker sig på en inpetning och motståndarna då tar resten Smile Kändes lite så!

Haha… vad har Miami gjort för ont? Bigsmile

Sidor

Petter Bengtsson

Stefan Olausson skrev:

Men här har vi pga känd ruter och spader sits 8 vs 5 ”vacant spaces”, så masken är förstås bäst odds.

När man har sett alla klöverhackor så ska det tas med i beräkningen också. Nord har 3 och Syd 5 lediga platser.

Fortfarande samma slutsats, masken är bästa chansen till hemgång.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Petter Bengtsson skrev:

Stefan Olausson skrev:

När man har sett alla klöverhackor så ska det tas med i beräkningen också. Nord har 3 och Syd 5 lediga platser.

Fortfarande samma slutsats, masken är bästa chansen till hemgång.

Inte riktigt så, om jag är petig.
I beslutsögonblicket har Nord fyra kort vara ett är känt (ru D), alltså tre vakanta platser.
I samma ögonblick har Syd tre okända kort = tre vakanser.
På dessa sex platser (vakanser) ska ”blandas” och ges ut tre klöver och tre hjärter.
Min slutsats är att det är lika chans för kl knekt att finns hos nord som syd.
Sen är matematiken inte klar för det - det bör bli en trestegsraket, varav mitt nästa inlägg får bli ”faktainsamlande nr 2”.

Sidor

Petter Bengtsson

Du får vara hur petig du vill, men du har fullständigt fel…

Sidor

Lars-Göran Larsson

KQT82 - A3 som isolerad färg spelas utan mask för troligaste sätt att få fem stick. Men det är väldigt marginellt (knappa 52%).
Så ur den aspekten spelade du fel, Mats.
Om vi då tar kända kort och ”vacant spaces” spelade du nog varken fel eller rätt - till synes en 50-50 chans.
MEN, kvarstår en beräkning om vad de olika riskerna/chanserna har för vikt i score. Då är det bra mycket klurigare. Så jag grunnar en stund och ser om nån kanske ändå ska rättar mitt resonemang - säker kan man* inte* vara.
edit: va va de ja sa? se ovan

Sidor

Lars-Göran Larsson

Petter Bengtsson skrev:

Du får vara hur petig du vill, men du har fullständigt fel…

Hjälp mig…

Mats har ju fyra kort när han ska besluta sig för att maska eller toppa. Ola har 3 kort och Mikael har fyra (inkl ru D).
(detta gör att jag har svårt att se Syd Ola ha fem platser)

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Ursäkta en gammal tjatig kassörs funderingar, men om man tar med extrakostnaden (200) för en eventuellt misslyckad mask relaterat till oddsen för mask/toppning, tror jag inte det är rätt spelat? Sorry Mats om jag blir tjatig Smile

Sidor

Mats Nilsland

Börje Rudenstål skrev:

Ursäkta en gammal tjatig kassörs funderingar, men om man tar med extrakostnaden (200) för en eventuellt misslyckad mask relaterat till oddsen för mask/toppning, tror jag inte det är rätt spelat? Sorry Mats om jag blir tjatig :)

Ja jag vet inte hur man räknar ut sånt här, men det är väl 200 att vinna också om man gör rätt. Man kan väl också räkna med att det är (borde vara i alla fall) samma läge vid andra bordet.

Efter EK i ruter vet man 8 kort hos Nord och 5 kort hos Syd, det är väl det som är frågan om man ska börja räkna där?

Sidor

Lars-Göran Larsson

Det känns för jävligt men jag får hålla med Börje.
.
Toppning garanterar max - 300 men kan ge - 100.
Mask kan också ge - 100 men även - 500 (aktuella sitsen).
Är då chanserna så lika som jag tror (inlägg ovan), så tror jag du tänkte/litade för mycket på 4-2 sits från start, Mats.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Och där kom du med den fjärde parametern - andra bordet. Det är ju ingen sak man kan räkna, utan måste ”beräkna” och då kan kalkylerna komma på skam.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Mats Nilsland skrev:

Börje Rudenstål skrev:

Ursäkta en gammal tjatig kassörs funderingar, men om man tar med extrakostnaden (200) för en eventuellt misslyckad mask relaterat till oddsen för mask/toppning, tror jag inte det är rätt spelat? Sorry Mats om jag blir tjatig :)

Ja jag vet inte hur man räknar ut sånt här, men det är väl 200 att vinna också om man gör rätt. Man kan väl också räkna med att det är (borde vara i alla fall) samma läge vid andra bordet.

Efter EK i ruter vet man 8 kort hos Nord och 5 kort hos Syd, det är väl det som är frågan om man ska börja räkna där?

Det är väl solklart att du måste räkna i beslutsögonblicket - inte tidigare.
(inlägg #8 är det väsentligaste i denna tråd, resten blir finlir och inte så viktigt i praktiken)

Sidor

Petter Bengtsson

Börje Rudenstål skrev:

Om du maskar tjänar du 200 fem gånger av åtta, och förlorar 200 tre gånger av åtta.

Sidor

Micke Melander

Jag förstår i grunden inget i detta inlägg, då jag inte sett brickan tidigare, eller hur spelet gick.

Varför Ola väljer att spela ut en hjärter (som jag antar att det var för att du ens ska få chansen att gå hem – förstår jag inget av, men kan vara rätt och kan var fel - rätt in i spelföraren som uppvisat färg där…) som ger dig ditt eventuella nionde stick förutsatt att klövern kan lösas.

Om det var så, och du slevade i dig alla stick, som fanns förutom klövern, så här det väl att singla slant och gå på vad man vet och feeling. Min vetskap hade sagt mig Syd har något ömtåligt i spader, när man valt att spela ut hjärter. Framförallt för att Nord inte bjudit X antal spader. Syd har därför sannolikt femkortshjärter (OM de hade vänskapliga utspelsmetoder som kunde påvisa detta) spelar de fjärde blir det knivigare.

Jag hade summa summarum noga studerat hur korten spelats och när jag tagit ut rutrarna maskat i klöver - förutsatt att tvillingarna aldrig varit inne i spelet och kunnat kontrollerat något.

Sidor

Mikael Grönkvist
Bild för Mikael Grönkvist

Micke Melander skrev:

Jag förstår i grunden inget i detta inlägg, då jag inte sett brickan tidigare, eller hur spelet gick.

Testa att trycka på Next nere i menyn så ser du hur spelet gick.

Sidor

Torbjörn Gustavsson

Lars-Göran Larsson skrev:

I beslutsögonblicket har Nord fyra kort vara ett är känt (ru D), alltså tre vakanta platser.

Riktigt så enkelt är det inte. Det blir en variant av lagen om begränsat val som kommer in som gör att man inte kan dra några slutsatser av de spelade klöverhackorna.

Sidor

Dan Bylund

Om vi nu ska hålla på och laborera med lediga platser så är Ola i princip märkt med hjärter kung också eftersom Mikael knappast hade passat på 1 med typ Axxxx/Kxx/Qxx/xx. Kanske hade Mikael dessutom vänt med knekten från ursprungliga JTx i hjärter så det mesta talar nog för att toppa klövern.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Petter Bengtsson skrev:

Börje Rudenstål skrev:

Om du maskar tjänar du 200 fem gånger av åtta, och förlorar 200 tre gånger av åtta.

Om du gör som Mikael föreslår, klickar dig fram till beslutsläget där klöver är spelat från bordet och syd bekänt med hacka kanske du ändrar din beräkning.
(räkna platser för klöver knekts möjliga position, ett enda kort är känt och dess placering - ru dam, övriga kort slumpmässigt placerade)

Sidor

Lars-Göran Larsson

Torbjörn Gustavsson skrev:

Riktigt så enkelt är det inte. Det blir en variant av lagen om begränsat val som kommer in som gör att man inte kan dra några slutsatser av de spelade klöverhackorna.

Torbjörn - hej! Gott att du är här. Förklara pedagogiskt så kan vi avsluta detta för jag vet att du vet vad du pratar om.
(jag fattar din invändning om begränsat val - men antalet platser verkar ”givna”, fastän Bylund hade kanske ytterligare en grej som kan kallas ”känd”. Edit kl 15.07 - Bylund har definitivt en poäng i att syd har hj K, ytterligare ett känt kort utöver den indirekt kända ru D. Hj K känt hos syd = ytterligare argument för toppning)

Sidor

Micke Melander

Suck - spelar inte BBO… jag klickade såklart på play… för att förhoppningsivs ”spela upp” vad som komma skulle, då det var en gammal bricka. Nu (med next) gick det bättre och jag konstaterar att jag också gått fler än en i krondiket efter att slagit min mask… men statistiskt/oddsmässigt har jag inget som helst svar på.

Sidor

Petter Bengtsson

Dan Bylund skrev:

Om vi nu ska hålla på och laborera med lediga platser så är Ola i princip märkt med hjärter kung också eftersom Mikael knappast hade passat på 1 med typ Axxxx/Kxx/Qxx/xx. Kanske hade Mikael dessutom vänt med knekten från ursprungliga JTx i hjärter så det mesta talar nog för att toppa klövern.

Jag kan hålla med om hjärter kung, men varför skulle Nord vända med knekten från JTx när bordet har ess singel kvar? Han kan väl vända med valfri hjärter?

Sidor

Petter Bengtsson

Hjälp mig…

Vid beräkning av lediga platser ska man ta hänsyn till de färger där man vet den exakta fördelningen (spader och ruter på den här brickan) och även en färg där man har sett alla kort utom ett (klöver på den här brickan).

Nord har visat 5 spader, 3 ruter och 2 klöver = 10 kort = 3 lediga platser.

Syd har visat 4 spader, 1 ruter och 3 klöver = 8 kort = 5 lediga platser.

Felet du gör när du kommer fram till att Syd också har 3 lediga platser är att att du räknar bort Syds två hjärtersak. Det kan man inte göra eftersom man inte vet exakt hur hjärtern är fördelad.

Sen om man som Dan Bylund påpekar placerar hjärter kung hos Syd så tror jag det är korrekt att minska Syds lediga platser till 4. Jag är dock inte helt säker på att det är korrekt att göra så.

Rekommenderar den här boken:
https://www.bridgeforlaget.se/utlandsk-litteratur-1/k-1/bridge-odds-for-practical-players

Sidor

Lars-Göran Larsson

D
knxx
K
KD10x
Nord
Öst
Syd
Väst
Nord giv
Ingen i zonen
Diagrammet innehåller kända kort.
I tionde stick är klöver spelat från bordet (öst) och syd har bekänt.
Det finns hj J och 10 plus kl J och två klöverhackor någonstans.
(två kort finns hos syd - tre kort hos nord)
.
Ska bli intressant om någon kan övertyga mig om att maska för att försöka få en straff kan vara rätt (visserligen finns ett flertal sitsar där de inte tar resten [-500 i praktiken], men ändå.
.
(och för er som undrar kan jag garantera att tvillingarna visste exakt hur de skulle spela och inte visa något i onödan - hade hj K eller J kommit i vända från N exempelvis, hade det inte betytt att den var singel - försvaret hade en enkel giv här)

Sidor

Mats Nilsland

Jag tänkte inte så mycket på hj K eller att Mikael skulle vända med hj Knekt (varför skulle han visa vad han har, han vände ju med liten från Knx nu). Jag tänkte så här: det finns 7 hj och 6 kl ute, då borde det vara större chans att hj sitter 4-3 än kl 3-3.

Finns väl Syd spelare som skulle kliva in också med Ola’s kort Smile

Sidor

Börje Rudenstål
Bild för Börje Rudenstål

Ursäkta men jag tycker många av er är helt ute och cyklar, utan hjälm dessutom, när ni försöker beräkna spelsätt genom att applicera diverse lagar när det bara är 5-6 kort kvar. Skillnad förstås i Mats förra giv när han VISSTE fördelningen, valde rätt spelsätt och hade otur matematiskt.
Nu finns en massa andra saker som påverkar spelsättet. Bordsnärvaro, vad spelade fi ut och vände med, feeling, m.m.
Det går inte att räkna ut matematiskt vad som är rätt när det skiljer så lite mellan olika spelsätt. Gäller bara att göra rätt.
Jag tycker därför absolut inte att Mats gjorde fel, han spelade vad han trodde på. Råkade vara fel den här gången. Det enda jag invände emot är att han kanske riskerar lite för stor utbetalning när det är fel.

Sidor

Lars-Göran Larsson

Mats, du skriver ”sitter”, men menar ”satt” och nu försöker jag inte vara rolig. Frågan är: Hur sitter det nu (i beslutsögonblicket) och du kan ta bort hj K ur mitt diagram (om du vill) - sen dra dina egna slutsatser (jag försöker inte ironisera med de orden heller, naturligtvis)
.
Edit: ditt resonemang i #28 är väl inte fel, men du har ju ny fakta sen den slutsatsen kunde dras

Sidor

Lars-Göran Larsson

Nu var det mycket smörja, Börje.
Hade given inte varit på marginalen - tror du den hade varit en tråd eller tror du den hade diskuterats så trevligt livligt?

Sidor

Logga in för att kommentera