Vad är bästa oddsen om du har
EKJ9xx till singel
Direktmask eller lägga ner AK
Färghantering
8 maj 2020 kl 22:53
Färghantering
Samarbetspartners
Förbundet
Kontakt
Stadgar
Kansli
Styrelsen
Kommittéer
Tidningen Bridge
Klubb & distrikt
Sök klubb
Välj distrikt
Bridgekurs
Funktionärsutbildning
Bra länkar
Profilering
Medlem
Sök medlem
Mina sidor
Medlemskap
Byte av klubb
Junior
MK
Populära sidor
Forum
Spelprogram
Nyheter i listform
Gamla hemsidan
Syskon
Budproblemet
Tävling
Mina tävlingar
Regler och dokument
Bridgefestivalen
Mindre rutinerade
Simultan
Ruter
Internationellt
Internationellt
Landslag
WBF World Bridge
EBL European Bridge
NBU Nordisk Bridge
SM Par
Open
Dam
Veteran
Mixed
Junior
Nybörjare
Hcp 30+
Lagtävling
Allsvenskan
Svenska Cupen
Chairman’s Cup
SM Lag Open
… Veteran
… Mixed
… Junior

https://www.bridgehands.com/S/Suit_Combination_2.htm
Eftersom att lägga ner EK bara ger sex stick endast med D10 punkt bakom (mindre än 2%) får vi anta att du är ute efter bästa spelsätt för säkra fem stick.
Min spontana gissning:
Då är mask med nia (10xxx, inkl D10xx före) lika stor chans som mask med knekt (Dxxx inkl D10xx före) om det sitter 4-2, men jag antar att man tycker mask med knekt är bäst för du får ”bonus”, alla stick med dam tredje före knekten.
M a o får man inte spela så att Dx eller 10x täcker väsentligt kort.
(meningslös teori: ifall man haft EKkn98x - x är mask med dam bättre för att det kan sitta 5-1 med 10 singel bakom)
.
Såvida du inte kör en slamkrypare med oss Pär, för du har en lek med både svenska och engelska kort!
Nja, ska du ha fem stick är EK klart bättre än masken. Det klarar 3-3 + 2/3 av 4-2.
Nej, det är fel.
Toppning/maskning med J skiljer sig bara åt i två fall:
a) Txxx - Qx (4 sitsar då toppning är bättre)
b) QTxx - xx (6 sitsar då mask är bättre)
Då (b) är mer frekvent än (a) är masken bättre.
Övriga fall är utfallet detsamma med avseende på att få 5+ stick.
Nja man kan inte slå ihop alla 4-2 sitsar i en klump utan man måste skilja på om tian och damen sitter på samma sida eller delade.
Om man toppar misslyckas man när det sitter D 10 xx framför.
Där finns det 6 möjligheter, antal sätt som man kan välja 2 hackor ur 4.
Om man maskar misslyckas man när det sitter 10 xxx till Dx.
Där har man 4 möjligheter, det finns 4 hackor som kan sitta ihop med damen.
Alla andra lösbara sitsar löser man med båda spelsätten.
Alltså är det en svag fördel för att maska.
edit Thomas hann före naturligtvis
För 5 stick är tydligen
mask med 9’an vs
mask med J’en
samma odds (68%).
(deleted ….
)
Att inleda med AK är bäst om man bara behöver 5 stick. Det klarar 69,8% av sitsarna.
9 ggr av 15 faller antingen Q eller Tia vid sitsen 42/24 (48%) om du toppar.
Den klarar alla 33 sitsar (36%)
2 ggr av 6 sitter någon av dem singel vid 51 sits (15%)
Hur skall du få 5 stick om det sitter 5 1?
Jag kanske skall tillägga att jag förutsätter att man inte har AKJ98x.
Vilka delar av detta var det som herr Börje inte förstod:
Lägger dessutom till den här enkom för din skull:
(Ja, jag vet att Tore redan gett ett fullgott svar, men man kan ju inte missa att trycka till en Rudenstålsk straffspark när bollen redan ligger på straffpunkten.
)
Stämmer Tore, missade den lilla detaljen.
Som jag redan skrev i inlägg #3, så för att få fem spel är mask med nian lika stor chans som med knekt (det är spelsätt B i bilden). Men mask med knekt att föredra, enkom för att det ökar chansen för sex stick (inte exakt fem).
vilket bekräftar Stefans inlägg/fråga
För nördar: man kan gå i en fälla när man räknar frekvens på kortsitsar. Exempelvis måste man förstå att i benämningen 10xxx (tian fjärde) ingår också D10xx. Därav mina parenteser i inlägg #3.
Det håller jag absolut inte med om. Den formateringen exkluderar damen från kombinationen då det inte finns någon som skulle betrakta QTxx som ”tian fjärde” om man har damen som sitt högsta kort.
Nu missförstod du mig lite. Naturligtvis menar jag inte semantiskt eller språkligt att ”tian fjärde” ska tolkas som annat än att tian är högsta kortet i en fyrkortsfärg.
Men när du räknar odds, eller som jag skrev, frekvens måste man inse att ”tian i en fyrkortsfärg” även omfattar D10xx.
.
Ett bra exempel kan vara det aktuella. Hur kan jag påstå att det är exakt lika chans (lika många utfall) mellan mask med nian som med knekten?
Svar: Det beror på att damen finns i en fyrkortsfärg lika ofta som att tian befinner sig i en fyrkortsfärg. Men glömmer man att D1032 är en variant av ”tian fjärde” (tian i en fyrkortsfärg) räknar man fel.
(titta gärna igen på mina parenteser i inlägg #3)
Q(T)x före också, mask ger 6 stick i ett par 3-3 fördelniningar också ska kanske tilläggas.